دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

افق تازه به جهان هستی با تلسکوپ آلما


پس از افتتاح تلسکوپ پرقدرت آلما در ماه مارس سال گذشته، دست یابی به داده های مربوط به گالاکسی ها و سیستم های خورشیدی آغاز شد. این تلسکوپ شامل 66 آنتن بشقابی بزرگ است که طول موج های میکروسکوپی منتشره از کیهان را رصد می کند.

 
 
 

صبح بخیر: پس از افتتاح تلسکوپ پرقدرت آلما در ماه مارس سال گذشته، دست یابی به داده های مربوط به گالاکسی ها و سیستم های خورشیدی آغاز شد. این تلسکوپ شامل 66 آنتن بشقابی بزرگ است که طول موج های میکروسکوپی منتشره از کیهان را رصد می کند. آنتن ها با انطباق کامل عمل می کنند. آلما، با تلفیق امواج رادیویی دریافت شده، امواج جدیدی می سازد و آن را با امواج یک تلسکوب غول آسای فرضی با قطر ۱۴۰۰۰ متر مقایسه می کند.

به گزارش صبح بخیر به نقل از یورو نیوز تلسکوپ آلما در حال تکمیل شدن است و می تواند طول موج های میلیمتری و زیر یک میلیمتر را مورد بررسی قرار دهد. شما می توانید اشعه ای را دریافت کنید که در حال محو شدن است و از فاصله ای بسیار دور می آید و این نقطه قوت آلما است. کاری که تعداد زیادی آنتن و فضایی بسیار وسیع برای انجام آن لازم است.

طرح این تلسکوپ به طور مشترک توسط آمریکای شمالی، اروپا و شرق آسیا به پیش می رود. در حال حاضر دانشمندان سرگرم مطالعه روی تعداد گسترده ای از ستاره های راز آمیز و ستاره های دنباله دارند، تا بتوانند به زمان تولد گالاکسی ها، سیستم سیارات و دیگر مکانیزم هایی که نظم کیهان را برقرار می کنند، دست یابند.

جیانی مارکونی، ستاره شناس می گوید: "تلسکوپ آلما پنجره های بسیار و دست کم یک پنجره را برای ما می گشاید. این ساختمان را تصور کنید که در کنار ما قرار دارد. پنجره های بسیاری در دیوار یک طرف می تواند وجود داشته باشد. اما آلما پنجره دیگری بر این دیوار می گشاید. آنگاه می گوئید: این یک افق تازه و متفاوت است. این معنای آلما و کاری است که آلما نجام می دهد. گشودن افقی به آغاز کیهان و آغاز شکل گیری ستاره ها و ساختار کیهانی ما.”

این طرح بیش از یک میلیارد یورو هزینه بر می دارد و بیست سال زمان برای ساخت کامل آن مورد نیاز است.


ویدیو مرتبط :
تلسکوپ پرقدرت آلما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کوچک‌ترین تلسکوپ فضایی جهان به فضا پرتاب شد



کوچک‌ترین تلسکوپ فضایی جهان به فضا پرتاب شد

کوچکترین تلسکوپ فضایی جهان که کوچکترین ماهواره فضایی ساخته شده تاکنون است، عصر دوشنبه از هند به فضا پرتاب شد.

به گزارش ایسنا، ماهواره تورنتو امروز در ساعت 12:20 به وقت گرینویچ از مرکز پرواز فضایی ساتیاش داوان در هند به فضا پرتاب شد.

ماموریت کاوشگر هدف روشن (برایت) در تلاش برای اثبات این که حتی یک تلسکوپ بسیار کوچک نیز می‌تواند به دانش فضایی بیفزاید، ماهواره «تورنتو» و یک ماهواره دیگر که در این دانشگاه طراحی و در اتریش ساخته شده را امروز به فضا پرتاب کرد.

این ماهواره‌ها بر درخشان‌ترین ستارگان آسمان از جمله ستارگان برجسته صورت‌فلکی شکارچی تمرکز خواهند داشت.

این ماهواره مکعبی هفت کیلویی بر روی خودروی پرتابی ماهواره قطبی به فضا ارسال شده است. همچنین سازمان فضایی کانادا بر روی این موشک یک ماهواره NEOSSat را به فضا پرتاب خواهد کرد که از جایگاه خود در مدار زمین به بررسی و پیگیری سنگهای بزرگ فضایی در مدار خورشید خواهد پرداخت.

از دیگر وظایف این ماهواره، پیگیری ضایعات فضایی و ماهواره‌های در حال خدمت در مدار زمین است.

این ماموریت اولین ماهواره با طراحی ویژه برای بررسی سیارکهای بزرگ و نظارت بر ضایعات فضایی در منظومه شمسی است.

این فضاپیمای 25 میلیون دلاری تقریبا به اندازه یک چمدان بوده و قرار است هر 100 دقیقه یکباردر مدار 800 کیلومتری بالای زمین گردش کند.

از دیگر مسافران خودروی پرتابی ماهواره قطبی یک ماهواره نظارت بر اقیانوس سازمان پژوهش فضایی هند موسوم به SARAL و سه فضاپیمای کوچک دیگر هستند.

اکثر فناوری‌های نقشه برداری از سیارک‌ها امروزه به آسمان تاریک نیاز دارند؛ اما یک تلسکوپ فضایی مانند NEOSSat به آسمان شب نیاز ندارد. این ماهواره در زمان حضور در مدار می تواند بخش‌هایی از آسمان را که به خورشید نزدیک‌تر بوده بررسی کند./ایسنا