دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

صدای زلزله از آسمان شنیده می شود/ثبت امواج زلزله در فضا



زلزله,صدای زلزله,زمین لرزه

تصاویر ارسالی یك ماهواره از زلزله توهوكوی ژاپن ثابت كرد

صدای زلزله از آسمان شنیده می شود/ثبت امواج زلزله در فضا

زمین لرزه توهوکو در ژاپن که دو سال قبل روی داد چنان شدید بود که آثار آن حتی در فضا هم احساس شده است .ماهواره جی او اس ای در تصاویر ارسالی اش رد پای زلزله 9 ریشتری توهوکوی ژاپن را به وضوح نشان داده است.

به گزارش زندگی به نقل از خبرگزاری ناسا، این ماهواره دارای ابزارهای بسیار قوی می باشد که توانسته است رد تکانه های شدید این زلزله را در لایه های نازك 255 کیلومتری از سطح زمین ثبت کند به طوریکه تا کنون هیچ تجهیزاتی در مدار توانایی ثبت این تکانه ها را نداشته است . لازم به ذکر است ثبت این امواج توسط نشریه "ژئوفیزیکال ریسرچ لترز" نیز گزارش شده است.

توهوکو قوی ترین زلزله ژاپن و یکی از پنج زلزله قوی جهان از زمان ثبت رکوردها در سال ۱۹۰۰ به شمار می رود.

پرواضح است که زلزله های بزرگ در جهان باعث ایجاد یک خط صوتی می شوند که گوش بشر توانایی شنیدن آن را ندارد و تا کنون هیچ تجهیزاتی موفق به ثبت این تکانه ها در جهان نشده است.

ماهواره اِسا این امواج را حدود ۳۰ دقیقه بعد از زلزله بر فراز اقیانوس آرام و ۲۵ دقیقه بعد دوباره بر فراز اروپا ثبت کرده است./زندگی نیوز

 


ویدیو مرتبط :
شوک، زلزله شوک زلزله حوادث ترسناک زلزله محبوب دله لرزه نگاری ژئوفیزیک بحران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ثبت 500 پس‌لرزه در کرمانشاه/ایجاد 16 اردوگاه برای 1300 خانوار در مثلث زلزله



پس‌لرزه در کرمانشاه,سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر


ثبت 500 پس‌لرزه در کرمانشاه/ایجاد 16 اردوگاه برای 1300 خانوار در مثلث زلزله

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه زلزله شب‌گذشته 5.7 ریشتری کرمانشاه در مثلث سه شهرستان گیلان غرب، سر پل ذهاب و قصرشیرین رخ داد، گفت: 16 اردوگاه توسط امدادگران استان‌های معین این منطقه ایجاد شد.

حسین درخشان در گفت‌وگو با ایسنا ، در تشریح آخرین اقدامات انجام شده از سوی امدادگران این سازمان برای مردم زلزله‌زده سه شهرستان قصرشیرین، گیلان غرب و سر پل ذهاب، گفت: در پی وقوع زمین‌لرزه 5.7 ریشتری در کرمانشاه، اقدامات امدادگران برای پوشش حادثه‌دیدگان این زمین‌لرزه آغاز شد.

وی با بیان اینکه این زمین‌لرزه در عمق 15 کیلومتری و در ساعت 21:35 شب‌گذشته رخ داد، گفت: از شب‌گذشته تاکنون تعداد 50 مورد پس‌لرزه در این منطقه گزارش شده است.

درخشان با بیان اینکه زمین‌لرزه شب‌گذشته در مثلث سه شهرستان قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلان‌غرب رخ داد، گفت: در حال حاضر 250 امدادگر در قالب 50 تیم امدادی به همراه 20 دستگاه خودروی عملیاتی در محل زلزله حضور دارند.

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر همچنین به برپایی 1300 چادر در قالب 16 اردوگاه اشاره کرد و گفت: سه اردوگاه با ظرفیت 500 تخته‌چادر در قصرشیرین، 9 اردوگاه با ظرفیت 400 چادر در گیلان‌غرب و چهار اردوگاه با ظرفیت 400 چادر در سرپل ذهاب ایجاد شد.

وی در مورد اقلام امدادی توزیع شده میان زلزله‌زدگان، گفت: تاکنون 2200 قوطی کنسرو و 500 بسته غذایی میان زلزله‌زدگان توزیع شده است.
/ایسنا