پنج کشف برتر فضایی سال 2015

اخبار,اخبار علمی,فضا

2015 سالی هیجان‌انگیز در حوزه فضا بود و ناسا پشت سر هم اطلاعاتی در مورد اکتشافات جدید خود منتشر کرد که بینش عمیق‌تری از جهان‌های ماورای زمین ارائه می‌کردند.

2015 را همچنین باید "سال پلوتو" نامید چرا که فضاپیمای نیوهورایزنز ناسا به نمایش این جهان یخی و قمرهای آن با جزئیات بسیار پرداخت.
این گزارش، در میان دستاوردهای چشمگیر امسال به پنج دستاورد برتر و جالب فضایی 2015 اشاره دارد.

کاوشگر داون در سیاره کوتوله سرس
در ماه فوریه، فضاپیمای داون ناسا به ثبت نزدیکترین تصاویر از سیاره کوتوله سرس پرداخت. این فضاپیما در ماه مارس به سرس رسید که تصور می‌شود در اوایل تاریخچه منظومه شمسی شکل گرفته باشد. فضاپیمای «داون» نخستین کاوشگری است که از یک سیاره کوتوله بازدید کرده و همچنین نخستین فضاپیمایی است که در اطراف دو هدف دور در منظومه شمسی گردش کرده است.

سیاره کوتوله سرس

«داون» در طول ماموریت تقریبا 10 ساله‌اش به بررسی دو پیش‌سیاره غول‌پیکر کمربند سیارکی یعنی سرس و ویستا خواهد پرداخت. کشف نقاط اسرارآمیز درخشان و هرم غول‌پیکر در میان یافته‌های منحصربفردی است که این فضاپیما تاکنون به نمایش گذاشته و دانشمندان همچنان از تصاویر و داده‌های دیگر آن در مورد سرس در شگفت هستند.

فضاپیمای نیوهورایزنز در پلوتو
در روز 14 ژوئیه 2015 (23 تیر) فضاپیمای نیوهورایزنز ناسا در نزدیکترین فاصله از سیاره کوتوله پلوتو یعنی 12.5 هزار کیلومتری سطح آن قرار گرفت. از آن زمان تاکنون، این کاوشگر طیف وسیعی از یافته‌ها را در مورد این سیستم سیاره‌ای آشکار کرده و تصاویر خیره‌کننده‌ای را از قمرهای این سیاره یخی، کوهستان، فلاتهای یخزده و جو مه‌آلود آن به زمین ارسال کرده است.

نیوهورایزنز پس از پایان پرواز در اطراف پلوتو اکنون به سمت هدف بعدی یعنی جسم 2014 MU69 در کمربند کویپر در حال سفر است که قرار است در روز اول ژانویه 2019 به آن برسد.

سیاره کوتوله پلوتو

سیاره فراخورشیدی کپلر 452b
در سال جاری، دانشمندان ناسا موفق به کشف سیاره کپلر 452b شدند که به دلیل شباهتهای زیاد آن، به عنوان پسرعموی زمین موسوم شد. این کشف چشمگیر توسط تلسکوپ فضایی کپلر انجام شده که بیش از نیمی از سیارات فراخورشیدی شناخته شده تاکنون را کشف کرده است.

کشف آب روی مریخ
در سپتامبر 2015، دانشمندان برای نخستین بار جریان آب مایع را بر روی سطح سیاره مریخ کنونی تائید کردند که باعث گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال کشف شکلی از حیات در سیاره سرخ شده است. شواهد قوی از جریانات فصلی آب شور مایع توسط مدارگرد اکتشافی مریخ شناسایی شده که از سال 2006 تاکنون با شش ابزار علمی به بررسی سیاره سرخ می‌پردازد.

کشف وجود آب در مریخ

تغییرات جدید در لکه سرخ بزرگ مشتری
اخیرا تصاویر جدید تلسکوپ هابل به نمایش جزئیاتی پرداخته که پیش از این در سیاره مشتری دیده نشده بود و آن شامل یک موج گریزان و تغییرات در لکه سرخ بزرگ سیاره بود. تصاویر جدید یک موج نادر را در شمال استوای سیاره و یک ویژگی منحصربفرد رشته مانند در مرکز لکه سرخ بزرگ نشان دادند که پیش از این مشاهده نشده بود.
لکه سرخ بزرگ نام بزرگترین توفان عظیم چرخان در سطح سیاره مشتری است. این توفان در راستای کمربندها و منطقه‌های مشتری جریان دارد.

لکه سرخ بزرگ مشتری

تصاویر خیره‌کننده هابل
تلسکوپ فضایی هابل اکتشافات چشمگیری را در تاریخ نجوم انجام داده است. امسال این تلسکوپ بزرگ نقره‌ای رنگ به نمایش تصاویر چشمگیری از اجسام سماوی از جمله کهکشان مشهور مسیه 63 یا کهکشان آفتابگردان و بقایای سحابی سمحاق (پرده) پرداخت.

ده تانک برتر سال 2015

کشف 10 گونه برتر در سال 2015 +عکس

حدود 18 هزار گونه بزرگ و کوچک در سال 2014 کشف شد که به دو میلیون گونه شناخته شده تاکنون اضافه شده‌اند. اما هنوز حدود 10 میلیون موجود وجود دارد که برای دنیای علم شناخته نشده مانده‌اند.

خبرگزاری ایسنا: عنکبوت چرخ‌وفلکی، دایناسور پرنده مانند و ماهی که در کف دریا «حلقه‌های کشتزار» تولید می‌کند، در میان 10 گونه برتر شناسایی شده توسط دانشکده علوم محیط‌زیست و جنگلداری دانشگاه نیویورک برای سال 2015 هستند.

در اینجا به 10 گونه برتر اشاره شده است.

1- دایناسور پردار Anzu wyliei

کشف 10 گونه برتر 2015

این دایناسور موسوم به جوجه جهنمی اکنون منقرض شده است، اما بخشهایی از اسکلت آن در شمال و جنوب داکوتا کشف شد که نشان می‌دهد این حیوان از قد تا 3.5 متر و وزن بین 200- 300 کیلوگرم برخوردار بوده است.

این دایناسور از ترکیبی از ویژگی‌های پرنده و دایناسورمانند از جمله پر، استخوان‌های توخالی و یک منقار طوطی‌مانند برخوردار بوده است. این موجود مانند تیرازاناروس رکس و تریسراتوپس، لانه‌سازی می‌کرده و بر روی تخم‌های خود می‌نشسته تا باز شوند.

2- گیاه مرجان Balanophora coralliformis

کشف 10 گونه برتر 2015

این گیاه علیرغم برخورداری از ظاهر مرجان مانند، حدود 1524 متری زیر سطح دریا در جنگلهای خزه‌گرفته کوه مینگان در فیلیپین رشد می‌کند. این گیاه انگلی، به دلیل آنکه قادر به فتوسنتر نیست، باید انرژی لازم را از سایر گیاهان زنده بدست بیاورد.

به باور دانشمندان، این گیاه در معرض خطر جدی انقراض قرار دارد.

3- عنکبوت چرخ‌وفلکی Cebrennus rechenbergi

کشف 10 گونه برتر 2015

این عنکبوت از تپه‌های شنی موراکو برای خنثی کردن حمله شکارچی‌ها به شکل چرخ و فلک حرکت می‌کند که سرعتش در این زمان دو برابر سرعت دویدنش است. حتی پیش از انتخاب نام رسمی برای این عنکبوت، رفتار آن الهام‌بخش یک ربات بوده که می‌تواند مشابه آن حرکت کند.

4- شاخه ایکس Dendrogramma enigmatica

کشف 10 گونه برتر 2015

این حیوان قارچی شکل در کف دریا در اعماق 1000 متری خط ساحلی Point Hicks ویکتوریا در استرالیا یافت شده است.

دانشمندان بر این باورند که این حیوان احتمالا به عروس دریایی، مرجان و شقایق دریایی مرتبط باشد، اما همچنین ممکن است تحت یک گروه کاملا جدید طبقه‌بندی شود. ارتباط این موجود با سایر حیوانات احتمالا تا زمان بررسی دی‌ان‌ای سایر گونه‌ها به شکل معماگونه باقی بماند.

5- زنبور Deuteragenia ossarium

کشف 10 گونه برتر 2015

این زنبور چینی نخستین حیوان شناخته شده‌ای است که از سلاحهای شیمیایی برای دور کردن شکارچیان از نوزادانش استفاده می‌کند. زنبورهای مادر بخشی از لانه خود را با مورچه مرده پر می‌کنند که مواد شیمیایی فرار تولید کرده و بوی لاروها را مخفی می‌کند.

6- قورباغه اندونزیایی Limnonectes larvaepartus

کشف 10 گونه برتر 2015

این قورباغه قانون تولیدمثل همنوعان خود را نقض کرده و بجای تخم‌گذاری مانند سایر 6455 قورباغه جهان یا تولید بچه قورباغه، نوزادان آبزی خود را در استخرهای کم‌عمق می‌ریزد.

7- چوب متحرک: Phryganistria tamdaoensis

کشف 10 گونه برتر 2015

با وجود اینکه این حیوان به خانواده «چوبک‌سانان غول‌پیکر» تعلق دارد، این گونه جدید تنها تا 23 سانتیمتر رشد می‌کند.

به گفته دانشمندان، این کشف شاهد قانع‌کننده‌ای بر این مدعا است که چوبک‌سانان غول‌پیکر بیشتری هستند که هنوز کشف نشده‌اند و درک انسان در مورد این استادان استتار تکمیل نشده است.

8- حلزون دریایی Phyllodesmium acanthorhinum

کشف 10 گونه برتر 2015

این حلزون جدید دانشمندان را با زیبایی خود شگفت‌زده کرده است. همچنین این موجود، پیوند گمشده بین خویشاوندان خود که از عروس‌های دریایی تغذیه می‌کنند و آن دسته که مرجان می‌خورند، است.

9- گیاه Tillandsia religiosa

کشف 10 گونه برتر 2015

این گیاه که برای دانشمندان ناشناخته بوده، سالها برای دکور صحنه محراب کریسمس درمکزیک مورد استفاده قرار می‌گرفت. این گیاه از خوشه‌های به رنگ قرمز و برگهای مسطح سبزرنگ برخوردار بوده و تا ارتفاع 1.5 متر روی سطوح صخره‌ای در مناطق شمالی مورلوس در مکزیک رشد می‌کند.

10- ماهی پوفر Torquigener albomaculosus

کشف 10 گونه برتر 2015

برای 20 سال دانشمندان به دنبال موجودی بودند که مسئول ایجاد «حلقه‌های کشتزار» در کف دریا در نزدیکی جزیره ژاپنی آمامی اوشیما است.

بنظر می‌رسد که این ماهی ژاپنی این حلقه‌ها را برای جذب جفت ایجاد می‌کند. حلقه‌ها از قطر حدود دو متر برخوردار بوده و طراحی ظریف و هندسی آن به کم شدن جریانات اقیانوسی و حفظ تخمها از آبهای خروشان و شکارچیان احتمالی کمک می‌کند.