متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

پاسخ به اتهامی ناروا



ترجمه فارسی نهج البلاغه
پاسخ به اتهامی ناروا
(وقتی شنید که بنی‏امیه با تهمتهای فراوان آنحضرت را در خون عثمان شریک می‏پندارند، فرمود)
دفاعیات امام برابر تهمتها
آیا شناختی که بنی‏امیه از روحیات من دارند آنان را از عیبجوئی بر من باز نمی‏دارد؟ و آیا سوابق مبارزات من نادانان را بر سر جای خود نمی‏نشاند؟ که به من تهمت نزنند؟ آنچه خدا آنان را بدان پند داد از بیان من رساتر است. من مارقین (از دین خارج شدگان) را با حجت و برهان مغلوب می‏کنم و دشمن ناکثین (پیمان شکنان) و تردید دارندگان در اسلام می‏باشم، شبهات را باید در پرتو کتاب خدا قرآن، شناخت و بندگان خدا به آنچه در دل دارند پاداش داده می‏شوند.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) لَمَّا بَلَغَهُ اتِّهامُ ‏بَنِى‏ أُمَیَّةَ لَهُ بِالْمُشارَکَةِ فِى دَمِ ‏عُثْمانَ‏: أَوَ لَمْ یَنْهَ بَنِى أُمَیَّةَ عِلْمُها بِى عَنْ ‏قَرْفِى‏ أَوَ ما وَزَعَ الْجُهَّالَ سابِقَتِى عَنْ تُهْمَتِى وَ لَما وَعَظَهُمُ اللَّهُ بِهِ أَبْلَغُ مِن لِسانِى! أَنَا ‏حَجِیجُ‏ ‏الْمارِقِینَ‏، وَ ‏خَصِیمُ‏ ‏الْمُرْتابِینَ‏، ‏وَ عَلى کِتابِ اللَّهِ تُعْرَضُ ‏الْأَمْثالُ‏، وَ بِما فِى الصُّدُورِ تُجازَى الْعِبادُ.


ویدیو مرتبط :
به هیچ کس ناروا نگویید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیام محمدرضا رحیمی درباره موضوع اتهامی: به خاطر رهبری و مردم ، بعداً پاسخ می دهم!



 

 

پیام محمدرضا رحیمی درباره موضوع اتهامی: به خاطر رهبری و مردم ، بعداً پاسخ می دهم!

 

معاون اول رئیس جمهور با صدور پیامی، لغو نشست خبری خود را اعلام كرد.

به گزارش دفتر امور رسانه‌های ریاست جمهوری،‌ محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور با صدور پیامی از لغو نشست خبری خود كه قرار بود امروز برگزار شود، خبر داد.

متن كامل پیام محمدرضا رحیمی ‌به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

در ادامه روند برخوردهای تخریبی علیه دولت خدمتگزار، طی روزهای اخیر نیز انتشار گسترده اظهارات نادرست سخنگوی محترم قوه قضاییه، منجر به تشدید برخی تخریب‌ها و ابهامات در افكار عمومی علیه اینجانب گردید.

از آنجا كه این اظهارات، آشكارا دال بر جهت‌گیری غیرقانونی یك مقام مسئول در دستگاه قضایی و مغایر با اصل 22 قانون اساسی مبنی بر مصونیت و حفظ حیثیت افراد از تعرض و خلاف مسلم قواعد شرعی است، در صدد برآمدم تا با شركت در یك نشست خبری، به تبیین مستدل موضوع و روشنگری درباره علل و عوامل آن بپردازم.

این درحالی است كه مبارزه بی‌پایان دولت خدمتگزار با مفاسد اقتصادی هر روز قاطع‌تر از گذشته ادامه می‌یابد و از این‌رو خود را برای تحمل فشارهای پیدا و پنهان ناشی از این مبارزه به حق آماده كرده است.

نظر به اینكه ملت بزرگوار ایران در مرحله اجرای یك تصمیم بزرگ اقتصادی و برداشتن گام‌های بلند به سوی تعالی و پیشرفت قرار دارد، ورود به این موضوع و پاسخگویی به اظهارات غیرحقوقی منتشر شده را به مصلحت ندانستم و با اجتناب از اقدامی كه ممكن است تكدر خاطر رهبر فرزانه انقلاب و دغدغه مردم شریف ایران را در پی داشته باشد، این مهم را به یك فرصت مقتضی موكول می‌كنم.

باوجود برخوردهای دوگانه و متناقض قوه قضائیه كه با عدم رسیدگی به شكایات اینجانب و برخی دیگر از اعضای محترم دولت همراه شده است، همچنان حق پیگیری‌های قضایی را برای خود محفوظ می‌دانم.

محمدرضا رحیمی

معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران

عصرایران : اینکه آقای محمدرضا رحیمی، در هیچ دادگاهی محکوم نشده ، به تنهایی برای حفظ حرمت ایشان کفایت می کند و قانون نیز بر این امر صحه می گذارد. هیچ کس حق ندارد تا قبل از اثبات اتهامی علیه فردی ، او را به چشم مجرم ببیند و سخنی در این باب علیه او بر زبان براند.

مع الوصف درباره سخنان آقای رحیمی نکاتی چند قابل ذکر است:

1- آنچه در نشست مطبوعاتی سخنگوی قوه قضاییه مطرح شد، صرفا پاسخی بوده به سوالات رسانه ها و در واقع به افکار عمومی، بدون آنکه "اتهام خاصی" مطرح شود.

2- در آن نشست، سخنگوی قوه قضاییه، صرفا این نکته را گفت که اتهاماتی متوجه آقای رحیمی است. با توجه به اینکه سخنگوی قوه قضاییه اتهامی را متوجه کارکرد حقوقی آقای رحیمی در سمت معاونت اول نکرده و موضوع ناظر به شخص حقیقی ایشان است، به نظر درست نمی رسد که سخنگوی دولت از جایگاه حقوقی خود، وارد منازعه شود و به تقابل دو قوه دامن بزند.

3- قوه قضاییه بازوی عدالت در جامعه است ولذا نباید با این گونه تقابل ها با آن، این ذهنیت در جامعه پدید آید که وقتی زمان رسیدگی به پرونده های مسوولان پیش می آید، هجمه ها آغاز می شود تا دستگاه قضا عقب نشینی کند.

قانون، همان طور که درباره یک شهروند عادی در دورترین نقطه کشور اجرا می شود بایستی درباره مقامات ارشد نیز اعمال شود.

4- یک بام و دو هوا نمی شود! از یک سو می گویند چرا تا زمانی که اتهامی علیه ما و دوستان ما ثابت نشده، آبرویمان را می برند(که سخن درستی است) و از سوی دیگر خود یا دوستانشان رقبای سیاسی را قبل از اثبات جرم در دادگاه، به هزار انگ روا و ناروا می نوازند.

5- با توجه به این که آقای رحیمی ، سخنان سخنگوی قوه قضاییه را تکذیب کرده است ، این ابهام به وجود می آید که مگر اتهامی متوجه ایشان نبوده؟

6 - قوه قضائیه ، یکی از راهبردهای خود را مبارزه با مفاسد اقتصادی عنوان کرده و همین چند روز پیش نیز اسامی چندین مفسد اقتصادی که محکومیت شان قطعی شده است را اعلام کرد. با این حال وقتی در اطلاعیه معاون اول می آید : "این درحالی است كه مبارزه بی‌پایان دولت خدمتگزار با مفاسد اقتصادی هر روز قاطع‌تر از گذشته ادامه می‌یابد و از این‌رو خود را برای تحمل فشارهای پیدا و پنهان ناشی از این مبارزه به حق آماده كرده است." این شائبه شکل می گیرد که مگر قوه قضائیه در برابر اراده دولت برای مبارزه با فساد ایستاده است؟ در حالی که واقع امر چنین نیست و تا کنون نیز جلسات مشترک متعددی بین سران سه قوه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی شکل گرفته است.

بنابراین ، ارتباط دادن یک موضوع شخصی به مسائل کلان کشور ، نمی تواند رویکردی منطبق با عقلانیت سیاسی باشد.

7 - آنچه سخنگوی قوه قضاییه گفته ، اساساً چه ربطی به "تصمیم بزرگ اقتصادی" -طرح هدفمندی یارانه ها- دارد که آقای رحیمی بدان اشاره کرده است ؟ و گذشته از این ، چرا مسوولان ما عادت دارند هر جا که اختلافی بین شان شکل می گیرد ، فوراً از رهبر انقلاب هزینه کنند؟

8 - نسبت دادن هر گونه سخن ناخوشایندی به پروژه تخریب دولت ، رویکرد ناروایی است که در این اطلاعیه کاملاً مشهود است.

9- این که آقای رحیمی گفته است قوه قضاییه به شکایات وی رسیدگی نکرده ، امر عجیبی است زیرا تا کنون در محاکم متعددی به شکایات ایشان رسیدگی شده که اخبار بعضی از این دادرسی ها نیز هم اکنون در آرشیو مطبوعات موجود است.

10- هیچ کس دوست ندارد مسوولان کشورش متخلف و مجرم از آب دربیایند و از همین روست که آرزومندیم به اتهامات آقای رحیمی نیز رسیدگی شود و در نهایت آنچه به اثبات قطعی می رسد تبرئه ایشان باشد و اثبات پاکدستی و درستکاری وی....../تحلیل:عصرایران