تولید دوغی برای تشخیص بیماری‌ها با تغییر رنگ مدفوع!

چتولید دوغ , دوغی برای تشخیص بیماری

محققان انگلیسی نوعی نوشیدنی دوغ تولید كرده‌اند كه با تغییر رنگ مدفوع افراد می‌تواند نوع بیماری آنها را مشخص كند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پزشكان تعییر رنگ مدفوع را یكی از نشانه‌های آشكار بروز بیماری در فرد عنوان می كنند.

اكنون دو محقق انگلیسی از همین ایده برای طراحی نوشیدنی دوغ مانند با قابلیت تغییر دادن رنگ مدفوع استفاده كرده اند.

«الكساندرا دیزی» و «جیمز كینگ» طراحان نوشیدنی E.Chromi امیدوارند در آینده از این محصول بتوان برای شناسایی انواع مختلف بیماری‌ها استفاده كنند، اما برخی محققان معتقدند كه این نوشیدنی تنها قادر به شناسایی باكتری اشرشیاكولی (E.coli) در بدن است.

نوشیدنی E.Chromi كه در مراحل مقدماتی آزمایش قرار دارد، در تعامل با باكتری های موجود در معده و روده، رنگ مدفوع را تغییر می دهد.

این محصول با تكمیل مراحل تحقیق و تولید می تواند شش نوع بیماری مختلف شامل رنگ مدفوع زرد: كولیت، رنگ قرمز: روتا ویروس (اسهال ویروسی)، رنگ بنفش: سالمونلا، رنگ سبز: سرطان روده بزرگ، رنگ آبی: كرم روده و رنگ سرمه ای: زخم معده را شناسایی كند.

.... / خبرگزاری ایسنا

امكان تشخیص طیف مختلفی از بیماری های معده و روده

تشخیص بیماری های مختلف با تغییر یافتن رنگ مدفوع

دوربینی برای تشخیص بیماری های چشمی

یک روش ساده و ارزان برای تشخیص بیماری های ژنتیکی در جنین

محققان با استفاده از نمونه خون مادر و بزاق پدر، توالی ژنوم جنین در رحم مادر را تعیین کردند که با این یافته می توان جنین ها را برای هزاران اختلال ژنتیکی در یک آزمایش واحد و بی خطر بررسی و غربالگری کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این پروژه دانش پژوهان دانشگاه واشنگتن از تکه هایی از DNA جنین که به طور طبیعی در خون مادر باردار جریان دارد استفاده کردند.

این قطعات با استفاده از DNA والدین به عنوان راهنما کنار هم قرار داده شدند تا نقشه کاملی از ژنوم جنین ارائه شود.

آنها سپس نقشه ژنتیکی تهیه شده از جنین درهفته هجدهم  را با DNA واقعی جنین که پس از تولد از بندناف او گرفته شد، مقایسه کرده و به دقت 98 درصدی رسیدند.

به گزارش بی بی سی، محققان امیدوارند این یافته ها بتواند روزی به ارائه آزمایش بی خطر در بیماری های ژنتیکی جنین منجر شود.

در حال حاضر فقط غربالگری سندروم داون در دوران بارداری انجام می شود. برای آزمایش این بیماری پزشکان از کیسه اطراف جنین درحال رشد نمونه برداری می کنند که این آزمایش خطر سقط را در پی دارد.

دانشمندان همچنین می گویند در صورت بهبود این شیوه نوین، می توان نقص های ژنتیکی جدیدی که در والدین وجود ندارد را نیز مشخص کرد، چنین جهش هایی در تخمک، اسپرم یا در مرحله لقاح ایجاد می شوند.

44 جهش جدید در جنین ها وجود دارد و این غربالگری در هفته هجدهم، 39 مورد از آنها را مشخص کرد. با این حال این شیوه غربالگری همچنین 25 میلیون جهش احتمالی جدید یا تشخیص های نادرست را مشخص می کند.

یکی از مجریان این طرح می گوید این تحقیق راه را برای اسکن کل ژنوم جنین برای بیش از سه هزار اختلال ژنی از طریق یک آزمایش غیر تهاجمی و واحد هموار می کند.

نتایج این مطالعه در نشریه Science TranslationalMedicine منتشر شده است..... / خبرگزاری مهر