دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ناسا به منابع طبیعی مریخ فکر می کند



اخبارعلمی,خبرهای علمی,مریخ

با گذشت زمان به موعد تاریخی سفر به مریخ نزدیک تر می شویم. حالا این پرسش مطرح می شود که تحقق چنین سفری در گروی چه فاکتورهای مهمی است؟

مطالعات زیادی درخصوص مریخ و رسیدن به این سیاره انجام شده است. نه تنها ناسا بلکه شرکتهای خصوصی دیگری نظیر اسپیس ایکس در نظر دارند تا نخستین گروه از انسانها را طی دو تا سه دهه آینده راهی مریخ کنند.

سال گذشته گروهی از دانشمندان که مریخ را از جهات گوناگون مورد بررسی قرار داده اند نزدیک به 50 مکان مناسب جهت فرود فضاپیمای حامل انسانها بر روی این سیاره را شناسایی کردند. این نقاط از جهات گوناگون برای حضور نخستین گروه از انسانها بر روی این سیاره مرموز مناسب تشخیص داده شده اند.

مطالعاتی که توسط ناسا انجام شده نشان می دهد که نقاط نهایی که به عنوان محل فرود بر روی مریخ در نظر گرفته می شود باید به گونه ای باشد که امکان انجام عملیاتهای مختلف بر روی آنها وجود داشته باشد. اما از آن مهمتر منابع طبیعی است که باید در این نقاط وجود داشته باشد تا ساکنان آینده مریخ به راحتی بتوانند از آن برای تثبیت حضور خود در این سیاره استفاده کنند.

    در پروژه سفر به مریخ مهمتر از هر چیز منابع طبیعی است که باید نقاط فرود وجود داشته باشد تا ساکنان آینده مریخ به راحتی بتوانند از آن برای تثبیت حضور خود در این سیاره استفاده کنند

تاکنون مدارگرد شناسایی کننده مریخ موسوم به MRO که به پیشرفته ترین تجهیزات رصدی و تصویربرداری مجهز است اطلاعات ارزشمندی درباره این سیاره در اختیار دانشمندان قرار داده است اما حالا به نظر می رسد که برای فرود بی خطر انسانها بر روی مریخ نیاز به بررسیهای دقیق تری است که این به معنای لزوم پرتاب نسل بعدی کاوشگرها به سوی مریخ است.

بسیاری از کارشناسان داخل و خارج ناسا امیدوارند که این آژانس فضانوردی بتواند مدارگرد چند منظوره ای را به سوی مریخ پرتاب کند. این کاوشگر به لطف بهره مندی از پیشرفته ترین تجهیزات راداری به دانشمندان کمک می کند تا بهترین مکانهایی را در مریخ مورد بررسی قرار دهد که منابع طبیعی مورد نیاز انسانها پس از ورود به این سیاره را در خود داشته باشند.

ناسا اعلام کرده که اگر پروژه این مدارگرد نهایی شود پرتاب آن در اوایل سال 2022 صورت خواهد گرفت.

 

اخبار علمی - سیناپرس


ویدیو مرتبط :
پهپاد کاوشگر، ناسا بدنبال کشف منابع مریخ...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واگذاری اراضی منابع طبیعی با...



 

 

 

منابع طبیعی

 

 

یك كارشناس آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور گفت: از این به بعد زمین های منابع طبیعی در قالب طرح های طولانی مدت ۵۰ و ۹۹ ساله به صورت اجاره و بدون صدور سند واگذار می شود.

سید ابوالفضل میرقاسمی  اظهار داشت: زمزمه های «وزارت آب، كشاورزی و محیط زیست» زمانی كلید خورد كه سازمان محیط زیست، طی نامه ای به رئیس جمهور اعلام كرده بود، منابع طبیعی به وظایف حاكمیتی خودش به خوبی عمل نكرده است.

این كارشناس آبخیزداری افزود: موضع وزیر جهاد كشاورزی در واكنش به آن مطرح كردن موضوع وظیفه واگذاری زمین به سازمان امور اراضی بود.

وی گفت: ظاهرا این سیاست برای جلوگیری از تفویض اختیارات زمین های منابع طبیعی به سازمان محیط زیست از سوی وزیر اتخاذ شده است.

میرقاسمی گفت: سازمان منابع طبیعی سالانه ۱۲۰ هزار هكتار تخصیص زمین دارد و سازمان امور اراضی ۴۰ هزار هكتار را در قالب ماده های ۳۱ و ۳۲ واگذار می كند.

وی افزود: ۱۳۵ میلیون هكتار اراضی ملی در كشور وجود دارد و صرفا به دلیل اینكه سالانه ۴۰ هزار هكتار زمین واگذار می شود تمام اختیارات اراضی ملی را نباید به سازمان امور اراضی تفویض كرد.

میرقاسمی گفت: سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری كشور وظیفه صیانت از اراضی ملی در قالب طرح های مرتع داری، جنگلداری و بیابانزدایی را دارد و همچنین باید از متعرضان به این اراضی هم جلوگیری كند و لازمه این كار این است كه اختیارات این زمینها دست سازمان باشد.

میرقاسمی گفت: اگرچه طرح تفویض اختیارات واگذاری زمین به سازمان امور اراضی در حد رسانه ای است اما اگر این طرح عملی شود همه كارهای سازمان جنگل ها و منابع طبیعی قفل می شود زیرا این سازمان وظیفه صیانت از این زمین ها را دارد، اما هیچ اختیار و مالكیتی نخواهد داشت.

وی گفت: سازمان جنگل ها باید با آفات و بیماریها مقابله كند، طرح های سوخت رسانی، سوخت فسیلی، حفاظت های بیولوژیكی را انجام دهد.

میرقاسمی در مورد سیاست جدید واگذاری زمین گفت: از این به بعد زمین های واگذاری به صورت زمان دار، ۵۰ ساله و ۹۹ ساله بوده و سند صادر نخواهد شد.

وی گفت: این طرح باعث می شود كه بهر ه بردار نتواند دخل و تصرف كند، زمین ها را خرد كند یا انگیزه رانت خواری داشته باشد.

وی گفت: همچنین قرار است طرح های جنگل كاری، نهال كاری در راستای اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذار شود.

میرقاسمی گفت: هم اكنون برای ۶۰ هزار هكتار جنگل، یك محافظ داریم كه معلوم است چگونه محافظت خواهد شد اما اگر به بخش خصوصی واگذار شود نظارت و اجرا بهتر خواهد شد.

این كارشناس با اشاره به اجرای ناموفق طرح طوبی در گذشته گفت: اگر زمین ها به آدمهای صاحب نفوذ یا به اصطلاح سامسونت به دست انجام شود باز به آینده طرح طوبی دچار خواهد شد.

میرقاسمی گفت: در حال حاضر ۸۶ میلیون هكتار مرتع داریم كه بخشی از آن كم بازده و فقیر بوده و قابلیت احیاء هم ندارند بنابراین برای حفظ آب و خاك و كمك به اقتصاد كشور مناسب است در قالب طرحهای علوفه كاری، درختكاری، كشاورزی واگذار شود اما نحوه واگذاری و اینكه به چه كسانی باید واگذار شود مهم تر از واگذاری است...../تحلیل:فارس