دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

تشعشعات تلفن همراه و BTS ها چه خطراتی دارند؟


امواج الکترومغناطیسی توسط دکل‌های BTS یا Base Tranceiver Station ، تششعات رادیو فرکانسی هستند و اشعه‌ی ساطع شده از این دکل‌ها، غیر یون‌ساز و سرطان‌زا نیستند.

وب سایت زومیت - اصغر غلامی: امواج الکترومغناطیسی توسط دکل‌های BTS یا Base Tranceiver Station  ، تششعات رادیو فرکانسی هستند و  اشعه‌ی ساطع شده از این دکل‌ها، غیر یون‌ساز و سرطان‌زا نیستند؛ اما عدم رعایت استانداردها به خصوص در مورد تشعشعات گوشی و نیز نبود نظارت و پایش مستمر بر  میزان تشعشعات، می‌تواند خطر آفرین باشد.

تشعشعات تلفن همراه و BTS ها چه خطراتی دارند؟

BTSها همان ایستگاه فرستنده و  گیرنده‌ای هستند که در نقاط مختلف شهر و  جاده ها نصب شده و به کمک شبکه‌ی سلولی آنها، آنتن‌دهی صورت می گیرد. در این جا سوالی که مطرح است این است که:

آیا این امواج برای بدن و سلامتی اثر سوئی دارند یا خیر؟‌

پابمد (Pub med) مجموعه‌ای از اطلاعات کیفی مرکز ملی اطلاعات زیست‌فناوری و سایر نهادهای و سازمان‌های دولتی حوزه‌ی سلامت ایالات متحده‌ی آمریکا است. در این دیتابیس در مجله‌ی Toxicology Mechanisms and Methods مقاله‌ای تحت عنوان «اثر محافظت ویتامین c بر تاثیرات امواج رادیویی تولید شده از طریق آنتن‌های BTS بر مغز و مخچه» نوشته شده که در آن آزمایشی به شرح زیر انجام می‌دهد :

تشعشعات تلفن همراه و BTS ها چه خطراتی دارند؟

از مطالعه بر روی ۳۲ موش نر بالغ به مدت ۴۵ روز و در معرض قرار دادن دسته ای از آنها در معرض امواج BTS، پس از بررسی روی مخچه و مغز آن‌ها، نتایج به شرح زیر حاصل گردیده است.

نتایج:

۱. در مقایسه با دسته موش‌های کنترلی که نه در مقابل امواج قرار گرفته‌اند و نه ویتامین دریافت کرده‌اند، دسته موش‌هایی که تنها در مقابل امواج رادیویی قرار گرفته‌اند ، فعالیت آنزیم‌های آنتی اکسیدان آنها کاهش پیدا کرده و آنزیم‌های مالون دی آلداید (MDA) افزایش پیدا کرده است.

۲. موش‌هایی که تحت درمان استفاده از  ویتامین C و تشعشع RFW قرار دارند، نشان می‌دهد فعالیت آنزیم‌های آنتی اکسیدان آنها افزایش پیدا کرده و آنزیم‌های مالون دی آلداید (MDA) کاهش پیدا کرده است.

۳. کروموزوم‌های Y ‌که جنسیت نر دارند، به علت حساسیت بالا تاثیرپذیرتر هستند.

۴. استفاده از ویتامین C‌ در کاهش اثرات مضر امواج رادیویی قابل ملاحظه است.

آنزیم‌های اکسیداتیو در بدن باعث می‌شود بسیاری از رادیکال‌های آزاد برای مثال CH- و OH- که برای سلول‌ها و بدن سمی هستند خنثی شوند .این آنزیم شامل گلوتاتیون پر اکسیداز، سوپر اکسیداز ، دیسموتاز و کاتالاز است. گلوتاتیونپر اکسیداز در کبد باعث اکسیده شدن بیلیروبین ، املاح صفراوی، و خنثی کردن اثرات سمی دارو‌ها بر بدن می‌شود. با این وجود به گفته سازمان بهداشت جهانی WHO هنوز مدارک قابل استنادی مبنی بر سرطان زا بودن این امواج در دسترس نیست؛ اما نگرانی در صورت رعایت نکردن استانداردها وجود دارد.

استانداردها چیست؟

آنتن موبایل یا همان BTS است که مخفف Base Tranceiver Station  هستند دومین بخش در ساختار سیستم کلی ارتباطات سیار مبنی بر  جی‌اس‌ام (GSM) (سامانه‌ی جهانی ارتباطات همراه یکی از متداول‌ترین استانداردهای تلفن‌های همراه در جهان) هستند که از طریق اینترفیس هوا (Air interface) تبادل اطلاعات بین موبایل و آنتن انجام می‌گیرد. پس ما خواه ناخواه با این امواج در تماس هستیم.

تشعشعات تلفن همراه و BTS ها چه خطراتی دارند؟
ساختار معماری GSM

هر تجهیزی در طیف فرکانسی خاصی کار می‌کند؛ برای مثال در ایران شبکه‌ی نسل دو در  GSM 900 MHZ  و GSM1800MHZ - نسل سوم در UMTS 2100 و شبکه‌ی نسل چهارم برای ایرانسل در  LTE 1800 مگاهرتز کار خواهد کرد. شکل زیر انواع طیف فرکانس‌های مختلف را نشان می‌دهد . امواج رادیویی گفته شده در محدوده‌ی امواج یونیزه‌کننده و سرطان‌زا نیستند .

تشعشعات تلفن همراه و BTS ها چه خطراتی دارند؟
طیف فرکانسی

تشعشعات ناشی از آنتن بر حسب وات بر متر مربع بیان شده و این میزان به شدت وابسته به فرکانس و فاصله از آنتن است و با افزایش هر دو مورد توان به شدت کاهش می‌یابد . برای نمونه، آنتن این مورد در شکل زیر نشان داده شده است . هر چقدر به امواجی که از آنتن‌های BTS تلفن همراه ساطع می‌شود، نزدیک‌تر باشیم، این امواج خطرناک‌تر خواهد بود. بر اساس مقاله‌ای  در مجله‌ی Electromagnetic Biology and Medicine،  رعایت فاصله‌ی حداقل ۳۰۰ متر از بی تی اس ها توصیه می‌شود .

تشعشعات تلفن همراه و BTS ها چه خطراتی دارند؟
تشعشعات تلفن


سه سازمان کمیته‌ی بین‌المللی حفاظت در برابر اشعه‌های غیر یون ساز (ICNIRP)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و اتحادیه‌ی بین‌المللی مخابرات (ITU) استانداردهایی برای این تشعشعات بیان کرده‌اند. برای شخص عادی در معرض تشعشع این مقدار برای باندهای فرکانسی مختلف مطابق جدول زیر است:

تشعشعات تلفن همراه و BTS ها چه خطراتی دارند؟
استاندارد تشعشع

بر این اساس برای شخص عادی چگالی توان تشعشع نباید از ۴.۵ وات بر مترمربع در فرکانس ۹۰۰ مگاهرتز معمول بیشتر باشد.

وضعیت در ایران چگونه است؟

واضح است که چگالی توان تشعشعی وابسته به نحوه‌ی مکان‌یابی و جایگذاری این آنتن‌ها و سطح توان مصرفی و نیز تعداد کاربران منطقه دارد. این که این پایش در همه‌ی نقاط کشور انجام می‌گیرد یا خیر، دقیقا شخص نیست . در مقاله‌ی موجود در ژورنال JOURNAL OF ENVIRONMENTAL HEALTH SCIENCE & ENGINEERING برای شهر هشتگرد کرج، بررسی‌ها و اندازه‌گیری تشعشع دو اپراتور ایرانسل و همراه اول انجام شده است. وضعیت بی تی اس های این شهر به شکل زیر است :

تشعشعات تلفن همراه و BTS ها چه خطراتی دارند؟
بی تی اس های شهر هشتگرد


نتایج بررسی در نمودار زیر نشان داده شده است:‌

تشعشعات تلفن همراه و BTS ها چه خطراتی دارند؟
نمودار تشعشع بر حسب فاصله

نتایج نشان می‌دهد:

1- تشعشعات در بی تی اس های ایرانسل در شهر هشتگرد نسبت به همراه اول بیشتر است. این امر می‌تواند به علت کاربران زیادتر ایرانسل باشد.

2- هردو اپراتور در محدوده‌ی مجاز تشعشع قرار دارند.

3- با افزایش ارتفاع آنتن، میزان تشعشع کاهش می‌یابد.

4- نصب آنتن‌ها بر روی پشت بام، به شرط استاندارد نبودن ارتفاع، خطر تشعشع را افزایش می‌دهد.

 هشدار - مراقب نرخ جذب ویژه باشید!

تشعشعات از دو جهت قابل بررسی است؛ یکی از جهت تشعشعات آنتن و دیگری از جهت تشعشعات ناشی از خود دستگاه موبایل. از آنجا که موبایل فاصله‌ی بسیار کمتری با ما دارد،‌ نگرانی در این مورد برای شخصی که به مدت طولانی با تلفن همراه صحبت می‌کند نسبت به شخصی که آنتن در نزدیکی منزلش است، بیشتر است؛ اما چرا؟‌

تشعشعات ناشی از موبایل وابسته به عملکرد اپراتورها و مکان‌یابی بهینه‌ جهت گسترش بی تی اس ها است. در جهت بهبود این امر استفاده از بی تی اس های توزیع شده در بسیاری از کشورها مد نظر قرار گرفته است. مسلما با زیاد شدن تعداد بی تی اس های با توان کمتر، فاصله‌ی دستگاه موبایل از آنتن کمتر شده و دستگاه برای حفظ ارتباط نیاز به مصرف توان بالا ندارد.

اما زیاد شدن توان مصرفی گوشی همراه به منظور تقویت آنتن، چه خطراتی دارد؟

قبلا راجع به نرخ جذب ویژه یا SAR صحبت کردیم و گفتیم نرخ مخصوص جذب تلفن همراه (SAR) معیاری برای اندازه‌گیری میزان جذب انرژی فرکانس رادیویی توسط بدن انسان، زمانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنید، است. همه‌ی تلفن‌های همراه از خود امواج رادیویی (RF) ساتع می‌کنند و انرژی این امواج بر اساس مدل‌های مختلف گوشی‌های تلفن همراه متفاوت است. برای مثال برای sumsung sm-p601 این مقدار ۰.۶۳۵ وات بر کیلو گرم است .

تلفن‌های همراه در شرایط مختلف با توان‌های مختلف رادیویی کار می‌کنند. این موضوع جهت بهبود مصرف باتری و همچنین کاهش توان تشعشع سیگنال رادیویی صورت می‌پذیرد.

بدترین شرایط کاری تلفن های همراه زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر بیشترین فاصله را با دکل‌های مخابراتی سرویس دهنده دارد. زیرا گوشی‏ برای پیدا کردن آنتن مجبور است توان بیشتری ارسال کند.

این توان تشعشعی موجب ایجاد ولتاژِ در حد میکرو  ولت در مغز می شود که اثرات جانبی آن سردرد ،‌ خستگی و مشکلات خواب خواهد بود.

زمان برخورد امواج بسیار اهمیت دارد و در هنگام خواب احتمال ایجاد خطر بیشتر است.

پرهیز از استفاده‌ی موبایل در فضاهای بسته از جمله داخل ماشین، واگن قطار  مترو و جاهایی که آنتن‌دهی خوبی ندارد، به شدت توصیه می شود.  استفاده از هندز فری در این گونه شرایط بسیار مفید خواهد بود .

تشعشعات تلفن همراه و BTS ها چه خطراتی دارند؟
اثر نرخ جذب ویژه


دستگاه های LTE،  مصرف باطری بسیار بالایی دارند و دلیل آن این است که در شرایط فعلی، سرویس‌دهی اپراتورهای شبکه به گونه‌ای است که کاربر برای برقراری ارتباطاتش به هر دو حالت عملیاتی CDMA2000 و LTE احتیاج دارد. این به این معناست که برای هر دقیقه اتصال، نسبت به زمانی که شما تنها از CDMA2000 یا LTE استفاده می‌کنید، میزان مصرف باطری و به عبارتی توان دستگاه، دو برابر شده است. بنابراین در صورتی که کاربر این مورد هستید، رعایت اینکه موبایل در اتاق خواب نباشد یا مودم ۲۴ ساعته روشن نباشد الزامی است.

طرح دو سوال؟!

۱. با این که هنوز مدارکی دال بر سرطان‌زا بودن این امواج در دسترس نیست،‌ اما با توجه به نیاز به گسترش شبکه‌ها و نیز افزایش حجم اطلاعات تبادلی متناسب با روند پیشرفت تکنولوژی‌های انتقال داده و نگرانی‌های موجود مبنی بر تاثیر بر سلامت افراد، مسلما ایجا یک سیستم پایش و مانیتورینگ تشعشع در اکثر نقاط شهر لازم و ضروری است. در صورت ارائه‌ی خدماتی مبنی بر نصب سنسور اندازه‌گیر شدت امواج در منزل، این امر چه قدر برای شما اهمیت خواهد داشت؟ اگر اهمیت ندارد، شما چه راه‌حلی پیشنهاد می‌دهید و به نظر شما اجرای این کار بر عهده‌ی کدام سازمان خواهد بود؟

۲. از آنجا که تمامی گوشی‌های تلفن همراه،‌ می‌بایست استاندارد SAR را رعایت کنند و باتوجه به تعداد زیاد گوشی‌های بی کیفیت و بدون استاندارد در کشور،‌ آیا باز هم خرید این دستگاه‌ها منطقی است؟‌ راه‌حل چیست؟ به نظر شما آگاهی دادن در  خصوص این مورد چه قدر تاثیر خواهد داشت؟‌


ویدیو مرتبط :
اپلیکیشن تلفن همراه یا وبسایت تلفن همراه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تشعشعات آنتن‌های تلفن همراه زیان‌آور نیست



اخبار,اخبار اجتماعی,مهندس اسماعیل دوستی

 

اخبار اجتماعی - تشعشعات آنتن‌های تلفن همراه زیان‌آور نیست

سازمان انرژی اتمی نظارت بر اجرای قانون حفاظت در برابر اشعه كشور برای حفظ سلامت شهروندان در برابر خطرات انواع پرتوهای رادیویی را به عهده دارد و بنابراین كلیه اپراتورهای تلفن همراه باید با اخذ پروانه اشتغال از این سازمان متعهد شوند كه استاندارد معین را رعایت می‌كنند

با توجه به افزایش چشمگیر تعداد مشتركین تلفن همراه در سال‌های اخیر تعداد ایستگاه‌های تلفن همراه (bts) در مناطق مسكونی افزایش یافته و سبب نگرانی در بین مردم شده است. این در حالی است كه چنانچه با نگاهی واقع‌گرایانه به بررسی این موضوع بپردازیم، درمی‌یابیم كه ترویج نگرانی میان مردم مبنی بر سرطان‌زا بودن امواج دكل‌های مخابراتی بیش از آنكه مبتنی بر تحقیقات علمی باشد تحت تاثیر خبرسازی‌های غیركارشناسی است.

در كشورهای پیشرفته دنیا كه از برترین تكنولوژی‌های ارتباطی بهره می‌برند سال‌هاست كه در این باره به تحقیق و پژوهش می‌پردازند كه در این میان می‌توان به تحقیقاتی اشاره كرد كه از سوی انجمن علمی كانادا صورت گرفته است، بر اساس آن تاكنون این انجمن با این موضوع امواج FR ناشی از برج‌های تلفن همراه منجر به اثرات سو در سلامتی انسان می‌شود، موافقتی نكرده است. در دنیای مدرن ارتباطات با توسعه تجهیزات ارتباطی نصب دكل و آنتن‌های مخابراتی در شهرها اجتناب‌ناپذیر است به طوری كه در تصاویر شهرهای بزرگ دنیا این دكل‌ها دیده می‌شوند، اما آنچه مهم است توجه به رعایت استانداردهای بین‌المللی مبنی بر حفظ حقوق شهروندان است.

در این زمینه در ایران سازمان انرژی اتمی نظارت بر اجرای قانون حفاظت در برابر اشعه كشور برای حفظ سلامت شهروندان در برابر خطرات انواع پرتوهای رادیویی را به عهده دارد و بنابراین كلیه اپراتورهای تلفن همراه باید با اخذ پروانه اشتغال از این سازمان متعهد شوند كه استاندارد معین را رعایت می‌كنند چرا كه در غیر این صورت به عنوان متخلف با آنها برخورد می‌شود. در این میان شركت‌هایی كه اقدام به نصب و به‌روزرسانی تجهیزات مخابراتی می‌كنند با رعایت موارد اعلام شده به نصب دكل‌ها در سطح شهر تهران با رعایت الزامات سازمان‌های ناظر شهرداری می‌پردازند. در این میان بر اساس یافته‌های علمی افزایش تعداد دكل‌ها و بیشتر بودن فاصله آنها از سطح زمین محل سكوت شهروندان را در معرض ضعیف‌ترین برخورد تشعشات قرار می‌دهد و این رعایت همان استانداردی است كه گفته شد. در این راستا شورای شهر تهران به عنوان ناظر بر عملكرد مدیریت شهری به این مهم توجه ویژه‌یی دارد و بررسی‌های متعددی را درباره تاثیر این دكل‌ها بر حفظ سلامت شهروندان آغاز كرده است.

در این راستا مهندس اسماعیل دوستی، یكی از اعضای شورای شهر پایتخت از بررسی‌هایی كه اخیرا روی این موضوع داشته صحبت می‌كند و معتقد است كه بر خلاف خبرسازی‌ها نگرانی نسبت به تاثیر تشعشات آنتن‌ها روی سلامت شهروندان وجود ندارد.

به نظر می‌رسد كه افزایش چشمگیر دكل‌های مخابراتی در ایران كه در ظاهر شهرمان ملموس است و انتشار اخباری مبنی بر خطرساز بودن این آنتن‌ها برای سلامتی شهروندان، نگرانی‌هایی نسبت به افزایش آنها صورت گرفته است. شما به عنوان عضوی از شورای شهر تهران آیا بررسی نسبت به این موضوع داشته‌اید؟
بله، اخیرا پیگیر این موضوع بوده‌ام و این بنابر مواردی بود كه برخی شهروندان مطرح كرده بودند. در این رابطه با برخی از كارشناسان این حوزه صحبت كردم تا نسبت به اخباری كه درباره خطرساز بودن این امواج و تشعشعات منتشر می‌شود اطلاعاتی كسب كنم. بر اساس اطلاعاتی كه كسب كردم طبق بررسی‌های انجام شده از سوی مراكز تحقیقاتی و قانونی نسبت به اندازه‌گیری تشعشعات ناشی از آنتن در 23 شهر و روستا مشخص شده پرتو‌های منتشر شده توسط آنتن‌های bts در ایران مطابق با استانداردی است كه از سوی سازمان انرژی اتمی به عنوان سازمان مسوول اعلام شده است.

این اندازه استاندارد ظاهرا در شورای شهر دوره قبل تدوین شده است؟
تا جایی كه من اطلاع دارم قانون حفاظت در برابر تشعشعات پرتوی با هدف حفاظت از سلامت مردم و محیط زیست در برابر اثرات زیان‌‌آور در سال 1368 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده‌ است. از سویی لایحه ساماندهی دكل‌ها، آنتن‌ها و تاسیسات مخابراتی و ارتباطی شهر تهران نیز سال 89 تقدیم شورای شهر شده و بررسی آن اوایل سال 90 در دستور كار قرار گرفته كه در روزهای پایانی همان سال لازم‌الاجرا شده است. این در حالی است كه مركز نظام ایمنی هسته‌یی كشور كه زیر مجموعه سازمان انرژی اتمی ایران است نظارت بر نصب قانون اجرای اشعه كشور برای حفظ سلامت مردم ایران در برابر پرتو‌ها را به عهده دارد. بنابر آنچه از نتایج تحقیقاتی كه اندازه‌‌گیری‌هایی كه در سطح كشور صورت گرفته مشاهده كردم و با توجه به رعایت استاندارد توسط اپراتورها، شدت پرتوهای تابشی توسط این آنتن‌ها در محل سكونت مردم بسیار كم‌ است و یافته‌های پژوهشی بر خلاف نظراتی است كه معتقدند امواج دكل‌های تلفن همراه سلامت مردم را به خطر انداخته است.

چندی قبل یكی از اعضای شورای شهر خواستار توقف فعالیت شركت‌های متخلفی شده بود كه با عدم رعایت استانداردها دكل‌های مخابراتی را نصب می‌كنند، مگر نظارت از سوی شركت ارتباطات شهر كه وابسته به شهرداری تهران است صورت نمی‌گیرد پس چرا باز هم شایعاتی درباره نگرانی نسبت به خطرساز بودن این دكل‌ها وجود دارد؟
براساس استاندارد ملی نصب آنتن‌ها و دكل‌های مخابراتی، میزان انرژی ساطع شده از این دستگاه‌ها نباید بیش از حد مشخصی باشد. همچنین نحوه نصب دكل‌ها نیز باید از قوانینی پیروی كند، مثلا ایمنی نصب دكل باید با توجه به سازه‌یی انجام شود كه خطر سقوط نداشته باشد یا اینكه آنتن‌ها و دكل‌های نصب شده به حفاظ یا برق‌گیر مجهز شود. با تمام این احوال، اطمینان از استاندارد بودن دكل‌ها، چیزی است كه طبیعتا از عهده افراد عادی خارج است و بررسی و نظارت كارشناسان و مسوولان امر را می‌طلبد بنابراین این ایستگاه‌ها باید در نواحی‌ای نصب شوند كه مورد استفاده كاربران تلفن همراه در آن نواحی باشد و قصد دارند از از طریق تلفن همراه خود با دیگران ارتباط برقرار كنند. لذا نصب این آنتن‌ها روی پشت‌بام‌ها یا در محل زندگی مردم اجتناب‌ناپذیر است. در اكثر كشورهای دنیا شاهد نصب آنتن‌های تلفن همراه روی پشت بام‌ها مطابق با استانداردهای اعلام شده هستیم و البته زیبایی شهر نیز مورد توجه قرار می‌گیرد بنابراین آنتن باید به‌ گونه‌یی نصب شود كه حد پرتوگیری مطابق با استاندارد ملی رعایت شود. در این میان نه تنها سازمان انرژی اتمی ایران بلكه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و انجمن حفاظت در برابر تشعشع ایران بر تشعشات آنتن‌های BTS نظارت كامل دارد و علاوه بر این اپراتورهای كشور و اداره كل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان‌ها نیز بر این موضوع نظارت كامل دارند و تاكنون نیز مواردی وجود داشته كه بررسی و نهایتا منجر به اطمینان‌بخشی به مردم شده است.

ولی گفته می‌شود كه این تشعشعات دكل‌ها بر محل سكونت مردم تاثیراتی دارد؟
تا جایی كه من می‌دانم براساس اندازه‌‌گیری‌های كه در سطح كشور انجام شده ‌است و با توجه به رعایت استاندارد توسط اپراتورها، شدت پرتوهای تابشی توسط این آنتن‌ها در محل سكونت مردم بسیار كمتر از حد استاندارد است و لذا در حال حاضر نگرانی در این زمینه وجود ندارد. به نظر من گاهی اوقات باید به فرهنگ‌سازی و روشنگری درباره موضوعاتی بپردازیم، چرا كه برخی مواقع نه در این مورد بلكه در موارد مختلفی قبل از آنكه مردم آگاهی كامل و علمی داشته باشـند تحـــت تاثیر بنگاه‌هـای خبــری قرار می‌گیرند و این خود به شایعات دامن می‌زند. در حالی كه این‌طور نیست كه هر اقدامی در كشـور صـورت می‌گیـرد بـدون توجـه بـــه محیط زندگی مردم باشد و سازمان‌های مســوول تاثیرات آن بر سلامت محیطی را نادیده بگیرند بلكـــه سـازمان‌های نظارتی قبل از آنكه اجازه فعالیت به نهادی را بدهند همه جوانب امر را بررسی می‌كنند. بنابراین پیشنهاد می‌كنم قبل از آنكه مردم تحت تاثیر شایعات قرار گیرند به كسب اطلاعات درست بپردازند.

البته شنیدم شركت‌هایی كه در حیطه نصب و راه‌اندازی آنتن‌های مخابراتی فعالیت می‌كنند، حتی مجوز فعالیت خود را از سازمان انرژی اتمی دریافت می‌كنند؟
بله كلیه اپراتورهای تلفن همراه با اخذ پروانه اشتغال به كار با پرتوهای رادیویی و مایكروویو از سازمان انرژی اتمی ایران متعهد می‌شوند كه استاندارد اعلام شده را رعایت كنند و من از این سازمان می‌خواهم كه نظارت مستمر قانونی اعمال تا اطمینان حاصل كند كه با نصب اینگونه تجهیزات سلامت مردم تهدید نمی‌شود و در صورت مشاهده هرگونه تخلفی با متخلفان برخورد خواهد شد.

پس شما بر اسـاس تحقیقــات علمـی كه بـــدان پرداخته‌اید معتقدید پرتـــو تشعشـعات این آنتن‌هـا كه در محیط پیرامونی شهر ما قرار دارد بر اساس آنچه گفته می‌شود زیان‌آور نیستند؟
مــن می‌خواهــم واقع‌گرایانه صحبت كنــم؛ همان‌طــور كه می‌دانید امواج رادیویی بیش از نیم قرن است كه در محیط زندگی مردم وجود دارد، به عبارت دیگر این امواج با نصب نخستین آنتن‌های رادیویی در فضای شهرها و روستاها منتشر شد و با استفاده از فرستنده‌های تلویزیونی گسترش یافت. در واقع با توجه به اینكه ما آنتن‌ ایستگاه‌های تلفن همراه را در اطراف خود می‌بینیم نگران می‌شویم اما به نظر می‌رسد كه این نگرانی بی‌مورد است چرا كه این امواج پیش از این هم در اطراف ما وجود داشته‌اند. ما به همین منظور شركتی ایجاد كردیم تحت عنوان ارتباطات شهر كه این موضوعات به دقت بررسی شود و به عنوان حامی حقوق شهروندی اگر تخلفی مشاهده شد از طریق مقامات قضایی با آنها برخورد شود. البته شورای شهر تهران در راستای توجه به حقوق شهروندی همواره نظارت بر اتفاقات محیط شهری را انجام می‌دهد و ما در صورت مشاهده تخلفاتی به سازمان مسوول مربوطه تذكرات لازم را داده و موضوع را پیگیری می‌كنیم.

یعنی استانداردسازی‌هایی كه صورت گرفته تحت نظارت بوده است؟
از مشكلات موجود در این رابطه در منظر قرار داشتن آنتن‌های BTS است و امیدواریم با نظارت بیشتر شهرداری‌ها و ارگان‌های مسوول، این آنتن‌ها به گونه‌یی در شهر‌ها نصب شود كه هم به منظر بصری شهر‌ها خدشه وارد نكند و هم باعث تشدید نگرانی بیش از حد مردم نشود. اما مهم این است كه نباید با وجود مزایای زیادی كه این زیرساخت‌ها برای مردم و جامعه دارد، از پیشرفت تكنولوژی به دلیل برخی نگرانی‌های بی‌اساس و حاشیه‌ها غافل شویم. قطعا این پیشرفت‌ها با وجود مزایایی كه دارند باعث یك سری نگرانی‌ها در جامعه می‌شود ولی باید با ارایه نتایج پژوهش‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌های نظارتی به افكار عمومی، به مردم و جامعه این اطمینان داده شود كه شبكه‌های ارتباطی در كشورمان از لحاظ مسائل زیست محیطی و سلامتی برای جامعه تحت نظارت كامل هستند.

البته با وجود آنكه ممكن است حركت به سمت استفاده از تكنولوژی‌های پیشرفته‌تر هزینه‌های مادی زیادی را بر ما متحمل كند یا اینكه آماده‌سازی زیرساخت‌های آن به زما زیادی نیاز داشته باشد ولی من پیشنهاد می‌كنم كه برای رعایت حقوق شهروندی از فیبر نوری استفاده كنیم و به سمت تكنولوژی‌های برتر برویم.

در مطالعاتی كه بر تاثیرات تشعشعات بر روی سلامت شهروندان داشتم به نكته‌یی رسیدم مبنی بر اینكه فواصل نصب این آنتن‌ها بسیار بر كاهش مضرات احتمالی آن تاثیرگذار است، آیا شما در این مورد اطلاعاتی كسب كردید و آیا در بررسی‌هایی كه صورت گرفته این موضوع رعایت شده است؟
در صحبتی كه با كارشناسان این حوزه داشتم مطرح شد كه برای كاهش خطرات و مضرات احتمالی آنتن‌های تلفن همراه توصیه می‌شود تعداد آنتن‌ها افزایش یابد؛ زیرا ‌هر چه تعداد آنتن‌ها افزایش یابد، از قدرت امواج منتشر شده كاسته شده و این امر منجر به كاهش خطرات احتمالی ناشی از انتشار امواج رادیویی از سوی این نوع آنتن‌ها می‌شود. وقتی آنتن و دكل به میزان لازم نصب شود، ‌گوشی‌های تلفن همراه نیز امواج كمتری منتشر می‌كند و به این ترتیب خطر تشعشعات گوشی نیز كمتر می‌شود. از طرفی باید گفت كه نیاز به توسعه فناوری‌های ارتباطی توجه به افزایش تجهیزات مدرن مخابراتی را اجتناب ناپذیر می‌كند، و این درحالی است كه تجهیزات مدرن وسایل ارتباطی متكی بر دانش و علم روز طراحی شده‌اند كه استانداردهای بین‌المللی را رعایت می‌كنند، كه در كشور ما نیز شركت‌های مخابراتی متناسب با دانش روز دنیا حركت می‌كنند و حتی گاهی با درخواست سازمان‌های ناظر تجهیزات قدیمی به روز رسانی می‌شوند. همچنین طبق گزارش‌های واصله مطرح شده است كه این تشعشعات خطری ندارند و از آقای واعظی می‌خواهیم دنبال تكنولوژی نوین باشد. از طرفی مخابرات نیز باید با انجام اقدامات فرهنگی به آگاه‌سازی افكار عمومی و شهروندان عزیز نسبت به بی‌خطر بودن تشعشعات این دكل‌ها بپردازد تا موجب رفع دغدغه و نگرانی مردم شود.

اخبار اجتماعی- روزنامه اعتماد