گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

نگاهی به 10 قلعه معروف ایران



ملاقات با تاریخ در بلندای کوهستان

از آنجا كه ایران در گذشته همواره مورد هجوم دشمنان قرار می‌گرفته، شاهان دستور ساخت بناهایی عظیم و مستحكم را می‌دادند تا بتوانند از خود، خانواده، حكومت و شهرشان دفاع كنند. برخی از این بناها كاربرد نظامی داشته و بعضی برای امنیت كشاورزان و روستاییان بوده است، اما همه آنها تنها شاهدان جنگ‌ها و خونریزی‌های تاریخ به حساب می‌آیند. در این شماره از چمدان به ده قلعه دیدنی ایران نگاهی داریم.

قلعه گردكوه یا گنبدان دژ

كهنسال‌ترین و پرصلابت‌ترین قلعه‌ كوهستانی ایران در 81 كیلومتری دامغان قرار دارد؛ قلعه‌ای كه با داشتن استحكام دفاعی، غیرقابل تسخیر و در طول تاریخ بسیار پراهمیت بوده است.

براساس افسانه‌ها اسفندیار مدتی به دستور گشتاسب در این قلعه زندانی بوده است.

پس از آن‌كه قلعه الموت به وسیله سلجوقیان محاصره شد، حسن صباح كودكان و فرزندان خود را به گرد كوه فرستاد و 40‌سال آنجا زندگی ‌كرد.

 قلعه های معروف ایران,قلعه های ایران,

  قلعه‌سینگان

اینجا محل زندگی سران ایل زرزا با قدمتی 700 ساله است. قلعه سینگان از مهم‌ترین آثار تاریخی شمال غرب كشور به حساب می‌آید و روستای سینگان شهرستان اشنویه میزبان این قلعه ‌است. این قلعه هم‌اكنون براساس سنت دیرینه، شانزدهمین سرپرست ایل زرزا (محمدامین آقای زرزا)‌ را همراه خانواده پرجمعیتش در خود جای داده است. سینگان بر فراز تپه‌ای قرار دارد كه بنا به گفته محلی‌ها از كیسه‌های انباشته خاك شكل گرفته است. این قلعه نیز مانند همه قلعه‌های ایران ساختمان اندرون و برون‌نشین دارد و محل نشیمن آقایان و خانم‌ها در ضلع‌های شرقی و غربی تعبیه شده است.

نكته جالب این كه دارای دو مسیر ماشین‌رو و پیاده‌رو در ضلع‌های غربی و شمالی است. در طبقه پایین، چاه‌آبی وجود دارد كه در گذشته، آب مصرفی اهالی و ساكنان قلعه از آن تامین می‌شده است و در حال حاضر به علت وجود آب لوله‌كشی از این چاه استفاده نمی‌شود. وسیله ایجاد گرما در اتاق‌های این قلعه بخاری‌های چوبی و زغالی بوده كه اینك بخاری‌های نفتی و گازی جایگزین آنها شده است. برای دیدن زیبایی این قلعه می‌ارزد كه مسافتی طولانی را بپیمایید.

 قلعه های معروف ایران,قلعه های ایران,

  قلعه فورگ

قلعه‌ فورگ بر بالای صخره‌ای سنگی، خود را استوار نگه داشته است. این قلعه در ده‌كیلومتری اسدیه قرار دارد. زمانی این قلعه مقر اسماعیلیان بوده و بعد از الموت، مهم‌ترین مقر این گروه به حساب می‌‌آید. قلعه فورگ ۱۸ برج دارد كه اكنون تعدادی از آنها باقی مانده است. مصالح به كاررفته در ساخت قلعه بیشتر سنگ، آجر و خشت است.

بیرجند قلعه‌های بسیاری دارد كه نشانی از تاریخ و تمدن ایران درگذشته دارد. فورگ جایی است برای دیدن و به فكر فرو رفتن و تصویرسازی از تاریخ‌مان. بد نیست سری به بیرجند، شهر زیبایی‌ها بزنید و فورگ را از نزدیک ببینید.

 قلعه های معروف ایران,قلعه های ایران,

  قلعه بیرجند

بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بنای تاریخی بیرجند و از جمله نقاط گردشگری خراسان جنوبی، بر فراز بلندترین نقطه غربی تپه ماهورهای شهر بیرجند قرار دارد. وسعت قلعه بیرجند 3000 مترمربع است كه در دوره صفویه ساخته شده است. در واقع این قلعه هسته اولیه شهر بیرجند محسوب می‌شود. قلعه بیرجند با نام‌های قلعه ته ده و پایین شهر نیز شناخته می‌شود. این قلعه هفت برج و بارو دارد كه فقط شش برج از آن باقی مانده است. همچنین با توجه به شواهد موجود، به وسیله نقب‌های زیرزمینی به نقاط مهم شهر مثل ارگ بهارستان، ارگ كلاه‌ فرنگی و قنات قصبه مرتبط بوده است.

 قلعه های معروف ایران,قلعه های ایران,

  نارین‌قلعه‌(نارنج‌قلعه)

این برج میان شهری باستانی بر فراز تپه‌ای در میبد قرار گرفته كه شاخص‌ترین اثر بازمانده از معماری اصیل ایرانی است. نارین‌قلعه ـ كه به گویش محلی‌ها همان نارنج‌قلعه است ـ هنوز هم پس از گذشت سال‌ها از گزند‌ روزگار دور مانده و هویت تاریخی و فرهنگی استان یزد را برای همگان به تصویر می‌كشد. نارین‌قلعه، نه‌تنها بیانگر موقعیت اقتصادی و اجتماعی بلكه مركز سیاسی بوده است. بنابر شواهد موجود و روایت‌ها، این بنا نظام پیچیده رفت و آمد زیرزمینی داشته است. دهانه شماری از این راهروها هنوز پیداست. مردم میبد می‌گویند از این دژ یك راهروی زیرزمینی تا محل آسیاب سنگ سیاه در باختر آبادی بیده در 3 كیلومتری باختر شهر میبد وجود داشته است. نارین‌قلعه هر ساله بخصوص در این فصل پذیرای گردشگران بسیاری است كه برای بازدید از آن به یزد می‌آیند.

 قلعه های معروف ایران,قلعه های ایران,

  برج‌طغرل

برج طغرل سازه‌ای سر به فلك كشیده است كه شكوه خود را طی گذشت 700 سال حفظ كرده است. برجی شبیه ساعت كه می‌توان از روی تابش آفتاب روی كنگره‌های آن، زمان را تشخیص داد. برج طغرل همان ساعت آفتابی عظیم تهران است. در شرق آرامگاه ابن بابویه در شهرری، این برج به‌جا‌مانده از دوران سلجوقی با 20 متر ارتفاع و 48 متر مساحت با اسكلتی خشتی و آجری خودنمایی می‌كند، اما جالب‌بودن و زیبایی این معماری نه‌تنها به خاطر داشتن ساعت بلكه جنس به كاررفته در آن است. ملات به كاررفته در برج از زاج، خاك و سفیده تخم‌مرغ است. این ارگ علاوه بر استحكامش، هنر معماری گذشته را نیز نشان می‌دهد. برج طغرل در همین نزدیكی‌هاست، اما صدافسوس كه یكی از مكان‌های ناشناخته تهران به‌شمار می‌رود.

 قلعه های معروف ایران,قلعه های ایران,

  ارگ كریمخان

خوشا شیراز و وصف بی‌مثالش؛ شهری كه هر ساله میزبان هزاران گردشگر است. ارگ كریمخان در مركز شهر شیراز قرار دارد؛ ارگی كه در دوران زندیه ساخته شد و پایگاه نظامی برای زندیان بود، اما بعدها در زمان سلسله پهلوی به زندان تبدیل شد. بهترین معمارها، ارگ كریمخانی را با بهترین مصالحی كه از خارج از كشور تهیه می‌شد، ساختند و حالا این ارگ زیباترین یادگار آن دوران برای تاریخ دوستانی است كه به آن سر می‌زنند.

 قلعه های معروف ایران,قلعه های ایران,

  قلعه رودخان

قلعه‌ای باشكوه از دوران ساسانی در 20 كیلومتری جنوب غربی فومن خودنمایی می‌كند. این قلعه كه به قلعه حسامی یا رودخان معروف است، در کنار روستایی به همین نام است با دیوارهایی به طول 1500‌متر و 65 برج و بارو گردشگران را جذب خود كرده است. فاصله قلعه رودخان تا شهر ماكلوان ۲۵‌كیلومتر و تا ماسوله ۴۵‌كیلومتر و تا شفت ۲۰ كیلومتر است. قلعه رودخان در ارتفاعی بین ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دریا واقع شده و كنار آن رودخانه‌ای با نام رودخان جاری است.

قلعه رودخان از دو بخش ارگ (محل زندگی حاكم) و قورخانه (محل فعالیت‌های نظامی و زندگی سربازان) تشكیل شده است. ارگ در قسمت غربی قلعه است كه دو طبقه دارد و سازه آن از آجر است. قراول‌خانه‌ها در دو طبقه با نورگیرها و روزنه‌های متعدد برای نظارت سربازان در قسمت شرقی قرار دارد. چشمه‌ای نیز میان قلعه وجود دارد. 40 برج دیده‌بانی دورتادور قلعه را احاطه كرده است. گفتنی است هیچ دشمنی نتوانسته به این قلعه زیبا نفوذ یا آن را فتح كند.

 قلعه های معروف ایران,قلعه های ایران,

  قلعه ماركوه

بارها برای فرار از شلوغی و به خلوت پناه بردن به مناطق شمالی سفر كرده‌ایم و هزاران خاطره از آنجا داریم. آیا می‌دانید رامسر، میزبان قلعه‌ای زیبا درآغوش خود است. قلعه ماركوه بین رامسر و تنكابن قرار دارد. این قلعه نامش را از روستای میزبانش دارد. برخی معتقدند علت این نامگذاری به خاطر مارهای زیاد منطقه است. این قلعه 600 مترمربعی در دوره‌های مختلف اسلامی و در جنگ‌ها زیاد مورد هجوم دشمنان قرار گرفته و فقط چهار برج و بارو از این عظمت زیبا بر جای مانده است. این قلعه 113 پله دارد كه اگر هوس پیاده‌روی و دیدن منظره زیبا و پشت بام خانه‌های این روستا را كرده‌اید، می‌توانید از آنها بالا بروید و مطمئن باشید با دیدن آن همه زیبایی آبی دریا خستگی را حس نخواهید كرد.

 قلعه های معروف ایران,قلعه های ایران,

  قلعه‌الموت

این قلعه با صخره‌های سرخرنگ در میان كوه‌ها، خود را منحصربه‌فردترین قلعه ایران كرده است. می‌گویند الموت زمانی زندان بوده است، در صورتی كه نه‌تنها زندانی در‌كار‌نبوده ، بلكه طبقه اجتماعی خاصی در این قلعه زندگی می‌كردند. طول این قلعه 120 متر است. الموت را پرتگاه‌های ترسناكی احاطه كرده و تنها راه ورود به آن از طرف ضلع شمال شرقی یعنی قله هودكان است. قلعه الموت زیبایی‌های خاصی دارد، مانند سیستم پیچیده آبرسانی با تنبوشه‌هایی (لوله‌های سفالین كه زیر خاك یا میان دیوار كار می‌گذاشتند تا آب از آن عبور كند) به قطر ده‌سانتی‌متر كه از چشمه كلدر آب را به دژ می‌رساند‌ و درحوض‌های سنگی ذخیره می‌كرد‌ . در میان قلعه حوضی وجود دارد كه هیچ‌گاه خالی از آب نبوده است. به همین دلایل الموت همیشه میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

 قلعه های معروف ایران,قلعه های ایران,

منبع:jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
مشت معروف مجتبی محرمی به قلعه نوعی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نگاهی به تاریخچه گلیم و فرش در ایران



در طول تاریخ فرش و تابلو فرشهای ایرانی از نظر زیبایی و هنر نقش مهمی در اقتصاد کشورو خانواده ها داشته که شایسته است بیشترتوجه به این هنر ارزشمند که یادگار نیاکان ما میباشد و برای خلق آن رنجهای زیاد و راههای بسیار طی شده است داشته باشیم باید پذیرفت که پیدایش هنر ارزنده قالیبافی به یکباره و خلق الساعه نبوده بلکه به تدریج و بنا به اصول علمی و روند قدم بقدم روبه رشد حسب قواعد سنت تمدنهاو میزان علاقه واحتیاجات مردم آن روزگار بوده که راه تکامل در بافت وسایر عواعل تولید را پیموده است تا به زمان خشایارشا حدود 2489سال قبل رسیده است . پس قدمت و پیشینه فرش را در ایران باید در سده های پیشین تر جستجو کرد و مسائل اجتماعی مردم هر عصر مدیون جامعه پیش از خود بوده که تجربیات هنری خود را به نسل جوان تر آموخته است .

 

درست است که یک تخته فرش و یک روانداز اسب در منطقه پازیریک بخش جنوبی سیبری بدست آمده و تاریخ بافت آن را حدود سده پنجم قبل از میلاد می دانند ولی آراء و عقاید فرش شناسان و پژوهشگران بطور پراکنده بر آن است که قدمت فرشبافی به تمدنهای پیش تر ایران می رسد ادله این تفکر با توجه به زیبایی بافت و نقش و نگار موجود در فرش مضمون رشد تمدن و پیشرفت هنر بافندگی و صنایع دستی آن روز ایران بوده است .

 

نکته مستند تر آنکه در 480 سال قبل از میلاد مسیح هنگامی که تمیستوکل ( Temistocle )سردار آتنی بعلت رشگ برخی از رجال آتن به او تهمت خیانت زدند و مورد مذمت و اتهام قرار گرفت و حتی جان وی در معرض خطربود بنابراین برای نجات جان خود به ایران گریخت . چون کشور یونان در آن زمان در حال اهتزاز با کشور بزرگ ایران قرار داشت خشایارشا که پادشاه ایران بود با نگرش کسب اطلاعات نظامی و اوضاع واحوال اقتصادی و اجتماعی یونان با مهربانی با وی رفتار کرد و حتی هدایای ارزنده ای از جمله چند قطعه قالی وگلیم های زیبایی که دارای نقش و نگار دلفریب و گیرا که با دستهای هنرآفرین فرزندان ایران بافته شده بود به وی داد . سردار آتنی که از قبل به زیبایی گلیم وفرش ایران آگاه بود تا هدایای فرش و گلیم را دید مورد پسند قرار داد و تعریف و تمجید از آن کرد که این امر در تاریخ فرشبافی ایران یک سند قطعی و مورد اطمینان بایستی در نظر گرفته شود .

 

یا گزنفون در کتاب بازگشت ده هزار یونانی می نویسد :در یک مهمانی که سوتس (Seuthes ) امیر تراکیه حضور داشت بعنوان هدیه یک تخته فرش ایرانی به وی داده می شود بدیهی است آنچه را که به امیر کشوری هدیه می دهند چیزی نفیس و ارزنده ای باید باشد پس نتیجه می گیریم که فرشهای ایرانی در آن زمان چنان زیبا و دلفریب بوده که شایستگی پیشکشی به پیشویان کشور ویا ملتی را داشته است .

 

(نقل از زندگانی مردان نامی پلوتارک )

حبیب ابن صهبان نقل می کنند هنگامی که سپاه سعد در جنگ با ایرانیان ظفر آمد آنها به کاخ مدائن رسیدند غنایم فراوان بدست آوردند مثل جامه ها زیورآلات شمشیر خسروپرویز و ده ها قلم دیگر از جمله یک تخته فرش شصت ذرع در شصت ذرع یکپارچه به اندازه یک جریب که همچون کشتزار و سبزه زار بهاران بود و متن فرش چون نهرها و لابه به لای آن همانند مروارید بود ومتن از حریر بر پودهای طلا که گلهای طلاو نقره و امثال آن داشت چشم همگان را خیره می کرد آنها خمس همه غنایم را بین خود تقسیم کردند و فرش بماند چون تقسیم آن میسر نبود سعد مسلمانان را خواند و گفت خداوند دستهای شمارا پر کرده است تقسیم این فرش مشکل است رای من این است که آن را به امیر مومنان عمر واگذاریم که هر چه خواهد کند چنان کردند گویند چون فرش به مدینه نزد عمر بردند شب خوابی دید و کسان را فراهم آورد و حمد ثنای خدارا کرد و در باره فرش رای خواست نظرهای متفاوت دادند در آن جلسه که امام علی (ع) نیز حضور داشت به عمر فرمود : ای عمرکار چنانست که گفتید اما تامل باید کرد که اگر اکنون آن را بپذیرید فردا کسانی به دستاویز آن به ناحق چیزهای بگیرند: عمر گفت راست گفتی و اندارز دادی فرش را پاره پاره کردند و تا بین کسان تقسیم نمایند که یک تکه از فرش که از بقیه تکه ها بهتر نبود به حضرت رسید امام تکه فرش را در بازار به بیست هزار دینار فروخت

( نقل از تاریخ طبری جلد پنجم )

 

نظر عزیزان را به سه نکته مهم معطوف میدارم:

1-پیدایش قالی و گلیم به یکباره نبوده وبه تدریج در سده پنجم قبل از میلاد به تکامل رسیده است و حصول نتیجه می گردد خلق این هنر خیلی پیشین تر بوده است.

 

2-خلق اولیه فرش در ایران بوده وبعدها از طروق مختلف به سایر نقاط انتقال یافته است .

 

3-فرش ایران در طول تاریخ اعتبار جهانی داشته و همیشه بعنوان یک کالای ارزنده و سرمایه ای ایفای نقش کرده است.

 

فرازی از سروده شاعر خوش ذوق تقدیم به همه هنرمندان وبافندگان رنج دیده و همه کسانی که در این راه قدمهای مفیدی برداشته اند:

 

چو استاد دستش قلم بر رقم برگرفت بیکباره آن برگ بیمایه جان بر گرفت

 

چو نقشی برنگ لب لعل شیرین یار بنرمی بزد سرخیش جان گرفت

 

گل و بلبل سرو قامت بلندی نشاند بدین چیرگی هم غزالی دویدن گرفت

 

ترنجی بچند وسپس طره ای درکنار توگویی که یکباره باع عدن جان گرفت

 

گره از یی هم زد و رج نشاند ضخیمش یکی پودو نازک دگر جا گرفت

 

همه روزها را بدینگونه اش پیش برد چنین از سحر تا که شب پا گرفت