گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

آشنایی با قلعه رودخان + تصاویر قلعه رودخان



قلعه رودخان,قلعه رودخان گیلان,عکس قلعه رودخان

بنیاد قلعه رودخان را به دوره ساسانیان نسبت داده اند

 

قلعه رودخان از  بزرگترین دژهای نظامی

قلعه رودخان از دو بخش ارگ (محل زندگی حاكم و حرمسرای وی) و قورخانه (محل فعالیت های نظامی و زندگی سربازان) تشكیل شده است. از روستای قلعه رودخان تا خود قلعه طبیعت بسیار زیبا و چشم اندازهای زیادی وجود دارد كه توجه هر بیننده ای را به خود جلب می كند. مساحت قلعه رودخان بالغ بر ۵۰ هزار مترمربع است.

قلعه رودخان

قلعه رودخان میراث مهمی است از دژهای نظامی حكومتی در گیلان. قلعه رودخان، این قلعه مهم تاریخی كه مدت ها مركز فرمانروایان گیلان بوده است، از بزرگترین و باعظمت ترین دژهای نظامی گیلان و حتی ایران محسوب می شود. برخی از كارشناسان، بنیاد قلعه رودخان را به دوره ساسانیان نسبت داده اند. قلعه رودخان در زمان سلجوقیان تجدیدبنا شده و از پایگاه های مبارزاتی اسماعیلیان به شمار می رفته است.

 

قلعه رودخان کجاست؟

قلعه رودخان در فاصله ۲۰ كیلومتری جنوب غربی فومن واقع شده است. مساحت قلعه رودخان بالغ بر ۵۰ هزار مترمربع و در ارتفاعی بیش از ۶۰۰ متر در بلندترین نقطه كوه واقع شده است.

برای رسیدن به قلعه رودخان بعد از عبور از شهر فومن و گذشتن از روستاهای گشت، كردمحله، سیاه كش، شمس تالان، گوران پس، هولس كام، سیدآباد و قلعه رودخان به روستای حیدرآلات می رسیم كه از این روستا تا محل قلعه رودخان حدود ۵ كیلومتر فاصله است. در حال حاضر بیشتر مساحت آن در قالب طرح پارك جنگلی، سنگ چین و شن ریزی شده است.

 

قلعه رودخان,عکس قلعه رودخان,قلعه رودخان گیلان

عکس قلعه رودخان

 

برای نخستین بار در سال ۱۸۳۰ میلادی آلكساندر شودزكو خچكو محقق لهستانی الاصل هنگام تحقیق در گیلان متوجه قلعه رودخان شد و در یادداشت های خود موقعیت این بنا را به ثبت رساند. او درباره قلعه رودخان می نویسد: «دژی است بر بالای كوهی در قسمت علیای رودخانه ای به همین نام، بام آن سنگی است و طرفین ورودی دارای دو برج دفاعی مستحكم است و بر كتیبه سردر ورودی آن حك شده است كه این قلعه برای نخستین بار در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هـ.ق برای سلطان حسام الدین امیردباج بن امیر علاءالدین اسحق تجدید بنا شده است.»

 

دلیل نام گذاری قلعه رودخان
چون این قلعه تاریخی در کنار رودخانه ای بنا شده، معادل باستانی "دژ رودگان" یا "روگان" (دژی که در کنار رود قرار دارد) یا تغییر یافته آن به نام قلعه رودخان خوانده می شود. این قلعه به زبان اهالی آن منطقه که تالش هستند قله رخون نامیده میشود. سپس به مرور زمان به «قلعه رودخان» تبدیل شده است. قلعه رودخان در دوران های تاریخی به نام های «قلعه هزارپله»، «حسامی»، «سکسار»، «سگسار» و «سگسال» نیز خوانده شده است.

 

پیشینه تاریخی قلعه رودخان

 

عکس قلعه رودخان,تصاویر قلعه رودخان,عکسهای قلعه رودخان

 قلعه رودخان در فاصله ۲۰ كیلومتری جنوب غربی فومن واقع شده است

 

با اینکه قلعه رودخان، مدت ها تخت سلطنت و مرکز حکمرانی حکام گیلانی بیه پس بوده، در متون تاریخی و جغرافیایی گیلان تا قبل از قرن دهم هجری نامی از قلعه رودخان به میان نیامده است. تنها عبدالفتاح فومنی در کتاب تاریخ گیلان (ص183) یک بار از کوه قلعه رودخان یاد می کند و می نویسد: «امیره شاهرخ و کامیاب، پسران امیره سالار و بنی اعمام حسین خان بودند که به دستور حسن خان کهدمی در کوه قلعه رودخان کشته شدند.»

 

قلعه رودخان در فومن,پیشینه قلعه رودخان,قلعه رودخان

تصاویر قلعه رودخان

 

سلاطین اسحاقوند که از سال 550 تا 1002 ه - ق بر قسمت اعظم این مناطق حکمرانی داشته و نسبت خود را به اشکانیان می رساندند، از قلعه رودخان با توجه به موقعیت دفاعی ممتاز و سوق الجیشی آن، به عنوان مقر فرمانروایی خود استفاده کرده و به دفعات در تجدید بنا و مرمت آن همت گماشته اند، به طوری که قلعه رودخان در فاصله سال های 918 تا 921 ه-ق به دستور سلطان حسام الدین امیر دباج بن امیر علاء الدین اسحاقی مرمت گردیده و از آن زمان به بعد، به نام "قلعه حسامی" نیز معروف شده است. هدایت خان حاکم فومن، در سال 1175 ه- ق در زمان قیامش علیه کریم خان زند به تعمیر قلعه رودخان پرداخت و با تجهیز آن به توپ های جنگی، آن را برای دفاع از خود آماده نمود.


توصیف قلعه رودخان

 

پیشینه قلعه رودخان,قلعه رودخان در فومن,عکس قلعه رودخان

قلعه رودخان گیلان

 

قلعه رودخان از دو بخش ارگ (محل زندگی حاكم و حرمسرای وی) و قورخانه (محل فعالیت های نظامی و زندگی سربازان) تشكیل شده است. ارگ قسمت غربی شامل دروازه ورودی، چشمه، حوض، آب انبار و سردخانه، حمام، آب ریزگاه، شاه نشین و تعدادی واحد مسکونی که به وسیله برج و باروهایی محصور شده اند. قلعه رودخان کلاً دارای دو ارگ و شانزده قراول خانه است؛ ارگ یا شاه قلعه در دو طبقه و از آجر ساخته شده، قراول خانه ها، به صورت دو طبقه با نورگیرها و روزنه های متعدد مسلط بر محیط اطراف است. در ورودی یا دروازه قلعه رودخان، شمالی است و در دو طرف آن دو برج توپر بسیار عظیم ساخته شده است که در گذشته بر بالای آن کتیبه ای نصب شده بود، این کتیبه در حال حاضر در موزه رشت نگهداری می شود.

 

قلعه رودخان و طبیعت منطقه اطراف آن

 

قلعه رودخان کجاست,درخصوص قلعه رودخان,عکس قلعه رودخان

عکس قلعه رودخان

 

از روستای قلعه رودخان تا خود قلعه طبیعت بسیار زیبا و چشم اندازهای زیادی وجود دارد كه توجه هر بیننده ای را به خود جلب می كند. رفت و آمد با وسیله نقلیه تا فاصله یك و نیم كیلومتری قلعه رودخان امكان دارد.

 

قلعه رودخان گیلان,قلعه رودخان,عکس قلعه رودخان

قلعه رودخان ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد

 

در مسیر صعود به قلعه رودخان، درختانی با قدمت زیاد، به سمت آسمان سربرافراشته اند و نور از لابه لای شاخه های این درختان به پایین می ریزد. قلعه رودخان ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. در سمت راست قلعه رودخان، رودخانه ای به همین نام قرار دارد كه از ارتفاعات سرچشمه گرفته و آب آن از جنوب به شمال در جریان است.

 

مشكلات موجود در قلعه رودخان
نبود راه ارتباطی مناسب تا پای قلعه رودخان بخصوص چند كیلومتر انتهایی جاده كه به صورت خاكی و بدون زیرسازی است، برای گردشگران مشكل آفرین است. نداشتن پاركینگ مناسب برای اتومبیل ها، نبودن امكانات پذیرایی مانند رستوران، چایخانه و اقامتگاه، فقدان هرگونه امكانات رفاهی و تسهیلاتی در پای قلعه رودخان از مشكلات موجود بر سر راه مسافران قلعه است.

 

عکسهای قلعه رودخان,قلعه رودخان در فومن,پیشینه قلعه رودخان

قلعه رودخان در فومن

 

متاسفانه مردم ساكن در نواحی مجاور قلعه رودخان كه از دامداری و كشاورزی امرار معاش می كنند از شرایط نامطلوب اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی رنج می برند. این در شرایطی است كه همین مردم در كنار بنای باعظمتی زندگی می كنند كه از تمدنی كهن حكایت دارد و شرایط به وجود آمده از نظر گردشگری در منطقه می تواند تحولی عظیم در بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم منطقه پدید آورد.

 

قلعه رودخان، تحت تاثیر حوادث طبیعی
رطوبت بیش از حد هوا باعث رویش گیاهان در لابه لای دیواره های قلعه رودخان و پوسیدگی آنها شده است. با این حال قلعه رودخان در مقایسه با قلعه های دیگر سالم مانده است. حوادث طبیعی و دستبردهای انسانی هرچند كه آسیب های زیادی به پیكره عظیم قلعه رودخان وارد كرده اند ولی از عظمت و بزرگی آن كاسته نشده است.

 

مرمت قلعه رودخان

 

قلعه رودخان در فومن,عکسهای قلعه رودخان,عکس قلعه رودخان

قلعه رودخان در ارتفاعی بیش از ۶۰۰ متر در بلندترین نقطه كوه واقع شده است

 

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گیلان، بنا به ضرورت عملیات مرمت و استحکام بخشی، بنای قلعه رودخان را در دستور کار خود قرار داده است. با عنایت به شواهد موجود، بنای قلعه رودخان از رویش گیاهان هرز و ریشه درختان خودرو، بیشترین صدمه را متحمل می شود؛ به همین منظور گیاه زدایی داخل قلعه و قطع درختانی که برج ها و دیوارها را در معرض خطر جدی قرار می دهند، طی چند مرحله انجام شده، ولیکن با توجه به وسعت زیاد قلعه رودخان و شرایط اقلیمی منطقه، این اقدام می باید کماکان ادامه داشته باشد.

 

پیشینه قلعه رودخان,قلعه رودخان تاریخچه,قلعه رودخان

عکسهای قلعه رودخان

 

کار پژوهش داخل بنای قلعه رودخان (طی سال های 79، 82، 83)، با جدیت تمام انجام شده، گیاه زدایی و باز کردن مسیر کاوش، قبل از شروع هر فصل پژوهش، ادامه داشته که تاکنون چهار فصل گمانه زنی و پیگردی باستان شناسی، به منظور دستیابی به نکات تازه ای پیرامون سال ساخت بنا، انجام گرفته است.

 

مواد فرهنگی حاصل از این کاوش ها در قلعه رودخان، عبارت اند از: سفال های دست ساز و چرخ ساز (لعابدار و بدون لعاب) که قدمت آنها احتمالاً به دوره صفویه می رسد و چندین نوع کاشی که شامل: کاشی های مثلثی با لعاب یک دست قهوه ای سوخته، کاشی های شش گوش بزرگ به رنگ فیروزه ای و کاشی های تزئینی با لعاب آبی و نقش گل های سفید شاه عباسی که مربوط به دوره صفویه است.

 

نظر به ویژگی های استثنایی بنای قلعه رودخان و طبیعت بسیار زیبا و جذاب آن، لازم است با اقدام هماهنگ سازمان ها و ادارات دولتی نظیر؛ منابع طبیعی، محیط زیست، راه و ترابری، میراث فرهنگی وگردشگری، قلعه رودخان و محیط پیرامون آن، به یکی از قطب های مهم گردشگری کشور، تبدیل شود.

 

گردآوری : بخش گردشگری صبح بخیر

منابع:
rasekhoon.net
fararu.com


ویدیو مرتبط :
قلعه رودخان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قلعه رودخان



 

 

قلعه رودخان

 

 

قلعه رودخان آرمیده در دل جنگل در دوره سلجوقیان این قلعه تجدید بنا شده و از پایگاه های مبارزاتی اسماعیلیان بوده است . بر روی سردر ورودی آن درج شده است كه این قلعه در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هجری قمری برای سلطان حسام الدین امیردباج بن امیر علاء الدین اسحق تجدید بنا شده است.

 

این كتیبه در موزه گنجینه رشت نگهداری می شود. قلعه رودخان نام قلعه ای تاریخی متعلق به دوران سلجوقی در ۲۰ كیلومتری جنوب غربی شهر فومن در استان گیلان است. این قلعه با ۲۶، هكتار مساحت بر فراز ارتفاعات روستای رودخان قرار دارد.دیوار قلعه ۱۵۰۰ متر طول دارد و در آن ۵ برج قرار گرفته شده است. در دوره سلجوقیان این قلعه تجدید بنا شده و از پایگاه های مبارزاتی اسماعیلیان بوده است.

 

بر روی سردر ورودی آن درج شده است كه این قلعه در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هجری قمری برای سلطان حسام الدین امیردباج بن امیر علاء الدین اسحق تجدید بنا شده است. این كتیبه در موزه گنجینه رشت نگهداری می شود. این قلعه در ارتفاعی بین ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دریا واقع شده است و در كنار آن رودخانه ای با همین نام جاری است.قلعه رودخان در۲۰ كیلومتری جنوب شرقی فومن از دهستان گوراب پس در بخش مركزی شهرستان فومن قرار دارد. ارتفاع این قلعه بین ۶۵۵ تا ۷۱۵ از سطح دریا در خط الراس یكی از ارتفاعات منطقه واقع شده است

 

.در سمت راست قلعه، رودخانه ای به همین نام قرار دارد كه از ارتفاعات سرچشمه گرفته و آب آن از جنوب به شمال در جریان است. علاقه مندان به دیدن قلعه بعد از عبور از شهر فومن، پس از گذشتن از روستاهای گشت، كر و محله، گشت رودخان، سیاه كش، گوراب پس، ملسكام و سعیدآباد به روستای قلعه رودخان رسیده و پس از گذشتن از حیدرآلات و طی سه كیلومتر جاده خاكی وارد اراضی پارك جنگلی قلعه رودخان شده و بایدمسیر ۵/۱ كیلومتری صعود تا محل قلعه را از راه پله احداث شده، عبور كنند. گفتنی است، قلعه رودخان از دو بخش تشكیل شده است، قسمت ارگ یا شاه قلعه در دو طبقه و از آجر ساخته شده كه در قسمت غربی این بنا واقع است، قلعه كلا دارای دو ارگ شانزده قراول خانه است.

 

 

 

قلعه رودخان

 

 

در ورودی یا دروازه قلعه شمالی است و در دو طرف آن دو برج توپر بسیار عظیم ساخته شده است و بر بالای دروازه اصلی، كتیبه ای نصب شده بود كه این كتیبه در حال حاضر در موزه رشت نگهداری می شود. برخی از ساكنین منطقه به این شایعه باور دارند كه این قلعه را «جن ها» بنا كرده اند. آنها در باور خود، اظهار می دارند هیچ بنایی كه توسط آدمیزاد بنا شده باشد، نمی تواند اینقدر دوام بیاورد.

 

بر اساس تحقیقات انجام شده، این دژ عظیم كه به قلعه روخان (رودخان) موسوم است، طی وقایع و رویدادهایی كه پس از دوره ساسانی به وقوع پیوست، تخریب شد، اما در قرن ۵ و ۶ هجری قمری و در زمان حكومت سلجوقیان تجدید بنا شد و به همین جهت در شمار قلاع اسمعیلیه مشهور است.

 

از روستای قلعه رودخان تا قلعه رودخان طبیعت بسیار زیبا و چشم اندازهای زیادی وجود دارد كه توجه هر بیننده ای را به خود جلب می كند. در مسیر صعود به قلعه درختانی با قدمت طولانی به سمت آسمان قد علم كرده و نور از لابه لای شاخه های این درختان به پایین می ریزد.

 

خاطرنشان می شود: قبلا چشمه آبی كه منبع اصلی آب قلعه بود، در حیاط قلعه دیده می شد و معروف است كه این آب را با گنگ از ییلاق زردخونی آورده اند. این چشمه پس از زلزله سال ۱۳۶۹ گیلان خشك؛ اما بعدها به وسیله میراث فرهنگی گیلان احیا شده است.قسمت دوم قلعه، قسمت نظامی یا قورخانه است كه در قسمت شرقی قلعه رودخان قرار دارد.

 

از وجوه جالب توجه در معماری قلعه رودخان كاربرد طاق های جناغی و انواع مختلف آن و نیز طرح های آجركاری و سنگ چینی است كه نشان از دقت نظر سازندگان آن دارد.گفتنی است، با توجه ویژه كار گروه گردشگری گیلان به اهمیت و جایگاه مهم بنای قلعه رودخان و نقشه آن در ایجاد یك قطب بزرگ گردشگری در استان همزمان با فعالیت های اداره كل میراث فرهنگی گیلان زمینه حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی در پارك جنگلی قلعه رودخان فراهم شده، به طوری كه پیش طرح ایجاد تاسیسات اقامتی و پذیرایی در محدوده پارك جنگلی قلعه رودخان ارایه و نظر به ویژگی های استثنایی بنای قلعه رودخان و طبیعت بسیار زیبا و جذاب آن با اقوام های هماهنگ سازمان ها و ادارات دولتی نظیر منابaع طبیعی، محیط زیست، راه و ترابری و میراث فرهنگی و گردشگری در آینده نزدیك قلعه رودخان محیط پیرامون آن به یكی از قطب های مهم گردشگری در كشور تبدیل خواهد شد.