دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

سرعت فعلی اینترنت برای مصارف خانگی هم كم است



 

سرعت فعلی اینترنت برای مصارف خانگی هم كم است

 

یك كارشناس شبكه تاكید كرد: سرعت اینترنت در كشور در مقایسه با سایر كشورها حتی برای مصرف خانگی هم كم است، در حالی كه در برخی كشورها برای مصرف خانگی سرعت های بیش تری ارائه می شود.

محسن قدمیاری در گفت وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار كرد: ما در دستیابی به دولت الكترونیكی با مشکلاتی روبه رو هستیم، یکی از این مشکلات بستر و پهنای باند محدود و سرعت ۱۲۸ kbps است كه برای مصرف كنندگان خانگی (که قسمت عمده کاربران در حوزه خدمات دولت الکترونیکی هستند) در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: این پهنای باند در نظر گرفته شده جهت کاربران خانگی هم به صورت اختصاصی نبوده و بیش تر به صورت اشتراكی از سوی ارایه دهندگان اینترنت در اختیار عموم مردم قرار می گیرد و این خود زمینه ساز مشكل اساسی دیگری است و برروی همین سرعت كم هم نمی توان حساب باز كرد.

این كارشناس افزود: گاهی سرعت اینترنت خطوط پرسرعت ADSL حتی قدرت ثابت بودن را هم ندارند و بعضی اوقات از خط دایل آپ هم كندتر هستند.

وی ادامه داد: مشکل اشتراکی بودن پهنای باند و ثابت نبودن آن، تنها مربوط به خطوط پرسرعت ADSL نبوده بلکه این معضل گریبانگیر سایر تکنولوژی ها مانند دایل آپ، وایمكس و GPRS نیز می شود.

به گفته این كارشناس شبكه، یک خط ADSL در سطح جهانی تقریبا توانایی ارائه پهنای باندی در حدود ۱۲.۰ مگابیت بر ثانیه را داراست در حالی که بیش ترین سرعتی که در حال حاضر به کاربران این حوزه در كشور ارائه می شود، سرعت ۲.۰ مگابیت بر ثانیه است که این سرعت برای کاربران غیرخانگی درنظر گرفته شده است.

او ادامه داد: در حال حاضر امکان تهیه ADSL۲+ در ایران توسط شرکت ها با سرعت ۲.۰ مگابیت بر ثانیه جهت کاربران غیرخانگی فراهم شده و این در حالی است که این خط توانایی ارائه سرعت ۲۴.۰ مگابیت بر ثانیه را داراست و این نشان دهنده فاصله ما با استانداردهای بین المللی است.

این كارشناس بیان كرد: ما نیز به عنوان یکی از شركت های ارائه دهنده خدمات نرم افزاری و فناوری اطلاعات در حال حاضر همزمان از دو خط وایمکس و ADSL استفاده می کنیم، به این خاطر که قسمتی از کار ما به اینترنت وابسته بود و قطع شدن و کندی اینترنت می تواند خللی کلی در کار شرکت ایجاد كند.

به گفته او با این حال همواره یکی از مشکلات عمده و اساسی ما با وجود هزینه بالای استفاده از این خطوط بدون محدودیت ترافیک، فقدان اطمینان به پایداری سرعت و کیفیت خط است.

قدمیاری تصریح كرد: در حال حاضر شرکت مخابرات به افزایش پهنای باند در داخل کشور اقدام كرده است و این گامی است به جلو که حداقل باعث بهبود سرعت در بین سرویس دهندگان داخلی خواهد شد اما هزینه استفاده از این زیرساخت هم چنان بالاست و از طرفی باید درباره افزایش پهنای باند کلی اینترنت در کشور نیز گام برداشت چراکه یکی از اهداف استفاده از اینترنت پیمودن هرچه سریع تر حد و مرزها و فاصله های فیزیکی است.

وی ادامه داد: یكی از مشكلات اساسی که درباره سرعت اینترنت به وضوح به چشم می آید، هنگام ثبت نام ها و بازدید از اعلام نتایج سایت ها و... است که این مشکل بیشتر از کندی سرعت اینترنت چه در سمت سرویس گیرنده و چه در سمت سرویس دهنده ناشی است.

این كارشناس درباره اینكه با وجود افزایش بسترهای ارتباطی، ضریب نفوذ ADSL تا چه اندازه است گفت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در راستای استفاده از اینترنت و به تبع استفاده از خدمات و سرویس های آن موجود است، فقدان پوشش دهی کامل و مناسب نقطه اتصال در سطح کشور است؛ این نقاط اتصال صرف نظر از نوع تکنولوژی در شهرهای بزرگ بیش تر دیده می شود و هم چنان در حال افزایش است.

او ادامه داد: این در حالی است که قیمت اینترنت در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار گران بوده و هم چنین كیفیت اینترنت در ایران نسبت به سایر كشورها در حد قابل قبولی نیست که این نیازمند برنامه ریزی دقیق تر و هم چنین حمایت بیش تر دولت است.

قدمیاری در پایان تاكید كرد: برخی از این مشكلات به زیرساخت ارتباطی در کشور مربوط است و نا گفته نماند که سرورها و سایر تجهیزات مورد استفاده در مخابرات و سایر سرویس دهندگان اینترنتی نیز در این آشفتگی هر کدام سهم خود را دارند.../ایسنا


ویدیو مرتبط :
سرویس های اینترنت خانگی خارج از ایران***سرعت اینترنت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سرعت اینترنت خانگی همچنان 128 کیلوبیت باقی می‌ماند



 

 

 

سرعت اینترنت خانگی همچنان 128 کیلوبیت باقی می‌ماند

 

بالاخره مجلس‌نشینان هم آب پاکی را روی دست کاربران اینترنت خانگی ریختند و اعلام کردند که محدودیت سرعت اینترنت 128 کیلو بیتی برای کاربران خانگی برداشته نخواهد شد.

تقریبا در مهرماه سال‌جاری بود که کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌به طرح برداشته شدن محدودیت سرعت اینترنت 128 کیلوبیت برای کاربران خانگی رای مثبت داد و اعلام داشت که در صورت تصویب این طرح در کمیسیون تلفیق مجلس، به زودی محدودیت سرعت اینترنت برای کاربران خانگی برای همیشه برداشته خواهد شد.

علی مطهری، رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی‌، در آن زمان در مورد رفع محدودیت ارائه پهنای باند اینترنت برای کاربران خانگی، گفته بود که این موضوع در کمیسیون صنایع مصوب شده و برای تصویب به کمیسیون تلفیق ارائه شده‌است.

در صورت تصویب طرح مورد نظر در کمیسیون تلفیق، مجلس نیز آن را خواهد پذیرفت و پس از آن طرح رفع محدودیت ارائه اینترنت برای کاربران خانگی به صورت قانون در‌ می‌آید و اجرا می‌شود. اما حالا و با گذشت تقریبا 4 ماه از اعلام این طرح مطهری اعلام می‌کند که این طرح در کمیسیون صنایع به تصویب نهایی نرسیده است.

تلاش بی‌نتیجه

از اردیبهشت‌ماه سال 89 وزیر ارتباطات در گفت‌وگو‌های مختلف خود وعده‌هایی از برداشته شدن محدودیت سرعت اینترنت برای کاربران خانگی داده و اظهار کرده بود که در برنامه پنجم پیشنهاد برداشتن محدودیت برای كاربران خانگی داده شده كه در صورت تصویب، این ظرفیت در داخل كشور توسعه خواهد یافت.

همین خبر نیز انتقادات زیادی را به دنبال خود داشت؛ چرا که اکثر کارشناسان معتقد بودند که ایجاد محدودیت در سرعت اینترنت با تصویب مجلس ایجاد نشده که حالا هم با تصویب مجلس برداشته شود. با تمام انتقادات اما اکثر کاربران و فعالان این حوزه منتظر بودند تا مجلس بتواند کاری انجام دهد و این محدودیت چند ساله سرعت اینترنت برای کاربران خانگی را حذف کند و این درحالی است که بعد از ماه‌ها انتظار نمایندگان مجلس نیز اعلام کردند که این محدودیت برداشته نخواهد شد.

علی مطهری در خصوص این تصمیم می‌گوید: «هر چند طرح افزایش سرعت اینترنت در مجلس شورای اسلامی تصویب نشد،اما در ماده46 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه كشور بر موضوع گسترش شبكه ملی اطلاعات یا اینترانت (اینترنت داخلی) تاكید شده است. در واقع ما تصمیم گرفتیم به جای برداشتن سرعت اینترنت، پهنای باند مناسبی را برای کاربران ایجاد کنیم.»

به گفته وی بر اساس ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه ،وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مكلف است نسبت به توسعه شبكه ملی اطلاعات امن و پایدار با پهنای باند مناسب اقدام و با استفاده از توان و ظرفیت بخش غیر دولتی، امكان دسترسی گسترده و پر سرعت را برای كلیه كاربران این شبكه فراهم كند.

مطهری در حالی از افزایش پهنای باند در برنامه پنجم توسعه سخن می‌گوید که هر روز خبرهای گوناگونی از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت مبنی بر افزایش پهنای باند کشور شنیده می‌شود؛ ولی در عمل وضعیت هیچ تفاوتی با گذشته ندارد و کاربران همچنان با کاهش سرعت اینترنت و قطع و وصل‌های بی‌پایان مواجه هستند.

رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی‌ در خصوص این شرایط می‌گوید: «در حال حاضر شبکه اینترنت کشور در وضعیت مناسبی به سر می‌برد و اگر گاهی کاربران دچار مشکلاتی در اتصال به شبکه اینترنت می‌شود شاید به خاطر اشکالاتی باشد که در سیستم سرویس‌دهندگان آنها ایجاد شده است.»

وی در ادامه تاکید می‌کند که وزارت ارتباطات متعهد شده است که در طول برنامه پنجم توسعه به تمام وعده و برنامه‌های تعیین شده در این برنامه عمل کند تا بتوانیم پاسخگوی نیاز کاربران شبکه اینترنت کشور باشیم.

اکثر کارشناسان و فعالان حوزه اینترنتی با بیان اینکه در ورود فناوری به کشور از دیگر کشورهای همسایه بسیار عقب هستیم، اعلام کرده بودند که با رفع این محدودیت‌ها و عرضه سرویس وایمکس در کشور بسیاری از مشکلات فعلی عقب‌ماندگی در بخش اینترنت و کاربردهای آن حل خواهد شد. اما حالا و با تغییر نگرش مجلسیان معلوم نیست که قرار است چه اتفاق دیگری در این حوزه رخ دهد...../تحلیل:عصرایران