دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

اپل و لحظه‌های ماندگار 40 سال فعالیت (2)


روز سیزدهم فروردین سالروز تولد ۴۰ سالگی اپل بود. شرح کامل زیروبم عمر چهل‌ساله‌ی اپل در یک مقاله نمی‌گنجدِ، ولی نگاهی به ۴۰ رویداد و نقطه‌ی عطف در تاریخ باشکوه این برند تاریخ‌ساز خالی از لطف نیست. با ما همراه باشید.

zoomit.ir - مهرداد یزدانی: روز سیزدهم فروردین سالروز تولد ۴۰ سالگی اپل بود. شرح کامل زیروبم عمر چهل‌ساله‌ی اپل در یک مقاله نمی‌گنجدِ، ولی نگاهی به ۴۰ رویداد و نقطه‌ی عطف در تاریخ باشکوه این برند تاریخ‌ساز خالی از لطف نیست. با ما همراه باشید.

اپل و لحظه‌های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت دوم- پایانی)

در قسمت اول این مقاله نگاهی داشتیم به ۲۰ نقطه‌ی عطف در بین انبوه لحظه‌های ماندگار و رویدادهای مهم در تاریخ ۴۰ ساله‌ی اپل ازجمله تولد این برند محبوب، اخراج و بازگشت دوباره استیو جابز، مهم‌ترین محصولاتی که در چند دهه‌ی نخستین فعالیت آن عرضه شدند و ...

 ادامه‌ی فهرست گلچین لحظه‌های ماندگار و خاص تاریخ اپل به شرح زیر است:

۲۱. آغاز استفاده تولیدکننده‌های مستقل از سیستم‌عامل مک و توقف سریع آن

اپل و لحظه‌های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت دوم- پایانی)

شاید اکنون عجیب به نظر برسد ولی در مقطعی کاربران Mac OS مصرانه  خواستار دادن مجوز استفاده از آن به تولیدکننده‌های مستقل کامپیوتر شخصی بودند و در سال ۱۹۹۴ سرانجام مایکل اسپیندلر (مدیرعامل وقت اپل) این موقعیت را برای دو شرکت کوچک پاور کامپیوتینگ (Power Computing) و رادیوس (Radius) فراهم کرد.این تصمیم پیامدهای اقتصادی خوبی نداشت؛ سود اپل از هر کامپیوتر شخصی تولیدشده در این دو شرکت ۸۰ دلار بود ولی هرکدام از کامپیوترهای مک اپل ۵۰۰ دلار سود برای این شرکت در پی داشتند. استیو جابز به‌محض بازگشت به اپل این پروژه ناموفق را متوقف کرد.



۲۲. ورود ناخوانده‌ی بیل گیتس به دنیای مک

اپل و لحظه‌های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت دوم- پایانی)

غالبا دوستداران اپل رویدادهای عمومی این شرکت را با خوشحالی و رضایت ترک می‌کنند؛ ولی در سال ۱۹۹۷ این‌گونه نبود و ظاهر شدن بیل گیتس بر روی صفحه‌نمایش بزرگ سالن و اعلام کمک ۱۵۰ میلیون دلاری مایکروسافت به اپل به‌عنوان بخشی از قرارداد همکاری، کام دوستداران را تلخ کرد.حتی استیو بالمر نیز این اقدام بیل گیتس را یکی از دیوانه‌وارترین کارهای خالق مایکروسافت در تمام سال‌های فعالیتش توصیف کرده است.



۲۳. اوج‌گیری دوباره

اپل و لحظه‌های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت دوم- پایانی)

با معیارهای فعلی باور اینکه صرفا آگاه شدن از میزان سود یک برند باعث خوشحالی و تهییج دوستداران آن باشد، کمی سخت است. ولی وقتی استیو جابز شخصا خبر سود ۴۵ میلیون دلاری اپل در سه‌ماهه‌ی اول سال ۱۹۹۷ را به گوش علاقه‌مندان این شرکت رساند، یکی از به‌یادماندنی‌ترین لحظات تاریخ اپل رقم خورد. این خبر در حالی اعلام شد که ۹۰ روز قبل اپل در یک‌قدمی ورشکستگی قرار داشت و به حدی مؤثر بود که دوستداران اپل ضرر ۱.۰۴ میلیارد دلاری این شرکت در دوران دوری استیو جابز را به دست فراموشی سپردند.



۲۴. ملاقات جانی آیو با استیو جابز

اپل و لحظه‌های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت دوم- پایانی)

 اولین برخورد جانی آیو (Jony Ive) و استیو جابز برخلاف بسیاری از لحظات سرنوشت‌ساز تاریخ اپل، در مکانی عمومی صورت نگرفت ولی قطعا پیامدهای شیرینی برای دوستداران اپل داشت. اخیرا آیو فاش کرد که هم‌زمان با بازگشت استیو جابز تصمیم به جدایی از اپل داشت و حتی در اولین ملاقاتش با او نامه استعفایش را به همراه برده بود.خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و ملاقات صمیمانه‌ی این دو نفر به یکی از پربارترین همکاری‌های تاریخ اپل منتهی شد.



۲۵. آی مک

اپل و لحظه‌های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت دوم- پایانی)

 زمینه‌ساز اوج‌گیری دوباره اپل و اولین محصول عمده‌ای که بعد از بازگشت استیو جابز معرفی شد، iMac G3 با رنگی چشم‌نواز و طراحی منحنی منحصربه‌فرد بود. بدنه‌ی آی مک از پلاستیک نیمه شفاف آبی متمایل به سبز ساخته شده بود و به هیچ‌کدام از کامپیوترهای شخصی رایج آن زمان شباهت نداشت. در آن زمان اغلب تجهیزات کامپیوتری به رنگ بژ ساخته می‌شدند.منتقدان روی خوشی به آی مک نشان ندادند و معتقد بودند که فقدان فلاپی درایور در آن، آی مک را وسیله‌ای نامربوط تبدیل خواهد کرد. ولی مشتری‌ها توجهی به این انتقادها نداشتند و با استقبال بی‌نظیر از آی مک، به‌سرعت آن را به اولین حلقه از زنجیره‌ی محصولات پرطرفدار و پرفروش اپل تبدیل کردند و اپل به بزرگ‌ترین برند در بازار کالاهای مصرفی الکترونیکی بدل شد.



۲۶. تولد OS X

اپل و لحظه‌های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت دوم- پایانی)

OS X -نسخه‌ی مبتنی بر یونیکس‌ سیستم‌عامل اصلی مکینتاش (Mac OS)- برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ منتشر شد. این سیستم‌عامل که با استفاده از فناوری‌های ابتکاری شرکت نکست (NeXT) توسعه داده شده بود تا به امروز در کامپیوترهای شخصی اپل مورداستفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر باوجود رشد سیستم‌های عامل رقیب و در دسترس بودن گزینه‌های دیگر، هنوز OS X انتخاب اصلی بسیاری از کاربران حرفه‌ای کامپیوتر است.



۲۷. آیپاد

اپل و لحظه‌های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت دوم- پایانی)

 در گذشته همراه داشتن همه‌ی موزیک‌های موردعلاقه، مستلزم حمل یک کوله‌پشتی پر از نوار کاست یا یک کیف سی دی حجیم و مقدار زیادی احتیاط برای خش نیفتادن بر روی آن‌ها بود و معرفی آیپاد در سال ۲۰۰۱ به‌منزله‌ی خداحافظی با این کوله‌بار سنگین و پردردسر محسوب می‌شد.آیپاد باوجود همه‌ی مزایا تا دو سال بعد از معرفی موفقیت چندانی نداشت. گذشته از تضاد آن با فضای خاص حاکم بر دنیای موسیقی دهه‌ی ۹۰، قیمت ۴۰۰ دلاری آن را می‌توان دلیل اصلی این مسئله دانست. به هر شکل آیپاد نشان داد که اپل بیشتر از یک شرکت تولیدکننده کامپیوتر است.



۲۸. فروشگاه اپل

اپل و لحظه‌های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت دوم- پایانی)

فروشگاه اپل- از نمادین‌ترین و مشهورترین شعبه در خیابان پنجم نیویورک گرفته تا جدیدترین شعبه در چین- از زمان شروع به کار در ماه می  ۲۰۰۱ بزرگ‌ترین سمبل و ردپای محو نشدنی اپل در سراسر دنیا محسوب می‌شود. هرکدام از ۵۰۰ شعبه‌ی فروشگاه اپل در گوشه و کنار دنیا و رویدادهای خاص آن‌ها نظیر مراسم افتتاحیه جایگاه خاصی در تاریخ این شرکت دارد. ولی تور مجازی استیو جابز برای معرفی اولین خرده‌فروشی اپل در تایسونز کرنر (Tysons Corner) ویرجینیا قبل از افتتاح، نقطه‌ی عطف تاریخچه‌ی فروشگاه اپل است.



۲۹. دیجیتال هاب

اپل و لحظه‌های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت دوم- پایانی)

امروزه اکوسیستم اپل با حضور محصولات و سرویس‌های همگرای آیتیونز، آیفون، آیپد، اپل واچ و آی مک در بهترین وضعیت خود قرار دارد. ریشه‌ی این شبکه‌ی یکپارچه وقتی شکل گرفت که استیو جابز در ژانویه‌ی ۲۰۰۱ ایده‌ی مرکز همگرایی دیجیتال (Digital Hub) را مطرح کرد. در این ایده کامپیوتر مک در نقش مرکز کنترل و یکپارچه کردن دوربین دیجیتال، دی‌وی‌دی پلیر، دی‌وی‌آر و سایر تجهیزاتی دیجیتالی روبه‌پیشرفتی عمل می‌کرد که می‌توانستند به یکدیگر متصل شوند.در آن دوران که افول کامپیوترهای شخصی یک از پیش‌بینی‌های رایج دنیای فناوری بود؛ جابز با این ایده به کاربران نشان داد که مک هنوز جایگاه مهمی دارد.



۳۰. افتتاح آیتیونز

اپل و لحظه‌های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت دوم- پایانی)

در دورانی که وب‌سایت‌های دانلود غیرمجاز موزیک در اوج محبوبیت خود بودند، اپل به‌تنهایی در برابر این موج ایستادگی کرد. این شرکت در ۲۸ آوریل ۲۰۰۳ با ایجاد یک روال قانونی و کنترل‌شده دانلود در قالب فروشگاه آنلاین آیتیونز، قواعد این بازی را تغییر داد.



۳۱. تغییر مسیر به سمت اینتل

اپل و لحظه‌های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت دوم- پایانی)

 تصمیم اپل برای استفاده از پردازنده‌های اینتل در سال ۲۰۰۵، زمینه‌ساز آخرین عصر طلایی این شرکت بود. استفاده از چیپ‌ست‌های استاندارد و باکیفیت اینتل به کاربران مک اجازه می‌داد تا نرم افزار ویندوز را در محیط بوت کمپ (Boot Camp) اجرا کنند و علاوه بر این امکان ساخت کامپیوترهای شخصی ارزان‌تر و سریع‌تر را مهیا می‌کرد.



۳۲. سخنرانی استیو جابز در دانشگاه استنفورد

اپل و لحظه‌های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت دوم- پایانی)

صحبت‌های تأثیرگذار استیو جابز برای گروهی از دانشجویان سال آخری دانشگاه استنفورد، نه‌فقط نقطه‌ی عطفی در تاریخ اپل بلکه یکی از خاطره‌انگیزترین سخنرانی‌های افتتاحیه‌ی سال تحصیلی در تاریخ آموزش ایالات‌متحده است. استیو جابز برای نوشتن متن این سخنرانی از آرون راسکین (نویسنده‌ی سناریوی فیلم استیو جابز) کمک گرفت.



۳۳. آیفون

اپل و لحظه‌های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت دوم- پایانی)

استیو جابز برای معرفی آیفون در سال ۲۰۰۷، آن را «یک آیپاد، یک تلفن و یک وسیله‌ی ارتباطی اینترنتی» توصیف کرد. ولی آیفون به ابزاری بسیار فراتر از این توصیف تبدیل شد و امروزه برای بعضی از کاربران نقش دوربین، دستگاه پخش موسیقی، روزنامه، وسیله‌ی کمکی ورزشی و کنسول بازی و مرکز خرید را نیز به عهده دارد. در حقیقت آیفون تعیین‌کننده‌ی هویت گوشی هوشمند مدرن است و بااینکه فقط ۱۰ سال از معرفی آن می‌گذرد، عده زیادی از مردم نمی‌توانند زندگی را بدون آیفون تصور کنند.



۳۴. شروع نبرد نفس‌گیر با گوگل

اپل و لحظه‌های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت دوم- پایانی)

 تا پایان عمر استیو جابز هیچ‌چیز به‌اندازه‌ی اندروید باعث ناراحتی او نشد. قبل از معرفی آیفون، سیستم‌عامل موبایل گوگل شکل کاملا متفاوتی داشت و به‌طور خاص برای گوشی‌هایی معمولی با کیبورد سخت‌افزاری و بدون هیچ‌گونه دکمه‌ی لمسی طراحی شده بود ولی با معرفی این قابلیت‌ها در آیفون، گوگل فورا به ارزش ثمره‌ی سال‌ها تلاش اپل پی برد و از آن در اندروید استفاده کرد.

به ادعای والتر ایزاکسون نویسنده‌ی بیوگرافی استیو جابز، این تغییر رویه باعث شد او از اندروید به‌عنوان «دزدی بزرگ» نام ببرد و بگوید:

    من اندروید را نابود خواهم کرد زیرا این یک دزدی بزرگ  است. من حاضرم برای این موضوع هم چیز را نابود کنم. حتی اگر لازم باشد تاآخرین‌نفس و با خرج کردن آخرین پنی از ۴۰ میلیارد دلار سپرده‌ی بانکی اپل، این اشتباه را اصلاح خواهم کرد.

به گفته‌ی ایزاکسون، جابز به اریک اشمیت (مدیرعامل وقت گوگل) گفته بود که علاقه‌ای به دریافت غرامت ندارد و فقط می‌خواهد توسعه‌ی اندروید متوقف شود. هنوز می‌توانیم اثرات این جدال نفس‌گیر را در دنیای فناوری ببینیم که آخرین نمونه‌ی واضح آن کشمکش قضایی اپل و سامسونگ بر سر رعایت نکردن حقوق ثبت اختراع در یکی از پرچم‌دارهای اندروید این شرکت کره‌ای بود.



 ۳۵. اپل تی‌ویاپل تی‌وی

اپل و لحظه‌های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت دوم- پایانی)

اپل در سال ۲۰۰۵ با معرفی Apple TV ورود خود را به عرصه‌ی تجهیزات سرگرمی خانگی اعلام کرد.  اپل تی‌وی به‌سرعت توجه علاقه‌مندان به فناوری‌های مدرن را جلب کرد و با فراهم کردن امکان دسترسی به شبکه‌های تلویزیونی اینترنتی (حتی با اینترنت کم‌سرعت)، به ایجاد شاخه جدیدی در صنعت عظیم سرگرمی منجر شد. در حال حاضر اپل تی‌وی با ارائه‌ی اپلیکیشین‌های جذاب و فرمان‌های صوتی، برگ برنده اپل برای پیروزی در جنگ غول‌های صنعت سرگرمی برای کنترل این شاخه‌ی جدید است.



۳۶. آیپد

اپل و لحظه‌های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت دوم- پایانی)

تبلت اپل که درواقع قبل از آیفون حیات خود را آغاز کرده، بدون شک چکیده‌ی همه‌ی ایده‌ها و اصرار بی‌حد استیو جابز بر آسان‌تر شدن هر چه بیشتر استفاده از کامپیوترهای شخصی محسوب می‌شود. برخلاف سایر سخنرانی‌هایی جابز؛ معرفی آیپد در حالی انجام شد که او بر روی یک مبل راحتی نشسته بود تا بدین شکل تفاوت چشمگیر تبلت اپل را با سایر محصولات این شرکت به‌خوبی به نمایش بگذارد.در چند سال اخیر فروش آیپد با مشکلات زیادی روبرو شده ولی بدون شک معرفی آن یکی از رویدادهای کلیدی تاریخ اپل است.



۳۷. مرگ استیو جابز

اپل و لحظه‌های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت دوم- پایانی)

 باوجوداینکه وضعیت ظاهری استیو جابز نشان از افت تدریجی سلامتی او داشت ولی مرگ او بسیار غیرمنتظره و ناگوار بود چراکه جابز زندگی شخصی بسیار محرمانه‌ای داشت و اپل هم هیچ‌گاه رغبتی به اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت بحرانی او نشان نمی‌داد.

واکنش بین‌المللی نسبت به مرگ استیو جابز تأثیرگذار و غافلگیرکننده بود و واقعا هیچ‌کس نمی‌توانست پیش‌بینی کند که مرگ یک غول دنیای سرمایه‌داری بتواند باعث چنین همبستگی مردمی گسترده و صادقانه‌ای شود. دوستداران اپل اندوه خود را به تأثیرگذارترین شکل‌ ممکن نشان دانند؛ ازجمله پوشاندن شیشه‌ی فروشگاه‌های اپل با یادداشت‌های همدردی و احترام یا برگزاری یک مراسم یادبود بزرگ در پیاده‌روهای اطراف خانه‌ی جابز در پالو آلتو.



۳۸. دوران تیم کوک

اپل و لحظه‌های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت دوم- پایانی)

 تیم کوک هیچ‌وقت مانند جابز یک رؤیاپرداز خلاق نبود و ادعایی هم در این مورد نداشت ولی در عوض از موقعیت خود در رأس هرم اپل برای روان کردن ساختار سازمانی و عملیاتی شرکت استفاده کرد و به مسائل اجتماعی که به‌ندرت موردتوجه جابز بودند، توجه بیشتری نشان داد.کوک تمایل خود را برای بالا بردن وجهه‌ی اخلاقی و مثبت اپل به‌وضوح نشان داده و تابه‌حال کم‌وبیش برای رسیدن به این هدف موفق بوده است.



۳۹. اپل واچ

اپل و لحظه‌های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت دوم- پایانی)

ساعت هوشمند اپل، اولین محصول این شرکت بعد از مرگ جابز بود و به همین دلیل بعد از معرفی رسمی در سال ۲۰۱۴، به‌شدت زیر ذره‌بین نشریات حوزه‌ی فناوری قرار گرفت و با انتقادات نیشدار و کوبنده‌ای روبرو شد. عده‌ای اپل را به فراموش کردن راه و رسم ابتکار و نوآوری محکوم کردند و بعضی‌ها کاپرتینویی‌ها را تمام‌شده دانستند. باوجوداینکه اپل واچ هنوز به موقعیت ممتاز مورد انتظار از یک ساخته‌ی اپل دست پیدا نکرده ولی جذابیت‌های غافلگیرکننده‌ی زیادی دارد و از شانس خوبی برای موفقت در بازار برخوردار است.



۴۰. اپل موزیک

اپل و لحظه‌های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت دوم- پایانی)

 در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ سرویس ۳ میلیارد دلاری Apple Music شروع به کار کرد ولی با گذشت حدود یک سال از معرفی آن هنوز مشخص نیست که بتواند در رقابت سنگین و پرهیاهوی سرویس‌های اینترنتی پخش موزیک جایی برای خود دست پا کند. در حال حاضر سرویس اپل موزیک حدود ۱۱ میلیون مشترک دارد ولی این عرصه هنوز در کنترل اسپاتیفای (Spotify) است و علاوه بر این سرویس ساوند کلاود (SoundCloud) و رادیوی اینترنتی پاندورا (Pandora) نیز شانه‌به‌شانه‌ی آن در حال پیشروی هستند. بااین‌حال اکوسیستم دنج و راحت اپل با انبوهی از خدمات و ویژگی‌های اختصاصی می‌تواند انگیزه‌ی خوبی برای جذب نسل بعدی دوستداران موزیک آنلاین باشد.


ویدیو مرتبط :
سقف کاذب - سری دوم (فعالیت شرکت نیک ساز ماندگار)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اپل و لحظه‌ های ماندگار 40 سال فعالیت (1)


روز سیزدهم فروردین سالروز تولد ۴۰ سالگی اپل بود. شرح کامل زیروبم عمر چهل‌ساله‌ی اپل در یک مقاله نمی‌گنجد ولی نگاهی به ۴۰ رویداد و نقطه‌ی عطف در لحظه‌های ماندگار تاریخ باشکوه این برند تاریخ‌ساز خالی از لطف نیست.

zoomit.ir - مهرداد یزدانی: روز سیزدهم فروردین سالروز تولد ۴۰ سالگی اپل بود. شرح کامل زیروبم عمر چهل‌ساله‌ی اپل در یک مقاله نمی‌گنجد ولی نگاهی به ۴۰ رویداد و نقطه‌ی عطف در لحظه‌های ماندگار تاریخ باشکوه این برند تاریخ‌ساز خالی از لطف نیست. با ما همراه باشید.

اپل و لحظه‌ های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت اول)

 ۴۰ سال پیش اپل به‌عنوان یک استارتاپ خانگی آینده‌دار کار خود را از صفر شروع کرد و اکنون با گذراندن فرازوفرودهای فراوان؛ از مبارزه سرسختانه با ورشکستگی گرفته تا سرمایه‌گذاری ریسکی با تکیه بر اعتماد سهامداران که به درآمدی ۲۳۳.۷ میلیارد دلاری منجر شد، تاریخچه‌ای جذاب و هیجان‌انگیز دارد. ۴۰ مورد از به‌یادماندنی‌ترین لحظه‌ها و رویدادهای تاریخ اپل به شرح زیر هستند:

۱. تولد اپل

اپل و لحظه‌ های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت اول)

روز اول آوریل سال ۱۹۷۶، استیو جایز، استیو وازنیاک و رونالد وین رسما کار خود را در شرکت کامپیوتر اپل (Apple Computer Company) آغاز کردند. این شرکت در ۱۰ سال اول فعالیت خود هویت حقوقی نداشت و در روز ۳ ژانویه‌ی ۱۹۷۷ با نام صنایع کامپیوتر اپل (Apple Computer, Inc) ثبت شد.



۲. کناره‌گیری رونالد وین

اپل و لحظه‌ های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت اول)

تنها ۱۲ روز بعد از آغاز به کار اپل، وین که از جابز و وازنیاک مسن‌تر بود، از ادامه‌ی کنار منصرف شد و سهم خود را با دریافت فقط ۸۰۰ دلار واگذار کرد. او می‌گوید:

     من ۴۰ ساله بودم و این بچه‌ها در اوایل سومین دهه‌ی عمر خود به سر می‌بردند. این دو نفر مانند طوفان بودند و کار کردن با آن‌ها مثل این بود که بخواهید یک ببر را با گرفتن دمش متوقف کنید. حتی اگر من در اپل مانده بودم، احتمالا به ثروتمندترین مرد قبرستان تبدیل می‌شدم.



۳. اپل I

اپل و لحظه‌ های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت اول)

اولین کامپیوتر اپل با نام Apple I به تعداد محدود تولید و به علت علاقه‌ی استیو وازنیاک به اعداد تکراری با قیمت ۶۶۶ دلار عرضه شد. در حال حاضر یک دستگاه اپل I سالم تا ۹۰۵ هزار دلار قیمت‌گذاری می‌شود.

 عرضه‌ی اپل I که تفاوت زیادی با محصولات خوش‌ساخت و براق فعلی اپل داشت، تجربه ارزشمندی برای جابز و وازنیاک محسوب می‌شد.



۴. اپل II

اپل و لحظه‌ های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت اول)

Apple II اولین کامپیوتر پرفروش اپل بود و در زمان خود یک محصول انقلابی محسوب می‌شد. این کامپیوتر بسیار گران‌قیمت‌تر از محصول قبلی اپل بود و تا رسیدن به بازار حدود ۲۰۰ هزار دلار هزینه در برداشت. اپل II اولین کامپیوتری بود که واقعا در ردیف لوازم‌خانگی قرار می‌گرفت چراکه مشتری می‌توانست بعد از خرید آن را به خانه برده و فورا مورداستفاده قرار دهد. علاوه بر این با توجه به رایج بودن مانیتورهای سیاه‌وسفید در آن زمان، اپل II با مانیتور رنگی خود محصولی بی‌همتا و منحصربه‌فرد بود.



۵. خلق لوگوی اپل

اپل و لحظه‌ های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت اول)

سیب گاز زده‌ی مشهور اپل اولین لوگوی این شرکت نیست و برای اپل I از تصویر آیزاک نیوتون استفاده شد که راب جنوف (Rob Janoff) در سال ۱۹۷۷ آن ‌را طراحی کرده بود. این مسئله شایعه‌ی ارتباط لوگوی اصلی اپل و خودکشی تراژیک آلن تورینگ با خوردن سیب آلوده به سیانور را تا حد زیادی منتفی می‌کند. اپل در طول عمر خود از چند لوگوی دیگر نیز استفاده کرده است.



۶. بازدید از زیراکس پارک

اپل و لحظه‌ های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت اول)

اگر بازدید ساده و غیررسمی استیو جابز از آزمایشگاه تحقیقاتی مشهور زیراکس پارک (Xerox PARC) در سیلیکون ولی انجام نمی‌شد، شاید هیچ‌وقت رابط کاربری گرافیکی را در محصولات مکینتاش و بعد از آن ویندوز نمی‌دیدیم، داس هنوز سلطان مطلق کامپیوترهای شخصی بود و آیفون یک کیبورد سخت‌افزاری کوچک داشت.



۷. واگذاری عمومی سهام

اپل و لحظه‌ های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت اول)

در ۱۲ دسامبر ۱۹۸۰ و بعد از مدت‌ها انتظار مشتاقان سرمایه‌گذاری در اپل، سهام آن به‌صورت عمومی عرضه شد و در نتیجه‌ی آن، استیو جابز و استیو وازنیاک و بقیه شرکا به‌سرعت میلیونر شدند. بر اساس گزارش‌های وال‌استریت ژورنال از این رویداد؛ از زمان عمومی شدن شرکت فورد در سال ۱۹۵۶، این همه شور و اشتیاق برای خرید سهام دیده نشده بود.

البته بسیاری از مهندسان اپل گزینه‌ی سهام خود (بخشی از مزایای پیشنهادی شرکت‌های خصوصی به کارکنانی که قبل از واگذاری عمومی سهام استخدام می‌شوند) را تا مدتی بعد دریافت نکردند.



۸. دیسک II

اپل و لحظه‌ های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت اول)

در روزگار ذخیره‌سازی ابری و آی‌پد پروی ۲۵۶ گیگابایتی، باور اینکه در گذشته کامپیوترهای اپل به‌شدت با مشکل کمبود حافظه روبه‌رو بودند؛ کمی سخت است؛ ولی عرضه‌ی فلاپی درایو ¼5 اینچی Disk II برای اپل II و رفع دردسر نوار کاست که ابزار ذخیره‌سازی رایج آن زمان بود، یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت اپل محسوب می‌شد.

 اپل با ارائه‌ی دیسک II به قیمت ۴۹۵ دلار و تجهیزات جانبی ضروری آن که ۱۴۰ دلار قیمت داشتند، به سود چشمگیری دست پیدا کرد و اولین گام را در شکستن مداوم محدوده‌ی سوددهی بازار تجهیزات کامپیوتری برداشت.



۹. ویزی‌کَلک

اپل و لحظه‌ های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت اول)

دیسک II برگ برنده‌ی سخت‌افزاری اپل II بود و ویزی‌کَلک (VisiCalc) تک‌خال نرم‌افزاری آن. ویزی‌کَلک مزایای نرم‌افزار صفحه گسترده‌ را به دنیا معرفی کرد و توانست کامپیوتر شخصی را از وسیله‌ای جذاب و تجملی به یکی از لوازم اداری ضروری تبدیل کند. این نرم‌افزار سرانجام راه خود را در سایر پلتفرم‌ها از جمله کامپیوترهای پرطرفدار IBM باز کرد و حدود یک‌میلیون نسخه از آن به فروش رسید، ولی نام آن همیشه مترادف و یادآور اپل II است.



۱۰. لیزا

اپل و لحظه‌ های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت اول)

کامپیوتر شخصی لیزا (Lisa) در ژانویه‌ی ۱۹۸۳ به بازار آمد ولی موفقیت چندانی نداشت و بعد از ۳ سال، تولید آن متوقف شد؛ بااین‌وجود یکی از محصولات چشمگیر و باکیفیت اپل محسوب می‌شود.

 گذشته از همنام بودن این محصول با دختر استیو جابز که سوژه‌ی سینمایی دل‌چسبی به شمار می‌آید و هیچ‌کس از حقیقت داستان آگاه نیست، لیزا اولین کامپیوتر شخصی اپل بود که رابط کاربری گرافیکی و موس در آن به کار گرفته شدند. در حال حاضر اگر مایل به خریداری یک دستگاه لیزای اصل باشید، باید ده‌ها هزار دلار بابت آن پرداخت کنید.



۱۱. اپل مکینتاش

اپل و لحظه‌ های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت اول)

بسیاری از افراد اپل مکینتاش یا مک 128K ‌را بارزترین نماد ایده‌ی کامپیوتر شخصی در تمام دوران می‌دانند. اپل مکینتاش، اولین کامپیوتر شخصی با رابط کاربری گرافیکی و موس نبود ولی هیچ‌کدام از سایر محصولات این شرکت نمی‌توانند به‌اندازه‌ی آن روح اپل و تعهد آن به نوآوری و ابتکار را به تصویر بکشند.

نخستین کامپیوترهای مک ارائه‌شده در بازار مشکل سخت‌افزاری جدی داشتند ولی بااین‌وجود خریداران بسیار از آن راضی بودند. داگلاس آدامز (نویسنده‌ی کتاب راهنمای مسافران کهکشان) در این مورد می‌گوید:

    چیزی که من (و فکر می‌کنم هرکسی که مک را در روزهای اول خرید) عاشق آن شدم؛ خود ماشین نبود، بلکه ایده‌ی رمانتیک متجلی‌شده در آن بود. اپل مکینتاش امکان تحقق، حفظ ظرافت‌ها و انتقال این ایده‌ی رمانتیک را فراهم می‌کرد.



۱۲. تیزر تبلیغاتی اپل در سال ۱۹۸۴

اپل و لحظه‌ های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت اول)

۲۲ ژانویه‌ی سال ۱۹۸۴، تیزر تبلیغاتی معروف اپل مکینتاش که ریدلی اسکات آن را ساخته بود، بعد از کوارتر سوم مسابقه‌ی ملی سوپر بول هجدهم از شبکه‌ی CBS آمریکا پخش شد. این شاهکار هنر تبلیغات و رویداد کلیدی تاریخ اپل، در آن شب به داغ‌ترین سوژه‌ی برنامه‌های خبری بدل شد و هنوز هم مبنای سنجش رویکرد به‌دقت کنترل شده‌ی اپل در قبال غیرخودی‌ها محسوب می‌شود.



۱۳. پیوستن جان اسکالی به اپل

اپل و لحظه‌ های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت اول)

    می‌خوای بقیه‌ی عمرتو آب‌قند بفروشی یا با من بیای و آینده رو عوض کنی؟

 این جمله‌ای است که استیو جابز با گفتن آن به جان اسکالی که در آن موقع  مدیرعامل شرکت پپسی بود، او را مجاب کرد تا به اپل بپیوندد. اسکالی در طول یک دهه فعالیت خود فروش اپل را از ۸۰۰ میلیون به ۸ میلیارد دلار رساند ولی حضور او عواقب خوبی برای استیو جابز نداشت ...



۱۴. زبان طراحی «سفیدبرفی» اپل

اپل و لحظه‌ های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت اول)

مدت‌ها قبل از اینکه جانی آیو (طراح سرشناس محصولات اپل) همکاری خود را با اپل آغاز کند، شرکت فراگ دیزاین (Frog Design) متعلق به یک طراح خوش‌ذوق به نام هارتموت اسلینگر زبان طراحی «سفیدبرفی» اپل را پایه‌ریزی کرد. این زبان طراحی خاطره‌انگیز از ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۰ در محصولات اپل مورداستفاده قرار می‌گرفت و ویژگی بارز آن نوارهای عمودی و افقی بود که محصولات اپل را کوچک‌تر از اندازه‌ی واقعی جلوه می‌داد.

طراحی سفیدبرفی اپل در مقایسه با طراحی آی‌مک‌ فوق‌العاده باریک و شکیل امروزی حرفی برای گفتن ندارد؛ ولی در زمان خود انقلابی در طراحی صنعتی محسوب می‌شد و نقش مهمی در موفقیت اپل بازی کرد.



۱۵. اخراج استیو جابز از اپل

اپل و لحظه‌ های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت اول)

در تاریخ چهل‌ساله‌ی اپل اشتباهات زیادی نمی‌بینیم ولی مطمئنا خطای هیئت‌مدیره‌ی آن در باز گذاشتن دست جان اسکالی برای اخراج جابز از شرکتی که خود تأسیس کرده بود، به‌تنهایی با مجموعه‌ای از اشتباهات بزرگ تاریخی برابری می‌کند. جابز دوران جدایی از اپل را با تأسیس شرکت نکست (NeXT) و خریدن پیکسار (Pixar) گذراند و اپل بدون جابز بعد از روبرو شدن با تاریک‌ترین دوران عمر خود تا مرز ورشکستگی پیش رفت.

 اسکالی در مورد این اتفاق می‌گوید:

     این موضوع می‌توانست به شکل دیگری رقم بخورد. ما باید وقت بیشتری برای حل مشکلات در روابطمان صرف می‌کردیم تا بتوانیم به کار با یکدیگر ادامه دهیم.



۱۶. هایپرکارد

اپل و لحظه‌ های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت اول)

یکی از ابزارهای بسیار پرکاربرد و مفید کامپیوترهای مکینتاش، نرم‌افزار هایپرکارد (Hypercard) بود که اوایل سال ۱۹۸۷ منتشر شد و به کمک آن همه می‌توانستند بدون نیاز به هیچ پیش‌زمینه‌ای برنامه‌نویسی کنند. با هایپرکارد توسعه‌ی نرم‌افزار سهولت چشمگیری داشت و هزاران اپلیکیشین از جمله بازی محبوب و موفق Myst به کمک آن ایجاد شدند.



۱۷. نیوتون

اپل و لحظه‌ های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت اول)

اپل در سال ۱۹۹۳ دستیار دیجیتال نیوتون را به بازار عرضه کرد که حرکتی بسیار پیش‌تر از زمان خود بود و استیو جابز بعد از بازگشت تولید آن را متوقف کرد. نیوتون با عکس‌العمل‌های متفاوتی روبرو شد و حتی در کارتون سیمپسون‌ها مورد تمسخر قرار گرفت ولی بسیاری از دوستداران اپل از آن با تحسین یاد می‌کنند و به‌طور قطع راه را برای بسیاری از نوآوری‌های سال‌های بعد اپل در گجت‌های همراه هموار کرد.



 ۱۸. خریدن شرکت نکست

اپل و لحظه‌ های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت اول)

مانند بسیاری از موضوعات مورد توجه استیو جایز در نیمه‌ی نخست فعالیت حرفه‌ای‌اش، نکست نیز جلوتر از زمان خود بود. او بعد از اینکه نتوانست این شرکت سازنده‌ی سخت‌افزار را به سوددهی برساند، سرانجام آن را به همراه سیستم‌عامل انقلابی NeXTSTEP با قیمت کمی بیشتر از ۴۰۰ میلیون دلار به اپل فروخت. این واگذاری یکی از بزرگ‌ترین اخبار فناوری در سال ۱۹۹۶ بود.



۱۹. بازگشت استیو جابز به اپل

اپل و لحظه‌ های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت اول)

 پیوستن دوباره جابز به اپل به‌نوعی بزرگ‌ترین داستان با موضع بازگشت در تاریخ مدرن است. جابز بعد از بازگشت به شرکت خودش، به رهبری بسیار پخته‌تر و کامل‌تر تبدیل شده بود. او اپل را از خطر نابودی و ورشکستگی نجات داد و آن را به سودآورترین شرکت دنیا تبدیل کرد.



۲۰. تفکر متفاوت

اپل و لحظه‌ های ماندگار در طول ۴۰ سال فعالیت (قسمت اول)

 شعار تبلیغات محوری اپل برای بازگشت استیو جابز، «متفاوت فکر کن» بود. اپل تا قبل از معرفی آی‌مک هیچ محصول جدیدی برای عرضه و درخشش دوباره نداشت ولی صرفا با تکیه بر این شعار و به رخ کشیدن آن در بیلبوردهای تبلیغاتی و آگهی‌های تلویزیونی، دوباره به برند محبوب کاربران تبدیل شد. این شعار بعد از گذشت چندین دهه و بی‌رنگ شدن همه‌ی ابزارهای تبلیغاتی که هم‌زمان با آن مورداستفاده قرار می‌گرفتند، هنوز یکی از سوژه‌های داغ بحث و گفتگو در دنیای فناوری است.