گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

علما و سادات مدفون در كربلا



كربلا,سادات مدفون در كربلا,علما مدفون در کربلا

 علما و سادات مدفون در كربلا
از دیر باز به سبب قداست این مكان، در داخل و خارج حرم، ده ها تن از عالمان و روحانیان و سادات به خاك سپرده شدند كه برخی ازآنان قبر و نشان مشخصی دارند از جمله:


ابو احمد حسین بن محمد(304 ق ـ 400 ق)
نسب او با سه نسل به امام موسی كاظم(علیه السلام) می رسد. وی پدر گرامی سید مرتضی و سید رضی است. وفاتش در بغداد اتفاق افتاد و پس از دفن در منزلش به كربلا منتقل، در حرم مطهر، كنار جدش ابراهیم اصغر بن كاظم(علیه السلام) خاك شد.


سید رضی(358 ق ـ 406 ق)
سید رضی مشهور به شریف رضی فرزند ابواحمد حسین، برادر بزرگوار سید مرتضی و از عالمان و متكلمان بزرگ شیعه در قرن چهارم هجری است. علت عمده اشتهار سید رضی، جمع آوری نهج البلاغه است. او تألیف زیادی در باب كلام و علوم اسلامی دارد كه الخصائص معروف ترین آن ها است. این بزرگوار ابتدا در منزلش در بغداد دفن و سپس به كربلا منتقل و در كنار پدر و برادرش در نزدیكی قبر سید ابراهیم مجاب در رواق غربی حرم دفن است.


شریف مرتضی علم الهدی(355ق ـ 436ق)
علی بن حسین موسوی، مشهور به سید مرتضی یا شریف مرتضی، از عالمان و فقیهان بزرگ شیعه در قرن چهارم هجری و صاحب تألیفات زیادی است. وی در 359 ق به دنیا آمد و در 436 ق در بغداد فوت كرد و در منزلش دفن شد سپس او را به كربلا منتقل و در كنار مرقد پدر و برادرش شریف رضی، در نزدیكی قبر سید ابراهیم مجاب در شمال غربی رواق غربی حرم مطهر، به خاك سپرده شد. در زمان های اخیر سنگ قبرهای او، پدر و برادرش برداشته شده و محو گردیده است. كنار قبر این سه بزرگوار، جدشان، ابراهیم اصغر فرزند امام كاظم(علیه السلام) ملقب به مرتضی، دفن است.


علامه وحید بهبهانی(1118 ق ـ 1205 ق)
شیخ محمد باقر بن محمد اكمل مشهور به وحید بهبهانی، از عالمان اصولی و رجال شناسان بزرگ شیعه در قرن دوازدهم هجری است كه در رواق شرقی حرم دفن شده است. او در كربلا رهبری و مرجعیت شیعیان را بر عهده داشت. سید مهدی بحرالعلوم و سید علی صاحب ریاض و شیخ جعفر آل كاشف الغطاء از شاگردان او بودند.


مجاهد(1180 ـ 1242 ق)
سید محمد مجاهد فرزند سید علی طباطبایی صاحب ریاض و نوه دختری مرحوم علامه بهبهانی، صاحب كتاب مفاتیح و مناهل است. او به سبب مجاهداتش با روس ها، كه خود در میدان جنگ حاضر می شد، به محمد مجاهد معروف شد. قبرش در بین آستان امام حسین(علیه السلام) و ابوالفضل(علیه السلام) در بازار باب الحریص در دو طبقه ساخته شده و دارای گنبد و ضریح فولادی بود اما در توسعه كنونی از میان رفته است.


میرزا محمد تقی شیرازی(ف 1338 ق)
شیخ محمد تقی شیرازی از مراجع بزرگ شیعه واز رهبران قیام مردم عراق علیه سلطه انگلستان(1920 م) است كه با مجاهدت های خود، سلطه و نفوذ انگلیس را در عراق از بین برد. او را درضلع جنوب شرقی صحن در مقبره اختصاصی خود دفن كردند. در 1263ق، هنگام توسعه صحن، بقعه ای به نام « ایوان شیرازی » به مساحت دویست متر در كنار آن قبر بنا شد كه محل تدریس و تحصیل طلبه ها شده بود ولی به دستور رژیم بعث تعطیل شد.


ابن فهد حلی(758 ق ـ 841 ق)
قبر شیخ احمد بن محمد بن فهد، فقیه بزرگ امامیه، در غرب خیابان باب القبله، یعنی سمت قبله صحن، داخل مسجدی قرار دارد كه به نام او معروف است. وی خانه اش را برای زائران به عنوان منزل گاهی وقف كرده بود و پس از مرگش او را در همان خانه خود به خاك سپردند. شاه عباس در 1033 ق باغ جنوب قبر ابن فهد را به صورت مسجدی در آورد و آن را كاشی كاری كرد و گنبدی روی قبر وی برپا ساخت. این قبر اكنون در نزدیكی خیمه گاه قرار دارد.


فضولی بغدادی(913ق ـ 976ق)
محمد بن سلیمان ملقب به فضولی بغدادی از شاعران بزرگ ترك در 976ق به مرض طاعون درگذشت و در مقبره دده نزدیك تكیه بكتاشیه، در جنوب صحن دفن شد. امروزه بیست جلد كتاب در شعر و ادب از وی به یادگار مانده است. در كنار قبر او، فرزندش فضلی بن فضولی شاعر متصوف قرن دهم دفن است. فضلی بن فضولی تا 978ق در قید حیات بود. آرامگاه او در توسعه اخیر از میان رفته است.


آل عصفور بحرانی(1107ق ـ 1186ق)
شیخ یوسف آل عصفوربحرانی، صاحب كتاب الحدائق الناضره، در رواق شرقی حرم دفن شده است. وی به همراه سیدعلی طباطبایی و وحید بهبهانی در یك مقبره آرمیده اند.


سید كاظم رشتی(ت1214ق)
سید كاظم بن قاسم حسینی رشتی از شاگردان شیخ احمد احسایی در 1259 ق در گذشت و در رواق شرقی حرم دفن شد. او از رهبران فرقه كشفیه بود و كتاب هایی درباره آن فرقه به رشته تحریر درآورد.


سید احمد بن سید كاظم رشتی
سید احمد بن سید كاظم رشتی در 1295 ق به قتل رسید و در رواق شرقی حرم، كنار پدرش، به خاك سپرده شد.


شریف العلماء
محمد شریف بن حسن آملی، از عالمان بزرگ شیعه، و استاد شیخ مرتضی انصاری در 1246ق در كربلا وفات یافت و در سمت جنوب شرقی آستان، در یكی از كوچه های فرعی خیابان امام حسین(علیه السلام) دفن شد. بقعه وی در 1261 ق به دست شیخ حسن آل صالحی و در 1372 ق توسط مرحوم آیت الله حكیم تجدید بنا و مدرسه ای به نام او در كنار آستان احداث گردید. امروزه بقعه او از میان رفته است.


سید علی طباطبایی
سید علی طباطبایی، صاحب كتاب ریاض المسائل در فقه است. وی در رواق شرقی حرم خاك شد. او كسی است كه دیوار شهر كربلا را بنا كرد. فرزند او به سید محمد مجاهد معروف است.


خاندان قزوینی(مجتهد قزوینی)
در داخل صحن و در مسیر صحن امام حسین(علیه السلام) به سوی صحن ابوالفضل العباس یعنی باب قاضی الحاجات در حجره ای سه تن از خاندان مجتهد قزوینی دفن شده اند:
-آقا سید ابراهیم بن محمد مجتهد قزوینی صاحب ضوابط الاصول(م1262ق)
-آقا سید مهدی مجتهد
-شیخ محمد حسین قزوینی(ف1281 ق). در دالان صحن كوچكِ همین مكان قبر شیخ الاسلام قزوینی واقع است.


شیخ عبدالحسین تهرانی
شیخ عبدالحسین تهرانی از فقیهان و عالمان معاصر بود كه در یكی از حجره های سمت غربی صحن خاك شده است.


سید عبدالله بحرانی
سید عبدالله بحرانی عالم و فقیه و مؤلف الافاضات الحسینیه و شرح مختصر النافع علامه حلی است كه در رواق ابراهیم مجاب به خاك سپرده شده است. در كنار او فرزندش سید محسن و نوه اش سید محمد بن سید محسن، صاحب كتاب های الفصول البهیه فی بعض الاخبار الحجج المرضیه و هدایة العباد، دفن شده اند.


زینی حسنی
عالم شاعر، سید محمد زینی حسنی در رواق ابراهیم مجاب به خاك سپرده شده است.


صاحب ضوابط(1214 ق ـ 1262 ق)
سید ابراهیم بن محمد باقر موسوی قزوینی حائری عالم بزرگ شیعه و معروف به صاحب ضوابط، در میدان مقابل باب الشهداء دفن است. تألیف او در باب فقه شهرت دارد.


خاندان برغانی
چند تن از خاندان برغانی، كه همه از عالمان بزرگ و از فقیهان شیعه بوده اند، در رواق غربی حرم(رواق بالاسر) به خاك سپرده شده اند. معروف ترین آن ها ملا محمد علی برغانی است كه در 1271 ق از دنیا رفت. وی تألیفات فراوانی در فقه و تفسیر دارد. دیگر فرزندش میرزا عبد الوهاب از عارفان و فقیهان عصر قاجار بود كه در 1294 ق فوت كرد. قبر ملا علی برغانی متوفی 1269 ق نیز در این مكان واقع است.


سید مرتضی طباطبایی
سید مرتضی فرزند سید محمد طباطبایی حسینی بروجردی پدر سید مهدی بحر العلوم است كه در 1204ق از دنیا رفت. او را در رواق شرقی حرم به خاك سپردند.


خاندان آل كمونه
چند تن از مشاهیر خاندان آل كمونه در زیر زمین خزانه جواهر آستان، بین رواق پادشاهان و مسجد آستان حسینی، دفن هستند. این افراد از عالمان و ادیبان كربلا بودند؛ از جمله شیخ مهدی كمونه(ف 1272ق) كلید دار آستان، شیخ میرزا حسن كمونه(ف1292ق) هم چنین برادرش كه پس از او به تولیت آستان رسید و نیز شیخ محمد علی كمونه(ف 1282 ق)، كه از شاعران شیعه بوده است.
منبع:hadj.ir


ویدیو مرتبط :
امروز صبح؛كربلا خداحافظی و آمدن از كربلا همیشه روضه اس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش مشایی به انتقادات علما: نه چیزی دیده ام و نه شنیده ام



 

 

 

واکنش مشایی به انتقادات علما: نه چیزی دیده ام و نه شنیده ام

 

 

رییس دفتر رییس جمهور نسبت به انتقاداتی كه اخیرا از سوی برخی علما نسبت به وی شده است، ابراز بی‌اطلاعی كرد.

اسفندیار رحیم مشایی صبح روز سه‌ شنبه در حاشیه‌ی سفر رییس جمهور به استان البرز در جمع خبرنگاران در پاسخ به انتقادات برخی علما به صحبت‌هایش در مورد موسیقی اظهار كرد: من چیزی ندیده‌ام و نشنیده‌ام و چیزی به دست من نرسیده است.

وی با اشاره به اهمیت اجرای عدالت در جامعه، تصریح كرد: قطعا در برابر اجرای عدالت مخالفت‌هایی وجود دارد، انقلاب اسلامی برای اجرای عدالت شكل گرفته، تا فرصت برای همگان در جهت رشد و شكوفایی فراهم شود.

مشایی ادامه داد: یكی از مسائل مهم در اجرای عدالت، عدالت اقتصادی است كه از آن به عنوان قسط تعبیر می‌شود.

وی افزود: طبعا مخالفان عدالت تلاش می‌كنند كه قسط در جامعه اجرا نشود . هدفمند كردن یارانه‌ها یكی از گام‌های مهم در راستای اجرای عدالت است و بدیهی است كه مخالفانی داشته باشد .

وی همچنین یادآور شد:كسانی كه از فرصت‌های نابرابر اقتصادی استفاده كرده‌اند، با روش‌های مختلف تلاش می‌كنند كه مانع اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها شوند. از ابتدا كه دولت بحث اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها را مطرح كرد، آنها به شكل‌های مختلف سعی كردند كه دل مردم را خالی كنند، گاهی تلاش كردند دل دولت را خالی كنند، سعی كردند كه مساله‌سازی كنند جو روانی ایجاد كنند، ولی خوشبختانه دولت با درایت و پشتیبانی مقام معظم رهبری و شجاعت رییس‌جمهور و همراهی مردم اجرای این قانون را شروع كرد.

مشایی با بیان این كه درباره قانون هدفمند كردن یارانه‌ها كار كارشناسی زیادی انجام گرفت، افزود: جوانب كار در نظر گرفته شد كه كار درست اجرا شود. ابعاد مختلف این قانون مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه برخلاف تبلیغات مخالفین دولت كه اندك هستند و منافع مردم را در راستای منافع خود نمی‌بینند و در این راستا توطئه‌هایی را طراحی كرده بودند، كار به خوبی جلو رفت و مردم در اجرای این طرح همكاری كردند و همراه دولت در راستای اجرای این قانون بودند.

وی گفت: در 7 – 8 روزی كه ما شاهد اجرای این طرح هستیم، همراهی خوب مردم را شاهد بودیم و من فكر می‌كنم فضا برای تبلیغات منفی منطقا//// نیست و اگر كسانی بخواهند تبلیغات منفی در این راستا انجام دهند چهره‌ی خود را افشا می‌كنند.

مشایی ادامه داد: هر چه زمان می‌گذرد، این طرح بیشتر جا می‌افتد و دستاوردهای این طرح بیشتر مشخص می‌شود و فرصت در اختیار دولت قرار می‌گیرد تا در راستای رشد و پیشرفت جامعه حركت كند .

وی افزود: مردم نیز شیرینی اجرای این قانون را بیشتر متوجه خواهند شد و تلخی آن در كام كسانی كه مخالف اجرای آن طرح بودند، مشخص می‌شود.

مشایی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این كه برخی از این صحبت رییس‌جمهور انتقاد كرده‌اند كه اعلام كرده در چند سال آینده یارانه‌ها دو برابر می‌شود و عنوان می‌كنند كه این سخن كارشناسی نیست، گفت: طبعا وقتی كه قانون هدفمند كردن یارانه‌ها اجرا می‌شود، ظرفیتهایی برای دولت ایجاد می‌شود، دست دولت بازتر می‌شود تا طبقات ضعیف را مورد حمایت بیشتر قرار دهد .

وی ادامه داد: منافع ملت مال ملت است و اگر در گذشته كسانی از فرصت‌ها بیشتر استفاده كرده‌اند ما تلاش می‌كنیم تا طبقاتی كه كمترین فرصت را استفاده كرده‌اند، بتوانند از فرصت‌ها و امكانات جامعه استفاده كنند. و در واقع ما تلاش داریم كه در راستای اجرای این قانون در سال‌های آینده بتوانیم امكانات بیشتری در خدمت طبقات ضعیف جامعه قرار دهیم و آنها رفاه بیشتری داشته باشند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با تحقیق و تفحص از شورای ایرانیان خارج از كشور گفت: ما در این زمینه مشكلی نداریم و از این موضوع استقبال می‌كنیم....../تحلیل:عصرایران