دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

پس از هک شدن حساب های شخصی چه باید کرد؟



 

بسیاری تصور می کنند هک سیستم های رایانه ای و سرقت اطلاعات تنها به شرکت ها و سرویس های بزرگ محدود می شود و اشخاص حقیقی نیاز مبرمی برای حفاظت از رایانه یا دستگاه های دیجتالی خود در مقابله با نفوذ هکرها احساس نمی کنند اما باید گفت در مواردی اشخاص حقیقی نسبت به شرکت های بزرگ، از هک سیستم های رایانه ای و حساب های خود آسیب بیشتری می بینند.

 

سرویس های اینترنتی , مقابله با نفوذ هکرها

پیشگیری از هک سیستم های رایانه ای و سرقت اطلاعات

 

وجود یک حفره امنیتی در نرم افزارهای نصب شده روی رایانه یا تلفن همراه، وجود برنامه های Keylogger و انواع و اقسام روش های دیگر می تواند به نفوذ هکرها به حریم خصوصی کاربران و به خطر افتادن تمامی حساب های شخصی از جمله حساب های بانکی منتهی شود.

 

با رعایت تمام اصول امنیتی، احتمال نفوذ هکرها کمتر خواهد شد اما هرگز از بین نمی رود. از سوی دیگر، پروسه حفاظت از حساب های شخصی تنها به کاربران محدود نمی شود و تا به امروز بارها خبرهایی از افشا شدن اطلاعات و کلمه های عبور کاربران سرویس های بزرگ با هک شدن سرورهای آنها شنیده ایم. با این وجود در صورت هک شدن حساب های شخصی چه باید کرد و راه های جلوگیری از تبعات آن چیست؟

واکنش سریع با استفاده از پست الکترونیکی
اگر برخی از حساب های اینترنتی شما هک شده و با تغییر کلمه عبور توسط هکر، امکان ورود به آنها وجود ندارد، امید خود را از دست ندهید؛ زیرا در صورت واکنش سریع احتمال بازگرداندن حساب های از دست رفته همچنان وجود دارد.

 

در هنگام ثبت نام در سرویس های اینترنتی، آدرس پست الکترونیکی خود را ثبت کرده اید و در صورتی که این آدرس از دسترس هکرها در آمان مانده باشد، می توان از آن برای بازگرداندن کلمه عبور استفاده کرد.

این اقدام نخستین گام در مقابله با نفوذ هکرها و بازیابی حساب های از دست رفته محسوب شده و توصیه می شود هر چه زودتر به استفاده از آن اقدام کنید.

 

در زمان ثبت نام سرویس های ایمیل نیز از شما درخواست می شود به شکل دلخواه آدرس دیگری را به عنوان پست الکترونیکی پشتیبانی معرفی کنید. همواره از این پیشنهاد برای مقابله با هک شدن ایمیل خود و بازیابی کلمه عبور در آینده، بهره بگیرید.

 

هک سیستم های رایانه ای , حفره امنیتی

نرم افزار آنتی ویروس و ضد بدافزار برای اسکن کامل رایانه

 

اسکن کامل رایانه
دومین گام، جلوگیری از دسترسی های بعدی و نفوذ مجدد هکرها به اطلاعات شخصی خواهد بود که برای انجام این کار ابتدا باید حرفه امنیتی یا راه نفوذ هکرها را پیدا کنید. برای انجام این کار باید از یک نرم افزار آنتی ویروس و ضد بدافزار برای اسکن کامل رایانه یا تلفن همراه استفاده کنید.

 

در این مرحله باید از ضد بدافزار و آنتی ویروس هایی کمک بگیرید که مورد تایید کارشناسان بوده و از اعتبار و قدرت کافی در زمینه کاری خود برخوردار باشند. ورود یک تروجان یا نصب Keylogger روی رایانه می تواند به ثبت اطلاعات ورودی و ارسال آنها به هکرها منجر شود و آنتی ویروس های قدرتمند قادر به تشخیص بدافزارها و حذف آنها خواهند بود.

 

اطلاع از مسیر بدافزارها و ویروس های پیدا شده می تواند به یافتن ریشه آلودگی و رفع آن نیز کمک کند. یک فایل دانلود شده، داده های آپلود شده توسط سایت یا نرم افزارهای بی نام و نشان، همه به نوبه خود می توانند منشأ آلودگی و راه نفوذ هکرها باشند.

 

هک حساب های شخصی , حفره امنیتی

 

نفوذ هکرها به منبع اطلاعات
همان طور که گفته شد، نفوذ هکرها به حساب های شخصی افراد تنها به بی احتیاطی اشخاص حقیقی و کاربران اینترنت مربوط نمی شود. در مواردی هکرها به سرورهای سرویس های بزرگ نظیر یاهو یا جی میل نفوذ می کنند و حجم انبوهی از اطلاعات محرمانه و شخصی افراد را به سرقت می برند.

 

حتی اگر تمام نکات امنیتی را رعایت کنید، ممکن است سرویس مورد استفاده شما در ابعاد بزرگ مورد دستبرد هکرها قرار بگیرد و در این حالت هیچ کاری از دست کاربران معمولی برنخواهد آمد. برای اطلاع از این گونه اتفاقات باید روی اینترنت نام سرویس خود را با عبارت Password Leak جستجو کنید و با پیگیری اخبار مرتبط مطلع شوید آیا واقعا سرویس مورد استفاده شما با سرقت اطلاعات محرمانه توسط هکرها مواجه شده است یا خیر.

 

برای نمونه در جولای سال 2012 سرویس پست الکترونیکی یاهو، هک و میلیون ها کلمه عبور کاربران این سرویس جهانی در فضای اینترنت پخش شد. با این اتفاق سایر حساب های افراد مانند حساب فیس بوک یا توییتر آنها نیز با خطر مواجه شد و مقابله با این مشکل کاملا خارج از قدرت کاربران بود.

 

اوضاع زمانی بدتر می شود که از یک کلمه عبور یکسان برای تمامی حساب های خود استفاده کرده باشید و با فاش شدن آن، تمامی حساب های تان به راحتی در دسترس هکرها قرار بگیرند.
برای مقابله با این مشکل توصیه می شود از کلمه های عبور مختلف برای حساب های اینترنتی متفاوت خود بهره بگیرید و به منظور مقابله با فراموش کردن آنها از برنامه های مدیریت کلمه عبور استفاده کنید.
منبع: هفته نامه عصر ارتباط


ویدیو مرتبط :
باز کردن حساب شخصی یا رمزگذاری اپراتور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تحقیق و تفحص از دیوان محاسبات؛ تصفیه حساب شخصی یا نظارت قانونی؟



 

تحقیق و تفحص از دیوان محاسبات؛ تصفیه حساب شخصی یا نظارت قانونی؟

 

نادران: در اواخر مجلس هفتم ما شاهد بودیم که از سوی همان رئیس دیوان محاسبات(محمدرضا رحیمی) میلیون ها تومان پول توزیع شد، بدون آن که منبع و منشا آنها مشخص باشد.

 

نمایندگان مجلس با تقاضای تحقیق و تفحص از عملكرد دیوان محاسبات كشور در دوره مجلس هفتم مخالفت كردند.

واحد خبر آفتاب. گروه سیاسی: محمدرضا رحیمی که این روزها به یکی از چهره های خبرساز و جنجال برانگیز دولت دهم تبدیل شده است، امروز توانست با یاری نمایندگان از چالشی جدید رهایی یابد. چالش جدید، که پس از طرح مسایلی مانند «ابهام در وضعیت تحصیلی معاون اول رییس جمهور» توسط الیاس نادران نماینده تهران، و ابهامات اقتصادی در پرونده رحیمی، که چندی پیش توسط غلامحسین محسنی اژه ای نیز تایید شد، بحث تحقیق و تفحص از عملكرد دیوان محاسبات كشور در دوره محمدرضا رحیمی بود.

گزارش كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در خصوص تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملكرد دیوان محاسبات كشور در دوره مجلس هفتم در دستور كار امروز سه شنبه نمایندگان ملت قرار گرفت.

این کمیسیون پس از بررسی این موضوع با تقاضای تحقیق و تفحص جمعی از نمایندگان از دیوان محاسبات كشور در دوره هفتم كه ریاست آن بر عهده محمدرضا رحیمی بود، موافقت كرده بود.

نمایندگان مجلس پس از استماع نظرات الیاس نادران نماینده تهران درباره تحقیق و تفحص مذكور، با ۹۴ رای موافق در برابر ۱۰۴ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع آرای ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه با این تقاضا مخالفت كردند.

لازم به ذکر است که در مجلس هفتم ۲ نظر نسبت به مدیریت دیوان محاسبات وجود داشت که یکی از آنها این بود که رئیس دیوان باید فردی دارای صلاحیت های مالی، علمی و پاکدستی و تجربه موفق در مبارزه با فساد اقتصادی داشته باشد.

الیاس نادران یکی از طراحان تحقیق و تفحص از دیوان محاسبات در مجلس شورای اسلامی، این دیوان را در راس نهاد نظارتی مجلس عنوان کرد و گفت: این جریان هیچ ارتباطی با دولت و یا شخص خاصی ندارد و اگر تفحص صورت نگیرد، اعتماد عمومی به نمایندگان و نهاد نظارتی کشور از بین می رود.

وی ادامه داد: همان کسانی که معتقد بودند رئیس دیوان محاسبات باید صلاحیت علمی و مالی داشته باشد، اظهار کردند که رئیس دیوان باید صلاحیت سیاسی داشته باشد و اگر کسی صلاحیت علمی و مالی نداشت اهمیتی ندارد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، با بیان این که دیوان محاسبات خارج از حیطه وظایف خود عمل کرده است، گفت: دخالت در دعواهای خصوصی بین اشخاص که ارتباطی با وظایف دیوان نداشت و ارائه گزارش هایی که به دادستانی شد از معدود اتفاقاتی است که می توان از تریبون اعلام کرد؛ اما متاسفانه این امر در دیوان محاسبات اتفاق افتاد.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، با اشاره به برخی اتفاق ها در دیوان محاسبات گفت: در اواخر مجلس هفتم ما شاهد بودیم که از سوی همان رئیس دیوان محاسبات میلیون ها تومان پول توزیع شد، بدون آن که منبع و منشا آنها مشخص باشد.

این نماینده مجلس در پایان خاطر نشان كرد: این موضوع اگر موشكافی و رسیدگی نشود، دیگر اعتماد عمومی به نمایندگان ملت و نظام تقنینی كشور باقی نمی ماند و از این رو این یك امر حیاتی برای كشور است؛ چرا كه این قضیه به شخص و دولت خاصی مربوط نمی شود و تنها مربوط به دیوان محاسبات مجلس هفتم است.

در آخر به گفته نادران، سرفصل های تمام این جریان ها مشخص است و ما امیدواریم که به زودی گزارش مستندی در این رابطه به صحن مجلس ارائه کنیم.

همچنین به گزارش خبرگزاری خانه ملت از صحن علنی صبح روز سه شنبه "حسن ونایی "در تذكر شفاهی خود با بیان اینكه پیشنهاد تفحص از یدوان محاسبات تصفیه حساب شخصی بود اظهار داشت: لازم بود حرمت مجلس حفظ و اجازه داده نشود این طرح پیشنهاد مطرح شود چرا كه این پیشنهاد تصفیه حساب شخصی است.

عضو كمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: دیوان محاسبات كشور كه یكی از بازوهای موثر نظارتی مجلس است عملكرد مناسبی داشته و هیچ خلافی از آن سرنزده و پاك پاك است.

این نماینده ادامه داد: خوشبختانه با عدم رای موافق به پیشنهاد طرح تحقیق و تفحص از دیوان محاسبات كشور، مجلس بار دیگر مقتدرانه از این بازوی نظارتی تاثیرگذار حمایت كرد.../واحد خبر آفتاب