دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

موفقیت محققان کشور در ساخت نمونه آزمایشگاهی دست مصنوعی هوشمند



اخبار,اخبار علمی , دست مصنوعی هوشمند

 

اخبار علمی - موفقیت محققان کشور در ساخت نمونه آزمایشگاهی دست مصنوعی هوشمند

محققان مرکز رشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی موفق به ساخت نمونه آزمایشگاهی دست مصنوعی هوشمند شدند.

به گزارش ایسنا، دکتر " فرهاد طباطبایی قمشه " سرپرست مرکز رشد فناوری تجهیزات پزشکی و توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اعلام این که نمونه آزمایشگاهی پروتز " دست مصنوعی هوشمند مبتنی بر امواج مغزی " برای تبدیل به نمونه قابل تولید و عرضه به بازار، نیاز به اختصاص بودجه کافی دارد، در خصوص این دست مصنوعی هوشمند توضیح داد : فرد استفاده کننده یعنی معلولی که دست ندارد ، در زمانی که نیاز به حرکت دادن دست خود دارد ، با فکر کردن به این موضوع ، باعث خواهد شد که امواج مغزی وی به پروتز منتقل شود و پروتز که هوشمند است ، با دریافت امواج مغزی ، در واقع فرمان مغز را برای " حرکت " دریافت می کند و به حرکت درمی آید.

وی افزود: این پروژه زیر نظر اساتید علوم اعصاب از جمله دکتر " محمدتقی جغتایی " اجرا شده و توسط دکتر " حجت اله حق گو " استاد گروه کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، مورد آزمایش قرار گرفته است .

دکتر " حجت اله حقگو " استاد کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در تایید نتایج این پروژه ، اظهارداشت : عملکرد این پروتز تائید شده است و حتی قابل تعمیم به دیگر ابزارهایی است که مورد استفاده معلولان قرار می‌گیرند.

وی افزود: پروتز دست مصنوعی هوشمند ، امواج مغزی را بوسیله سیستم پردازشگر خود ، پردازش کرده و سپس آن را به یک موتور محرک منتقل می کند.

حقگو افزود: دست مصنوعی هوشمند که به عنوان پروتز مایوالکتریک عمل می کند ، از طریق آن موتور محرک ، به حرکت در می آید.

وی ادامه داد : این وسیله همچنین می‌تواند امواج مغزی و یا امواج مایوالکتریک عضلات صورت و یا پلک فرد را نیز پردازش کرده و دستورات حرکتی را به اندام مصنوعی منتقل کند.

این استاد کاردرمانی ، تصریح کرد: برای تبدیل نمونه آزمایشگاهی این پروتز، به نمونه ای ساده ، ارزان و قابل تولید و عرضه به بازار برای استفاده افرادی که از ناحیه دست دچار معلولیت شده اند ، نیاز به بودجه کافی است تا یک ایده و پروژه تحقیقاتی ، تجاری سازی شده و به تولید وسیله ای کاربردی منجر شود. 

اخبار علمی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
موفقیت محققان در کاشت چشم مصنوعی بیونیک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موفقیت محققان کشور در ساخت ریزتراشه ها...



 

موفقیت محققان کشور در ساخت ریزتراشه ها در مقیاس نانومتر

 

 

موفقیت محققان کشور در ساخت ریزتراشه ها در مقیاس نانومتر

 

پژوهشگران دانشگاه شریف با طراحی و ساخت سکوی موقعیت دهی دومحوره با دقت نانومتر گامی در جهت تولید ریز تراشه ها و میکروسکوپ های نوری برداشتند.


علی اکبر رکی مجری طرح در این باره گفت: سکوی دو محوره حاوی یک سکوی متحرک به ابعاد تقریبی ۱۰×۱۰ سانتیمتر است که می تواند آن را در دو راستا به مقدار ۳۴ میکرومتر حرکت دهد.


وی اظهار داشت: طبق نتایج به دست آمده از آزمون عملکرد، این دستگاه قادر است موقعیت مکانی جسم هدفی که روی آن نصب می شود را با دقتی از مرتبه ۱۰ نانومتر کنترل کند فرکانس کاری دستگاه تا ۵ هرتز و زمان پاسخ آن کمتر از ۵۰ میلی ثانیه است.


مجری طرح با بیان اینکه این پروژه در حال حاضر در مراحل راه اندازی و آزمون قرار دارد، اضافه کرد: محصول تولید شده در مقایسه با نمونه های خارجی از لحاظ کورس حرکت و سرعت عملکرد کاملا قابل رقابت است.


وی به کاربردهای این دستگاه اشاره کرد و یادآور شد: فناوری موقعیت دهی با دقت نانومتری اخیرا در سطح بین المللی کاربردهای گسترده ای در عرصه فناوریهای نوین پیدا کرده است از جمله کاربردهای این فناوری می توان به صنعت ساخت ریزتراشه ها در مقیاس نانو، ماشین کاری و اندازه گیری دقیق، تنظیم اجزای سیستم های اپتیکی و عملیات های درون سلولی اشاره کرد.


درکی ادامه داد: مهمترین کاربرد متصور برای این محصول در داخل کشور استفاده در میکروسکوپهای الکترونی، روبشی و نوری به عنوان حرکت دهنده نمونه باشد.


این محقق تاکید کرد: دانش فنی این محصول عمدتا در انحصار چند شرکت آلمانی و آمریکایی است که با قیمت حدود ۲۰ هزار دلار به فروش می رسد علاوه بر این به دلیل کاربرد آن در فناوری های دقیق و پیشرفته قبل از فروش آن اطلاعات کاملی در خصوص هدف و محل استفاده آن از مشتریان دریافت می شود.... /  خبرگزارى مهر