متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

پوست را دور نیندازید


پوست‌های خوردنی بسیاری از میوه‌ها مثل سیب، زردآلو، زغال‌اخته، انجیر، انگور، گلابی، گوجه‌سبز، آلو، كشمش، تمشك و توت‌فرنگی، درواقع محل اصلی فعالیت‌های بیولوژیك گیاهان و میوه‌هاست.

چرا بشقاب میوهخوری باید در سفره ما باشد؟

پوست را دور نیندازید

پوستهای خوردنی بسیاری از میوهها مثل سیب، زردآلو، زغالاخته، انجیر، انگور، گلابی، گوجهسبز، آلو، كشمش، تمشك و توتفرنگی، درواقع محل اصلی فعالیتهای بیولوژیك گیاهان و میوههاست. پوست میوهها یكی از جاهایی است كه واكنشهای میوه نسبت به نور خورشید انجام میشود و منبع سرشاری از رنگدانههایی است كه طول موجهای مختلف نور خورشید را جذب میكنند. كاروتنوئیدها و فلاونوئیدها موادی هستند كه در این پوستها وجود دارند و كاملا برای سلامت بدن لازماند. این مواد مغذی احتمال ابتلا به سرطان را كم كرده و به مقاومت در برابر اشعههای مضر خورشید هم كمك میكنند.

اهمیت گوشت میوه

بعد از پوست میوه كه پر از خاصیت است پالپ یا قسمت اصلی میوه كه شكل كلی میوه را هم تشكیل میدهد، منبع اصلی فیبر است كه خود مادهای مغذی و مفید برای سلامت است. پالپ تفاوت اصلی بین آبمیوه و خود میوه است. مثلا آب پرتقال را در نظر بگیرید. اگرچه حاوی ویتامین C میوه اصلی است اما بههیچوجه در مقایسه با خود پرتقال فیبر ندارد. پالپ سفید پرتقال هنگامی كه آبش گرفته شده باشد هنوز پر از فلاونوئید است درحالیكه قسمت نارنجی آن تنها ویتامین C دارد. در بدن انسان بیشتر ویتامین C و فلاونوئید با هم كار میكنند به همین دلیل، تنها خوردن هركدام تاحدی اثرات آنها را كم میكند. در واقع علت اصلی اینكه آب پرتقال را به اندازه خود میوه آن مفید نمیدانند این است كه فیبر و فلاونوئید كه آنرا تبدیل به یك غذای كامل میكنند، در خود ندارد. باوجود تبلیغات بسیار كارخانهها كه میگویند پالپ میوه را هم به آن اضافه میكنند این مسئله نمیتواند چیزی به ارزشهای آبمیوه اضافه كند.

فیبرهایی كه هدر میروند

فیبر اگرچه توسط بدن جذب نمیشود اما یكی از اصلیترین دلایل فایده میوه است. فیبرهای موادغذایی، باكتریهای مفیدی هستند كه در رودهها زندگی میكنند و برای بدن لازماند. غیر از این، فیبرها به مواد دفعی توسط بدن حجم میدهند و باعث تسهیل عملكرد دستگاه گوارش میشوند. یك لیوان آب سیب را درنظر بگیرید؛ برای تهیه 200 سیسی آب سیب باید حداقل 3 تا 4 سیب متوسط آب گرفته شود. هركدام از این سیبها حداقل 4 گرم فیبر مفید برای بدن دارند و بهطور كلی 12 گرم فیبر كه در یك لیوان آبمیوه از دست میرود درصورتی كه دوباره به آبمیوه اضافه شود میزان فیبر دریافتی شما در روز را حداقل دو برابر میكند.

خوردن آبمیوه بیفایده است؟

در جواب به این سوال باید دید كه آبمیوه قرار است جایگزین كدام ماده غذایی شود. آبمیوهای كه بدون پالپ و پوست میوه اصلی مصرف شود در واقع افشرهای حاوی آب، شكر طبیعی و كمی ویتامین است و بههیچوجه به دستگاه گوارش كمك نخواهد كرد. درحالیكه هدف اصلی از خوردن میوهها فایدهای است كه برای دستگاه گوارش دارند. خوردن آبمیوه بسیار سریعتر از خود میوه باعث بالا رفتن قند خون میشود و این میتواند برای بیماران دیابتی خطرناك باشد. برای درك این مسئله باید به میزان كالری آبمیوه و مقایسه آن با همان مقدار میوه توجه كنید. به یاد داشته باشید 120 كالری سیب كامل 24 گرم قند دارد درحالیكه 120 كالری آبمیوه حدود 30 گرم قند فروكتوز دارد. این نكته را هم به خاطر داشته باشید كه آبمیوههای صنعتی كه در بستهبندیهای مختلف در بازار وجود دارند حاوی مقدار كمی آبمیوه طبیعی هستند و بیشتر شیرین كنندههای مصنوعی، مواد نگهدارنده و آب دارند. برای اینكه به تفاوت این آبمیوهها با میوههای طبیعی پی ببرید كافی است یكبار مواد تشكیلدهنده آبمیوهها را روی پاكت آنها بخوانید.

این نكات را به خاطر بسپارید

اگر تنها روشی كه میتوانید میوه بخورید بهصورت آبمیوه است حتما این كار را بكنید چون بههرحال ویتامینهای لازم را دریافت میكنید.

اگر قرار است به جای نوشابههای گازدار آبمیوه بخورید حتما این كار را انجام دهید.

اگر همراه با آبمیوه، پالپ میوه را هم مخلوط میكنید یا میوههای مختلف و سبزیها را با هم آب میگیرید باز هم خوردن آبمیوه مفید خواهد بود.

اگر با خوردن آبمیوه تشویق به خوردن میوه هم میشوید باز هم خوردن آبمیوه مفید است.

اگر از دستگاههای آبگیری دستی خانگی استفاده میكنید، میتوانید آبمیوه را گاهی به جای میوه مصرف كنید چون با این روش هم آبمیوه كاملا طبیعی خواهد بود و هم مقدار زیادی از پالپ با آن مخلوط میشود.

تا جایی‌كه می‌توانید سعی كنید میوه‌ها را با پوستش آب بگیرید.

منبع : مجله زندگی ایده آل


ویدیو مرتبط :
لامپ های سوخته را دور نیندازید یک ایده خلاق!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پوست این میوه خوشمزه را دور نریزید



کاربرد پوست موز,فواید پوست موز


در این مقاله شما را با کاربردهای مختلف پوست موز آشنا می کنیم.

موز میوه پر فروشی دست‌کم در آمریکا است اما مشکلاتی نیز برای محیط‌ زیست ایجاد می‌کند. از جمله اینکه رها کردن پوست آن در محیط موجب انتشار گاز متان که در تأثیر گلخانه‌ای اثرگذار است می‌شود. با این‌ حال روش‌هایی برای استفاده مجدد از پوست موز و کم کردن تأثیر مخرب آن بر محیط‌ زیست وجود دارد.

در این مقاله به 10 روش ساده از این موارد پرداخته است :

کود گیاه گوجه فرنگی : پیچیدن یک پوست موز به دور گیاه گوجه‌فرنگی و تجزیه شدن آن موجب می‌شود تا گوجه‌فرنگی به هنگام رشد از مواد مغذی آن استفاده کند.

تغذیه کننده گیاهان خانگی : پوست موز را در یک ظرف بدون منفذ پر از آب غوطه‌ور کنید و از این مایع موزی برای آب دادن به گیاهان خانگی و تغذیه آن‌ها استفاده کنید.

افزودنی به کود : اضافه کردن پوست موز به کود گیاهی مواد مغذی و بافت‌های بسیاری به کود اضافه کرده و قابل‌استفاده در چمن و باغچه است.

تسکین‌ دهنده خارش : پوست موز مرهم مناسبی برای آرام کردن و تسکین دادن بسیاری از ناراحتی‌های پوستی جزئی از یک خراش، گزیدگی حشره، واکنش به سم پاپیتال گرفته تا پسوریازیس است.

غذای حیوانات : پوست موز مکمل خوبی برای غذای حیواناتی چون مرغ، خوک، خرگوش و دیگر چارپایان است.

سس سالاد : مزه سرکه‌ای پوست موز آن را به سس فوق‌العاده خوبی برای سبزی‌های تازه تبدیل کرده است.

ترد کننده گوشت : پوست موز مرطوب‌کننده و تردکننده طبیعی مناسب برای گوشت است. این بار که قصد کباب کردن دارید پوست موز را به گوشت اضافه کنید تا مانع از سفت و خشک شدن آن در طول آشپزی شود.

افزودنی به اسموتی : اگر پوست موز را به مدت ده دقیقه بجوشانید و آن را در آب میوه گیری یا مخلوط‌کن قرار دهید می‌توانید مواد غذایی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های بسیاری را به این طریق به اسموتی خود بیفزایید.

جذب کننده پرنده و پروانه : پوست موز خام را در باغچه یا جای دیگر قرار دهید. شیرینی آن پرنده‌ها و پروانه‌ها را جذب خواهد کرد. مراقب باشید که زنبورها هم شیرینی دوست دارند!

جلا دهنده چرم : کافی است پوست موز را روی لباس یا مبل چرمی بمالید و سپس با پارچه نرم براق کنید. برای جلا دادن نقره هم می‌توانید از پوست موز استفاده کنید.

منبع : salamaneh.com