متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

پیشگیری از اگزما با آبرسانی پوست در فصل سرما



اگزمای پوستی,پیشگیری از اگزما, آبرسانی پوست

یک متخصص پوست و مو، سرمای زمستان را عاملی برای خشکی پوست دانست و افزود: با آبرسانی پوست و جلوگیری از تبخیر آن می‌توان از بروز مشکلاتی نظیر اگزما جلوگیری کرد.

دکتر جودکی گفت: اگزمای پوستی فرمی از التهاب یا درماتیت است که بر اثر حساسیت ایجاد می شود. این حساسیت می‌تواند بر اثر خوردن غذا، گرده گل و گیاهان، خوردن دارو، مصرف ادکلن، کرم و تماس با مواد شیمیایی ایجاد شود. اگزماها انواع مختلفی دارند، ولی دو نوع آن شایع‌تر است.

وی ادامه داد: نوعی از اگزما بر اساس تماس به وجود می‌آید. برای مثال همه افراد وقتی با عوامل محرک شدید در تماس باشند مبتلا به اگزمای تماسی می‌شوند. این نوع اگزما بر اثر عوامل محرک محیطی به وجود می‌آید و زمینه ژنتیکی ندارد.

این متخصص پوست و مو نوع دیگر اگزمای شایع را آلرژیک درماتیت(حساسیتی) دانست و افزود: در این نوع اگزما معمولا زمینه ژنتیکی وجود دارد و در افراد مستعد حساسیت، ریسک ابتلا به اگزمای آلرژیک بالاست. خشکی پوست، ترشحات پوست، کهیر(در نوع شدید)، خارش و علائم راش روی پوست از علائم اگزماست. اگزماها به پوست محدود هستند و اگر واکنشی و شدید باشند می‌توانند به شکل خارش و کهیر خود را نشان دهند. اگزما به تنهایی خطری ندارد، ولی بسیار آزاردهنده است.

جودکی اگزماها را براساس علائم شامل دو نوع حاد و مزمن عنوان کرد و افزود: در نوع حاد، روی پوست بیمار (بویژه ناحیه دست) دانه‌های ترشح دار آبکی ایجاد می‌شود. همچنین علاوه بر ترشح، قرمزی و خارش شدید نیز وجود دارد. در اگزمای مزمن به جای ترشح، خشکی و ترک پوست ایجاد می‌شود که در فصول سرد شدت آن افزایش پیدا می‌کند.

وی در ادامه گفت: اگزمای مزمن می تواند خشکی‌های شدید پوستی بویژه در فصل سرما ایجاد کند. این خشکی‌ها در بعضی موارد ترک‌های پوستی شدید و عمیقی به وجود می‌آورد که باعث درد در ناحیه ترک خورده می‌شود که بیشتر در نوک انگشتان دست به وجود می‌آید.

این متخصص پوست و مو در رابطه با درمان اگزما اظهار کرد: وقتی پوست دچار مشکل می شود باید قبل از رسیدن به مرحله ترک، دردناک شدن و عفونت سریع آن را درمان کرد. با این حال درصورت ایجاد عفونت نیز قابل درمان است. در عفونت‌هایی با شدت کمتر تجویز آنتی بیوتیک موضعی و درمان‌های دیگری مانند محلول خشک کننده و ضدعفونی کننده می‌تواند موثر باشد. در صورتی که ایجاد چرک، آبسه و التهاب شدید کنار ناخن و نوک انگشت ایجاد شود، ممکن است آنتی بیوتیک به شکل خوراکی نیز تجویز شود.

دکتر جودکی به افرادی که مستعد ابتلا به اگزما هستند، توصیه کرد: از شست و شوی بیش از اندازه پوست بپرهیزند؛ زیرا این کار با خشکی پوست همراه است و زمینه را برای ابتلا به اگزما فراهم می کند.همچنین استفاده از بعضی غذاها و خوراکی‌ها باید در افراد مستعد آلرژی و اگزما محدود شود، برای مثال خوردن غذاهایی که نگهدارنده و مواد افزودنی دارند مانند نوشابه و پفک به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

وی با بیان این‌ که خشکی‌های پوست در فصل سرد بویژه زمستان تشدید می‌شود، افزود: پیشگیری از این مشکل با آبرسانی پوست و جلوگیری از تبخیر آب ممکن است بنابراین توصیه می‌شود از کرم‌هایی که پایه آب و چربی دارند استفاده شود. بهترین کرم نیز برای افراد مستعد آلرژی، کرم‌هایی است که بو، رنگ و افزودنی‌های کمتری دارد.

منبع:ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
فصل سرما، نکات ایمنی و پیشگیری از خطرات گاز گرفتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مراقبت از پوست كودك در فصل سرما



مراقبت از پوست كودك,پوست كودك

 

هوای سرد و خشك زمستان می تواند به پوست ظریف و نرم كودكان آسیب برساند. پوست نازك نوزادان در برابر هوای تند زمستانی حساس تر شده و بیشتر در معرض آسیبهای پوستی قرار می گیرد. در این فصل هوای خشك داخل منزل و هوای سرد بیرون، منجر به ایجاد ترك، خشكی، سوزش و سرخی در پوست نوزادان می شود. بنابراین با آمدن فصل زمستان، شما به كارهایی بیشتر از تعویض پوشك و شیردهی به نوزاد نیاز دارید.
جلوگیری از خشك شدن پوست نوزادان
رطوبت پوست مانع از ایجاد ترك در پوست می شود. بنابراین از میزان رطوبت پوست صورت نوزاد اطمینان حاصل كنید. استفاده از مرطوب كننده برای نوازاد قبل از بیرون رفتن از منزل مهم است. نوزاد را هر روز به حمام نبرید. همیشه از صابون های ملایم و مخصوص به نوزاد در حمام استفاده كنید.
پس از آنكه نوزاد به بازیها و آب پاشیدن های لذت بخش خود در وان حمام پایان داد، او را  با یك حوله تمیز به آرامی خشك كنید. سعی نكنید تا حوله را روی بدن نوزاد بكشید. این كار باعث می شود تا پوست نوزاد دچار سوزش شود. زمانی كه پوست او مرطوب هست و هنوز كامل خشك نشده است، لوسیون را روی بدن او ماساژ دهید تا بهتر جذب بدن شود.
جلوگیری از ترك خوردن لبها
مراقبت از لبهای نوزاد كه همانند غنچه گل رز است را فراموش نكنید. قبل از آنكه می خواهید از منزل بیرون بروید، لبهای نوزاد را با یك لایه بسیار نازك از وازلین بپوشانید. این كار یك دیوار محافظ بین لبها و سرما ایجاد می كند و احتمال ترك خوردگی و خشك شدن لبها را كاهش می دهد. برای درمان ترك و خشكی لب نوازاد نیز می توانید از لوسیون ها، روغن ها، و كرمهای ضد حساسیت مخصوص نوزاد نیز استفاده كنید. چنانچه می خواهید از لوسیون نوزاد استفاده كنید باید از لایه ی ضخیم تری برای این كار استفاده كنید. اگر لبهای نوزاد دچار بریدگی شده است مقدار كمی از پماد یا نرم كندده های لب را در قسمت بریدگی بمالید.
مراقبت از پوست بینی نوزاد در سرما
اگر سرما باعث آبریزش از بینی نوزاد شده است، سعی كنید تا از خشك شدن و ترك خوردن پوست بینی جلوگیری كنید. می توانید از وازلین یا سایر كرمهای مخصوص نوزاد كه ضد حساسیت هستند استفاده كنید. قسمت زیر بینی را با مقداری از كرم مخصوص نوزاد یا وازلین مرطوب نگه دارید. این كار را چند بار در طول روز انجام دهید. این كار برای برطرف كردن مخاط های خشك بینی نیز بسیار مفید است. زمانی كه می خواهید بینی نوزاد را تمیز كنید، از دستمالهای مرطوب استفاده كنید. نوزادانی كه اگزما دارند احتمال می رود تا در بینی آنها باكتری وجود داشته باشد. چنانچه متوجه پوسته پوسته شدن اطراف سوراخهای بینی و دهان و همراه آن آبریزش بینی شدید، با پزشك متخصص تماس بگیرید تا با تجویز آنتی بیوتیكهای موضعی عفونت را برطرف كند.
عرق سوز شدن نوزاد و جلوگیری از آن در زمستان
احتمال دارد تا نوزاد شما در زمستان نیز عرق سوز شود. عرق سوز شدن فقط مخصوص به فصل تابستان نیست. زمانی كه غده های كوچك عرق بسته می شود این اتفاق رخ می دهد. اگر در زمستان لباس نوزاد بیش از اندازه گرم باشد یا در مكانی قرار گرفته باشد كه گردش هوا در آنجا كم باشد (مانند صندلی ماشین مخصوص نوزاد)، نوزاد عرق سوز می شود.
برای جلوگیری از عرق سوز شدن نوزاد، لباسها را به شكل چند لایه به او بپوشانید. به این شكل هوا از لابه لای آنها جریان پیدا می كند. در اینصورت هر زمان كه مشاهده كردید درجه حرارت بدن او بالا رفته است یك لایه از لباسها را از تن او خارج كنید و نوزاد را در مكانی قرار دهید كه از نظر راحتی و تهویه هوا در شرایط خوبی قرار گرفته باشد. زمانی كه از بیرون به منزل برگشتید لباسهای نوزاد را كم كم از تن او خارج كنید و اجازه دهید تا هوا در لباسهای او جریان پیدا كند.
استفاده از كرم ضدآفتاب را فراموش نكنید
درست است كه در زمستان دمای هوا پایین است اما فراموش نكنید كه خورشید هنوز نقش بزرگی در مراقبت از پوست نوزاد در زمستان ایفا می كند. برف، 85 درصد از اشعه های مضر خورشید را منعكس می كند. پس اگر در نواحی پوشیده شده از برف زندگی می كنید قبل از خارج شدن ازمنزل صورت نوزاد را با كرم ضد آفتاب بپوشانید. كرمهای ضد آفتاب با اس پی اف 15 تا 30 برای نوزادان مناسب است.
جلوگیری از سرمازدگی بدن
در طول زمستان، قسمتهایی از پوست به ویژه سر انگشتان دست و پا، گوش، بینی و گونه، كه در معرض هوای سرد قرار می گیرند دچار افت شدید دما می شود و در این زمان رنگ آن قسمت از ناحیه بدن، زرد یا سفید به نظر می رسد. البته اگر سرمازدگی از نوع شدید باشد، منجر به تخریب بافتهای آن قسمت از پوست می شود.
بنابراین مراقب پوشش انگشتان دست و پای نوزاد باشید. از جوراب و كفش گرم، دستكش و كلاه برای كودكان غافل نشوید. اگر نوزاد شما آنقدر كوچك است كه برای حمل او از كالسكه یا صندلی ماشین مخصوص نوزاد استفاده می كنید، از پتوهای گرم یا پوشش كالسكه یا صندلی ماشین مخصوص نوزاد استفاده كنید.

منبع:ninisite.com