متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

چرا خلافت را از او گرفتند؟



ترجمه فارسی نهج البلاغه
چرا خلافت را از او گرفتند؟
علل و عوامل غصب امامت
ای برادر بنی‏اسدی! تو مردی پریشان و مضطربی که نابجا پرسش می‏کنی، لیکن تو را حق خویشاوندی است، و حقی که در پرسیدن داری و بی‏گمان طالب دانستی، پس بدان که: ظلم و خودکامگی که نسبت به خلافت بر ما تحمیل شد، در حالی که ما را نسب برتر و پیوند خویشاوندی با رسول خدا (ص) استوارتر بود، جز خودخواهی و انحصارطلبی چیز دیگری نبود که: گروهی بخیلانه به کرسی خلافت چسبیدند، و گروهی سخاوتمندانه از آن دست کشیدند، داور خداست، و بازگشت همه ما به روز قیامت است. (در اینجا شعر امرءالقیس را خواند که:) (واگذار داستان تاراج آن غارتگران را، و به یاد آور داستان شگفت دزدیدن شترهای سواری را)
شکوه از ستمهای معاویه
بیا و داستان پسران ابوسفیان را به یادآور، که روزگار مرا به خنده آورد از آن پس که مرا گریاند، سوگند بخدا! که جای شگفتی نیست، کار از بس عجیب است که شگفتی را می‏زداید، و کجی و انحراف می‏افزاید، مردم کوشیدند نور خدا را در داخل چراغ آن خاموش سازند، جوشش زلال حقیقت را از سرچشمه آن ببندند، چرا که میان من و خود، آب را وباآلود کردند، اگر محنت آزمایش از ما و این مردم برداشته شود، آنان را به راهی می‏برم که سراسر حق است و اگر به گونه دیگری انجامید (با حسرت خوردن بر آنها جان خویش را مگذار، که خداوند بر آنچه می‏کنند آگاه است)
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) لِبَعْضِ أَصْحابِهِ وَ قَدْ سَأَلَهُ: کَیْفَ دَفَعَکُمْ قَوْمُکُمْ عَنْ هذَا الْمَقامِ وَ أَنْتُمْ أَحَقُّ بِهِ؟ فَقالَ عَلَیْهِ السَّلامُ: یا أَخا بَنِى أَسَدٍ، إِنَّکَ ‏لَقَلِقُ‏ ‏الْوَضِینِ‏، ‏‏تُرْسِلُ‏‏ ‏فى‏ ‏غَیْرِ ‏‏سَدَدٍ‏! وَ ‏لَکَ‏ بَعْدُ ‏ذِمامَةُ ‏الصِهْرِ وَ حَقُّ الْمَسْأَلَةِ، وَ قَدِ اسْتَعْلَمْتَ فَاعْلَمْ. أَمَّا الْاِسْتِبْدادُ عَلَیْنا بِهذَا الْمَقامِ- وَ نَحْنُ الْأَعْلَوْنَ نَسَباً، وَ الْأَشَدُّونَ بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ ‏نَوْطاً- فَإِنَّها کانَتْ ‏أَثَرَةً شَحَّتْ عَلَیْها نُفُوسُ قَوْمٍ، وَ سَخَتْ عَنْها نُفُوسُ اخَرِینَ، و الْحَکَمُ اللَّهُ وَ الْمَعُودُ إِلَیْهِ الْقِیامَةُ. ‏وَدَعْ‏ ‏عَنْکَ‏ ‏‏نَهْباً‏ ‏‏صِیحَ‏‏ ‏فِى‏ ‏‏حَجَراتِهِ‏‏ وَ ‏هَلُمّ‏ ‏الْخَطْبَ‏ فِى ‏ابْنِ‏ ‏أَبِى‏سُفْیانَ‏! فَلَقَدْ أَضْحَکَنِى الدَّهْرُ بَعْدَ إِبْکائِهِ، وَ لا غَرْوَ وَ اللَّهِ فَیا لَهُ خَطْباً یَسْتَفْرِغُ الْعَجَبَ وَ یُکْثِرُ ‏الْأَوَدَ، حاوَلَ الْقَوْمُ إِطْفاءَ نُورِ اللَّهِ مِنْ مِصْباحِهِ، وَ سَدَّ ‏فَوَّارِهِ‏ مِنْ یَنبُوعِهِ، وَ ‏جَدَحُوا بَیْنِى. وَ بَیْنَهُمْ ‏شِرْباً ‏وَبِیئاً، فَإِنْ تَرْتَفِعْ عَنّا وَ عَنْهُمْ مِحَنُ الْبَلْوى أَحْمِلْهُم مِّنَ الْحَقِّ عَلى ‏مَحْضِهِ‏، وَ إِنْ تَکُنِ الْأُخْرى ‏فَلا ‏تَذْهَبْ‏ ‏نَفْسُکَ‏ ‏عَلَیْهِمْ‏ ‏حَسَراتٍ‏، ‏إِنّ‏ ‏اللَّهَ‏ ‏عَلِیمٌ‏ ‏بِما ‏یَصْنَعُونَ‏.


ویدیو مرتبط :
جواب عمربهنگام مرگ به حضرت علی (ع) در مورد خلافت جهنم میروم ولی خلافت را به تو نمیدهم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دوقلوهای ۱۰۲ ساله تولد خود را جشن گرفتند



دوقلوهای ۱۰۲ ساله انگلیسی در سال جدید میلادی و همزمان با جشن‌های كریسمس تولد خود را جشن گرفتند.

 

دوقلوهای 102ساله

 

دوقلوهای ۱۰۲ ساله انگلیسی در سال جدید میلادی و همزمان با جشن‌های كریسمس تولد خود را جشن گرفتند.

 

«جنی پلمور» و «بتی ریچاردز» كه هر دو اهل منطقه «كورنوال» این كشور هستند،‌ در اول ژانویه سال ۱۹۰۸ میلادی به دنیا آمدند.

 

این دو خواهر دوقلو هر دو بیوه هستند و هم اكنون در نزدیكی «فوئك» در «ترورو» در «كورنوال» و در یك منزل با هم زندگی می‌كنند و از این كه پس از گذشته بیش از یك‌صد سال هنوز در كنار هم هستند، بسیار خوشحال و راضی‌اند.

 

این دو خواهر در مصاحبه‌ای با رسانه‌های دولتی انگلستان، گفتند: درست در روز اول سال جاری میلادی و با حضور افراد باقی‌مانده از فامیل و دوستان و آشنایان جشن تولد ۱۰۲ سالگی خود را در منزلمان برگزار كردیم.

 

دوستان این دو خواهر ۱۰۲ ساله نیز خاطر نشان كردند كه علت اصلی و راز عمر طولانی این دو نفر خنده، شادی و ورزش مداوم است.

 

«بتی» ۱۰۲ ساله نیز، یادآور شد: زندگی امروزه بسیار با زندگی در زمان شاه ادوارد هفتم متفاوت است. من زندگی چند نسل را دیدم، اما از تنها چیزی كه سر در نمی‌آورم رایانه‌ است.

 

كار با این وسیله پیشرفته در عین این كه جذاب است، بسیار سخت نیز به نظر می‌رسد.