دانش و فناوری
2 دقیقه پیش | گرفتن ویزای انگلیس در ایراناز زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ... |
2 دقیقه پیش | دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSPپروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ... |
عوامل ایجاد كوررنگی
اگر در تشخیص رنگ اشیا دچار مشكل می شوید خوب است بدانید كه این اصلی ترین علامت بیماری كوررنگی است.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، برخلاف باور عمومی، دید افراد مبتلا به كوررنگی به ندرت خاكستری است. كوررنگی یك بیماری ارثی وابسته به كروموزوم x مغلوب است كه در مردان بیشتر دیده شده و تقریبا همیشه از مادر به پسر به ارث می رسد.
در این اختلال كروموزومی سلول های مخروطی شكل در شبكیه چشم كه وظیفه تشخیص رنگ را برعهده دارند، دچار اختلال می شوند و به همین دلیل بیمار قادر نخواهد بود رنگ ها را درست تشخیص دهد.
كوررنگی همچنین ممكن است بر اثر بیماری های عصب بینایی یا شبكیه نیز رخ دهد. در این موارد، فقط چشمی كه مشكل دارد دچار كور رنگی می شود و بیماری در طول زمان تشدید می شود به طوری كه ممكن است تبدیل به كوررنگی كامل شود كه در آن بیمار دید خاكستری پیدا می كند. این بیماران معمولا در تشخیص رنگ آبی و زرد دچار مشكل می شوند.
به گزارش سایت تخصصی كامن سنس، كور رنگی هیچ درمانی ندارد. تشخیص زودرس كوررنگی می تواند مانع بروز مشكلات تحصیلی در كودكان دانش آموز شود. در این صورت بهتر است والدین كودك بیماری فرزندشان را به اطلاع مسوولان مدرسه برسانند. بعضی از بیماران از لنزهای مخصوصی استفاده می كنند كه هم به صورت لنز تماسی و هم به صورت عینك وجود دارد.
به گزارش ایسنا، شایعترین علائم این عارضه چشمی اشكال در تشخیص قرمز و سبز و اشكال در تشخیص آبی و سبز است..... / خبرگزارى ایسنا
ویدیو مرتبط :
عوامل اصلی در ایجاد عصبانیت (1)
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
عوامل ایجاد شادی در زندگی
اسلام با توجه به نیازهای اساسی انسان، شادی و نشاط را تحسین و تایید كرده است. قرآن، زندگی با نشاط و شادی را نعمت و رحمت خدا تلقی كرده، درباره ی شادی و نشاط مؤمنان در دنیا و آخرت، می فرماید:
«بگو [در برابر كسانی كه بسیاری از مواهب زندگی را تحریم میكردند] ای پیغمبر! چه كسی حرام كرده است زینت و آرایش و زیباییهایی را كه خداوند از درون طبیعت، برای بندگانش بیرون كشیده؟ چه كسی حرام كرده است روزیهای پاك و مواهب پاك را; بگو: این مواهب پاك و این زیباییها، برای مردم با ایمان در همین زندگی دنیا و در زندگانی جاوید آخرت، قرار داده شده است»
این آیه به خوبی بیانگر این حقیقت است كه اسلام به بهرهمند شدن از زیباییها و موهبتهای زندگی، اهمیت میدهد و آن را زیبنده ی دینداران و مؤمنان میداند.اسلام به بهرهمند شدن از زیباییها و موهبتهای زندگی، اهمیت میدهد و آن را زیبنده ی دینداران و مؤمنان میداند.
رسول اكرمصلیاللهعلیهوآله میفرماید: «مؤمن، شوخ و شاداب است»حضرت علیعلیهالسلام میفرماید: «شادمانی، گشایش خاطر میآورد»و «اوقات شادی، غنیمت است»
امام صادق علیهالسلام میفرماید: «هیچ مؤمنی نیست كه شوخی در طبع او نباشد»5 و «شوخ طبعی، بخشی از حسن خلق است»
امام رضا علیهالسلام میفرماید: «كوشش كنید اوقات شما چهار زمان باشد؛ وقتی برای عبادت و خلوت با خدا، زمانی برای تأمین معاش، ساعتی برای معاشرت با برادران مورد اعتماد و كسانی كه شما را به عیبهایتان آگاه میسازند و در باطن به شما خلوص و صفا دارند و وقتی را هم به تفریحات و لذتهای خود اختصاص دهید و از شادی ساعتهای تفریح، نیروی لازم برای عمل به وظایف وقتهای دیگر را تأمین كنید».
مرز شادی و نشاط
براساس هدف و فرجام زندگی، شادی و نشاط از دیدگاه اسلام، دارای حد و مرز است. محتوا و قالب شادی و نشاط ، نباید با روح توحیدی و انسانی اسلام، در تضاد باشد; زیرا هر پدیدهای كه انسان را از آرمان و هدف اصلی خویش دور سازد، به هیچ وجه، مورد قبول اسلام نخواهد بود. بنابراین، پدیدة شادی و عوامل آن، به عنوان یك نیاز اساسی و ضروری، تا حدی روا و مجاز است كه مانع نیل انسان به هدف اصلیاش نگردد، از این رو، بسیاری از اندیشمندان مسلمان معتقدند: از آن جا كه انسان در انجام هر رفتار ارادی، انگیزه و هدفی را پیمیگیرد، سرور و نشاط به عنوان یك رفتار، از این قاعده جدا نیست. اگر انگیزه و هدف، در راستای هدف اصلی زندگی آدمی باشد ، این پدیده ، مفید و سودمند خواهد بود و اگر انگیزه و هدف باطل ، در آن نهفته و در برابر هدف اساسی زندگی انسان باشد ، این پدیده ، باطل و زیانآور خواهد بود. بنابراین، میتوان مرز شادی و نشاط را انگیزه و هدف آن دانست.
مزاح و شوخی، یكی از عوامل برجستة شادی است؛ اما اگر به سبكسری، بیشرمی و گستاخی بیامیزد، «هزل» نامیده میشود كه در اسلام، منع شده است و اگر به تحقیر و بدگویی و ناسزا آمیخته گردد، آن را «هجو» میخوانند و این نیز در اسلام نهی شده است.
یكی از اصحاب از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله پرسید: «آیا اگر با دوستان خود شوخی كنیم و بخندیم، اشكالی دارد؟ حضرت صلیاللهعلیهوآله فرمود: اگر سخن ناشایستی در میان نباشد، اشكالی ندارد». اگر شوخی از حد خارج شود و به بیهودگی یا زیادهروی بینجامد، باز از نظر اسلام، عملی ناپسند خواهد بود; همان طور كه امیرمؤمنان، علیعلیهالسلام میفرماید: «هر كس بسیار شوخی كند، وقار و سنگینی او كم میشود» امام صادق علیهالسلام میفرماید: «زیاد شوخی كردن، آبرو را میبرد»
خنده و تبسم - كه از عوامل نشاط و شادی است - باید صادقانه باشد. خنده از نظر اسلام، آن گاه مؤثر و مفید است كه به شخصیت دیگران، لطمه وارد نیاورد. وقتی احترام مؤمن، برتر از كعبه بر شمرده شده، به خوبی روشن میشود كه اهانت و تحقیر او، چه اندازه نكوهیده است.
قالبهای نشاط و شادی، خوب است از بهترین قالبها باشند و به همین دلیل، در روایات، قهقهه از شیطان تلقی شده13 و تبسم، بهترین خنده دانسته شده است.
زمان و مكان شادی نیز باید با آن متناسب باشد; زیرا اگر این تناسب برقرار نباشد، ناپسند و زشت خواهد بود؛ به طور مثال، مزاح و بذلهگویی در مراسم سوگواری و مكانهای مقدس، ناپسند است!
با كندوكاوی اجمالی در نظریات و گفتههای دانشمندان و متون معتبر، میتوان موارد ذیل را در زمره عوامل نشاط و انبساط درونی برشمرد:
1. ایمان.
2. داشتن روحیه رضایتمندی و تحمل.
3. پرهیز از گناه.
4. مبارزه با نگرانی.
5. تبسم و خنده.
6. مزاح و شوخی منطقی.
7. استعمال بوی خوش.
8. آراستگی ظاهری، در حد متعارف.
9. پوشیدن لباسهای روشن.
10. پرهیز از همنشینی با افراد افسرده.
11. ورزش و کار و فعالیت بدنی.
12. داشتن روحیة توکل و امیدواری.
13. سیر و سفر.
14. نماز شب.
15. تفریح و مشاهده طبیعت، به ویژه فضاهای سبز.
16. تلاوت قرآن.
17. تفكر در آفریدههای خداوند.
18. صدقه دادن و كمك به دیگران .
منبع:tebyan.net