گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

به اصفهان سفر می کنید یا فارس ؟



 نوروز 93 یک نوروز استثنایی برای علاقه‌مندان سفر است. یک تعطیلات پنج روزه در آغاز و یک تعطیلات چهار روزه در پایان، نوروز 93 را  به یکی از پرسفرترین نوروزهای سال‌های اخیر تبدیل خواهد کرد. هرچند هرگوشه این مرزپرگهر سرشار از زیبایی و دیدنی است اما آمار نشان می‌دهد  که استان‌های گیلان و مازندران و همین‌طور اصفهان و فارس از مهم‌ترین هدف‌های گردشگری نوروزی محسوب می‌شوند. آنهایی هم که از سرما و برف خسته شده‌اند راهی جنوب کشور می‌شوند. شما نوروز امسال به کجا سفر می‌کنید؟ قبل از اینکه چمدان‌تان را ببندید این چندمطلب را بخوانید.

اصفهان
سفری سنتی- رویایی
برای رسیدن به قلب استان اصفهان 2 راه داریم:

1- تهران- ساوه- دلیجان - اصفهان. به طول 460 کیلومتر
2- تهران - قم - کاشان - اصفهان. به طول 461 کیلومتر

 اصفهان,جاهای دیدنی اصفهان,گردشگری اصفهان

  مسیر دوم مسیر امن‌تر و بهتری است.هرچند اصفهان به دلیل بناهای تاریخی‌اش مانند سی و سه پل، میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، عالی قاپو، منارجنبان و... شهرت دارد اما این استان که از یک سو بیابانی و نیمه بیابانی و ازسوی دیگر کوهستانی است جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد که کمترشناخته شده، کویرها و روستاهای کویری زیبا و آرام ، غارها، آبشارها، باتلاق‌ها و رودهای اصفهان هم بسیار دیدنی است. چند کیلومتری مانده به کاشان شهرهای کوچک قمصر و نیاسر با باغ‌ها و عرقیات و گلاب شان زبانزد خاص و عامند. روستای زیبای مشهداردهال آرامگاه شاعر بلندآوازه معاصر سهراب سپهری و روستای سرخ ابیانه نیز در همین مسیر و نرسیده به کاشان واقع شده‌اند که می‌توانید پیش از رسیدن به شهر اصفهان از آنها بازدید کنید.بهتر است حداقل یک روز کامل را به کاشان اختصاص دهید. خانه‌های تاریخی کاشان، حمام و باغ فین و کویرهای اطرافش مانند کویر مرنجاب و دریاچه نمک را ندیده نگذارید.برای اقامت در کاشان هم می‌توانید سراغ هتل بروید و هم مهانسراهای سنتی که فضایی ایرانی، خاطره‌انگیز و بسیار دلنشین دارند. در مسیر کاشان به نطنز هم یک اکوکمپ کویری زیبا و مجهز در روستای متین آباد واقع شده که می‌توانید اقامتی خاص را در آن و در دل کویر تجربه کنید. اگر به سمت کویر مرنجاب بروید یک شرکت خصوصی حجره‌های کاروانسرای مرنجاب را کمی‌ مرتب  و تجهیز کرده و می‌توانید اقامتی تاریخی را تجربه کنید.

   اصفهان,جاهای دیدنی اصفهان,گردشگری اصفهان

 شهراصفهان دارای اماکن اقامتی بسیاری است از هتل‌های بسیار شیک و مجلل تا هتل‌های سنتی و مهمانسراهای ارزان، اگر هم ترجیح می‌دهید برای چند روزی که در اصفهان هستید خانه اجاره کنید باید سراغ بنگاه‌های معاملات ملکی بروید. برای بازدید کامل از جاذبه‌های تاریخی شهر اصفهان دو روز کامل باید وقت بگذارید. در محاسبات‌تان ترافیک سنگین اصفهان و شلوغی بیش از حد اماکن تاریخی را فراموش نکنید.خوردن بریونی و  دوغ و گوش فیل را فراموش نکنید.در میدان نقش جهان اصفهان و درست روبه‌روی گنبد شیخ لطف‌الله سری به چاه حاج میرزا بزنید البته برای پیداکردنش باید از کسبه سؤال کنید حیف است که به اصفهان بروید اما یک ساعتی در چاه حاج میرزا ننشینید و غذایی نخورید و چای و قلیانی نزنید و دوغ و گوش فیل را امتحان نکنید.هرچه سوغاتی می‌خواهید در همان میدان نقش جهان پیدا خواهید کرد.

  اصفهان,جاهای دیدنی اصفهان,گردشگری اصفهان

  اما دیدنی‌های اصفهان فقط در کاشان و اصفهان خلاصه نمی‌شود.  اگر اهل طبیعت گردی هستید می‌توانید یک روز کامل را به دیدن جاذبه‌های طبیعی اطراف سمیرم اختصاص دهید. دو آبشار بسیار زیبا و منحصر به فرد سمیرم و آب ملخ را حتما ببینید. البته آبشار سمیرم به دلیل سهولت دسترسی احتمالا شلوغ خواهد بود اما آبشار آب ملخ خلوت‌تر، زیباتر و منحصربه فردتر است.اگر اهل ماجراجویی هستید حتما غارپلنگ را در 12 کیلومتری شهر کمه از توابع سمیرم ببینید. برای ورود، دهانه غار را باید به طور خزیده طی كرد و پس از آن وارد محوطه بزرگی می‌شوید، طول غار حدود 95 متر است، صخره‌های داخلی غار به شكلی انسان را به درون آن هدایت می‌كنند كه گویی شخصیت مهمی‌در انتهای آن به انتظار ایستاده است. هرچند از نظر علمی‌هیچ توجیهی برای این افسانه مردم محلی مبنی بر سنگ شدن پلنگ آدمخوار وجود ندارد اما تخته سنگ بزرگی در انتهای غار موجود است كه به شكل پلنگی عظیم الجثه در حالت خوابیده است.

  اصفهان,جاهای دیدنی اصفهان,گردشگری اصفهان

 یکی دیگر از جاهای بسیار دیدنی اصفهان که ملغمه‌ای از جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی است روستای کویری ورزنه است. زنان این روستا بر خلاف جاهای دیگر ایران همیشه چادرسفید سر می‌کنند. ارگ قورتان در نزدیکی ورزنه یکی از بزرگ‌ترین ارگ‌های ایران است که هنوز مردم در آن سکونت دارند و نیز تپه ماسه‌های طلایی و بکر ورزنه ارزش طی مسافت 100 کیلومتری اصفهان تا ورزنه را دارد. باتلاق گاوخونی در نزدیکی ورزنه قرار دارد اما یادتان باشد که برای دیدنش نروید چون در حال حاضر به‌خاطر بسته بودن آب زاینده رود خشک است.

فارس
حافظ،  عشاق را می​طلبد
بهترین مسیر برای رسیدن به مرکز استان فارس(شیراز) مسیر تهران- قم - کاشان- اصفهان- شهرضا-آباده- مرودشت-شیراز به طول 940 کیلومتر است. هرچند استان فارس به دلیل آثار به جا مانده از دوره پیش از اسلام و به‌خصوص تخت جمشید و پاسارگاد (آرامگاه کوروش) معروف است اما بهتر است قبل از سفر به این استان با جاذبه‌های دیگر تاریخی، طبیعی و فرهنگی این خطه از ایران آشنا شوید. در 135 کیلومتری شیراز و پیش از آنکه به مرودشت برسیم در سمت چپ بزرگراه تابلویی ما را به سمت محوطه تاریخی پاسارگاد که به‌خاطر مقبره کوروش زبانزد است راهنمایی می‌کند. هرچند تک‌تک بخش‌های محوطه تاریخی پاسارگاد برای تاریخ دانان و علاقه‌مندان میراث فرهنگی بسیار با ارزش است اما برای مخاطب عام جالب‌ترین قسمت این مجموعه آرامگاه کوروش است. پیشنهاد ما این است که اگر اطلاعات دقیقی از بناهای دیگر این مجموعه ندارید پس از دیدن آرامگاه کوروش این مجموعه را ترک کنید و به سمت نقش رستم بروید. نقش رستم در فاصله 66 کیلومتری شیراز  و در سمت چپ بزرگراه قرار دارد. آرامگاه 4تن از پادشاهان هخامنشی، نقش برجسته‌های متعددی از وقایع مهم دوران ساسانیان، نقش‌برجسته ویران‌شده‌ای از دوران عیلامیان و بنای معماگونه کعبه زرتشت  در این مکان قرار دارند. 6 کیلومتر پس از نقش رستم به تخت جمشید می‌رسید. بازدید از تخت جمشید حداقل 4 ساعت طول خواهد کشید. اگر زمان کافی ندارید این بازدید را  روز آخر و هنگام بازگشت انجام دهید و به هیچ وجه بدون راهنما یا کتاب راهنما اقدام به بازدید نکنید.

     شیراز,مکانهای تفریحی شیراز,گردشگری شیراز

 حافظیه شیراز

 شهر شیراز خوشبختانه هم دارای هتل‌ها و مهمانسراها و هتل‌های سنتی خوب است و هم خانه‌های مبله برای اجاره کردن در آن پیدا می‌کنید. کافی است سری به مرکز شهر و حوالی بازار وکیل بزنید؛ بر در و دیوار شهر  اعلان‌های اجاره خانه  را می‌بینید. بازدید از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهر شیراز دو روز تمام طول خواهید کشید. شب‌های‌تان را در شیراز می‌توانید به زیارت شاه چراغ یا حافظ بروید، همچنین می‌توانید در نزدیکی حافظیه به باغ جهان نما بروید. بهترین سوغاتی‌ها را هم می‌توانید از بازار وکیل و مخصوصا سرای مشیر تهیه کنید.در خیابان پشتی ارگ کریم خانی هم دو سه فالوده‌فروشی هست که نباید از قلم بیفتد.

اما جاذبه‌های تاریخی استان فارس تنها در مرودشت و شیراز خلاصه نمی‌شود. شهرستان کازرون در فاصله 154 کیلومتری غرب شیراز  بیشترین آثار به جا مانده از دوره ساسانی را در خود جا داده است؛ معبد آناهیتا ایزدبانوی آب، شهر باستانی بیشاپور که زمانی پایتخت ایران بوده و بزرگ‌ترین مجسمه دوره ساسانی مجسمه شاپور اول از آن جمله‌اند. می‌توانید یک روز کامل از سفر خود را به آثار تاریخی و طبیعی کازرون اختصاص دهید، یادتان باشد در مسیر شیراز به کازرون وقتی هنوز کمتر از 25 کیلومتر از شیراز دور شده‌اید سراغ روستای رمقان و آبشار بسیار زیبای کوهمره سرخی هم می‌توانید بروید.

   

شیراز,مکانهای تفریحی شیراز,گردشگری شیراز

عمارت مرکزی باغ ارم شیراز

هرچند معروفترین جاذبه طبیعی استان فارس آبشار مارگون است اما ما به دلیل ازدحام بیش از حدگردشگران بازدید از این آبشار را در تعطیلات نوروز پیشنهاد نمی‌کنیم. شاید در مورد دریاچه‌های استان فارس هم زیاد شنیده باشید اما اگر می‌خواهید دریاچه‌ای پر آب ببینید بهتر است به تماشای دریاچه‌های استان فارس نروید در این میان دریاچه مهارلو که در فاصله 10 کیلومتری جنوب شرقی شیراز که تبدیل به دریاچه نمک شده دیدنی است و به‌خاطر فاصله اندکش با شیراز می‌تواند یکی از گشت‌های کوتاه اما دیدنی شما باشد اما اگر می‌خواهید از جاذبه‌های طبیعی فارس حسابی لذت ببرید بهتر است 100 کیلومتر از شیراز به سمت شمال غرب بروید تا به سپیدان برسید. به جز  پیست اسکی مجهز سپیدان که دومین پیست اسکی بین‌المللی ایران است می‌توانید در 20 کیلومتری اردکان (مرکز شهرستان سپیدان) سراغ تنگ تیزاب را بگیرید و کنار رودی که از کوه‌های یاسوج تا تنگ تیزاب آمده است در کمپ‌هایی که برای گردشگران مهیا شده ساعاتی بیاسایید. اگر اهل ماجراجویی و کوهپیمایی هستید می‌توانید دیگر جاذبه‌های طبیعی و بکر فارس را جست‌وجو کنید جاهایی مانند تنگ دم اسب و  تنگ رغز که از بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی ایران هستند.

منبع:مجله زندگی ایده آل


ویدیو مرتبط :
مصوبات سفر به استان فارس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفر تیم ملی بلژیک به اصفهان منتقی است



 

 

سفر تیم ملی بلژیک به اصفهان منتقی است

 

رئیس کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال از منتفی شدن سفر تیم ملی فوتسال بلژیک به اصفهان خبر داد و اعلام کرد، مسئولان چند شهر و تیم تقاضای میزبانی از این تیم اروپایی را کرده‌اند.

عباس ترابیان گفت: پس از آنکه باشگاه فولاد ماهان اصفهان رسما از میزبانی دیدار تیم‌های ملی ایران و بلژیک انصراف داد، ما هم تصمیم برآن گرفته‌ایم تا این بازی و دیگر دیدارهای تدارکاتی بلژیک در ایران را در شهری دیگر برگزار کنیم.

وی در ادامه افزود: با وجود اینکه اصفهانی‌ها ابراز تمایل کرده‌اند تا میزبان این بازی شوند، تصمیم کمیته فوتسال برجای خود باقی است و مسابقه یاد شده در شهری دیگر برگزار خواهد شد.

رئیس کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: برای میزبانی تیم ملی فوتسال شهرهای یزد، آمل و قرچک ورامین ابراز تمایل کرده‌اند اما هنوز برای انتخاب شهر میزبان تصمیم گیری نکرده‌ایم.

پیش از این قرار بود تیم ملی فوتسال بلژیک در هفته آخر دی‌ماه به ایران آمده و طی روزهای 25 تا 27 دیماه سه دیدار دوستانه را به ترتیب مقابل تیم‌های ملی و امید ایران و فولاد ماهان اصفهان برگزار کند که با انصراف باشگاه فولاد ماهان از میزبانی این تیم اروپایی نحوه برگزاری دیدارهای دوستانه تیم ملی بلژیک در کشورمان با تغییر مواجه شده است.

ترابیان در این خصوص گفت: برای نحوه برگزاری دیدارهای دوستانه بلژیک در ایران به جمع بندی نرسیده‌ایم اما با توجه به انتخاب میزبان این تیم، تعداد و نحوه برگزاری دیدارهای تدارکاتی با بلژیک را انتخاب می کنیم.