تأثیر خواب زیاد روی‌ عملکرد بازیکنان فوتبال

تأثیر خواب زیاد روی‌ بهبود عملکرد بازیکنان فوتبال

محققان کلینیک دانشگاه استنفورد دریافتند که خواب زیاد طی مدت طولانی عملکرد، چابکی و وضع روانی ورزشکاران را بهبود می بخشد.

به نقل از Science Daily، نتایج به دست آمده از تحقیقات نشان می‌دهد که زمان دویدن بازیکنان فوتبال پس از یک هفته خواب طولانی به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

به گفته محققان مدت زمان خواب در برنامه روزانه یک ورزشکار نقش مهمی را ایفا می کند به علاوه، افزایش زمان خواب نیز ممکن است منجر به کاهش اثرات محرومیت از خواب شده و عملکرد آن ها را بهبود می‌بخشد.

محققان تحقیقات خود را روی ۷ بازیکن فوتبال دانشگاهی بین سنین ۱۸ تا ۲۲ سال با وضعیت های متفاوت تیمی انجام دادند.

در ابتدای ‌فصل، این بازیکنان همان روال ساعات خواب و بیداری برنامه زمان بندی خود را دنبال می کردند ولی پس از گذشت مدتی، ساعات خواب خود را به مدت ۷ تا ۸ هفته در طول فصل و به حداقل شبی ۱۰ ساعت خواب افزایش دادند.

محققان دریافتند که با افزایش ساعات خواب، ورزشکاران کم تر دچار بی خوابی و خستگی ناشی از آن شدند و تا پایان فصل، توان و قدرت آن ها افزایش یافت. این تحقیق روی بازیکنان ورزش های بسکتبال، شنا و گلف نیز انجام گرفت.

علی رغم برنامه ریزی هایی که روی بالا رفتن قوای ‌جسمانی ورزشکاران تمرکز دارد، دقت زیادی روی ساعات خواب آن ها صورت نمی گیرد و با در نظر گرفتن این نکته می توان عملکرد آن ها را به حداکثر رساند.... /  خبرگزاری ایسکانیوز

آمار عملکرد بازیکنان تیم ملی فوتبال امید ایران

تأثیر دندان ناسالم بر بازی بازیکنان فوتبال

خبرگزاری ایسنا: نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که ناسالم‌ بودن دندان‌های بسیاری از فوتبالیست‌های حرفه‌یی در بریتانیا به حدی است که در کارایی آنان در زمین بازی تأثیر منفی می‌گذارد.

نشریه تخصصی British Journal of Sports Medicine در تازه‌ترین شماره خود نتیجه ‌تحقیقاتی را منتشر کرده که در آن به رابطه دندان‌های ناسالم فوتبالیست حرفه‌یی و کارایی آنان در مستطیل سبز پرداخته است.

پژوهشگران برای انجام تحقیقات خود، سلامتی دندان‌ها و وضعیت جسمی ۱۸۷ بازیکن حرفه‌یی در لیگ‌های دسته اول، دوم و سوم بریتانیا را که متوسط سنی آنها ۲۴ سال بوده، مورد آزمایش و بررسی قرار داده‌اند.

حدود ۸۰ درصد از این بازیکنان به کرم‌خوردگی دندان دچار بوده‌اند. هفت درصد از آنان نیز چنان از دندان‌درد رنج می‌برند که نمی‌توانند توانایی و قابلیت‌های خود را آن‌طور که باید و شاید در زمین نشان دهند.

طبق نتایج این تحقیقات وضعیت سلامتی دندان این بازیکنان در مقایسه با دیگر جوانان هم‌سن‌وسال در بریتانیا بدتر است. در مورد پنج درصد از آنان نیز میزان پس‌رفتگی لثه به حدی است که درمان آن دیگر امکان‌پذیر نیست.

پژوهشگران که بررسی‌های خود را با همراهی شش دندان‌پزشک انجام داده‌اند حتی در مواردی تشخیص داده‌اند که دندان‌های عقل بازیکنان مزبور عفونت کرده است.

گفته‌های بازیکنانی که در انجام این تحقیقات شرکت داشتند، نشان می‌دهد که دندان‌های ۲۵ درصد آنها در صورت نوشیدن مایعات سرد یا گرم درد می‌گیرد. یک پنجم آنها نیز اذعان داشته‌اند که بیماری‌های دندان و لثه کیفیت زندگی آن‌ها را به‌ شکل منفی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

یکی از نکات در خور توجه، شگفتی پژوهشگران از این مساله بوده که کمتر باشگاهی یک دندان‌پزشک در خدمت دارد؛ این در حالی است که باشگاه‌ها مبالغ هنگفت برای خرید و حقوق فوتبالیست‌های حرفه‌یی پرداخت می‌کنند.

محققان با اشاره و تأکید بر نتایج این پژوهش، ‌به دست‌اندرکاران و مسوولان باشگاه توصیه کرده‌اند که اقدامات لازم و فوری را برای رفع این معضل به عمل آورند.