گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین غار آبی جهان کجاست؟


اگر می‌خواهید در فضایی آرام و زیبا لحظاتی را با خود به دور از هیاهو و شلوغی‌های شهر خلوت کنید و از مشکلات دنیای امروزی فارغ شوید به بزرگترین، طولانی‌ترین و زیباترین غار آبی جهان، بهشت خاموش یعنی غار علیصدر در همدان سفر کنید.

خبرگزاری ایسنا: قدمت سنگ‌های غار علیصدر به دوره ژوراسیک از دوران دوم زمین‌شناسی (۱۹۰-۱۳۶ میلیون سال قبل) برمی‌گردد. دهانه اصلی غار علیصدر در فاصله ۷۵ کیلومتری شمال غربی همدان در کوه‌های زاگرس یکی از روستاهای شهرستان کبودراهنگ به همین نام، قرار دارد.

مردم روستای علیصدر کبودراهنگ و روستاهای اطراف، از قدیم‌الایام به وجود این غار پی برده بودند و از آب آن بهره‌برداری می‌کردند. علاوه بر این، در 100 سال گذشته، اهالی روستا با هدایت مازاد آب نهر سراب به غار علیصدر، از آن به عنوان مخزن و سدی برای استفاده در فصل گرما بهره می‌بردند.

هوای مطبوع و مطلوب غار در ایام مختلف سال به‌خصوص در بهار و تابستان موجب شده تا گردشگران بسیاری این پدیده شگرف طبیعی را به عنوان اولین و مهم‌ترین مقصد گردشگری خود انتخاب کنند. در ایام نوروز 92 استقبال از این غار به حدی بود که برخی افراد ساعت‌ها برای گرفتن بلیت در صف منتظر می‌ماندند. برخی نیز مجبور بودند شب را در روستای علیصدر به امید بازدید از این غار صبح کنند.

منظره داخل غار بسیار بدیع و هوای آن بسیار پاک و لطیف بوده و عاری از هرگونه گرد و غبار و آلودگی میکروبی است و در تابستان خنک و در زمستان گرم و مطبوع است. همچنین هوای داخل غار سبک بوده و حالت سکون مطلق دارد. به طوری که چنانچه شمعی در آنجا روشن کنند، هیچ گونه حرکتی در شعله شمع دیده نمی‌شود.

علیصدر غاری زنده است و هیچ گونه گاز سمی در آن یافت نمی‌شود و جریان هوایی که در آن وجود دارد از تنگی نفس جلوگیری می‌کند. همچنین به علت عدم وجود نور خورشید هیچگونه حیات جانوری در این غار دیده نمی‌شود.

اما فضای سراسر آرامش و معنوی این غار باعث شده تا در هنگام ورود احساس سبکی و نزدیکی خاصی با آفریدگار این پدیده عظیم داشته باشی. قندیل‌های زیبا که توسط نقاشی چیره‌دست بر بوم غار کشیده شده بیش از هر چیز چشم علاقمندان را به خود جذب می‌کند.

غار علیصدر به دو غار سراب و سوباشی متصل است که با هر کدام به ترتیب هفت تا 11 کیلومتر فاصله دارد.هم‌اکنون 14 کیلومتر از طول غار علیصدر شناسایی شده که در چهار کیلومتر آن می‌توان قایقرانی کرد. بسیاری از زمین‌شناسان معتقدند که غار علیصدر با غارهای دیگری همچون غار قوری‌قلعه در ارتباط است.

آنچه غار علیصدر را از سایر غارهای آبی جهان متمایز می‌کند، سهولت استفاده از کانال‌های آبی درون آن است که به سبب وسعت غار به ‌راحتی می‌توان در آن طی مسیر کرده و با قایق‌های معمولی از درون آنها گذشت.

در برخی از معابر غار 10 الی 11 کیلومتر پیشروی شده است، ولی هنوز تمام کانال‌ها و شبکه‌های ارتباطی غار کشف نشده‌اند. در حال حاضر، پس از طی مسیر قابل قایقرانی، غارنوردی پیاده، در قسمت خشک غار آغاز می‌شود و گردشگران پس از طی مسافتی نسبتاً طولانی مجدداً با قایق ادامه مسیر می‌دهند.

غار علیصدر از بسیاری جهات، علی‌الخصوص به علت وجود گذرگاه‌های ممتد آبی و دریاچه‌های وسیع و قابل قایقرانی که در سرتاسر غار گسترده شده‌اند، یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعی ایران و جهان و پدیده‌ای منحصر به فرد در نوع خود است.

فقط در معدودی از غارهای جهان، مثل غار مولیس در فرانسه و غارهای شوالیه و بوکان در استرالیا، چنین زیبایی‌های خیره کننده‌ای وجود دارد.

نکته جالب این که غار از نوع غارهای تحکیم یافته است که در طول پنج میلیون سال گذشته هیچ گونه ریزشی در آن صورت نگرفته چرا که استالاگتیت و استالاگمیت‌های موجود در غار با عمری به همین میزان دیده می‌شوند.

آب دریاچه غار به قدری زلال بوده که تا عمق 10 متری با نور معمولی و چشم غیرمسلح به خوبی قابل رویت است. عمق آب غار، در قسمت‌های مختلف آن از صفر تا 14 متر در نوسان است.

در مجموع، بازدید از محوطه وسیع قندیل‌ها، قندیل بزرگ، جزایر سوم و چهارم، قایقرانی، غارنوردی و گذر از پیچ و خم گذرگاه‌های آبی و دالان‌هایی با سقف بلورین، به بیننده می‌باوراند که این اثر، حقیقتاً یکی از شاهکارهای جهان آفرینش است و هیچ وصفی توان توصیف این همه شکوه و زیبایی را ندارد.

این غار تاریخی و بنام چیده شدن سفره‌ی هفت‌سین ایسنا را هم در عمق آب‌های خود تجربه کرده است. گروه غواصی خبرگزاری ایسنا در اسفند ماه سال 91 در حرکتی بدیع، برای نخستین ‌بار چینش سفره‌ی هفت‌سین را در عمق دهلیزهای آبی غار علیصدر همدان انجام داده است.









ویدیو مرتبط :
تخریب نمکدان طولانی ترین غار نمکی جهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دومین غار بزرگ آبی ایران



 

دومین غار بزرگ آبی ایران

 

اگرچه هوا برای سفر به مناطق شمال غربی کشور هنوز کمی سرد است، اما اگر اهل سفرهای طبیعت گردی و به خصوص غارنوردی باشید، فرصت خوبی است تا سری به ارومیه و غار سهولان بزنید که دومین غار بزرگ آبی ایران لقب گرفته است.

 

غار سهولان باید در آذربایجان غربی و در حدود 43 کیلومتری شمال شرقی مهاباد در محور مهاباد - بوکان قرار دارد. این غار در قدیم خانه مردم پارت بوده و امروز یکی از مهمترین و کم نظیرترین غارهاى طبیعی کشور و از شگفت‌انگیزترین جلوه هاى طبیعت زیباى استان آذربایجان غربی بشمار می‌رود.

 

سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان است و این غار در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است. مردم محلی غار را کونه کوتر، یعنی لانه کبوتر هم می‌‌نامند که دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است.

 

مساحت داخلی غار سهولان حدود 600 مترمربع است و محتویات غار سنگ های آهکی است. ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن 50 متر است و عمق آب در برخی جاها به 32 متر می‌‌رسد. اختلاف دمای درون و بیرون غار بین 10 الی 15 درجه است.

 

 

غار بزرگ آبی ایران

غار سهولان شبیه غار علیصدر در همدان است. این غار آبی با جلوه‌هاى طبیعی و قندیل‌هاى منحصر به فردى که دارد در دامنه رشته کوه‌های کوتر قرار دارد. این پدیده زیبا و نادر داراى 2 دهانه است.

 

مطالعات غارشناسان نشان می‌دهد که این غار بر اثر فعالیت هاى زمین شناسی به اواخر دوره کرتاسه برمی گردد که قدمت آن به 70میلیون سال قبل بازمی گردد.

 

 

دومین غار بزرگ آبی ایران

 

 

 

این غار 100 سال پیش براى اولین بار توسط ژاک دمرگان فرانسوى مورد کاوش و بررسی قرار گرفت. پس از آن در سالهاى جنگ جهانی دوم نیز توسط یک هیات انگلیسی مجددا مورد مطالعه قرار گرفت و در مهرماه 1373 توسط غارشناسان ایرانی شناسایی شد.

 

 

کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند به استناد لایه‌هاى سفالی که از منطقه دالان اصلی و تالار بزرگ و دهلیز ورودى کونه مالان بدست آمده این غار از هزاره‌هاى دوم و اول قبل از میلاد تا دوره پارتی و اسلامی و حتی زمان‌هایی از قرون وسطی مورد سکونت انسانها قرار گرفته است.

 

غار سهولان دارای دو در اصلی است که به هم راه دارند و می توان از هر یک از آنها وارد غار و از در دیگر خارج شد. بعد از ورود به غار و پس از طی مسیر پیاده سوار قایق خواهید شد و به دیدن غار خواهید پرداخت که این روزها به لطف نور پردازی محیط درونی اش با انواع لامپ ها و نورافكن ها چراغانی شده و مناظر شگفت انگیزی را مقابل چشمان شما می آورد. رسوبات داخل غار اشکال گوناگونی دارد: پای فیل، عروس دریایی، خفاش و... که به همراه قندیل های زیبای غار آن را بسیار دیدنی کرده است.

 

بد نیست بدانید که درجه حرارت این غار چه در فصل تابستان و چه زمستان بین 10 تا 13 درجه سانتیگراد در نوسان است اما رطوبتی به اندازه 70 تا 80 درصد دارد!

 

منبع:tebyan.net