گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

سفر کنید و سالم شوید



شهر سرعین,آبگرم سرعین

 سفر می‌كنیم كه سالم بمانیم، اما نه این‌كه خود سفر سلامتمان را تضمین كند كه بهانه سفر درمان است.

گردشگری سلامت عنوان پرطمطراقی است و كمی دافعه دارد برای آنها كه دل در گرو جاده‌ها دارند، اما مفهوم حقیقی این نوع گردشگری با تركیب كلمات نه‌چندان مثبتش تفاوت آشكاری دارد. این‌كه چمدانتان را ببنیدید و راهی مقصدی شوید كه قرار است شما را سر حال كند و اتفاقا خستگی را از تنتان بیرون كند،‌ پس چه انگیزه‌ای بهتر از این برای به جاده زدن؟
تسكین از نوع سرعین
تصور كنید در چشمه‌ای نشسته‌اید و آب گرم بدنتان را ماساژ می‌دهد. همین ویژگی به ظاهر معمولی بسیاری از گردشگران را راهی شمال غربی ایران می‌كند تا همین لذت معمولی و مفید را تجربه كنند.
شهر سرعین یا سرقین در 28 كیلومتری شرق اردبیل است با چشمه‌های معدنی و آب گرم متعدد. آب درمانی مهم‌ترین انگیزه گردشگرانی است كه به این شهر وارد می‌شوند. در سرعین چشمه‌های آب‌گرم متعددی وجود دارد كه از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به قره سو، ساری سو، گاومیش گلی، گزال، آب یل سویی، قهوه‌خانه، بش باجی‌لار، آب چشم و آب پهن اشاره كرد. استحمام در چشمه‌های سرعین آرامبخش است و دردهای عصبی، روماتیسمی و دردهای مفصلی با ریشه عصبی را تسكین می‌دهد.
 آهن بنوشید، نفس بكشید
جایی در دل كوه، لم‌داده در استخر آب گرم با منظره‌ای دوست داشتنی. این تصویر رویایی را می‌توانید در كردستان محقق كنید. تحقق این رویا در 50 كیلومتری شمال غربی كامیاران و ده‌كیلومتری شمال غربی روستای پلنگان میسر می‌شود در دامنه كوه‌های روستای گواز. آب این چشمه‌ها گوگردی بوده و سولفور دارد. در محل خروج آب از دل زمین، رنگ آن شیری است كه نشان‌دهنده وجود تركیبات آهن در این آب‌هاست. گردشگران بسیاری در فصل بهار و تابستان از سنندج، كامیاران و مریوان به این گردشگاه درمانی می‌آیند تا از آب قابل شرب این چشمه‌ها نوشیده و در آن استحمام كنند. آب این چشمه‌ها جهت بهبود روماتیسم، بیماری‌های تنفسی، آلرژی و بیماری‌های پوستی بسیار موثر است. وجود مناظر بكر طبیعی و آب و هوای خوش سبب شده گردشگرانی كه به قصد درمان به این منطقه سفر می‌كنند، مدتی را نیز در گردشگاه‌ها و مراكز تفریحی آن سپری كنند.
 آب‌تنی در حاشیه راین
شهرت آب‌گرم‌های ایران را بدون شك استان اردبیل برده است، اما وجود آب‌گرم‌های متعدد در سراسر ایران نشان می‌دهد این مورد تنها معدود به اردبیلی‌ها نمی‌شود، بسیاری از استان‌های دیگر هم مملو از این نعمت‌های طبیعی است. یكی از آنها كرمان است كه وجود بیش از 30 چشمه آب‌گرم و معدنی در نقاط مختلف این استان، از مهم ترین ویژگی‌های طبیعی كرمان و قابلیتی ارزشمند در جهت توسعه گردشگری سلامت است. بیشتر چشمه‌های این منطقه به سبب خروج از شكاف سنگ‌های آتشفشانی، سرشار از مواد معدنی مفید برای بدن هستند و در درمان دردهای مفصلی و روماتیسم، دردهای عصبی و تشنج، بیماری‌های دستگاه گوارش و همچنین بیماری‌های پوستی بسیار مفید هستند. آب این چشمه‌های آتشفشانی در آرامش‌بخشی و تسكین ناراحتی‌های روحی بسیار موثر هستند. چشمه معدنی غرغره (باباترش) در 40 كیلومتری راین قرار دارد.
با آهك دوش بگیرید
هر چند تن به آب‌گرم‌زدن در شهرهای سرد مثل سرعین مزه دیگری دارد، اما آب‌گرم هرمزگان از جنس دیگر، مزه دیگری است.‌چشمه آب معدنی گنو در دره‌ای مشرف به كوه گنو (كه دارای ارتفاعات سخت آهكی است) قرار گرفته است. این چشمه در 34كیلومتری شمال شرقی بندرعباس است. آب‌گرم گنو معروف‌ترین چشمه معدنی در سراسر هرمزگان است و تقریبا در تمامی سال پذیرای گردشگران درمانی گوناگونی از نقاط مختلف هرمزگان‌ ‌ است. آب چشمه معدنی گنو از دسته آب‌های گوگردی كلروره سولفاته كلسیك محسوب می‌شود كه بسیار گرم است. آب‌گرم گنو مجهز به دو استخر بزرگ زنانه و مردانه، چندین اتاقك و رواق برای استراحت و اقامت گردشگران، فروشگاهی برای مواد خوراكی و نوشیدنی به همراه سایر امكانات نظیر محل توقف اتومبیل است. نخلستان‌های اطراف چشمه به همراه چشم اندازهای كوه گنو و آبشار مجاورش از دیگر جاذبه‌های این منطقه محسوب می‌شود.

 شهر سرعین,آبگرم سرعین

  ییلاق با طعم گوگرد
رامسر هم فال است و هم تماشا. از گذشته تا امروز این شهر به نوعی ویترینی بوده است از شهرهای شمالی ایران. اما چشمه‌های آب گرم این منطقه دو نوع هستند، آب‌های معدنی گوگردی و گازدار كه هر كدام خاصیت خود را دارند.
آب‌های معدنی گوگردی برای تسكین و درمان امراض پوستی، ضعف اعصاب، بیماری‌های مفصلی و استخوان درد مفید هستند. این آب‌ها كه در اطراف هتل رامسر و همچنین منطقه سادات شهر قرار گرفته‌اند، قابل شرب نیستند. آب‌های معدنی گازدار برای بیماران كلیوی بسیار مفید است.
این چشمه‌ها كه در دو منطقه ییلاق لپاسر (آب سیاه) و روستای جواهرده قرار گرفته‌اند، هر دو قابل شرب هستند. گردشگران با سفر به رامسر علاوه بر بهره‌گیری از این آب‌های معدنی شفابخش می‌توانند با حضور در مناطق ییلاقی و استراحت در این مكان‌های طبیعی به بهبود شرایط بدنی و روحی خود كمك كنند.
 تمدد اعصاب در دمای 70‌درجه
دوش آب داغ ( نه گرم)‌ حس آرامبخش فوق‌العاده‌ای را دارد و همه‌ما تجربه آن را داریم، اما یكی از آب‌گرم‌های ایران در مشگین‌شهر ویژگی عجیبی دارد. این چشمه گرم‌ترین چشمه ایران است و دمای آب آن تا 70 درجه هم می‌رسد.
چشمه آب‌گرم قینرجه در 15 كیلومتری جنوب مشگین‌شهر گرم‌ترین چشمه آب‌گرم ایران و البته جهان محسوب می‌شود. چشمه آب‌گرم قوتورسوئی هم در 48 كیلومتری جنوب مشگین شهر است كه در درمان بیماری‌هایی چون آماس و دردهای مفصلی، سرفه‌های تشنجی، برونشیت مزمن همراه با آسم، جوش‌های بدن و... مفید است.
چشمه آب‌گرم ایلاندو در 11 كیلومتری جنوب مشگین شهر از زمین می‌جوشد و به خاطر دمای بالای آب، تسكین‌دهنده دردهای عمومی بدن، تقویت‌كننده حالات عمومی بدن و نیز سبب تمدد اعصاب است.
 منبع:jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
‫در دو دقیقه سالم تر شوید‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آشپزی سالم با ، شوید




 

آشپزی سالم با

 


تابستان، زمانی كه ما به دنبال سبك كردن غذاهایمان هستیم ، یكی از بهترین مواد غذایی یعنی شوید را به یاد ما می‌آورد . طعم آن خنكی و تازگی را القا كرده و می‌تواند غذاها را خوش طعم كند بی‌آنكه كالری اضافه ای به آنها بدهد. من شوید را مخصوصاً به همراه غذاهای دریایی سبك مثل ماهی آزاد ، قزل آلا یا گوش ماهی ، خیلی دوست دارم.

 


هزاران سال است كه  شوید هم برای پخت و پز و هم برای خواص داروییش مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت ، در قدیم شوید را بعد از غذا برای تسكین معده استفاده می‌كرده اند. همچنین شوید به عنوان كنترل كننده باكتریهای بدن و خنثی كننده انواع مختلف سرطان ، شناخته شده است . این یكی دیگر از نمونه های فواید استفاده از گیاهان خوراكی برای سلامت بدن است. یكی از بهترین راه های تسلی دادن معده استفاده مقداری شوید خرد شده ، مخلوط با ماست خالص كم چرب می‌باشد.

 


من وقتی می‌خواهم در غذایم از شوید استفاده كنم ، سعی می‌كنم تا جایی كه ممكن است از نوع تازه تر این سبزی استفاده كنم. بلافاصله قبل از مصرف آن را خرد كرده و در آخر پخت به غذا اضافه می‌كنم تا طعم دلپذیر آن را حفظ كنم . بهترین حالت این است كه از پختن شوید خودداری كرده و آن را به سس یا پاستای آماده ای كه از روی حرارت برداشته شده است ، اضافه كنید . اضافه كردن آن به سس سرد هم می‌تواند جالب باشد مانند دستور غذایی ما : ماهی آزاد بخار پز شده با سس شوید،مارچوبه و خردل.

 

 

این دستور نمونه ای عالی از مصرف شوید برای تزیین ماهی آزاد است كه طعمی خنك و جالب به آن داده و برای تابستان بسیار مناسب است.