دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

مهر تائید «کنجکاوی» بر وجود دریاچه باستانی مریخ



  مریخ‌نورد کنجکاوی در تازه‌ترین یافته‌های خود وجود دریاچه‌ای باستانی در مریخ را تائید کرده است. بر اساس اطلاعات فرستاده شده توسط کنجکاوی محققان ناسا اکنون اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به گذشته درباره این دریاچه دارند.

اگر سه میلیارد سال قبل «کنجکاوی» به مریخ رفته بود باید برای رسیدن به ساحل  طول یک دریاچه را شنا می‌کرد!

اخبار,اخبارعلمی , کشفیات  جدید  در  مریخ

 

اخبار,اخبارعلمی , کشفیات  جدید  در  مریخ


به تازگی محققان وجود آب جاری در مریخ را تائید کردند اما حالا یافته‌های جدید نشان می‌دهد در دهانه ی گیل، جایی که مریخ‌نورد کنجکاوی در آن فرود آمد و سرگرم گشت و گذار است، روزگاری دریاچه ای بوده که صدها یا هزاران سال پرآب بوده است. پژوهشگران مدت‌ها بود که احتمال می دادند دهانه ی گیل در گذشته میزبان یک دریاچه بوده  ولی بررسی های تازه مریخ‌نورد کنجکاوی این احتمال را به اندازه ی چشمگیری تقویت کرده است.

جان گراتزینگر، عضو گروه پژوهشگران از بنیاد فناوری کالیفرنیا می گوید: ما چیز زیادی از این دریاچه نمی دانستیم ولی اکنون آگاهی های فراوانی از آن داریم. تصاویری که به تازگی به دست آمده رسوب‌های S مانند را نشان می‌دهد.


این بخش ها احتمالا جاهایی بوده اند که آب های روان، گل و لای آبرفتی را از بالای تپه به پایین می آوردند و با رسیدن به دریاچه و کُند شدن سرعتشان، آن ها را بر سطح می نشاندند. بلندی این ته‌نشست ها میان ۱ تا ۴ متر است و نشان می دهد که ژرفای آب ساکن که در جاهایی میان ۱۰۰ سال تا ۱۰ هزار سال دوام می آورده، دستکم به این اندازه بوده است. ویژگی دیگری که پژوهشگران یافته‌اند، لایه های ته‌نشستی بسیار نازک و نرمی است که تنها در آب های آرام شکل می گیرد.


  اخبار علمی  -  خبر  انلاین 


ویدیو مرتبط :
مریخ نورد کنجکاوی در حال کاوش در سطح مریخ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تایید وجود دریاچه‌ های باستانی در مریخ


میلیارد‌ها سال پیش دریاچه‌هایی در سطح سیاره مریخ وجود داشته‌اند که از دوردست‌ها سوسو می‌زده‌اند، حقیقتی که ناسا براساس داده‌های کاوشگر کنجکاوی آن را تایید کرده‌است.

تابناک: میلیارد‌ها سال پیش دریاچه‌هایی در سطح سیاره مریخ وجود داشته‌اند که از دوردست‌ها سوسو می‌زده‌اند، حقیقتی که ناسا براساس داده‌های کاوشگر کنجکاوی آن را تایید کرده‌است.

لابراتوار علوم مریخی ناسا با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده از كاوشگر كنجكاوی دریافت آب به متراكم شدن رسوبات در حفره گیل كمك كرده‌است؛‌حفره‌ای كه كنجكاوی سه سال پیش در آن فرود آمد و در آن مشغول تحقیق و تجسس شد.

به گفته آشوین واساوادا یكی از محققان این لابراتوار، یافته‌های كنجكاوی نشان می‌دهند مجموعه‌ای از جریان‌های آب روان و دریاچه‌ها درحدود 3.8 تا 3.3 میلیارد سال پیش در مریخ وجود داشته‌اند و رسوبات را به آرامی به دامنه كوه شارپ انتقال داده‌اند.

دانشمندان می‌گویند آنچه از گذشته در مورد مریخ آشكار شده‌بود امروز مورد آزمایش قرار می‌گیرد،‌اما آنچه واضح است این است كه مریخ میلیاردها سال پیش نسبت به امروز شباهت بیشتری به زمین داشته‌است و اكنون باید دریافت مریخ چگونه از سیاره‌ای مرطوب به شكل امروزی‌اش تبدیل شده‌است.

پیش از فرود كنجكاوی در دامنه كوه شارپ در سال 2012، دانشمندان نسبت به وجود رسوبات در این منطقه ظنین بودند و برخی فرض را براین گذاشته بودند كه این رسوبات توسط باد جا‌به‌جا شده‌اند. برخی دیگر اما فرض را براین گذاشته‌بودند كه رسوبات بقایای دریاچه‌هایی باستانی هستند.

براساس بررسی‌های جدید محققان دریافتند دست كم لایه‌های عمیق این رسوبات توسط رودها و دریاچه‌های باستانی در مدتی كمتر از 500 میلیون سال ایجاد شده‌اند. محققان با كشف گل‌سنگ‌های چند‌لایه كه شباهت زیادی به رسوبات دریاچه‌ای دارند به وجود دریاچه‌های باستانی مریخی پی بردند. محققان همچنین با توجه به لایه‌بندی رسوبات گل‌سنگی دریافتند دریاچه‌ها زمان نسبتا قابل توجهی در مریخ وجود داشته‌اند.

وجود آب در مریخ به آن معنی است كه این سیاره در گذشته از اتمسفر متراكم‌تر و آب و هوایی گرم‌تر برخوردار بوده‌است و دست كم بخشی از این آب به واسطه بارش باران و برف در ارتفاعات حفره گیل در مریخ جمع شده‌اند.

دانشمندان می‌گویند هنوز بخش بزرگی از تاریخ مریخ برای تجسس و اكتشاف دست نخورده باقی مانده‌است. اطلاعات این رسوبات می‌تواند تاریخ حفره گیل را آشكار سازد و سنگ‌های موجود در این دریاچه و ساختار شیمیایی آنها می‌توانند اطلاعات مهمی را درباره محیط مریخ در آن دوران فراهم آورند.