دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

قرص‌های لاغری شما را عصبی می‌كند



 

 

قرص‌های لاغری شما را عصبی می‌كند

 

 

عصبی شدن بی‌دلیل، مشكلات قلبی، مشكلات گوارشی و كاهش جذب ویتامین‌های غذا از عوارض مصرف قرص‌های لاغری است.

 


داروهای لاغری، تاثیرات منفی و مخربی بر جسم و روان افراد دارد كه می‌توان به عصبی شدن بی‌دلیل، مشكلات قلبی، مشكلات گوارشی و كاهش جذب ویتامین‌های غذا اشاره كرد.

 


تاثیر این داروها بر لاغری كم و محدود است و به طور معمول در مجموع تاثیر ۴ یا ۵ كیلوگرمی در لاغری دارد و عادات غلط غذایی را در افراد تغییر نمی‌دهد.

 


قرص لاغری با مكانیسم كاهش اشتها و جلوگیری از جذب چربی‌ها موجب كاهش وزن می‌شود، بنابراین تاثیر این داروها محدود به زمان استفاده از آنهاست و با كنار گذاشتن این قرص‌ها، اثراتشان نیز از بین می‌رود.

 

 

۶۰ درصد از آمریكایی‌ها و ۴۰ درصد از اروپاییان دچار اضافه‌ وزن هستند. در هیچ كجای دنیا كاهش وزن سریع ، راحت و بدون دردسر حاصل نمی‌شود؛ زیرا اضافه‌وزن در درون انسان شكل گرفته و باید انگیزه كم‌كردن وزن نیز از درون افراد شكل گیرد.

 


بالن و حلقه‌های معده نیز تجهیزاتی هستند كه مانع گرسنگی و تمایل به غذا نمی‌شوند و فقط سدی در برابر خوردن در افراد ایجاد می‌كنند.

 


استفاده از بالن معده موجب برگشت اسید معده (ترش كردن) می‌شود كه مشكلات كوتاه‌مدت و خطرات درازمدتی را متوجه فرد می‌كند.

 


ویدیو مرتبط :
عملکرد قرص های لاغری در بدن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قرص‌ های ضد بارداری؛ چاقی یا لاغری؟



 

قرص‌ های ضدبارداری؛ چاقی یا لاغری؟

 

قرص‌ های پیشگیری از بارداری به عنوان یکی از موثرترین روش‌ های اثبات شده در دنیا مورد استفاده قرار می‌ گیرند حال می خواهیم بدانیم که آیا قرص‌ های پیشگیری از بارداری سبب چاقی یا لاغری می شود و آیا چاق یا لاغر بودن ربطی به تاثیر بیشتر این قرص ها در زنان دارد؟ به تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است توجه فرمایید.

 

تاثیر قرص‌ های پیشگیری از بارداری ارتباطی به چاقی و لاغری زنان ندارد

 

در بین زنانی که از قرص پیشگیری از بارداری استفاده می‌ کنند، درصد شکست در بین زنان چاق خیلی بیشتر است،‌ تا جایی که تصور می ‌شد چاقی تاثیر قرص را کم می ‌کند، ‌اما مطالعات جدید حرف دیگری دارند.


برخی از مطالعات چنین عنوان کرده ‌اند که تاثیر قرص‌ های پیشگیری از بارداری در زنان چاق، ‌کمتر از زنان لاغر است. اما آیا این یافته درست است؟

 

بر اساس این مطالعات، در بین زنانی که از قرص‌ های پیشگیری استفاده می ‌کنند، زنان چاق با احتمال 30 تا 40 درصد باردار می‌ شوند. این در حالی است که طیف شکست استفاده از این قرص ‌ها در جامعه کلی تنها بین 2 تا 8 درصد در سال است،‌ تفاوت قابل ملاحظه ‌ای است نه؟

 

اما بر اساس گزارش رویترز، مطالعات جدید این ادعا را رد کرده ‌اند. به گفته محققین مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا، مادامی که قرص‌ ها به صورت منظم مصرف شوند، چه در زن‌ های چاق و چه در زن‌ های لاغر، به یک اندازه از تولید تخمک در تخمدان بازداری خواهد شد.

 

این محققین در بررسی ‌های جدید خود به این نتیجه رسیده‌ اند که دلیل شکست بیشتر زنان چاق در پیشگیری از بارداری با استفاده از قرص، ‌این است که این دسته از زنان بیشتر احتمال دارد که قرص ‌ها را به صورت نامنظم مصرف کنند. بر اساس یافته‌ های جدید، 97 درصد کسانی که به طور منظم قرص می‌ خورند، در پیشگیری از بارداری با این روش موفق هستند، ‌چه چاق باشند و چه لاغر. بنابراین دلیل این که زنان چاق در مصرف قرص ناموفق ‌تر هستند، ‌این است که به اندازه افراد لاغر نظم در مصرف را رعایت نمی‌ کنند و ‌نه چیز دیگری.

 

قرص‌های پیشگیری از بارداری و نازایی


50 سال از ورود این قرص‌ ها به بازار می‌ گذرد و امروزه انواع و اقسام قرص‌ های پیشگیری از بارداری عرضه می ‌شوند که نسبت به انواع اولیه نوع و میزان هورمون‌ هایش عوض شده ‌اند تا تحمل آن برای مصرف‌ کننده راحت ‌تر باشد.

 

در ضمن، قرص‌های جدید عارضه‌ هایی چون حالت تهوع و دیگر موارد را کمتر دارند. مصرف قرص می‌ تواند تا 99 درصد از باردارشدن فرد جلوگیری کند.

 

یکی از محاسن استفاده از قرص های پیشگیری از بارداری این است که باعث نازایی نمی ‌شود و برخلاف تصور عامه که می‌ گویند نازایی می ‌آورد کاملا از این قضیه مبرا است.


این روش بهترین توصیه و مناسب‌ ترین گزینه ‌ای است که ما به زوج‌ های جوان تازه ازدواج کرده پیشنهاد می ‌کنیم.

 

به دلیل این که آن ها به محض قطع قرص می‌ توانند باردار شوند. دلیل این مدعا هم مواردی است که خانم اظهار می ‌کند 2 یا 3 شب قرص خود را فراموش کرده و حالا باردار شده است. یعنی به محض قطع مصرف، مقدار هورمون موثر (که مانع بارداری می ‌شود) از خون پاک شده و تخمک ‌گذاری انجام می ‌شود و بارداری رخ می‌ دهد.

 

اما دلیل این که باورهای نادرستی در مورد قرص ضدبارداری و نازایی وجود دارد این است که چون اکثر خانم ‌ها بلافاصله پس از ازدواج و شروع رابطه جنسی به‌ عنوان روش پیشگیری، مصرف قرص را شروع می ‌کنند و هیچ اطلاع یا ارزیابی از باروربودن یا نبودن خود ندارند، پس از قطع مصرف قرص و تلاش برای بارداری، عدم موفقیت در باروری را به قرص نسبت می ‌دهند؛ در حالی که قرص‌ ها به هیچ‌ وجه چنین عارضه‌ ای ندارند و اگر آن ها از هیچ روشی استفاده نمی‌ کردند نیز به دلیل مشکلات احتمالی این خانم، بارداری اتفاق نمی ‌افتاد. به هر حال، حالا این زوج ناباروری خود را به قرص نسبت می ‌دهند و به دیگران می ‌گویند: شما نیز از قرص استفاده نکنید چون نازایی می ‌آورد.

 

آیا قرص های ضدبارداری باعث چاقی می شوند؟


بر خلاف باورهای رایجی که وجود دارد قرص های ضدبارداری باعث اضافه وزن نمی شود.

 

همیشه این باور وجود داشته است که مصرف قرص ضدبارداری چند کیلو به وزن شما اضافه می کند اما مجله ی Human Reproduction در شماره ی فوریه ی خود نوشته است که این باور اشتباه است. چندین دانشمند دانشگاه Oregon Health & Science روی گروهی از میمون هایی که سیستم تولید مثل شان شبیه انسان است آزمایشاتی انجام دادند.

 

آزمایش روی این میمون ها نشان داد که هیچ ارتباطی بین چاق شدن و مصرف داروهای ضدبارداری وجود ندارد. محققان معتقدند سنی که زنان معمولا شروع به استفاده از این قرص ها می کنند باعث اضافه وزن می شود. دکتر ژودی کامرون در این باره می گوید: "این احتمال وجود دارد، اضافه وزنی که به طور طبیعی به مرور زمان به وجود می آید به استفاده از این قرص ها نسبت داده می شود." مجله ی Parisien تاکید می کند اگرچه امکان دارد، مطالعاتی که روی پستانداران انجام شده است صد در صد قابل اعتماد نباشد اما با وجود این نتایج آن قابل قبول است؛ زیرا نتایج چهل و چهار پژوهش در این خصوص نشان داده است که رابطه ایی بین مصرف قرص های ضدبارداری و اضافه وزن وجود ندارد.

 

تحقیقات دیگر نشان می دهد که قرص ها شما را چاق نمی‌ کنند اما این خاصیت را دارند که موجب افزایش اشتها می‌ شوند بنابراین شما بیشتر غذا می ‌خورید و متاسفانه چون خیلی از خانم‌ ها عادت به ورزش کردن ندارند، اضافه وزن پیدا می ‌کنند.

 

شاید بهتر باشد این بهانه مصرف قرص ها را با اصلاح عادات زندگی رفع کنید یعنی اولا ورزش را به زندگی‌ تان راه بدهید. ثانیا افزایش اشتهای ایجاد شده ناشی از قرص ها را با مصرف مواد کم‌ کالری و پرحجم یا میوه‌ ها و سبزیجات جبران کنید.

 

شما می ‌توانید با پیاده ‌روی از خانه تا محل خرید یا نرمش کردن در خانه نه تنها مانع اضافه وزن و چاقی شوید بلکه روحیه شاد و سلامتی و دیگر فواید ورزش را به خود هدیه دهید. نباید به جای یافتن راه‌ حل و اصلاح روش زندگی، خود را از مزایای مصرف قرص محروم کنید.

 

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و سلامت تبیان