دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

سفر شگفت انگیز با نانو موتور درون سلول‌ انسان + تصاویر



اخبار علمی - سفر شگفت انگیز با نانو موتور درون سلول‌ انسان + تصاویر

دانشمندان موفق شدند برای نخستین بار یک موتور بسیار کوچک را درون سلول زنده انسانی قرار داده و آن را به طور مغناطیسی هدایت کنند. این گامی بزرگ برای هدایت هوشمند دارو‌ها است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، دانشمندان موفق شدند برای نخستین بار یک موتور بسیار کوچک را درون سلول زنده انسانی قرار داده و آن را به طور مغناطیسی هدایت کنند. این پیشرفت نشان دهنده گام دیگری به سوی ماشین مولکولی است که می‌تواند به آزاد سازی دارو‌ها در یک موقعیت خاص درون بدن منجر شود. محققان به این راهبرد علاقمند بودند چرا که می‌توانند فواید دارو را با کمترین میزان عوارض جانبی ارتقا دهند. دانش پژوهان این ذرات فلزی موشک شکل با استفاده از تکانه‌های اولتراسوند هدایت کردند.

 

اخبار ,اخبار علمی ,سلول‌ انسان

 
پروفسور تام مالوک دانشمند علوم مواد از دانشگاه دولتی پنسیلوانیا و همکارانش نتایج این تحقیقات را در نشریه Angewandte Chemie International Edition منتشر کرده‌اند. مالوک گفت: همانطور که این نانوموتور‌ها درون ساختار سلول می‌گردند و بالا و پایین می‌روند، سلول زنده واکنش‌های مکانیکی داخلی از خود نشان می‌دهد که پیش این هیچ کس هرگز آن‌ها را مشاهده نکرده بود.

 

این تحقیق نمایش زنده‌ای است که می‌توان از آن برای استفاده نانوموتور‌های مصنوعی در مطالعه زیست‌شناسی سلول به روش‌های جدید استفاده کرد. تا کنون نانوموتور‌ها فقط در محیط‌های آزمایشگاهی مطالعه شده‌اند نه در سلول‌های زنده انسانی.

این نانوموتور‌ها با استفاده از توان اولتراسوند بسیار پایین، بر روی این سلول‌ها تاثیری اندکی دارند. اما وقتی که این توان افزایش یابد نانوموتور‌ها وارد عمل شده و در ساختارهای درون سلولی که کارهای خاصی انجام می‌دهند می‌گردند.

 

مالوک می‌گوید: ممکن است بتوانیم از این نانوموتور‌ها برای درمان سرطان و دیگر بیماری‌ها با دست ورزی مکانیکی سلول‌ها از داخل، استفاده کنیم. علاوه بر این، این نانوموتور‌ها می‌توانند جراحی درون سلولی انجام داده و دارو‌ها را به شیوه غیرتهاجمی به بافت زنده برسانند. محققان توانسته‌اند این موتورهای کوچک را با نیروهای مغناطیسی هدایت کنند.

اخبار ,اخبار علمی ,سلول‌ انسان


دانشمندان همچنین دریافتند نانوموتور‌ها می‌توانند به طور خودکار یعنی بطور مستقل از یکدیگر حرکت می‌کنند توانایی که برای کاربردهای آینده مهم به نظر می‌رسد. حرکت خودکار می‌تواند به نانوموتور‌ها کمک کند به طو گزینشی سلولهایی را که بدخیم را نابود کنند. مالوک بر این عقیده است: اگر می‌خواهید این موتور‌ها سلوهای سرطانی را از بین ببرند بهتر است حرکت مستقل داشته باشند. نباید انبوهی از این نانوموتور‌ها در یک جهت حرکت کنند.

وی در توصیف استفاده‌های بالقوه این فناوری نانوموتور گفت: در سال ۱۹۶۶ یک فیلم علمی تخیلی ساخته شد که در آن یک زیردریایی و خدمه آن بسیار کوچک شدند و به جریان خون یک فرد در حال احتضار تزریق شدند تا جان او را نجات دهند. (این فیلم بر اساس داستان مشهور «سفر شگفت‌انگیز» اثر آیزاک آسیموف ساخته شده بود).

 

به گفته وی، یکی از کاربردهای رویایی ما سفر جذاب پزشکی است که در آن نانوموتور‌ها در سراسر بدن حرکت خواهند کرد، با یکدیگر در تماس خواهند بود و انواع کارهای تشخیص و درمان را انجام خواهند داد. این دانش پژوهان بر وجود کاربردهای بسیار زیادی برای ذرات قابل کنترل در این مقیاس بسیار کوچک تاکید دارند.

اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
سفر به درون سلول

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصاویر شگفت انگیز از دست سازه های نانو


در فناوری نانو همان طور که از نام آن پیداست با مهندسی در ابعاد بسیار کوچک سر و کار داریم. فناوری نانو بر هر چیزی از پزشکی گرفته تا کامپیوتر تأثیر می‌گذارد و به ما شناخت بهتری از دنیا در ابعاد اتمی می‌دهد. هر نانومتر یک میلیاردیم متر است.

در فناوری نانو همان طور که از نام آن پیداست با مهندسی در ابعاد بسیار کوچک سر و کار داریم. فناوری نانو بر هر چیزی از پزشکی گرفته تا کامپیوتر تأثیر می‌گذارد و به ما شناخت بهتری از دنیا در ابعاد اتمی می‌دهد. هر نانومتر یک میلیاردیم متر است.

به صورت کلی، فناوری نانو آینده فناوری ما را می‌سازد. فناوری نانو، شکل تکامل یافته روند مینیاتوری کردن ابزارهاست و به ماشین‌های دست ساخته ما امکان می‌دهد که در اندازه بسیار کوچک عمل کنند، با پیشرفت این فناوری حتی ممکن است بتوانیم در ابعاد اتمی هم کار کنیم.

دانشمندانی که این فناوری را برای ما به ارمغان می‌آورند، در عین حال هنرمندانی هستند که می‌توانند مجسمه‌های نانو بسازند، مجسمه‌های نانوی آنها فقط برای تفریح و سرگرم شدن نیستند، بلکه به تدریج راهشان را برای متحول کردن دنیای پزشکی، کامپیوتر، تصویربرداری، چاپ و شیمی باز می‌کنند.

با هم تعدادی از عکس‌های جالب از سازه‌های نانو را مرور می‌کنیم.

۱- کوچک‌ترین توالت دنیا – بزرگ‌نمایی ۱۵ هزار برابر: این توالت نانو کمتر از یک نانومتر اندازه دارد. در چهل و نهمین همایش «فناوری الکترون، یون، باریکه فوتون و ساخت در ابعاد نانو»، این عکس برنده جایزه عجیب‌ترین عکس شد. این عکس توسط تاکاهاشی کایتو گرفته شده است.