متفرقه
2 دقیقه پیش | با زخم های زندگی چه کنیم؟در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ... |
2 دقیقه پیش | نظر آیتالله محقق داماد درمورد سید حسنآیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ... |
همه فکرهایم را سر نماز میکنم!!
مدتها بود چیزی را فراموش کرده بودم کجا گذاشته ام دیروز سر نماز یادم آمد ! راستی سر نماز یادم آمد بگویم که ...
سر نماز بودم فلانی چیزی گفت نتوانستم جلوی خنده ام را بگیرم . خوب حالا وقت زیاده بشین بعد نمازمونو میخونیم، این جملات و صدها جمله شبیه به این ها هست که ما به طور معمول و عادی در مورد ستون دینمان میگوییم آیا واقعا نماز وقت اندیشیدن به مسائلی است که ارزش این را نداشته اند در شرایط عادی به آنها بیندیشیم؟ این است ارزش نماز؟ این است بازدارنده از فحشا و منکر بعضی از ما تا آن حد پیش رفته ایم که دقیقا سر نماز به انجام گناهانمان می اندیشیم و از فکر لذتش قند در دلمان آب میشود . پس کی قرار است با این نماز خود را بسازیم و به کمال برسیم پس روح نماز چه میشود این نماز های بی روح به کجا میبرد ما را این آن چراغی نیست که پیش پا بنماید .!!
روح نماز توجه به خدا است. نمازى که از این جوهره اساسى بىبهره باشد، کالبد بى جانى است که ارزش و قیمت آن بسیار ناچیز است.
درستبه همین سبب است که رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم مىفرماید:
«کم من قائم حظه من صلوته التعب و النصب»3 ؛ چه بسا نمازگزارى که از نمازخویش جز مشقت و رنجبهرهاى ندارد.
و نیز بدین جهت است که آن جناب مىفرماید:
«لیس للعبد من صلوته الا ما عقل» ؛ 4 بنده نمازگزار از نماز خویش بهرهاى ندارد، مگر به اندازهاى که از نماز بفهمد.
بنابر این، نمازى که در حال غفلت گزارده شود، فایدهاى به حال نمازگزار ندارد، بلکه اگر ادعا کنیم چنین نمازى به حال شخص مضر است، ادعاى نادرستى نکردهایم زیرا خداوند تبارک و تعالى مىفرماید:
« و اى بر نماز گزاران آنانى کهاز نمازشان غافلند.» 5
از قول امیر مؤمنان على علیه السلام نقل شده که آن جناب فرمود:
«الالتفات فی الصلاة اختلاس من الشیطان.فایاکم و الالتفات فی الصلاة 6 ؛ غفلت از خداوند و توجه به غیر، دستبردى است که شیطان به نماز نمازگزار مىزند، بنابر این، از آن بر حذر باشید.» و هم چنین از قول رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم نقل شده که آن جناب فرمود:
«ایما عبد التفت فی صلاته قال الله: یا عبدى الى من تقصد و من تطلب؟ اربا غیری ترید؟ او رقیبا سوای تطلب؟او جوادا خلاى تبغی؟ و انا اکرم الاکرمین واجود الاجودین و افضل المعطین.اثیبک ثوابا لا یحصى قدره.اقبل على فانیالیک مقبل و ملائکتی الیک مقبلون.فان اقبل زال عنه اثم ما کان منه.فان التفتثانیة اعاد الله له مقالته، فان اقبل على صلاته غفر الله له و تجاوز عنه ما کان منه. فان التفت ثالثة اعاد الله له مقالته، فان اقبل على صلوته غفر الله له ما تقدم منذنبه.فان التفت رابعة اعرض الله عنه و اعرضت الملائکة عنه و یقول:ولیتک یاعبدی الى ما تولیت» 7 ؛ هر بندهاى که در نماز خویش از خدا غافل شود و به غیر او توجه کند، خداوند به او مىفرماید:بنده من!به چه کسى توجه مىکنى؟و چهکسى را طلب مىنمایى ؟ آیا پروردگارى جز من مىخواهى؟ یا مراقب و پاسبانى غیر از من مىطلبى ؟و یا بخشندهاى جز من مىجویى ؟در حالى که من ارجمندترین ارجمندان، بخشندهترین بخشندگان و برترین دهندگان هستم . تو را پاداشى دهم که به قدر و اندازه در نیاید . به من روى کن که من به تو روى کردهام و فرشتگان من نیز به تو توجه دارند . پس از آن اگر بنده غافل، از غفلت خویشمنصرف شود و به خداوند توجه کند، گناه غفلتى که از او سر زده است بخشیده مىشود و اگر براى بار دوم از خدا غافل شود و به غیر او توجه کند، خداوند سخن یاد شده را تکرار مىکند پس اگر از غفلت خویش باز گردد و به خدا توجه کند، خداوند گناه بىتوجهى او را مىبخشد و از وى در مىگذرد و اگر براى بار سوم ازخدا غافل شود، خداوند باز فرموده خویش را تکرار مىکند پس اگر از حال غفلت به توجه باز گردد، خداوند گناه غفلت او را مىبخشد. ولى اگر براى بار . ولى اگر براى بار چهارم از خداوند غافل شود خداوند از او رو بگرداند و فرشتگان هم چنین کنند آن گاه خداوند به چنین نماز گزارى گوید : اى بنده من!تو را به همان چیزى که بدان روى کردى واگذار نمودم.
اگر صادقانه قصد آن دارى که در نماز دلت متوجه خدا باشد و از او غافل نگردى، باید کار را قبل از نماز شروع کنى و در همه جا و همه حال به یاد خدا باشى و از او غفلت نکنى.بىشک اگر چنین توفیقى را به دست آورى، در نماز دلت متوجه خدا خواهد بود در غیر این صورت، نه.
مهر یا حسین کربلا نماز
طبق آنچه ذکر گردید نمازى که نمازگزار در آن سرگرم افکار خود بوده و توجهى به خدا نداشته باشد، خود گناه است و نمازى که خودش گناه است چگونه مىتواند نمازگزار را از گناه باز دارد ؟
چگونگى تحصیل حضور قلب در نماز
حال اگر مانند بسیارى از افراد بپرسى: چرا ما هر چه بیشتر سعى مىکنیم کهدر نماز حواس خود را جمع کرده و به خدا توجه کنیم، کمتر موفق مىشویم ؟ آیا به راستى چارهاى وجود دارد که ما را در دست یافتن به این جوهره اساسى کهروح نماز است یارى رساند؟
گوییم : اگر مىخواهى چیزى مانند کپسول به تو داده شود و تو آن را به راحتىنوش جان کنى و یک شبه همه کارهایت رو به راه گردد، قطعا جواب منفى است، ولى اگر مرد میدان عمل هستى و خود را براى یک کار زار طولانى و جدى مهیا مىکنى، جواب مثبت است.
توضیح این که : اگر صفتى یا حالتى بر انسان غلبه کند، آن صفت یا حالت، درهمه صحنهها و تمام شؤون زندگى، خود را نشان داده و آدمى از آن خلاصىندارد.کسى که در کوچه و بازار در کلاس و مدرسه، در محیط خانه و محل کار، یک سره به یاد خداست و از او غافل نیست، بدون تردید در نماز نیز حواسش را جمع کرده و از خدا غفلت نمىکند.
بر خلاف کسى که در محیط خانه و محل کار، در کلاس و مدرسه، درکوچه و بازار از خدا غافل است و یک سره سرش بند مسایل مادى و روز مره زندگى دنیاست و دلش متعلق به غیر خداست بىشک، چنین کسى نمىتواند درنماز قلب خود را متوجه خدا کند، بلکه دلش دنبال همانى است که قبل ازنماز دنبال آن بود، و وجودش غرق در همان است که قبل از ورود در نماز غرقدر آن بود.
خداى تبارک و تعالى در وصف بندگان مؤمن خویش مىفرماید:
« رِجَالٌ لَّا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ ... » 8 ؛ مردانى که آنها را هیچ تجارتو معاملهاى از یاد خدا باز نمىدارد.
وقتى که کسب و کار آنان را از یاد خدا باز ندارد، بدون تردید هنگامى که وضومىسازند و رو به قبله مىایستند و نماز مىگزارند، از خداوند غفلت نمىکنند، بر خلاف من و تو که قبل از نماز در امور روزمره زندگى غرق هستیم و وقتى هم کهبه نماز مىایستیم نمازمان نیز رنگ و بوى امور دنیوى دارد.
واضحتر بگویم : اولیاى خدا و بندگان مخلص حق، نماز خویش را برداشته و آن را با خود به محیط بازار مىبرند.در آن جا هم که هستند مشغول نمازند«خوشا آنان که دایم در نمازند.» 9 و به فرموده خداى متعال: «الذین هم على صلوتهم دائمون»10 آنان همیشه به یاد خدا هستند.»
ولى ما عقب افتادهها، کسب و کار خویش را برداشته و با خود به فضاى نماز مىآوریم.نماز هم که مىخوانیم باز دنبال هدف گمشده خود هستیم «نعوذ بالله منشرور انفسنا و سیئات اعمالنا.»
بارى اى عزیز!اگر صادقانه قصد آن دارى که در نماز دلت متوجه خدا باشد و از او غافل نگردى، باید کار را قبل از نماز شروع کنى و در همه جا و همه حال به یاد خدا باشى و از او غفلت نکنى.بىشک اگر چنین توفیقى را به دست آورى، در نماز دلت متوجه خدا خواهد بود در غیر این صورت، نه.
مرحوم علامه طباطبایى -قدس سره- در اواخر عمر با برکتخویش هنگامى که در بستر بیمارى افتاده بود.در جواب شخصى که از آن جناب از چگونگى تحصیلحضور قلب در نماز پرسیده بود، چند بار با عنایتخاصى فرمود:مراقبه، مراقبه.
مراد آن بزرگوار آن است که اگر مىخواهید در نماز حواستان جمع باشد و ازخدا غافل نشوید، باید در طول شبانه روز وقتى که به کارهاى دیگر اشتغال داریداهل مراقبه باشید زیرا اگر این حالت ملکه شما شود و چنین صفتى بر شما غلبهکند، در نماز نیز این حالتبراى شما محفوظ خواهد ماند، همان طور که اگر درطول شبانه روز از خدا غافل باشید و غفلت از حق در شما رسوخ کند، در حالنماز نیز چنان خواهید بود و از آن خلاصى نخواهید داشت.
ویدیو مرتبط :
با غم تو سر میکنم , چشمامو هی تر میکنم
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
حمله به رئیسجمهور از تریبون نماز جمعه بر سر بهشت و جهنم
اخبار سیاسی - از پسگرفتن رای مردم تا دفاع از فرستادن اجباری به بهشت
حمله به رئیسجمهور از تریبون نماز جمعه بر سر بهشت و جهنم
حسن روحانی، رئیسجمهور چندی پیش بدون اینکه به فرد و گروه خاصی اشاره یا کسی را متهم کند، گفته بود: «مردم را سر مسایل جزیی و بیخودی و بیجهت و با بهانههای واهی اذیت نکنیم و بگذاریم مردم راحت بوده و در سلامت روحی باشند، اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو بهخاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمیتوان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد! پیامبر(ص) شلاق در دست نداشت، پیامبر(ص) بشیر و نذیر بود و ما نیز باید بشیر و نذیر باشیم. همه باید کاری کنیم که آرامش در جامعه حاکم باشد.»
به گزارش خرداد، همانطور که انتظار میرفت این سخنان رئیسجمهور به مذاق برخی افراد و چهرههای سیاسی که در مخالفت و انتقادهای تند و تیز و در برخی مواقع توهینآمیز و غرضورزانه نسبت به دولت تدبیر و امید شهره هستند، خوش نیامده و واکنش تهدیدآمیز آنها را نسبت به دولت اعتدال برانگیخته است.
صبر حزبالله مدت دارد
آیتالله سید احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری، یکی از این افراد بود که در واکنش به اظهارات رئیسجمهور، گفته بود: «حرفی نزنید که اهل گناه جریحهدار شوند زیرا قرار نیست با زور کسی را بهشت ببریم. آمدند گفتند از اول تیر چنین و چنان میکنیم... آنان بدانند صبر حزبالله مدت دارد و وقتی صبر حزبالله تمام شود و اگر حضرت آقا اشارهای کنند خواهند دید نشانی از فساد نخواهد ماند. میگویند بگذارید مردم به حال خودشان باشند و بهزور به بهشت نبرید، چشم امربهمعروف و نهیازمنکر را تعطیل میکنیم و به آقای دزد و دختر و پسر بدحجاب میگوییم بچه خوبی باش. نمیخواهیم کسی را بهزور به بهشت بفرستیم ولی شما با اظهارات خود جاده جهنم را برای کسی صاف نکنید.»
روزنامه «کیهان» نیز با انتشار گزارشی نسبت به این سخنان رئیسجمهور واکنش نشان داده بود و نوشت: «البته رییسجمهور در سخنان قابلتامل خود اشاره نکرد که چه کسانی در پی بردن مردم به بهشت با شلاق هستند و اساسا طرح چنین مباحث حاشیهسازی از سوی رییس قوهمجریه کشور، آن هم در همایش بیمه سلامت چه ضرورتی دارد؟»
همچنین سایت اصولگرای «مشرقنیوز» با طرح پرسشهایی از رئیسجمهور مبنی بر «اینکه مردم باید بهشت را انتخاب کنند حرف درستی است ولی شما چه راهی را برای رسیدن به بهشت موعود بنا کردهاید؟ آیا بهشت شما از رهگذر ماهواره و فیسبوک به دست میآید؟» خطاب به روحانی نوشته بود: «خود بهتر میدانید که افزایش پهنای باند عملا کار چندروز است اما زیرسازی استفاده صحیح از آن، آموزش سواد دیجیتال و بهرهمندی از سبک زندگی مجازی کارهایی است که هم زمان میخواهد و هم تخصص و با وجود آنکه وظیفه شماست ظاهرا از آن عدول کردهاید.»
در کنار این واکنشها، برخی رسانهها نیز ضمن استقبال از اظهارات رئیسجمهور به انتقاد از مخالفان دولت پرداختند.
سردار اسماعیل احمدیمقدم، فرمانده نیروی انتظامی ناجا نیز با بیان اینکه «اگر امروز به دلیل کوتاهی ما، یک جوان به راه بد بیفتد باید در آن دنیا پاسخگو باشیم»، گفته بود: «نمیتوانیم با این تفکر که به ما چه ربطی دارد، بیتفاوت باشیم اما مجدداً تاکید میکنم که پلیس در حوزه خصوصی مردم، خانه آنها و... وارد نشده و حق ورود ندارد.»
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت هم در واکنش به انتقادهای احمد خاتمی، طی سخنانی که بیشتر نشاندهنده تلاش دولت برای کاستن از اختلافات در كشور بود، گفت: «نظر رئیسجمهوری بسیار شفاف و روشن است، پیامبر اکرم(ص) که بشیر و نذیر است کسی را به ضرب شمشیر به سمت بهشت نبرده است، بلکه با ارائه منطق افراد به اسلام گرویدند و اساساً پیامبر از راه قلوب اسلام را گسترش داد.» سخنگوی دولت در ادامه گفت که «نظر رئیسجمهوری همین است و آن بیانی که خطیب محترم جمعه بیان کردند، قصدشان به صحبتهای آقای رئیسجمهوری نبوده است.» اما انتقادات جدید سیداحمد خاتمی از تریبون نماز جمعه تهران، خلاف تصور سخنگوی دولت را نشان میدهد.
با گذشت چند روز، انتقاد چهرههای مشهور به مخالفت با دولت از اظهارات رئیسجمهور همچنان ادامه دارد و اینبار از تریبونهای نماز جمعه با لحنی هشدارآمیز به انتقاد از روحانی پرداختهاند. انتقادهایی که در برخی موارد با لحنی تند و توهینآمیز بیان شد.
برای راضیکردن هوسبازان حرف میزنید!
به گزارش خرداد، «امام جمعه مشهد با انتقاد از این جمله که "نمیخواهیم با شلاق مردم را به بهشت ببریم" گفت: شلاق که سهل است با همه قدرت جلوی کسانی که مانع بهشت رفتن مردم شوند خواهیم ایستاد.»
آیتالله احمد علم الهدی در خطبههای این هفته نماز جمعه مشهد مقدس در جوار ملکوتی ثامن الائمه(ع) با اشاره به اینکه «بنده با حمله، مسخره و استهزا جا نمیزنم و همچنان سر جایم ایستادهام و میگویم شبکههای اجتماعی و ماهواره بایستی کنترل و یا ممنوع شوند»، افزود: این درست نیست حرفهایی که زمانی ادبیات کسانی بود که قصدشان این بود یک عده بی دین را دور هم جمع کنند و پشت سرشان راه بیاندازند و جریان فتنه را بوجود بیاورند و شعار نه غزه نه لبنان سر بدهند را به زبان بیاوریم.
علمالهدی ادامه داد: «اینکه میگوییم نمیخواهیم با شلاق مردم را به بهشت ببریم درست نیست چرا که اصلا مسیر فطری انسانها بهشت است و اگر انسانها با مسیر فطری خودشان حرکت کنند حتما به بهشت میروند و کار پیغمبر هم مبارزه با کسانی بود که قصد جلوگیری از رفتن مردم به بهشت را داشتند. شلاق که سهل است با همه قدرت جلوی کسانی که قصد دارند جلوی بهشت رفتن مردم را بگیرند خواهیم ایستاد».
آیتالله علم الهدی افزود: «اینکه برخی می گویند زمان رسانه های تک صدایی گذشته باید به آنها گفت این حرف را برای چه کسانی میزنید مگر بیبیسی و تایمز تک صدا نیستند و آیا تایمز تک صدا یک صهیونیست نیست و این تک صدایی که میگویید این برای این نیست که از شما راضی باشند. آیا این حرفها را برای یک عده غربی تک صدا میزنید و ما اگر در نماز جمعه نهی از منکر می کنیم می گویید وقت تک صدایی گذشته است و فکر میکنید با این حرفهایی که میزنید چه کسانی به دنبال شما راه میفتند، جز یک عده هوس باز که میخواهند به اوج لذت مستانی اشان برسند، اینها که جز ضرر چیزی نگذاشتهاند.»
حکومت باید جاده صاف کن بهشت باشد
همچنین آیتالله سیداحمد خاتمی که جزء اولین کسانی بود که در برابر اظهارات رئیسجمهور موضع گرفت، این بار نیز از تریبون نماز جمعه تهران در واکنش به سخنان رئیس جمهور گفت: «مسئول محترمی گفته است به زور شلاق نمی توان مردم را راهی بهشت کرد، این جمله سه معنا دارد که ما یک معنی برداشت از آن را قبول داریم ولی دو معنی دیگر اشتباه است.»
آیت الله خاتمی که قبلا نیز گفته بود «این کنسرتهای موسیقی غلط و قهر با خدا و اقدامی ضدفرهنگی است و با بعثت میانه ندارد»، این بار هم تاکید کرد: «به صراحت می گویم که مجلس گناه، کار ضدفرهنگی است، چه این مجلس گناه تحت عنوان کنسرت موسیقی باشد و چه تحت عنوان دیگر، این که جوانها را جمع کنیم، دخترها و پسرها را جمع کنیم و دخترها بزک کرده باشند یا حجاب بسیار بد داشته و پول بیت المال را خرج کنیم این گونه مراسم درست نیست.»
وی در ادامه سخنان خود افزود: «مسئول محترمی گفته است بهزور شلاق نمی توان مردم را راهی بهشت کرد. این جمله سه معنا را دارد؛ یک معنایش هم ما قبول داریم و آن معنا این است که مکتب ما مکتب منطق و استدلال است و مکتب شلاق نیست، سیره پیامبر(ص) هم همین بوده... اما این که آن را این طور معنی کنیم که مردم را آزاد بگذاریم هر کاری خواستند بکنند... به صراحت می گویم این معنی مورد تایید هیچکس نیست. اگر معنای این حرف این باشد که ما حتی موظف نیستیم جاده بهشت را صاف کنیم این معنی هم درست نیست. حکومت وظیفه دارد جاده را هموار کند برای بهشتیشدن مردم.»
پسگرفتن «رای مردم» از روحانی
در قزوین نیز خطیب نماز جمعه گفت: «اصرار نکنید مردم را به جهنم ببرید، همکار شیاطین نشوید و از آسیب رساندن به افکار قرآنی پرهیز کنید. در غیر این صورت مردم آراء خود را از کسانی که لیاقت ندارند پس میگیرند.»
جمله «مردم خود انتخاب کنند» را قبول ندارم
علاوهبر این، محمد تقی رهبر، امام جمعه اصفهان نیز در لحنی هشدرآمیز خطاب به رییسجمهور و وزیران با بیان اینکه «من از مسئولان فرهنگی کشور ناراحت هستم»، افزود: «روزنامهای غلط میکند در خصوص غدیر بخواهد مطلبی کذب بنویسید. بعد آن روزنامه توقیف میشود و مسئول فرهنگی کشور از توقیف آن ابراز نارحتی میکند، مسئول دیگری در خصوص آزادی بیان و قلم و... صحبت میکند. اینها مارهای زخم خوردهای هستند که امروز از لانه سر برآوردهاند.»
رهبر ادامه داد: «من جمله "مردم خود انتخاب کنند" را اصلا قبول ندارم حتی اگر رییس جمهور کشور گفته باشد من به آقای روحانی هشدار میدهم و توصیه میکنم برای رضای لیبرالها کاری نکنید که جامعه و بسیجیان فکر کنند که نظام اسلامی از مواضع خود عقبنشینی کرده است.»
وی به وزرای دولت یازدهم هشدار داد و گفت: «آقایان وزرا و مسئولان دولت برخی مواضع را برای دلخوشی جریانهای اصلاحطلبی میگیرند که مطمئن باشید چنین موضعگیریهایی برای خودتان ضرر دارد چراکه باید پاسخگوی جامعه و خدا باشید. ما به فرموده مقام معظم رهبری به مذاکرات خوشبین نیستیم اما از تیم هستهای دفاع میکنیم. از دلواپسان نیز ممنونیم که جلسه میگیرند و نقد میکنند. ما نمیگوییم با شلاق کسی را به بهشت ببرند، اما میگوییم مسئولان عزیز بهتر است در این خصوص برنامهریزی کنید.»
امام جمعه شهرستان بندر گز هم گفت: امام(ره) در فرانسه گفتند حکومت اسلامی وظیفه دارد همه را به بهشت هدایت کند، آیتالله مکارم شیرازی سخن رئیس جمهور را نسنجیده دانستند و باید گفت درهای جهنم را برای مردم باز نکنیم.
تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور نیز بعد از نماز جمعه در جمع نمازگزاران کرمان، گفت: همانگونه که آیت الله جعفری در خطبهها اشاره فرمودند، به کسب مکارم و محاسن اخلاق در جامعه نیاز داریم. اگر اخلاق نباشد، جامعه به جهنم تبدیل میشود و اخلاق است که رایحه بهشتی را به مشام انسانها میرساند و خشونتهای زندگی را به نرمی تبدیل میکند.
به گزارش خرداد، حسن روحانی، رئیسجمهور روز شنبه سوم خرداد در همایش بیمه همگانی گفته بود: «این قدر در زندگی مردم مداخله نکنید ولو به خاطر دلسوزی. بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند. نمیتوان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد.»
در حالی که رئیسجمهور در راستای همان شعارها و وعدههایی سخن گفته است که در ایام تبلیغات انتخاباتی به مردم داده بود و با استقبال و رای مردم نیز مواجه شد اما تلاش دولت تدبیر و امید برای تحقق وعدههایش با واکنش برخی افراد و گروههای محافظهکاری مواجه شده است که بر کنترل و تشدید محدودیتهای اجتماعی و فرهنگی و فضای بسته سیاسی اصرار دارند و در مقابل تلاش دولت اعتدال برای گشایش فضای کشور و خروج از فضای امنیتی جنجال ایجاد میکنند.
اخبار سیاسی - خردادنیوز