دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تولید چسب مخصوص برای پیشگیری از قطع پای دیابتی‌ها



دیابت,چسب مخصوص دیابتی ها ,پیشگیری از قطع پای دیابتی‌ها

تولید چسب مخصوص برای پیشگیری از قطع پای دیابتی‌ها
بیماران مبتلا به دیابت بزودی می‌توانند با استفاده از یک چسب مخصوص، سلامت یا آسیب‌دیدگی عروق پا را براحتی در منزل مورد بررسی قرار دهند.
آسیب به اعصاب یا نوروپاتی دیابتی – اختلال در عملکرد اعصاب محیطی بدن – یکی از مشکلات شایع در دیابت‌های کنترل نشده محسوب می‌شود که 50 درصد بیماران را درگیر می‌کند.


سطوح بالای قند خون بیمار باعث آسیب دیدن شاخه‌های حسی اعصاب محیطی می‌شود؛ این مشکل با درد یا بی‌حسی همراه است، اما خطر اصلی زمانی بروز می‌کند که زخم جزئی به عفونت شدیدی تبدیل شده و با گسترش عفونت، بافت از بین رفته و پزشکان مجبور به قطع پای بیمار می‌شوند.
تشخیص به موقع نوروپاتی دیابتی در مراحل اولیه نیازمند کنترل منظم است؛ یکی از این روش‌های موجود «الکترومیوگرافی» است که شامل قرار دادن الکترودها درون عضلات و بررسی عملکرد اعصاب محیطی است.این روش در مراکز درمانی و زیر نظر متخصص انجام می‌شود، اما محققان روش ساده‌تری را ابداع کرده‌اند.


محققان با هدف جلوگیری از قطع پای بیماران دیابتی در اثر نوروپاتی دیابتی، چسب Neuropad را تولید کرده‌اند که با بررسی وضعیت عرق کردن، آسیب‌دیدگی عروق پا را تشخیص می دهد.
چسب پس از قرار گرفتن در کف پا در مدت 10 دقیقه میزان تعرق را بررسی می‌کند؛ تغییر رنگ چسب از آبی به صورتی نشان‌دهنده مناسب بودن شرایط و عدم تغییر رنگ در اثر نبود عرق به معنای وجود مشکل در اعصاب پا است.
محققان دانشگاه آکسفورد عملکرد چسب Neuropad را بر روی 3000 بیمار مبتلا به دیابت مورد بررسی قرار داده‌اند که نتایج بدست آمده حاکی از دقت 86 درصدی این چسب در تشخیص آسیب‌دیدگی عروق پا است. 

منبع : isna.ir


ویدیو مرتبط :
پیشگیری و درمان زخم پای دیابتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیشگیری از قطع پای مبتلایان به دیابت با جوراب هوشمند



دانشمندان در حال توسعه یک جوراب هوشمند به نام SenseGO هستند که بر میزان فشار بر پای بیماران مبتلا به دیابت نظارت و از بروز زخم‌های پوستی در آنها پیشگیری می‌کند.

به گزارش  ایسنا، بسیاری از بیماران دیابتی دچار محدودیت حسی هستند و در نتیجه از فشار زیادی که برای یک مدت طولانی بر روی پاها وارد می‌شود آگاه نمی‌شوند.

اخبار,اخبارعلمی   ,بیماران دیابتی

این امر سبب ایجاد زخم‌های پوستی مزمن و سایر آسیب‌ها شده و به نوبه خود گاهی اوقات به قطع عضو منجر خواهد شد.

همواره به بیماران دیابتی توصیه جدی می‌شود که به طور منظم پاهای خود را بررسی کنند تا از تشکیل هر گونه زخم آگاه شوند.

جوراب SenseGO طراحی شده تا حتی قبل از شروع شکل‌گیری هر گونه زخم، به کاربران خود هشدار دهد.

هر یک از این جوراب‌ها دارای ده‌ها حسگر فشار کوچک متصل به یک ریزپردازنده هستند. هنگامی که این حسگرها فشار بیش از حد را در یک یا چند منطقه تشخیص می‌دهند، به کاربر توسط یک برنامه در گوشی‌ هوشمند وی هشدار داده خواهد شد. این هشدار منطقه تحت فشار پا را نمایش خواهد داد، بنابراین کاربر می‌تواند وضعیت خود را تغییر داده، کفش خود را تعویض یا در غیر این صورت به وضعیت خود رسیدگی کند.

در حال حاضر هنوز هیچ زمان مشخصی برای تجاری شدن و در دسترس قرار گرفتن نسخه نهایی جوراب SenseGO اعلام نشده است.

این محصول که توسط محققان در دانشگاه اورشلیم تولید شده، در زمان عرضه می‌تواند با مورد مشابه خود که در آلمان توسط جامعه پیشبرد پژوهش کاربردی فراونهوفر توسعه یافته است، رقابت کند.


 اخبار علمی  -  ایسنا