دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

همه تفاوت های اندروید 7 و iOS 9


اندروید N برخلاف انتظارها بسیار زودتر عرضه شد، از سوی دیگر iOS 9.3 نیز توسط اپل ارائه شد.

zoomit.ir - حمید بازرگان: اندروید N برخلاف انتظارها بسیار زودتر عرضه شد، از سوی دیگر iOS 9.3 نیز توسط اپل ارائه شد. تفاوت‌هایی بین این دو سیستم‌عامل از نظر زمان عرضه، مصرف باتری، پرداخت موبایلی، امنیت و ... وجود دارد که در این مطلب به آنها می‌پردازیم.

مقایسه اندروید 7 و iOS 9

درحالیکه بسیاری از کاربران همچنان منتظر اندروید مارشمالو هستند، مهندسان گوگل یک حرکت غافلگیرانه انجام دادند. همانطور که احتمالا می‌دانید نسخه بعدی اندروید یعنی اندروید N منتشر شده است. اما چه تفاوت‌هایی میان این نسخه از سیستم عامل اندروید و iOS 9.3 وجود دارد.

مقایسه اندروید 7 و iOS 9

تاریخ عرضه

در حال حاضر نسخه پیش‌نمایش توسعه دهنگان اندروید N منتشر شده و در دسترس همه قرار دارد و تاریخ عرضه آن ۱۷ مارس بوده است. هنوز راه طولانی در پیش است تا این سیستم عامل به صورت پایدار و کامل درآید و در حال حاضر فقط شامل موارد جدید جزئی است که قطعا در نسخه نهایی این ویژگی‌های جدید بیشتر خواهند بود.

iOS 9 سال ۲۰۱۵ منتشر شده و حالا سومین نسخه از سری آپدیت‌های iOS 9 نیز از راه رسیده و از ماه مارس ۲۰۱۶ برای دستگاه‌هایی که با آن سازگاری دارند قابل دریافت است.

برنامه‌های آزمایشی اپل و اندروید هر دو به شما اجازه می‌دهند تا نسخه‌های بعدی نرم افزارهای این دو شرکت را پیش از عرضه رسمی نسخه نهایی، مشاهده و بررسی کنید. هر چند که در هر دو این برنامه‌ها اعلام شده که نسخه‌های آزمایشی را نباید در دستگاه‌هایی که از آن‌ها روزانه استفاده می‌کنید نصب کنید، چراکه به دلیل وجود باگ‌ها و مشکلات احتمالی، کاربر نمی‌تواند بخوبی و به صورت عادی و بدون مشکل با آن‌ها کار کند.

مقایسه اندروید 7 و iOS 9



نمای ظاهری

به نظر می‌رسد اندروید N تغییرات ظاهری زیادی نداشته باشد، اما پیش از این ما تفاوت‌های کلیدی‌ را بین این نسخه و اندروید مارشمالو دیده‌ایم. بخش اطلاع‌رسانی‌ها به صورت کامل بازطراحی شده و حالا می‌توان به نوتیفیکیشن‌ها به صورت مستقیم پاسخ داد.

 همچنین یک حالت جدید چند پنجره‌ای وجود دارد که این مورد یک تفاوت بسیار مهم با اندروید M است. گوگل همچنین می‌گوید در حال کار روی پروژه‌ای به نام Svelte است تا اجرای اندروید روی دستگاه‌های قدیمی‌تر نیز نرم و روان باشد، اما جزئیات آن هنوز اعلام نشده است.

بزرگترین بازطراحی در سیستم عامل iOS به چند سال پیش یعنی زمان معرفی iOS 7 بر می‌گردد. نسخه جدید این سیستم عامل، همانند iOS 7 با تغییرات ظاهری فراوان همراه نیست و قابلیت لمس سه بعدی (3D touch) جدید در iOS 9.3 باعث شده تا کاربردهای اضافه‌ای در برخی از اپلیکیشن‌ها در دسترس کاربر باشد.

اما در کنار این امکان جدید، نمای ظاهری واقعا بدی در برخی از المان‌های تعدادی از اپلیکیشن‌ها مانند موزیک وجود دارد. iOS 9.3 یک ویژگی جدید در بخش رابط کاربری دارد که Night Shift نامیده شده است. این قابلیت می‌تواند به صورت خودکار درجه و بالانس رنگ‌ها را تنظیم کند تا از بازتاب اضافی نور در شرایط کم نور و اذیت شدن چشم جلوگیری کند.

مقایسه اندروید 7 و iOS 9



دستیار صوتی گوگل ناو در مقابل Siri

تا به این لحظه هنوز تغییر خاصی در دستیار صوتی گوگل ناو در اندروید N مشاهده نکرده‌ایم، اما حتی اگر گوگل تغییری کوچک هم در این دستیار اعمال کند، باز هم برای ما بالاتر از دستیار صوتی iOS یعنی Siri قرار می‌گیرد. ممکن است این نظر شخصی باشد اما فناوری تشخیص صوت گوگل در عمل بسیار بهتر از اپل عمل می‌کند، بنابراین در نتیجه کار سیری، تاثیر می‌گذارد.

قابلیت فعال کردن Siri با عبارت Hey Siri و دستورات پیش فرض مختلف باعث شده تا برخی مواقع از وجود آن‌ها در اکوسیستم موبایلی اپل خوشحال باشیم. اما به‌نظر می‌رسد هرچه ما می‌گوییم را سیری اشتباه می‌شنود و عبارتی دیگر را در نظر می‌گیرد که این مورد یک ضعف است و باعث می‌شود در این بخش Siri نسبت به Google Now در رتبه پایین‌تری قرار بگیرد.

مقایسه اندروید 7 و iOS 9



امنیت و حریم شخصی

همیشه اپل و گوگل در این بخش با یکدیگر تفاوت‌های مشخصی داشته‌ و دارند. اپل در این مورد کمی حساس‌تر است و برای نصب اپلیکیشن‌ها باید حتما آن‌ها را از فروشگاه اپ استور دریافت کنید و حتی سازمان FBI نیز نمی‌تواند آیفون‌های افراد را رمزگشایی کند.

اما گوگل در سمت دیگر قرار دارد و استراتژی آزاد بودن را برگزیده است. به دلیل متن باز بودن سیستم عامل اندروید همیشه احتمال ریسک‌های امنیتی و نیز اپلیکیشن‌های مضر و فروشگاه‌های شخص ثالث وجود دارد.

 یک مورد که امیداوریم در اندروید N ببینیم قابلیت قفل هوشمند برای رمزهای عبور است که ابتدا در اندروید مارشمالو معرفی شد. اما نسخه یاد شده هنوز در بسیاری از اپلیکیشن‌ها کار نمی‌کند، بنابراین امیدواریم غول دنیای جستجوگرها این قابلیت را در اندروید N کامل کند تا در همه اپلیکیشن‌ها بتوان از آن بهره گرفت.

مقایسه اندروید 7 و iOS 9



باتری

گوگل در بخش مصرف باتری یک سر و گردن از اپل بالاتر است. در بین آیفون‌هایی که تا به امروز به بازار عرضه شده‌اند، فقط آیفون ۶ اس می‌تواند شارژدهی خوبی را به کاربر ارائه دهد. این در شرایطی است که گوگل در اندروید M قابلیتی به نام Doze را معرفی کرد که یک روش بهینه سازی شده برای حالت ذخیره انرژی است و با هر بار خاموش شدن صفحه نمایش فعال می‌شود.

این ویژگی در اندروید N قطعا باز هم بهبود می‌یابد و در نتیجه می‌توان انتظار شارژدهی بیشتری را در دستگاه‌های مجهز به این نسخه از سیستم عامل اندروید داشت. البته بدون اینکه کارایی دستگاه کاهش یابد یا بدون اینکه هیچ نوتیفیکیشنی را از دست بدهید.

مقایسه اندروید 7 و iOS 9



پرداخت موبایلی

اپل در این بخش بهتر عمل کرده و سرویس Apple Pay هم اکنون توسط بانک‌های زیادی در سراسر جهان پشتیبانی می‌شود. نقشه راه و برنامه کلی سیستم پرداخت گوگل نیز تغییر یافته و حالا نامش Android Pay است. اما هم‌اکنون در بازارهایی نظیر انگلستان عرضه نشده است. انتظار می‌رود همان شرکت‌ها و سازمان‌هایی که از Apple Pay پشتیبانی می‌کنند به زودی از Android Pay نیز پشتیبانی به عمل آورند.

مقایسه اندروید 7 و iOS 9

نتیجه گیری

اندروید N هنوز همانند درختی است که پرتقال‌های آن هنوز کاملا نرسیده‌اند و در مقابل iOS مانند درخت سیبی است که میوه‌هایی با طراوت و رسیده دارد. اندروید N البته بسیار جذاب است اما هنوز نمی‌توان آن را به عنوان بهترین انتخاب ممکن تلقی کرد.

از آنجا که iOS 8 و اندروید M هر دو در واقع نسخه‌های تکامل یافته نسل قبل خود بودند، طبیعتا بهتر از نسخه‌های قبلی کار می‌کنند اما این بهبودها آنقدری نبوده که بتوان گفت همه چیز تغییر کرده است!

ما بر این باوریم که اندروید در برخی جوانب مانند عمر باتری و فناوری تشخیص صدا بهتر عمل می‌کند و اپل نیز محیطی زیباتر و تجربه کاربری بسیار خوبی را به کاربر ارائه می‌کند. بنابراین کاربران اندروید ممکن است دوست داشته باشند به iOS کوچ کنند درحالی که کاربران کنونی iOS نیز اکثرا در این اکوسیستم باقی مانده‌اند.


ویدیو مرتبط :
تست سرعت آیفون ۶ با iOS 9 و نکسوس ۶ با اندروید M

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اندروید 6 یا IOS 9، کدامیک سیستم عامل برتر است؟


اپل و گوگل به تازگی آخرین نسخه از سیستم‌های عامل خود را معرفی کرده‌اند. دو سیستم عامل پرطرفدار که روز به روز بالغ‌تر و کاربر پسندتر می‌شوند.