دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ساخت پیکسل نمایشگر از اکسید آلومینیوم



اخبار,اخبار علمی,پیکسل

محققان با استفاده از نانوساختارهای اکسید آلومینیوم موفق به ساخت پیکسل برای نمایشگرهای LCD شدند که این کار موجب بهبود کیفیت رنگ در محصولات می‌شود.

به گزارش ایسنا، بخشی از زمان روزانه هر فرد صرف تماشای نمایشگرهای بلور مایع یا همان LCD می‌شود. کیفیت LCDها در حال بهبود است؛ اما در حال حاضر تمام محصولات این حوزه به گونه‌ای ساخته می‌شوند که به مرور زمان کم‌رنگ می‌شوند. مقاله‌ای با عنوان High Chromaticity Aluminum Plasmonic Pixels for Active Liquid Crystal Displays در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده است که در آن از نانوساختارهای اکسیدآلومینیوم برای ایجاد رنگ زنده با هزینه پایین استفاده شده است.

رنگ‌های رایج در نمایشگرها با مرور زمان دچار زوال می‌شوند، به همین دلیل محققان به سراغ استفاده از نانوذرات آلومینیوم رفتند که می‌تواند با استفاده از رزونانس پلاسمونی رنگ زنده ایجاد کند. برای تولید چنین رنگ‌هایی محققان با استفاده از نانوذرات اکسیدآلومینیوم پیکسل نمایشگر ساختند. پراش نور از سطح این پیکسل‌ها منجر به تولید رنگ می‌شود که با تغییر آرایه‌ها می‌توان رنگ تولید شده را نیز تغییر داد.

استفاده از نانوساختارهای آلومینیوم برای تولید پیکسل در صنعت الکترونیک مزیت دارد؛ دلیل این امر ارزان بودن این ماده و امکان تولید ساختارهای بسیار کوچک با استفاده از آلومینیوم است. در کنار این مزایا، مات بودن رنگ را می‌توان از محدودیت‌های این روش قلمداد کرد. برای حل این مشکل استفان لینک و همکارانش روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان رنگ‌ قرمز زنده ایجاد کرد. این گروه در پروژه جدید خود، موفق به ارائه رنگ آبی با کیفیت بالا شدند.

برای این کار آنها از برهمکنش میان رزونانس پلاسمون و ساختار آرایه پیکسل‌ها استفاده کردند. با ترکیب نتایج قبلی و فعلی این گروه، امکان تولید طیف‌ وسیعی از رنگ‌های زنده میسر می‌شود. این گروه تحقیقاتی رنگ‌های آبی، قرمز و سبز را درون LCD قرار داده و به صورت عملی نتیجه کار خود را به نمایش گذاشتند.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
تولید اکسید آلومینیوم(AL2O3)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اکسید آلومینیوم، هدف جدید تحریم‌های غرب علیه ایران



 

اکسید آلومینیوم، هدف جدید تحریم‌های غرب علیه ایران

درخواست احمدی نژاد از پوتین برای ساخت نیروگاه های هسته ای دیگری در ایران، گفت و گوی اختصاصی یک شبکه خبری روس با احمدی نژاد، فضاسازی جدید رویترز علیه واردات برخی فلزات از سوی ایران و لغو یکجانبه قرارداد سفر بدون نیاز به روادید از سوی گرجستان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

تحریم‌های جدیدغرب علیه ایران,دیدارپوتین واحمدی نژاد,هدف جدید تحریم‌های غرب علیه ایران

به گزارش «تابناک»، حضور محمود احمدی نژاد در روسیه و سخنان وی در حوزه های مختلف در این کشور، مهمترین موضوعی است که امروز در شماری از مطبوعات بین المللی بازتاب یافته است. در این زمینه، خبرگزاری «ریانووستی» روسیه از درخواست رئیس جمهور ایران از همتای روس خود برای ساخت یک نیروگاه هسته ای جدید در ایران خبر داده است.

 

این خبرگزاری می نویسد رئیس جمهور ایران گفته مذاکرات مقدماتی برای کمک روسیه در جهت ساخت یک نیروگاه هسته ای جدید در ایران، تکمیل شده و اکنون این پروژه برای آغاز به کار، تنها به امضای رئیس جمهور روسیه نیاز دارد. احمدی نژاد در جریان دیدار خود با پوتین در کرملین به وی گفه ساخت نیروگاه بوشهر که اکنون با ظرفیت کامل مشغول کار است، یک نماد خود از همکاری های دوجانبه ایران و روسیه به شمار می رود. 

تحریم‌های جدیدغرب علیه ایران,دیدارپوتین واحمدی نژاد,هدف جدید تحریم‌های غرب علیه ایران

علاوه بر این، شبکه خبری «راشا تودی» مصاحبه ای اختصاصی با احمدی نژاد انجام داده که متن آن را بر روی سایت خود قرار داده است. این شبکه در بخشی از مصاحبه خود، نظر احمدی نژاد را درباره سلاح های هسته ای جویا شده و می نویسد به عقیده رئیس جمهور ایران، سلاح های هسته ای، غیرانسانی ترین نوع سلاح به شمار می روند و از آنجا که کسی جرأت استفاده از آن ها را ندارد و نمی توان از آن به طور عملی استفاده کرد، کاملاً بی مصرف و بی فایده است.

 

احمدی نژاد تأکید کرده ایران در طول تاریخ خود همواره مدافع بوده و در این زمینه نیز تنها از سلاح های متعارف استفاده کرده است. وی در عین حال هشدار داده که هیچ کسی نمی تواند اقدام به بمباران تأسیسات هسته ای ایران کند. احمدی نژاد در این مصاحبه درباره موضوعات دیگری از جمله مسائل اقتصادی و جنگ های سایبری نیز سخن گفته است. 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

اما یکی دیگر از مطالبی که امروز بازتاب کم و بیش گسترده ای در مطبوعات بین المللی داشته، ادعاهای جدید است که خبرگزاری «رویترز» درباره ایران مطرح کرده است. این خبرگزاری مدعی است ایران از مدت ها پیش اقدام به واردات کانی های فلزی قابل استفاده در موشک از آلمان و فرانسه کرده است.

 

در این گزارش آمده ایران با استفاده از برخی شکاف ها در تحریم های غرب، اقدام به واردات حجم عظیمی از اکسید آلومینیوم تصفیه شده از کشورهای اروپایی کرده که می توان از آن برای ساخت قطعات تسلیحات و موشک استفاده کرد. رویترز می نویسد صادرات این ماده به ایران، از سوی اتحادیه اروپا تحریم نشده؛ اما آمریکا در تحریم های جدید خود که از روز دوشنبه اجرایی شد، بستن این حفره تحریمی را هدف قرار داده است. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

در نهایت، در ادامه همراهی دولت گرجستان با تحریم های غرب علیه ایران، این کشور اقدام به لغو مقررات عبور و مرور بدون نیاز به روادید برای ایرانیان کرده است. به نوشته خبرگزاری «ترند»، گرجستان به سبب نگرانی از احتمال استفاده ایران از این کشور برای دور زدن تحریم ها، بار دیگر مقررات روادید را برای ایرانیان برقرار کرده است.

 

گرجستان و ایران در سال 2010 توافق کرده بودند که مقررات روادید را برای سفرهای کوتاه لغو کنند؛ اما اینک به گفته وزیر خارجه گرجستان، این کشور به طور یکجانبه این قرارداد را ملغی کرده است. ترند اشاره می کند که طی ماه های اخیر، هیئت هایی از وزارت خزانه داری آمریکا به گرجستان سفر کرده بوند تا درباره آنچه نگرانی ها از اقدامات ایران در این کشور می خوانند، با مقامات گرجی به گفت و گو بپردازند./تابناک