دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

دلفینها در خواب چه می بینند



 

دلفین‌ ,خواب دلفین

 

گروهی از دانشمندان فرانسوی در بررسی های خود دریافتند با وجود اینکه خواب مرحله REM در پستانداران دریایی وجود ندارد اما دلفین ها می توانند وقایع خاصی را که در طول روز شنیده اند به یاد آورند و یا آنها را در خواب ببینند.

به گزارش خبرگزاری مهر، گروهی از دانشمندان دانشگاههای رنه ۱ و پاریس ۱۳ نتایج یک کشف غیرمنتظره از توانایی دلفینها را در نشریه علمی Frontiers in Psychology منتشر کردند. این کشف غیرمنتظره با مشاهده رفتار ۵ دلفین در اسارات ساکن آکواریمی در نانس فرانسه به دست آمد. در این آکواریم، دلفینها هر روز نمایشهای عمومی اجرا می کنند.

در فوریه ۲۰۰۹ پرسنل این سازه نمایشهایی را آغاز کردند که با یک ستون صوتی اجرا می شد که در آن موسیقی، صدای مرغ دریایی، سوت و در موارد آواز نهنگهای کوهان دار پخش می شد.

پس از حدود یکماه، این محققان که درحال ضبط صدای دلفینها از طریق میکروفنهای زیرآبی بودند متوجه شدند که این حیوانات اصواتی را ساطع می کنند که در حقیقت تقلیدی از صدای نهنگها است.

براساس گزارش frontiersin ، اینکه دلفینها نیز همانند بسیاری دیگر از حیوانات توانایی تقلید اصوات محیط را دارند پیش از این کشف شده بود.

اما مورد دلفینهای این آکواریم بسیار ویژه به نظر می رسید. چون تاکنون هرگز در یک نهنگ این نوع آواز که مفهوم خاصی را دنبال می کرد شنیده نشده بود و به خصوص تا پیش از این مورد، هرگز دیده نشده بود که دلفینهای در اسارت صدای سایر حیوانات را تقلید کنند.

اما نکته شگفت انگیز این بود که این دلفینها در خواب صدای نهنگها را تقلید می کردند. این درحالی است که به نظر می رسد که در پستانداران آبزی خواب نوع REM وجود ندارد.

این دانشمندان دریافتند که دلفینها بین نیمه شب تا ساعت ۳ صبح و همچنین در طول روز و زمانی که به آهستگی شنا می کنند می خوابند.

این دوره های استراحت با کاهش بسامد تولید سوت دلفینها و اسپاسمهای عضلانی همراه است و این ویژگیها یادآور مرحله خواب REM هستند.

بر پایه فرضیه این محققان، دلفینها می توانند بعضی از حوادث خاص را که در طول روز شنیده اند در طول خواب به یاد آورند.... / خبرگزارى مهر

 


ویدیو مرتبط :
گربه ها هم خواب می بینند...!!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دانش آموزان اسكاتلندی در مدارس آموزش «خواب» می بینند



 

 

دانش آموزان اسكاتلندی در مدارس آموزش «خواب» می بینند

 

انجمن خیریه خواب اسكاتلند در بیانیه ای اعلام كرد كه دانش آموزان در مدارس آموزش خواب می بینند تابهتر بتوانند با بی خوابی و تنش های آن مقابله كنند.

    

در بیانیه این خیریه اسكاتلندی آمده است: خواب یكی از مهمترین جوانب زندگی كودكان و نوجوان است؛ چرا كه خواب راحت و كافی می تواند باعث تمركز در یادگیری و بهبود شرایط زندگی شود.

 

همچنین در این بیانیه آمده است: به دانش آموزان نسبت به كاهش تماشای تلویزیون و انجام بازی های رایانه ای و استفاده از تلفن های همراه آموزش داده می شود، چرا كه یك كودك یا نوجوان در سن رشد باید حداقل ۹ ساعت در شبانه روز بخوابد تا بتواند در كلاس درس حضور مفید داشته باشد.

 

«جین آنسل» رییس انجمن خیریه خواب اسكاتلند در این باره به شبكه خبری بی بی سی، خاطر نشان كرد: نداشتن خواب كافی باعث عدم حضور موثر در كلاس درس، چاقی مفرط دانش آموز و افزایش بروز ابتلا به بیماری های قلبی می شود. ما در كلاس خواب به دانش آموزان آموزش می دهیم تا با برنامه ریزی موثر بتوانند خواب كافی را در طول شب داشته باشند.

 

این مقام مسوول در ادامه خاطر نشان كرد: متاسفانه در طول دو دهه گذشته و با وجود روند رو به رشد گسترش وسایل ارتباطی جمعی به ویژه تلفن همراه و اینترنت دانش آموزان از خواب خود كاسته و اكثرا هم صبح با كاهلی و سستی بیدار می شوند./خبرگزاری ایسنا