دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آیا Night Shift در آیفون باعث بهبود خواب می‌شود؟


خوابیدن یکی از اعمالی است که همه‌ی موجودات و بویژه انسان‌ها برای کارایی بهتر در طول روز به آن نیاز دارند، بنابراین از جنبه‌های مختلف پزشکان افراد را به داشتن خوابی آرام توصیه می‌کنند.

zoomit.ir - سعید میرزاپور: خوابیدن یکی از اعمالی است که همه‌ی موجودات و بویژه انسان‌ها برای کارایی بهتر در طول روز به آن نیاز دارند، بنابراین از جنبه‌های مختلف پزشکان افراد را به داشتن خوابی آرام توصیه می‌کنند. اما باید توجه داشت که رفتار‌های افراد نیز در داشتن خوابی آرام تاثیرگذار هستند. اپل به تازگی در دستگاه‌هایش قابلیتی را با نام Night Shift ارایه کرده که باعث می‌شود افراد خواب بهتری داشته باشند.

آیا قابلیت Night Shift در آیفون باعث بهبود خواب می‌شود؟

اگر از جمله افرادی هستید که برای کیفیت خوابتان ارزش قائلید، در این صورت ویژگی جدید اپل برایتان جالب خواهد بود. این ویژگی که Night Shift نام دارد باعث می‌شود که رنگ‌های نمایشگر گرم‌تر شوند و حالتی شبیه به گرمی نور‌ها در زمان غروب آفتاب داشته باشند.

البته ویژگی مذکور اقدامی قطعی برای بهبود کیفیت خواب نیست اما اپل مدعی شده که می‌تواند کیفیت خواب را ارتقا دهد. استفاده از این ویژگی برای افرادی که در تخت خواب از گوشی استفاده می‌کنند، مفید‌تر خواهد بود.

آیا قابلیت Night Shift در آیفون باعث بهبود خواب می‌شود؟

حتما شنیده‌اید که می‌گویند نور آبی که از تمام نمایشگر‌ها نظیر تلویزیون، تبلت و تلفن هوشمند ساطع می‌شوند، باعث ایجاد مشکلات در سلامتی افراد می‌شود. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که حضور نور آبی در نمایشگر‌ها همیشه هم باعث مشکل نیست و اگر نمایشگر چنین نوری را ساطع نکند، در این صورت افراد نمی‌توانند زیر نور آفتاب، نمایشگر دستگاه را مشاهده کنند.

موضوع نور آبی و تاثیر آن بر خواب موضوعی تایید شده است و وجود این نور باعث کاهش ترشح ملاتونین (Melatonin) می‌شود. این هورمون به مغز دستور می‌دهد تا آماده خواب شود.

 پس با این اوصاف نباید شب‌ها زیاد به‌ استفاده از نمایشگر‌های مختلف پرداخت و این موضوع مخصوصا زمانی که به تخت‌خواب می‌روید، اهمیت بیشتری دارد و باید در تخت خواب یا دقایقی پیش از خواب از موبایل، تبلت یا هر نمایشگر دیگری استفاده نکنید.

حال بیایید به راه‌حل اپل در این خصوص نگاه دقیق‌تری داشته باشیم. اپل در آیفون ویژگی‌ را قرار داده که با استفاده از آن، رنگ نور نمایشگر از آبی به قرمز متمایل می‌شود و ساختاری شبیه به زمان غروب خورشید اتفاق می‌افتد.

منبع این مقاله در این خصوص به‌سراغ دانشکده Keck رفته است تا با پرفسور پزشکی بالینی مجموعه که روی خواب تحقیق می‌کنند گفتگویی در خصوص ویژگی Night Shift داشته باشد. Raj Dasgupta که متخصص این مجموعه است در این خصوص به Business Insider می‌گوید:

 اگر نمی‌توانید بخوابید، بهداشت خواب توصیه می‌کند که بلند شوید و به کار دیگری بپردازید. بهتر است در این حالت اقدامی آرامش‌بخش نظیر مطالعه کتاب انجام شود. اما امروز مردم این کار را انجام نمی‌دهند و تلفن همراهشان را در می‌آورند و با آن مشغول می‌شوند.

انجام چنین کاری دو مشکل اساسی به وجود می‌آورد. این دو مشکل مواردی هستند که مجموعه دکتر Dasgupta اغلب به‌بیمارانشان ارایه می‌دهند. در ادامه به این دو مورد خواهیم پرداخت.

آیا قابلیت Night Shift در آیفون باعث بهبود خواب می‌شود؟

۱- استفاده از تلفن همراه در شب‌ها باعث ایجاد مشکل می‌شود

افراد باید پیش از خواب محرک‌های مربوط به‌خواب را کنترل کنند. محرک‌هایی وجود دارند که باعث جلوگیری از خواب مناسب در افراد می‌شوند و بدن در برابر خواب مقاومت می‌کند. برای مثال زمانی که به تخت خواب رفتید و تا ۲۰ دقیقه نتوانستید بخوابید، باید اتاق را ترک کنید.

در افرادی که دچار مشکلات خواب هستند استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف که باعث طولانی شدن شب و عدم خوابیدن در زمان مناسب می‌شوند، مشکل را بزرگ‌تر می‌کند. اما باید بدین نکته نیز توجه داشت که برخی اپلیکیشن‌ها برای خوابیدن طراحی شده‌اند و دکتر Dasgupta در این خصوص می‌گوید:

 اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارند که برای خوابیدن افراد کمک می‌کنند اما استفاده از آن‌ها مثل شمشیر دولبه است. زیرا باعث می‌شود که بیماران در تخت خوابشان نیز از تلفن و اپلیکیشن‌ها استفاده کنند.

۲- محتوای‌های موجود در موبایل، اغلب متفاوت از مطالبی است که در کتاب‌ها وجود دارد

یکی دیگر از مواردی که افراد برای داشتن خوابی خوب باید رعایت کنند، این است که خودشان را از محتوای تحریک کننده نظیر برنامه‌های تلویزیونی، شبکه‌های اجتماعی و اخبار به دور نگهدارند. از دیدگاه برخی متخصصان نباید یک ساعت قبل از خواب از وسایل این چنینی استفاده کرد.

زمانی که به تخت خواب می‌روید، باید کارهایی را انجام دهید که باعث آرامشتان می‌شوند. کتاب خواندن یکی از این کار‌ها به شمار می‌رود و انجام چنین کاری باعث خواهد شد تا رفته رفته به خواب نزدیک‌تر شوید. پس نباید کارهایی را انجام داد که باعث تحریک ذهن می‌شوند.

به طور عمومی محتوای تحریک کنند ذهن بسیاری در تلفن‌های هوشمند وجود دارند که باعث پریدن خواب می‌شوند. یکی از این موارد، هشدار‌هایی هستند که به صورت پاپ‌آپ نمایش داده می‌شوند. چت‌های گروهی و محتوای موجود در فیسبوک و تلگرام نیز از جمله این موارد هستند.

 در تخت خواب باید شرایط بسیار آرامی داشته باشید. برای مثال مطالعه اخبار روز باعث می‌شود که این آرامش دچار مشکل شود.

آیا قابلیت Night Shift در آیفون باعث بهبود خواب می‌شود؟

اما با وجود این موارد، دکتر Dasgupta معتقد است که قابلیت Night Shift می‌تواند ابزاری مناسب برای افرادی باشد که دچار مشکل خواب هستند. البته این افراد با استفاده از ویژگی مذکور همچنان باید سایر رفتار‌های مناسب برای خواب را در نظر داشته باشند.


ویدیو مرتبط :
Asylum Night Shift 1 Teaser Trailer | APKTOPS

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کمبود خواب باعث افسردگی و انزوای سالخوردگان می شود



 

چند کلمه کلیدی

 

پژوهشگران آمریکایی در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند که کمبود خواب باعث افسردگی، انزوا و گوشه گیری افراد سالخورده می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از نشریه روانپزشکی سالمندان آمریکا، پژوهشگران دانشگاه روچستر آمریکا کشف کردند که عدم برخورداری افراد سالخورده از خواب کافی باعث می شود تا آنها در معرض ابتلا به شمار زیادی از بیماریهای جسمی و روحی نظیر افسردگی، انزوا وعفونت و حساسیت های خونی قرار داشته باشد که چه بسا باعث ابتلا به دیابت، بیماریهای قلبی و عروقی می شود.

پژوهشگران در تحقیقات خود ۳۸ مرد و ۴۵ زن سالخورده با میانگین سنی ۶۱ سال را مورد بررسی قرار دادند.

پژوهشگران از هریک از این سالخوردگان خواستند تا ساعات خواب، میزان احساس خستگی و افسردگی و نیاز به گوشه نشینی و داروهای مورد استفاده خودشان را به همراه فاکتورهای دیگری در فرم ها ثبت کنند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که عدم برخورداری سالخوردگان از میزان خواب کافی باعث می شود تا در معرض خطر مشکلات روانی نظیر احساس افسردگی و خستگی، نیاز به گوشه نشینی و فشار عصبی قرار گیرند.

این تحقیقات همچنین نشان داد میانگین "اینترلوکین ۶" در افراد سالخورده ای که از خواب کافی برخوردار نبودند نسبت به همنوعانشان که خواب خوبی داشتند ، چهار برابر افزایش یافت.

بر اساس این تحقیقات، این افزایش به نوبه خود باعث می شود که احتمال ابتلای سالخوردگان به بیماریها و مرگ ومیر آنها بالا رود و واکنش آلرژیک خونی ایجاد شده و بروز عفونت ها افزایش یابد؛ امری که احتمال ابتلا به دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی را بیشتر می کند.... /  خبرگزارى فارس