دانش و فناوری
2 دقیقه پیش | گرفتن ویزای انگلیس در ایراناز زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ... |
2 دقیقه پیش | دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSPپروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ... |
رشته نوازندگی ساز ایرانی
رشته نوازندگی ساز ایرانی
رشته نوازندگی ساز ایرانی، یکی از دورههای کارشناسی آموزش عالی است که هدف آن تربیت نوازندگان با بهرهجویی از موسیقی اصیل و سنتی ایرانی است.
طول متوسط دوره کارشناسی رشته نوازندگی ساز جهانی، 4 سال شامل 8 ترم 17 هفتهای است.تعداد کلی واحدهای درسی این رشته با احتساب معارف اسلامی و دروس عمومی و 6 واحد پروژه نهایی (اجرایی پایان) 135 واحد به شرح ذیل میباشد.
• دروس عمومی 20 واحد
• دروس پایه 26 واحد
• دروز اصلی 23 واحد
• دروس تخصصی 66 واحد
نظر به نیاز جامعه اسلامی به رشته موسیقی در سطح کشور با ویژگیهایی که پیش از این در برنامه حاضر به آن اشاره شده است. تربیت نیروهای متعهد و کارا در این زمینه از طریق آموزش سطوح عالی دانشگاهی ضرورت دارد.
پذیرش در این دوره منوط به موفقیت در آزمون عملی و مصاحبه کارشناسی رشته نوازندگی ساز ایرانی است. دارندگان مدرک قبولی چهارم متوسطه نظام قدیم و یا قبولی دروه پیشدانشگاهی نظام جدید میتوانند در آزمون مربوطه شرکت نمایند.
مواد امتحانی آزمون ورودی این دوره با ذکر ضرایب آنها به شرح زیر اعلام میگردد:
مرحله اول: اطلاعات عمومی موسیقی (ضریب 2)
مرحله دوم: مبانی نظری و عملی موسیقی (تئوری موسیقی، سرایش، تربیت شنوایی) (ضریب 3)
مرحله سوم: نوازندگی ساز ایرانی به اسامی سازهای ذیل (ضریب 4)
(تار، سه تار ، قانون، نی، کمانچه، قیچک، بربط (عود)، سنتور، رباب)
ردیف | نام درس | ردیف | نام درس | ||
1 | آشنایی با تصانیف قدیمی ایران | 2 | آشنایی با تمبک1 | ||
3 | آشنایی با تمبک 2 | 4 | آواز جمعی 1 | ||
5 | آواز جمعی 2 | 6 | اجرای پایانی (پروژه نهایی) | ||
7 | اجرای صحنهای آواز جمعی | 8 | اجرای صحنهای ساز ایرانی 1 | ||
9 | اجرای صحنهای ساز ایرانی 2 | 10 | ارکستر ایرانی 1 | ||
11 | انقلاب اسلامی و ریشههای آن | 12 | پیانوی عمومی 1 | ||
13 | پیانوی عمومی 2 | 14 | پیانوی عمومی 3 | ||
15 | پیوند شعر و موسیقی آوازی | 16 | تاریخ اسلام | ||
17 | تاریخ موسیقی جهان 2 | 18 | تحلیل مبانی نظری موسیقی | ||
19 | تربیت بدنی 2 | 20 | تربیت شنوایی 1 | ||
21 | تربیت شنوایی 2 | 22 | دشیفراژ 1 | ||
23 | دشیفراژ 2 | 24 | زبان 1 و 2 | ||
25 | زبان 3 | 26 | ساز ایرانی 1 | ||
27 | ساز ایرانی 2 | 28 | ساز ایرانی 3 | ||
29 | ساز ایرانی 4 | 30 | ساز ایرانی 5 | ||
31 | سازشناسی موسیقی جهانی 1 | 32 | سرایش 1 | ||
33 | سرایش 2 | 32 | سرایش 1 | ||
35 | سرایش 4 | 36 | شناسایی سازهای ایران | ||
37 | فارسی 1 | 38 | فارسی 2 | ||
39 | فرم و آفرینش در موسیقی ایرانی | 40 | گروه نوازی 1 | ||
41 | گروه نوازی 2 | 42 | گروه نوازی 3 | ||
43 | مبانی صداشناسی | 44 | متون اسلامی | ||
45 | معارف اسلامی 2 | 46 | موسیقی نظری ایران | ||
47 | هماهنگی (هارمونی) 1 | 48 | هماهنگی (هارمونی) 2 |
صنعت و بازارکار
فارغالتحصیلان این رشته قادر خواهد بود با کسب دانش عمومی و نظری در خصوص موسیقی و علیالخصوص موسیقی سنتی ایرانی و نیز کارایی عملی در اجرای آن و انجام تحقیقات و مطالعات در طول دوره آموزش خود و آشنایی با نظر اسلام در باره موسیقی و احکام شرعی مربوط در چهار چوب مراکز و واحدهای دولتی ( صدا و سیما، وزارت ارشاد و...) و یا بصورت خصوصی در زمینه تحقیقات موسیقی، به عنوان عضوی از جلوههای فرهنگی و تاریخی به مطالعه و تحقیق بپردازد و یا نسبت به آموزش ، تدوین و تنظیم و اجرا و یا هدایت اجرای قطعات به صورت مستقل و یا هماهنگ با دیگر فعالیتهای هنری، فرهنگی و تبلیغی و رفع نیازمندیهای آنان اقدام نمایند.
منبع:daneshnameh.roshd.ir
ویدیو مرتبط :
مدیریت کانکشن ها(رشته های اتصال) در گزارش ساز و داشبورد ساز
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
لباس دردسر ساز بانوان ایرانی
سپ بلاتر از پوشش اسلامی دختران ما چندان راضی نبود. آنها برای ایراد گرفتن بهانهای هم پیدا كرده بودند و این ایراد به فدراسیون فوتبال برمیگردد.
اخبار رسیده از سنگاپور حاكی از این است كه طرف ایرانی به فیفا قول داده در بازیهای بعدی این تورنمنت دقیقا طبق آنچه مورد توافق طرفین است رفتار شود. به این ترتیب كه كلاه جدیدی برای بازیكنان تهیه شود و هیچ بازیكنی هم حق ندارد پیراهنش را روی شلوار بیندازد.
محمد علی آبادی درباره ملاقاتی كه با بلاتر داشته میگوید:«سپ بلاتر از پوشش اسلامی دختران ما چندان راضی نبود. آنها برای ایراد گرفتن بهانهای هم پیدا كرده بودند و این ایراد به فدراسیون فوتبال برمیگردد. گویا پیش از این عكس دیگری از لباس دختران ایرانی برای فیفا فرستاده بودند و اكنون كلاه آن عوض شده است.
مسئولان برگزاركننده در ابتدا نمیخواستند بازی را برگزار كنند اما ما سعی كردیم ایرادها را برطرف كنیم. در جلسهای كه داشتیم بلاتر خیلی ناراحت بود. به هر حال این مسئله برای آنها عواقب زیادی دارد چرا كه امكان دارد سایر كشورهای مسلمان نیز بخواهند كه با چنین لباسهایی وارد رقابتها شوند. من به بلاتر توضیح دادم كه اگر آنها میخواهند به توسعه فوتبال كمك كنند باید با نحوه پوشش اسلامی بانوان ما كنار بیایند.
البته بلاتر هم كه خیلی عصبانی بود میگفت من تمام تلاشم را برای كمك به شما انجام دادهام اما شما هم باید كمك بیشتری به ما كنید. به بلاتر كاملا توضیح دادم كه ما میتوانیم فوتبال را كنار بگذاریم اما اعتقاداتمان را نه.»
بهرام افشارزاده هم قبل از هرچیز توپ را به زمین فدراسیون فوتبال میاندازد و ناهماهنگیهای صورت گرفته را محصول اهمال كاری فدراسیون نشینها میداند:« فدراسیون فوتبال میتوانست بهتر از این هماهنگی انجام دهد و عمل كند. من احساس میكنم كه شاید بلاتر برای مسائل دیگری هم از ایران دلخوری داشته باشد. اما باید تلاش كنیم این مشكلات را حل كنیم.
بلاتر به خوبی دید كه دختران فوتبالیست ما گرچه لباسهای راحت سایر دختران تیمهای مختلف را ندارند، اما با اعتقاد و غرور بسیار خوب بازی كردند. آنها به گونهای بازی كردند كه بلاتر در پایان بازی گفت حق شما نتیجه 3 ـ 3 مساوی بود.
فیفا در چند روز اخیر برای لباس ما را خیلی اذیت كرد. اما به هر حال اولین مسابقه رسمی در سطح بالای بینالمللی با این لباس انجام شد و خود این مسئله قدم بزرگی است. ما باید برای حل این مشكل رایزنی كنیم. ورزش به مدیرانی نیاز دارد كه برای گرفتن حق ورزشكاران رایزنی كنند و باید تلاش كنیم با رایزنی از حق این دخترانی كه شجاعانه و جنگنده در میدان حاضر شدند دفاع كنیم.»
در نقطه پایانی این ماجرا علی كفاشیان به عنوان متهم اصلی ماجرا مثل همیشه با خونسردی به ابهامات پاسخ میدهد:« به هر حال این نخستین حضور رسمی یك تیم با پوشش اسلامی در رقابتهای بینالمللی است و بازتاب بسیار خوبی در میان رسانهها داشته. تا آخرین لحظه بازی برابر تركیه ما با فیفا بر سر نوع لباس دختران در حال گفتوگو بودیم و سرانجام در آخرین لحظه توانستیم شرایط را برای حضور این تیم در المپیك سنگاپور فراهم كنیم.
ایرادی كه فیفا در پیش از بازی با تركیه به لباسهای تیم دختران ایران وارد كرده بود، مربوط به كلاههای دختران بود.
فیفا اعلام كرد كلاهی كه عكسش را برای ما ارسال كرده بودید، با كلاهی كه بازیكنان ایرانی میخواهند در بازی با تركیه استفاده كنند تفاوت دارد. فیفا نمونه كلاهی را برای ما ارسال كرده بود كه نسبت به كلاه مورد نظر ما چسبانتر بود. ما برای اینكه بازیكنان راحتتر باشند، كلاه گشادتری را برای آنها در نظر گرفتیم و در جنس و دوختش كمی تغییرات ایجاد كردیم.
همین مسئله تا آخرین لحظه پیش از دیدار با تركیه مشكلساز بود ولی به هر حال این بازی انجام شد. به هر حال اولین بار بود كه یك تیم مسلمان با پوششی اسلامی در مسابقههای بینالمللی حاضر میشد و طبیعی است دیكته نانوشته غلط ندارد.
مسئلهای كه اهمیت داشت، حضور با پوشش اسلامی بود و ما تلاش میكنیم برای بازی دوم نظر فیفا را جلب كنیم. میتوانستیم در این مسابقهها حاضر نشویم و هیچ مشكلی هم پیش نمیآمد اما وقتی برای نخستین بار چنین كاری صورت میگیرد، طبیعی است كه ایراداتی هم مطرح شود.
در مورد اظهار نظر آفای افشارزاده هم باید بگویم انشاءلله در آینده بهتر میشویم.» برگزاری دومین بازی تیم ایران در المپیك سنگاپور همچنان در هالهای از ابهام است و بعید است فیفا این بار هم مقابل درخواست مسئولان ایرانی كوتاه بیاید. اگر همه چیز ختم به خیر شود تیم دختران ایران بعدازظهر فردا در دومین بازی خود به مصاف گینه نو میرود.