متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

پیامبر و فضیلت خویش



ترجمه فارسی نهج البلاغه
پیامبر و فضیلت خویش
ره‏آورد بعثت پیامبر (ص)
پس از ستایش پروردگار، همانا خداوند سبحان، حضرت محمد (ص) را مبعوث فرمود، در روزگارانی که عرب کتابی نخوانده و ادعای وحی و پیامبری نداشت پیامبر اسلام (ص) با یارانش به مبارزه با مخالفان پرداخت تا آنان را به سرمنزل نجات کشاند، و پیش از آنکه مرگشان فرا رسد آنان را به رستگاری رساند، با خستگان مدارا کرد، و شکسته‏حالان را زیر بال گرفت تا همه را به راه راست هدایت کرد، جز آنان که راه گمراهی پیمودند، و در آنها خیری نبود همه را نجات داد، و در جایگاه مناسب رستگاری، استقرارشان بخشید، تا آنکه آسیاب زندگی آنان به چرخش درآمد، و نیزه‏شان تیز شد. به خدا سوگند! من در دنباله آن سپاه بودم، تا باطل شکست خورد و عقب نشست، و همه رهبری اسلام را فرمانبردار شدند، در این راه هرگز ناتوان نشدم، و نترسیدم، و خیانت نکردم، و سستی در من راه نیافت به خدا سوگند! درون باطل را می‏شکافم تا حق را از پهلویش بیرون کشم.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحانَهُ بَعَثَ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ وَ لَیْسَ أَحَدٌ مِنَ الْعَرَبِ یَقْرَأُ کِتاباً، وَ لا یَدَّعِى نُبُوَّةً وَ لا وَحْیاً، فَقاتَلَ بِمَنْ أَطاعَهُ مَنْ عَصاهُ، یَسُوقُهُمْ إِلى مَنجاتِهِمْ، وَ یُبادِرُ بِهِمُ السَّاعَةَ أَنْ تَنزِلَ بِهِمْ، ‏‏یَحْسَرُ‏ ‏‏الحَسِیرُ‏، وَ یَقِفُ ‏الکَسِیرُ، ‏فَیُقِیمُ‏ ‏عَلَیْهِ‏ حَتّى یُلْحِقَهُ غایَتَهُ، إِلَّا هالِکاً لا خَیْرَ فِیهِ. حَتّى أَراهُمْ مَنجاتَهُمْ، وَ بَوَّأَهُمْ مَحَلَّتَهُمْ، ‏فَاسْتَدارَتْ‏ ‏رَحاهُمْ‏، وَ اسْتَقامَتْ ‏قَناتُهُمْ‏ وَ ایْمُ اللَّهِ لَقَدْ کُنْتُ مِنْ ساقَتِها حَتّى تَوَلَّتْ بِحَذافِیرِها، وَ اسْتَوْسَقَتْ فِى قِیادِها، ما ضَعُفْتُ، وَ لا جَبُنْتُ، وَ لا خُنْتُ، وَ لا وَهَنْتُ وَ ایْمُ اللَّهِ ‏لَأَبْقُرَنّ‏ ‏الْباطِلَ‏ حَتّى ‏أُخْرِجَ‏ ‏الْحَقّ‏ ‏مِنْ‏ ‏خاصِرَتِهِ‏. قالَ السَّید الشَریف: وَ قَدْ تَقَدَّمَ مُخْتارُ هذِهِ الْخُطْبَةِ إِلَّا أَنَّنِى وَجَدْتُها فِى هذِهِ الرِّوایَةِ عَلى خِلافِ ما سَبَقَ: مِنْ زِیادَةٍ وَ نُقْصانٍ، فَأَوْجَبَتِ الْحالُ إِثْباتَها ثانِیَةً.


ویدیو مرتبط :
فضیلت معاویه از زبان پیامبر خدا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فضیلت خاندان پیامبر



ترجمه فارسی نهج البلاغه
فضیلت خاندان پیامبر
فلسفه بعثت پیامبران
خداوند، پیامبران را برانگیخت و وحی را به آنان اختصاص داد، و پیامبران را حجت خود بر بندگان قرار داد، تا استدلالی یا جای عذری برای کسی باقی نماند، پس پیامبران انسانها را، با زبان راستگویی به راه حق فرا خواندند. آگاه باشید که خداوند از درون بندگان پرده برمی‏گیرد، نه آنکه بر اسرار پوشیده آنان آگاه نیست، و بر آنچه در سینه‏ها نهفته دارند بی‏خبر است، بلکه خواست آنان را آزمایش کند، تا کدام یک، اعمال نیکو انجام می‏دهد، و پاداش برابر نیکوکاری و کیفر مکافات درخور بدیها شد.
ویژگیهای امامان دوازده‏گانه
کجا هستند آنان که پنداشتند دانایان علم قرآنند نه ما؟ که این ادعا را بر اساس دروغ و ستمکاری بر ضد ما روا داشتند، خدا ما اهل بیت پیامبر (ص) را بالا آورده و آنان را پست و خوار نمود، به ما عطا فرمود و آنها را محروم ساخت، ما را در حریم نعمتهای خویش داخل و آنان را خارج کرد، که راه هدایت را با راهنمایی ما می‏پویند، و روشنی دلهای کور را از ما می‏جویند، همانا امامان دوازده‏گانه همه از قریش بوده که درخت آن را در خاندان بنی‏هاشم کاشته‏اند، مقام ولایت و امامت درخور دیگران نیست، و دیگر مدعیان زمامداری، شایستگی آن را ندارند.
شناساندن گمراهان و خبر از ستمکاری عبدالملک مروان
دنیای زودگذر را برگزیدند، و آخرت جاویدان را رها کردند، چشمه زلال را گذاشتند و از آب تیره و ناگوار نوشیدند، گویا فاسق آنها را می‏نگرم که با منکر و زشتیها یار است (عبدالملک مروان) و با آن انس گرفته و همنشین می‏گردد تا آنکه موی سرش در گناهان سفید گشته و خلق و خوی او رنگ گناه و منکر گیرد، در چنین حالی، کف بر لب به مردم یورش آورد، چونان موج خروشانی که از غرق کردن هر چیز باکش نباشد، یا شعله‏ای که تر و خشک را بسوزاند و همه چیز را خاکستر کند.
اندرزهای جاودانه
کجایند، عقلهای روشنی‏خواه از چراغ هدایت؟ و کجایند چشمهای دوخته‏شده بر نشانه‏های پرهیزگاری؟ کجایند دلهای به خدا پیش‏کش شده و در اطاعت خدا پیمان بسته؟ افسوس که دنیاپرستان بر متاع پست دنیا هجوم آوردند، و برای به دست آوردن حرام یورش آورده یکدیگر را پس زدند، نشانه بهشت و جهنم برای آنان برافراشته، اما از بهشت رویگردان و با کردار زشت خود به طرف آتش روی آوردند، پروردگارشان آنان را فرا خواند اما پشت کرده، فرار نمودند، و شیطان آنان را دعوت کرد، پذیرفته به سوی او شتابان حرکت کرده‏اند.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) ‏بَعَثَ‏ ‏رُسُلَهُ‏ بِما خَصَّهُمْ بِهِ مِنْ وَحْیِهِ، وَ جَعَلَهُمْ حُجَّةً لَهُ عَلى خَلْقِهِ، لِئلّا تَجِبَ الْحُجَّةُ لَهُمْ بِتَرْکِ الْإِعْذارِ إِلَیْهِمْ، فَدَعاهُمْ بِلِسانِ الصِّدْقِ إِلى سَبِیلِ الْحَقِّ. أَلا إِنَّ اللَّهَ قَدْ ‏کَشَفَ‏ ‏الْخَلْقَ‏ کَشْفَةً لا أَنَّهُ جَهِلَ ما أَخْفَوْهُ مِنْ مَصُونِ أَسْرارِهِمْ وَ مَکْنُونِ ضَمائِرِهِمْ، وَ لکِنْ ‏لِیَبْلُوَهُمْ‏ ‏أَیُّهُمْ‏ ‏أَحْسَنُ‏ ‏عَمَلًا، فَیَکُونَ الثَّوابُ جَزاءً وَ ‏الْعِقابُ‏ ‏بَواءً. أَیْنَ الَّذِینَ زَعَمُوا أَنَّهُمُ الرَّاسِخُونَ فِى الْعِلْمِ دُونَنا؟ کَذِباً وَ بَغْیاً عَلَیْنا، أَنْ رَفَعَنَا اللَّهُ وَ وَضَعَهُمْ، وَ أَعْطانا وَ حَرَمَهُمْ، وَ أَدْخَلَنا وَ أَخْرَجَهُمْ، بِنا یُسْتَعْطَى الْهُدى، وَ یُسْتَجْلَى الْعَمى، إِنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ قُرَیْشٍ غُرِسُوا فِى هذَا الْبَطْنِ مِنْ هاشِمٍ: لا تَصْلُحُ عَلى سِواهُمْ، وَ لا تَصْلُحُ الْوُلاةُ مِنْ غَیْرِهِمْ.
مِنْها: اثَرُوا عاجِلًا، وَ أَخَّرُوا اجِلًا، وَ تَرَکُوا صافِیاً، وَ شَرِبُوا اجِناً، کَأَنِّى أَنْظُرُ إِلى فاسِقِهِمْ وَ قَدْ صَحِبَ الْمُنکَرَ فَأَلِفَهُ وَ ‏بَسِئَ‏ ‏بِهِ‏ وَ وافَقَهُ، حَتّى شابَتْ عَلَیْهِ مَفارِقُهُ، وَ صُبِغَتْ بِهِ ‏خَلائِقُهُ‏، ثُمَّ أَقْبَلَ مُزْبِداً کَالتَّیّارِ لا یُبالِى ما غَرَّقَ، أَوْ کَوَقْعِ النّارِ فِى الْهَشِیمِ ‏لا ‏یَحْفِلُ‏ ما حَرَّقَ! أَیْنَ الْعُقُولُ الْمُسْتَصْبِحَةُ بِمَصابِیحِ الْهُدى، وَ الْأَبْصارُ اللّامِحَةُ إِلى ‏مَنارِ ‏التَّقْوى؟ أَیْنَ الْقُلُوبُ الَّتِى وُهِبَتْ لِلَّهِ وَ عُوقِدَتْ عَلى طاعَةِ اللَّهِ ‏ازْدَحَمُوا ‏عَلَى‏ ‏الْحُطامِ‏، وَ تَشاحُّوا عَلَى الْحَرامِ وَ رُفِعَ لَهُمْ عَلَمُ الْجَنَّةِ وَ النّارِ فَصَرَفُوا عَنِ الْجَنَّةِ وُجُوهَهُمْ وَ أَقْبَلُوا إِلَى النّارِ بِأَعْمالِهِمْ، ‏دَعاهُمْ‏ ‏رَبُّهُمْ‏ فَنَفَرُوا وَ وَلَّوْا، وَ دَعاهُمُ الشَّیْطانُ فَاسْتَجابُوا وَ أَقْبَلُوا.