دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

راه‌هایی برای مدیریت میلیون‌ها بازدید در روز


شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده که وب سایت های بزرگی نظیر گوگل، یاهو و … چگونه میلیون ها بازدیدکننده را در روز مدیریت می کنند؟ در این مطلب پاسخ خود را خواهید یافت.

دیجیاتو - مجتبی بوالحسنی: شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده که وب سایت های بزرگی نظیر گوگل، یاهو و … چگونه میلیون ها بازدیدکننده را در روز مدیریت می کنند؟

در موارد خاص، یک سرور (Server) کوچک می تواند حجم کثیری از بازدیدکنندگان را مدیریت کند. فرض کنید شما وب سایتی دارید که شامل چند صفحه ی ایستا (static) است.(منظور ما از ایستا در اینجا، یعنی صفحاتی که توسط همه ی بازدید کنندگان به یک شکل دیده می شود).

در این حالت اگر شما صفحات وب سایت خود را در سروری قرار دهید که از پردازنده ی ۵۰۰ مگاهرتزی از نوع Celeron بهره برده و مجهز به سیستم عامل Windows NT یا لینوکس است، و سپس این سرور را با یک خط T3 یعنی با سرعت ۴۵ میلون بیت بر ثانیه، به اینترنت متصل کنید، سرور یاد شده می تواند صدها هزار بازدیدکننده را در روز مدیریت نماید! بسیاری از خدمات دهنده های اینترنتی (ISP) یک سرور اختصاصی با مشخصاتی مشابه آنچه در بالا گفتم را با قیمتی حدود ۱۰۰۰ دلار در ماه یا کمتر، اجاره می دهند.

چگونه می توان میلیون ها بازدید در روز را مدیریت کرد؟

سروری با مشخصات بالا برای شما بسیار مناسب خواهد بود مگر آنکه…

- روزانه میلیون ها بازدید کننده داشته باشید.
   
- یکی از سرورهای شما با مشکل مواجه گردد. (که در این صورت تا پیکربندی و آماده شدن سرور جدید، وب سایت شما در دسترس نخواهد بود و یا در اصطلاح Down خواهد بود).
  
- شاخه های وب سایت شما بسیار بزرگ یا پیچیده باشند.
  
- صفحات وب سایت شما پویا باشند، یعنی نیاز باشد تا برای هر کاربر تغییراتی در صفحات حاصل گردد.
  
- برای تولید و نمایش محتوای وب سایت نیاز به پردازش اضافی داشته باشید.

از آنجایی که اکثر وب سایت های بزرگ با تمام موارد بالا دست به گریبان هستند، بنابر این نیاز به سرورهایی قدرتمندتر دارند. در واقع سه استراتژی کلی برای مدیریت چنین وب سایت هایی وجود دارد.

- وب سایت می تواند بر روی یک سرور بسیار قدرتمند از نظر پردازشی، حافظه رم، فضای ذخیره سازی و … قرار بگیرد.
  
- برای مدیریت بازدیدکنندگان فراوان، می توان وب سایت را بر روی چندین سرور قرار دارد.
  
- وب سایت می تواند به صورت ترکیبی از هر دو روش قبلی در کنار یکدیگر استفاده کند.

اگر شما از سایت هایی بازدید می کنید که هر بار آدرس آنها تغییر می کند (برای مثال ww1.xyz.com، ww2.xyz.com و …) می توان انتظار داشت که وب سایت مورد نظر از استراتژی دوم استفاده می نماید.

در واقع سایت بر روی چندین سرور قرار داشته که بر روی هر کدام، نرم افزاری مشابه وجود دارد و در هر سرور دسترسی به نسخه ی مشابهی از صفحات سایت امکانپدیر است. درخواست ها برای نمایش صفحات بر اساس یکی از روش های زیر به یکی از سرورها ارسال می شوند:

با استفاده از DNS یا Domain Name Server.
در واقع DNS یک سرویس اینترنتی است که آدرس وب سایت ها را به آی پی آنها تبدیل می نماید. هر بار که درخواستی برای مشاهده صفحات سایت به سمت سرور ارسال شود، DNS در بین آی پی های سرور، به دنبال یک آی پی که دسترسی به آن محتمل تر است می گردد و از آنجا که هر سرور با یک آی پی به اینترنت متصل است، پس بار پردازشی در خواست ها بین سرورهای مختلفی که سایت بر روی آنها قرار دارد تقسیم می شود. همانطور که گفتیم در حالت مدیریت وب سایت بر روی چند سرور، هر کدام دسترسی یکسانی به تمام صفحات دارند. بنابراین هر کدام از سرورها که درخواست به سمت آن ارسال شود، صفحه ای یکسان را نمایش خواهند داد.
 
استفاده از سوئیجر های متعادل کننده ی بار پردازشی سایت. در این روش نیز ابتدا تمامی درخواست ها به یک سرور ارسال می شوند و سپس به یکی از سرورهای در دسترس، ارسال می گردد. سوئیچ می تواند تشخیص دهد که بار پردازشی هر سرور چقدر است و بر همین اساس می توان بار پردازشی تمامی سرورهای موجود را یکسان نمود. در حالتی که این روش فرضا با ۳ سرور استفاده شود، حتی اگر یکی از سرورها با مشکل مواجه گردد، تقریبا هیچ تاثیری بر روی وب سایت نخواهد داشت.

همانطور که گفتیم مزیت استفاده از روش دوم در واقع این است که اگر مشکلی برای هر کدام از سرورهای پیش بیاید، از سرورهای دیگر برای اجرای درخواست ها استفاده خواهد شد و در نتیجه سایت با قطعی مواجه نخواهد شد. امکان افزایش ظرفیت نیز وجود دارد. البته این روش خالی از عیب هم نیست زیرا تمامی سرورها برای پردازش درخواست ها، مجبور به ارتباط با یک بانک داده ی مرکزی (Central DataBase) هستند.


ویدیو مرتبط :
مبانی مدیریت قرص مدیریت مدیریت واحد کشاورزی مدیریت سوانح قرن مدیریت مدیریت استرا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شب امتحان و روز امتحان خود را چگونه مدیریت کنیم



مدیریت شب امتحان ,روز امتحان

این مقاله را در حضور پدر و مادر و با هم مرور کنید شاید لازم باشد آن ها هم به این مطلب نکات بیشتر ی را اضافه کنند.

 

حتما شما به اندازه خودتان درس خوانده اید وسعی کرده اید برای فردای امتحان آماده شوید معمولا نگرانی از امتحان و نتیجه آن از شایع ترین دغدغه ها و مشغولیت های ذهنی دانش آموزان است.

 

اگر توانستید خلاصه ای از درس های خوانده شده روزهای قبل را آماده داشته باشید شاید این کار در مورد درس های ریاضی یا فیزک در حد خلاصه فرمول ها باشد اما در مورد بعضی از درس های حفظ کردنی خیلی لازم و مهم باشد.

 

خلاصه درس ومرور آن شب امتحان به شما اعتماد به نفس و اطمینان می دهد و ساختار حافظه شما را مرتب و منظم می کند.

 

شب امتحان زودتر بخوابید و قبل از خواب با آخرین مرور پرونده فعالیت های درسی خود را ببندید اگر اشکالی در درس داشتید سعی می کنید با گذاشتن علامت قبل از رفتن سر جلسه آزمون از دبیر خود ویا سایر همکلاسی ها آن را رفع کنید شاید همین موضوع یکی از سوال های امتحان باشد دراین صورت ممکن است خودتان را سرزنش کنید.

 

روز امتحان زودتر از خواب بلند شوید قبل از خارج شدن از خانه صبحانه ای مناسب و نسبتا پر انرژی شامل مواد قند دار و البته جیزهایی که دوست دارید میل کنید در جلسه امتحان انرژی زیادی را باید صرف کنید.

 

داشتن چند عدد شکلات در جلسه امتحان لازم است که هم برایتان تنوع ایجاد می کند وهم انرژی از دست رفته را به شما بر میگرداند.

 

روز امتحان سعی کنید زودتر برسید دیر رسیدن منشاء اضطراب و تولید استرس و نگرانی خواهد کرد شاید قبلا این شرایط را تجربه کرده اید قبل از خروج از خانه مطمئن باشید که لوازم مورد نیاز برای جلسه آزمون را مثل خودکار یا مداد و سایر وسایل را همراه دارید.

 

معمولا افکار منفی در روز یا شب امتحان شایع است افکاری از این دست : شاید سوالات سخت باشد ،شاید مطالب از یادم برود ،اگر یادم رفت چه می شود ؟

 

اگر نمره خوبی نگیرم چطور باید پاسخ دیگران را بدهم ،ان ها به من چه خواهند گفت و چیزهایی شبیه به آن ،در حالی که این افکار متاسفانه هیچ کمکی به ما نمی کند که برای ما استرس و اظطراب به ارمغان خواهد آورد بهتر است به هر نحو ممکن جلوی آن را بگیریم.

 

می توانیم به خود بگوییم :من برای امتحان به اندازه خودم زحمت کشیده ام و از خدا طلب کمک و یاری می کنم.

 

از خودم به اندازه خودم انتظار دارم و به اندازه زحمتی که کشیده ام نه بیشتر و نه کمتر می خواهم از زحماتم نتیجه بگیرم.

 

بهتر است در امتحان طلبکار باشیم و نه بدهکار به این سوال چه پاسخی می دهید شما طلبکار هستید یا بدهکار.

 

اگر درس خوانده باشید پس باید خود را طلبکار بدانید به نظر شما چه لزومی دارد آدم طلبکار نگران باشد و مثلا بترسد.

 

روز امتحان و قبل از رفتن سر جلسه آزمون کمتر راجع به این موضوع با دوستان تان صحبت کنید و بهتر است راجع به مسایل دیگر صحبت کنید چون بعضی از دوستان تان ممکن است در مورد مقدار زحمتی که کشیده اند اغراق کنند یا خودشان را دست کم جلوه بدهند مثلا می گویند ما که نتوانستیم خوب بخوانیم اما بعد نتیجه را جور دیگری می بینید.

 

اگر در شب امتحان به موضوعی برخوردید که نمی دانستید آن را در جایی یادداشت کنید و صبح قبل از جلسه از معلم خود یا سایر دانش آموزان بپرسید چون ممکن است همین مساله برایتان دردسر ایجاد کند یعنی سوال امتحان باشد آن وقت خودتان را سرزنش خواهید کرد.

 

درجلسه امتحان ابتدا با یاد خدا و خواندن سوره ای کوتاه از قرآن به آرامش برسید و بعد از دریافت برگه سوال شروع به پاسخ دادن کنید در خواندن سوال دقت کنید می گویند فهمیدن سوال نصف جواب است و شما نیمی از راه را رفته اید.

 

اگر سوالی را بلد نیستید وقت زیادی را برای آن صرف نکنید این موضوع اعصاب تان را به هم می ریزد بهتر است به سراغ سوال بعدی بروید مطمئنا فرصت دارید بعدا به این سوال یا امثال آن مراجعه کنید به خود بگویید الان جیزی از آن یادم نمی آید شاید در برگشت به جواب برسم در این صورت به حافظه خود فرصت داده اید این موضوع البته در مورد کسانی صادق است که مطلب را می دانسته اند اما به دلایلی الان یادشان رفته نه در مورد کسانی که اطلاعاتی در آن زمینه خاص ندارند.

 

پاسخ ها یا نوشتنی و تشریحی هستند یا حل کردنی در هر صورت آرام و خوش خط بنویسید برگه های امتحانی خوش خط برای معلم حوصله تصحیح بیشتری ایجاد می کند ودقت او را افزایش می دهد.

 

زمانی برگه خود را تحویل مراقب می دهید که چند بار و با دقت پاسخ های خود را کنترل کرده اید و هر آن چه را که می دانستید وارد برگه کرده اید عجله نکنید بیرون از جلسه امتحان خبری نیست ممکن است بیرون رفتن سایر همکلاسی هایتان شما را وسوسه کند که با آن ها همراه شوید در حالی که از مقدار نوشته های آن ها خبر ندارید شما باید از زمان در نظر گرفته شده به طور کامل استفاده کنید و اگر سوالی را پاسخ نداده اید واقعا نمی دانستید نه به این دلیل که کم توجهی کردید یا برگه را زودتر از موعد تحویل داده اید.

 

وآخرین نکته این که بعد از امتحان به نتایج خوب یا بد احتمالی فکر نکنید و انرژی روانی و جسمی خود را معطوف امتحان بعدی کنید و البته بین این امتحان و امتحان بعدی هیچ رابطه ای وجود ندارد خصوصا اگر خدای نکرده این امتحان را به اصطلاح خراب کرده باشید.

 

گنه کرد در بلخ آهنگری               به شوشتر زدند گردن مسگری

 

با امید به موفقیت های شما دانش آموزان عزیزدر امتحانات مدرسه و سایر امتحان های مهم زندگی

منبع:syr-movatavapa.blogsky.com