گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

سفر به «شش پیر» شیراز



 کجا سفر برویم؟ شش پیر! این اسم عجیب و غریب که چیز زیادی هم درباره وجه تسمیه آن وجود ندارد، مربوط به چشمه ای است که در استان فارس قرار گرفته و اتفاقا یکی از مهترین و پر آب ترین منابع آب سطحی دائمی این استان به شمار می آید.
 چشمه ای که در 8 کیلومتری شمال روستای «برشنه» از توابع بخش همایجان قرار دارد و از میان شکاف های کوه به آرامی بیرون می آید و چندمتر پایین تر از سرچشمه رودخانه ای خروشان به راه می افتد که هر تازه واردی را به هیجان می آورد.

 چند کلمه کلیدی

اگر به دنبال یک سفر خنک در آب و هوای معتدل این روزها می گردید، سفر به سپیدان و شش پیر را فراموش نکنید. آب  چشمه «شش پیر» از جنوب شرقی سپیدان در مسیر کوهستانی به سوی دشت همایجان جریان پیدا می کند و با استفاده از نهرهای سنتی به اراضی و باغ های همایجان انتقال داده می شود. رودخانه شش پیر بعد از عبور از تنگ شش پیر و پیمودن راهی کوتاه وارد رودخانه شهر اردکان می شود.

  چند کلمه کلیدی

 قسمتی از آب های شش پیر بعد از گذر از بند انحرافی شهید طالبی کارخانه توربین برقی منطقه را به کار می اندازد. حدود 500 متری سرچشمه 2 واحد پرورش ماهی از آب های شش پیر بهره مند شده و ماهی قزل آلا تولید می کند.
چشمه شش پیر که به آن دریاچه هم گفته می شود، در میان اهالی استان فارس، عروس دریاچه های ایران لقب گرفته است و مردم محلی آن را مقدس می دانند و هر سال در وقتی معین به کنار این چشمه می آیند و دعا می کنند. در حدود 200 متری چشمه، در دل کوه نوشته ای قاجاری به چشم می خورد که نشان دهنده محبوبیت این چشمه در دوره قاجار است.

  چند کلمه کلیدی

 کجا برویم؟
باید به شهرستان سپیدان در شمال استان فارس و 75کیلومتری غرب شیراز سفر کنید و سراغ چشمه شش پیر را در 6 کیلومتری مرکز آن، شهر اردکان بگیرید. این چشمه سرچشمه اولین رودخانه شش پیر است و پوشش جنگلی و چشم اندازهای طبیعی این منطقه آن را به مکانی مناسب برای گردشگران تبدیل کرده‌است.
حالا که گذارتان به سپیدان افتاده است، بد نیست بدانید که شهرستان سپیدان یکی از شهرهای بسیار کهن ایران به شمار می رود. تا جایی که در تحقیقات باستان شناسی انجام گرفته در سال 1314 ه.ش در تل گرد سفال های نقش دار بازمانده از هزاره چهارم پیش از میلاد مربوط به تمدن ایلامیان در این منطقه کشف شده است
دیدنی های سپیدان
حالا که گذارتان به سپیدان افتاده است، بد نیست بدانید که شهرستان سپیدان یکی از شهرهای بسیار کهن ایران به شمار می رود. تا جایی که در تحقیقات باستان شناسی انجام گرفته در سال 1314 ه.ش در تل گرد سفال های نقش دار بازمانده از هزاره چهارم پیش از میلاد مربوط به تمدن ایلامیان در این منطقه کشف شده است. دلیل از این محکم تر می خواهید برای اثبات باستانی بودن سپیدان؟ پس بشنوید که در بخشی از منابع بازمانده آشور، از منطقه پارتاکنا (پارتاکنه) نام برده شده است که با توجه به مشخصات جغرافیایی می توان به منطقه سپیدان رسید.

  چند کلمه کلیدی

 سپیدان در گذشته رونق و بازار و اقتصاد پویایی داشته و ساختمان ها و عمارت های با شکوه و زیبایی که در این منطقه وجود دارد، آن را شهره شهرهای استان فارس کرده است. مشهورترین بنای این شهر مسجد ولی عصر و مسجدحاج نیازنیازی است که البته در حال حاضر تخریب شده است اما مسجد جامع و مسجدحاج علم ترابی و حمام اردکان هنوز پابرجا هستند.

  چند کلمه کلیدی

 اگر اهل کوهنوردی و طبیعت گردی باشید، در سپیدان می توانید سراغ کوهپیمایی در کوه رنج و کوه برم فیروز بروید. آبشارهای مارگون، چیکان و مورزیان هم فضاهای دلچسبی برای یک گشت و گذار عصرگاهی شما هستند. همین طور تنگ تیزاب، تنگ غوره دان، تنگ آبسرد و تنگ بغدیون که از معروف ترین تنگه های منطقه هستند. دریاچه های برم فیروز و برم شش پیر هم که با آب و هوای خنک و معتدلشان جای خود را به خوبی بین گردشگران استان فارس باز کرده اند.
 منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
استقبال مردمی موتور سواران شیراز از پیر غلامان حسینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

امین زندگانی و همسرش در سفر به شیراز+عکس



امین زندگانی که به تازگی نامزدی اش با الیکا عبدالرزاقی را به طور رسمی اعلام کرده است چندی قبل به همراه همسرش به شیراز سفر کرده و این دو نفر در برنامه ای تلویزیونی به نام «خوشا شیراز» حاضر شدند.

به گزارش شبکه ایران امین زندگانی که به تازگی نامزدی اش با الیکا عبدالرزاقی را به طور رسمی اعلام کرده است چندی قبل به همراه همسرش به شیراز سفر کرده و این دو نفر در برنامه ای تلویزیونی به نام «خوشا شیراز» حاضر شدند. متن کامل صحبتهای زندگانی و عبدالرزاقی در این برنامه در «خانواده سبز» منتشر شده است. بخشهایی از گفته های این زوج هنرمند را در ادامه می خوانید:

الیکا عبدالرزاقی: همسر خوب باید همراه خوبی باشد

--همسر خوب باید همراه خوبی باشد، همپای خوبی هم باشد. الان که این جملات را گفتم خیلی خجالت کشیدم.

--هیچ وقت درس خوان نبوده ام و با شنیدن اسمش استرس می گیرم.

--حواشی یک جاهایی به این سینمایی که دارد نفسهای آخرش را می کشد کمک می کند، به زنده ماندن آن. اگر اسمی را فراموش کرده اید حواشی باعث میشود آن را به یاد بیاورید و این بازی، بازی قشنگی نیست که تحمیل میشود.

--در نوجوانی عاشق شعر خواندن بودم و برای صدایم همیشه اعتماد به نفس داشتم. در مدرسه سر صف سرود می ایستادم و با صدای بلند اشعار فریدون مشیری را می خواندم اما کلاس بازیگری پیشنهاد مادرم بود و وقتی آگهی کلاسهای حمید سمندریان را در روزنامه دید، گفت من از این آدم نمایشهای خوبی دیده ام، حتما در کلاسهایش شرکت کن؛ روز اول تفننی رفتم و آنجا به من گفتند تا زمانی که کلاس شروع شود باید چند عنوان نمایشنامه بخوانی من هم آن نمایشنامه ها را خیلی خوب خواندم و وقتی به استاد گفتم اینها را خوانده ام باورش نمی شد و گفت باید تا فردا خلاصه آنها را برایم بنویسی. خوشبختانه توانستم از این امتحان سربلند بیرون بیایم.

امین زندگانی و همسرش

امین زندگانی و همسرش

امین زندگانی: شوهر خوب باید حرف آخر را بزند

--شوهر خوب باید حرف آخر را بزند و بعد هم چشم بگوید.

--خانم رزاقی حافظه بسیار خوبی دارد و وقتی دیالوگی را بگویم تمام مشخصات مربوط به آن را می گوید.

--آدمها هرچقدر بتوانند از خودشان خاطرات خوب به جا بگذارند، خوشبختی را تولید و خوشبخت تر زندگی کرده اند. معیار من برای خوشبختی خاطره خوب است که از ثانیه ها و دقایق و ساعتها شروع میشود. امیدوارم آدمها در هر شکلی که کنار هم قرار میگیرند بتوانند خاطرات خوبی ایجاد کنند./شبکه ایران