رودخانه‌ای مرموز در بزرگترین قمر سیاره زحل + تصاویر

اخبار,اخبار علمی,سیاره زحل

کاوش‌های جدید خبر از کشف رودخانه‌ای مرموز در تیتان قمر سیاره زحل داده است.

از تیتان بزرگترین قمر سیاره زحل به تازگی تصاویری منحصر به فرد از کانال یک رودخانه مخفی توسط کاوشگر کاسینی بدست ‌آمده است.

گفتنی است برای مدت یک دهه است که کاوشگر کاسینی در حال جمع آوری اطلاعات در خصوص فضا است و حال به تازگی به نزدیک قمر بزرگ سیاره زحل تیتان رسیده است.

اخبار,اخبار علمی,سیاره زحل

بررسی‌ها نشان می‌دهند، بر اساس داده‌های بدست آمده در سطح قمر تیتان نواحی وسیعی مانند تپه‌های شن و ماسه و دریایی از مواد هیدروکربنی به چشم می‌خورد.

اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران

تصاویر بزرگترین قمر سیاره پلوتون

زحل و دو قمر آن در لباس کریسمس+تصاویر

اخبار علمی - زحل و دو قمر آن در لباس کریسمس+تصاویر

فضاپیمای کاسینی ناسا تصاویری از زحل و دو قمر آن به نام‌های تیتان و انسلادوس را در آستانه کریسمس منتشر کرد.

کارولین پاکو، رهبر تیم تصویربرداری کاسینی در موسسه علوم فضایی بودلر در کلرادو، گزارش شده است.

دو نما از انسلادوس که در بسته ارائه‌شده کاسینی به چشم می‌خورد که نشانگر بسیاری از گسست‌ها، شکستگی‌ها و پشته‌هایی هستند که سطح این قمر یخی را تزئین کرده‌اند.

انسلادوس یک توپ برفی سفید و درخشان است و به دلیل وجود 100 چشمه جوشان (geyser) در ناحیه قطب جنوب آن و همچنین افشاندن ذرات یخی ریز به فضا معروف است. بسیاری از این ذرات به شکل برف به سطح این قمر بازمی‌گردند.

از آن جا که دانشمندان معتقدند این چشمه‌ها مستقیما به یک مخزن زیرسطحی شور، غنی از مواد آلی و آب مایع مرتبط هستند، انسلادوس میزبان یکی از در دسترس‌ترین نواحی قابل‌زیست فرازمینی در منظومه شمسی است.

در بسته ارائه‌شده کاسینی همراه با زحل و انسلادوس، مجموعه‌ای از تصاویر با رنگ‌ طبیعی از بزرگ‌ترین قمر زحل به نام تیتان وجود دارند.

دوربین کاسینی جو مبهم و نارنجی رنگ این قمر را بررسی و ویژگی‌های تیره و لکه‌لکه آن را در نواحی قطبی رصد می‌کند.

این مشخصه‌ها، دریاچه‌ها و دریاهای متان و اتان مایع هستند که تیتان به دلیل وجود آنها معروف است.

قمر مزبور تنها مکان دیگر به جز زمین در منظومه شمسی به شمار می‌آید که دارای مایع ثابت بر روی سطحش است، اما این مایع‌ها اتان و متان بوده و آب نیستند.

در قطب جنوب تیتان یک گردباد چرخان مرتفع و مجزا از بخش تاریک جو آن وجود دارد. جو تیتان و محیط سطحی آن از جهات خاصی به جو آغازین زمین شباهت دارد.

خود زحل نیز دارای عجایب فراوانی است و قطب جنوب این سیاره که هم‌اکنون در فصل زمستان به سر می‌برد، بسیار متفاوت از قطب شمال آن است که بهار را سپری می‌کند.

کاسینی در سال 1997 پرتاب شد و ماموریت آن برای ارسال تصاویر بیشتر از زحل تا سال 2017 ادامه دارد.

تصویر کاسینی از زحل در لباس کریسمس