آزمایش خون تمایلات خودکشی را نشان می دهد

آزمایش خون,خودکشی,شاخص زیستی RNA,RNA در خون

آزمایش خون تمایلات خودکشی را نشان می دهد

دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا یک سری شاخص زیستی RNA در خون یافته اند که می تواند به شناسایی افرادی که تمایل به خودکشی دارند کمک کند.

به گزارش  مهر، محققان اظهار داشتند که این شاخصهای زیستی در خون افرادی که دارای اختلال دو قطبی با تفکرات خودکشی هستند و افرادی که پیشتر خودکشی کرده اند در سطح بسیار بالایی قرار دارد.
محققان اعتقاد دارند که نتیجه این تحقیقات اولین اثبات اصلی است که می تواند نخستین نشانه برای قرار گرفتن فرد در مقابل تمایل به خودکشی باشد.

دکتر الکساندر نیکیولسکو مدیر آزمایشگاه فنومیکزهای عصبی در موسسه تحقیقات روانپزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا اظهار داشت: خودکشی مشکل بزرگی در روانپزشکی است. این امر در حوزه مدنی و نظامی نیز یک مشکل بزرگ محسوب می شود. افرادی هستند که هیچ نشانه ای از تفکرات خودکشی در آنها مشاهده نمی شود اما وقتی که دست به این کار زدند دیگر هیچ اقدامی نمی توان انجام داد. باید راه هایی پیدا کنیم تا این تمایلات را شناسایی کرده، در آن مداخله کرده و از آن پیشگیری کنیم.

طی یک دوره سه ساله نیکیولسکو و همکارانش یک گروه بزرگ از بیماران را که دارای اختلال دو قطبی بودند دنبال کردند. با انجام مصاحبه های کامل، انجام آزمایشهای خون طی هر سه تا شش ماه، محققان تحلیلهای جامعی روی خون این افراد انجام دادند و تفاوتهایی را در بیان ژنی بین حالتهای کم و زیاد تفکرات تمایل به خودکشی یافتند.

محققان در انجام این تحقیقها به شاخصی به نام SAT1 و مجموعه ای از شاخصهای دیگر رسیدند که نشانه های قوی بیولوژیکی مرتبط با تفکرات خودکشی بود.

جهان های موازی:آزمایش خودکشی کوانتومی

پیش‌بینی خطر خودکشی با آزمایش خون جدید

خبرگزاری ایسنا: پژوهش جدید دانشمندان آمریکایی نشان داده که نشانگرهای زیستی در خون می‌تواند برای شناسایی افراد در معرض خطر بالای خودکشی مورد استفاده قرار گیرد.

محققان دانشگاه ایندیانا آزمایش خونی را معرفی کرده‌اند که می‌تواند هشدار اولیه‌ای برای تلاش خودکشی ارائه کند.

به گفته دانشمندان، نتایج آنها می‌تواند شاهد مثالی برای آزمایش خودکشی باشد. این در حالیست که کارشناسان انگلیسی با دیده تردید به آن نگاه کرده‌اند.

محققان آنزیمی موسوم به SAT1 را با تمایل به خودکشی در گروهی از بیماران با اختلال دوقطبی مرتبط شناسایی کردند. اختلال دوقطبی نوعی اختلال خلقی و یک بیماری روانی است که افراد مبتلا در آن دچار تغییرات شدید خلق می‌شوند.

سه شاخص دیگر از ارتباط ضعیف‌تری برخوردار بودند. شاخص‌های افزایش یافته خون در زیرگروهی از 9 بیمار برجسته‌تر بود که یک تغییر چشمگیر ناگهانی به افکار قدرتمند خودکشی را نشان داده بودند.

الگوی مشابهی در نمونه‌های خون 9 قربانی خودکشی دیده شد که در نهایت نمونه‌های خون از دو گروه دیگر بیمار مبتلا به اختلال دوقطبی و جنون از نوع اسکیزوفرنی مورد آزمایش قرار گرفتند.

ارتباط سطح بالای این نشانگرهای زیستی و میزان بستری شدن در بیمارستان در اثر اقدام به خودکشی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی قویتر بود.

البته به اذعان محققان، این پژوهش با محدودیتهایی روبرو بوده چون تنها بر روی مردان آزمایش شده است. آنها قصد دارند تحقیقات بیشتری با تمرکز بر خودکشی‌های عامدانه‌تر و برنامه‌ریزی شده انجام دهند.

دانشمندان همچنین به ارتباط میان آنزیم SAT1 و پلی‌آمین که ماده شیمیایی مرتبط با خودکشی سلولی بوده، اشاره کردند.

این درحالیست که دانشمندان دانشگاه کینگزکالج لندن اظهار کرده‌اند که باید با این پژوهش محتاطانه‌تر برخورد کرد و نتایج آن باید توسط مطالعات دیگر تکرار شود.

این پژوهش در مجله Molecular Psychiatry منتشر شده است.