متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

هجده ساله‏ها مراقب باشید!



 

هجده ساله ها مراقب باشند


آیه‏ای از آیات شریفه قرآن است که من این را تلاوت می‏کنم و روایتی از امام صادق (علیه‏السلام) ذیل آیه هست که آن را هم می‏خوانم که ببینید همین مقطع آموزشی که روی آن تأکید دارم، یک مقطع بسیار حساسی است و در زندگی انسان نقش سرنوشت‏ساز هم دارد. آیه در سوره فاطر است که دارد:

«وَ هُمْ یَصْطَرِخُونَ فیها رَبَّنا أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً غَیْرَ الَّذی كُنَّا نَعْمَلُ أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْكُمْ ما یَتَذَكَّرُ فیهِ مَنْ تَذَكَّرَ».

این نقل سخنان گروهی از جهنّمی‏ها است که در جهنم فریاد می‏کنند ای پروردگار ما، ما را از این جهنم بیرون بیاور! چرا؟ تا کرداری غیر از آنچه که کردیم انجام دهیم؛ تا کردار شایسته و صالح انجام دهیم. «أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً غَیْرَ الَّذی كُنَّا نَعْمَلُ». یعنی خدایا، ما را از جهنّم نجات بده تا کارِ خوب کنیم. به آنها خطاب می‏شود: آیا ما به شما آن‏قدر عمر ندادیم که در آن پند بگیرید که هر کس می‏خواست پند بگیرد، می‏گرفت؟

 


سؤال این است که منظور از این عمری که در آیه آمده کدام مقطع زمانی است؟


ذیل آیه روایتی از امام صادق (علیه‏السلام) است که فرمود: «تَوْبِیخٌ لِابْنِ ثَمَانَ عَشْرَةَ سَنَةً». این آیه خطاب به هجده ساله‏ها است. یعنی خطاب خدای متعال در این آیه، توبیخِ هجده ساله‏هایی است که به جهنّم رفته‏اند؛ مُراد، هفتاد ساله و هشتاد ساله‏ها نیست؛ چهل سال به بالا نیست؛ منظور، هجده ساله‏ها است! هجده ‏ساله‏هایی که روش رفتاری غلط گرفتند و سراغ معصیت رفتند و جهنّمی شدند. امّا چرا خدا هجده ساله‏های جهنّمی را این‏طور توبیخ می‏کند؟ جهت این است که انسان از نظر رشد روحی به این مقطع که رسید، دیگر عذری ندارد و می‏تواند کاملاً تمییز بدهد؛ در این سن، دریافت و فهم بهترین دریافت و بالاترین فهم است.


خوب، بگو ببینم چه کسی تو را جهنّمی کرد؟ این روش رفتاریِ غلط را از چه کسی یاد گرفتی؟ تو که نونهال بودی و در مقطعی بودی که می‏شد تو را به هر سو کشاند؛ پس تحت سرپرستی چه کسی قرار گرفتی؟ این اعوجاج از کجا پدید آمد؟ این مطلب به این مربوط است که حضرت فرمودند از نظر عمر حسّاس‏ترین مقطع زمانی، این مقطع است. ای جوان‏ها! حواستان را جمع کنید. وقتی به این مقطع برسی دیگر خوب می‏توانی زشت را از زیبا تشخیص دهی. تو دیگر انسانی و می‏فهمی! دیگر در بُعد اعتقادی‏ات هم خوب می‏توانی بفهمی. امّا بگو ببینم چه کسی تو را خراب‏ کرد؟ در محیط آموزشی، به تو رفتار غلط دادند، تو هم تأثیر گرفتی و جهنّمی شدی.


منبع: تبیان



ویدیو مرتبط :
مراقب این هکر باشید ....

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مراقب خشكی پوستتان باشید.



 

 

مراقبت از خشکی پوست

 

 

متخصص بیماری‌های پوست و مو، خشكی و كاهش رطوبت هوا در فصل سرد را اصطلاحا "ثانویه به استفاده از وسایل گرم كننده در منازل و ادارات" دانست و افزود: به موجب استفاده از وسایل گرمایشی، آب موجود در هوا تبخیر می‌شود كه نتیجه آن خشكی پوست است.

 


دكتر سید مسعود داوودی در گفت‌وگو زبری و خشكی پوست، پوسته ریزی و شوره و در موارد شدیدتر ترك خوردگی را از نشانه‌های خشكی پوست برشمرد و افزود: این ترك‌ها باعث نفوذ مواد حساسیت زا به داخل پوست و نهایتا ایجاد اگزما می‌شوند.

 


وی با اشاره به شیوع خشكی پوست در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) گفت: در این فصول حتی پوست‌های چرب خشك می‌شوند؛ اما نوجوانان در سنین پیش از بلوغ به علت كم بودن ترشحات غدد چربی ساز پوست و سالمندان به علت كاهش ضخامت چربی زیر پوست، بیشتر مستعد از دست دادن آب از پوست هستند.

 


این متخصص بیماری‌های پوست و مو به این افراد توصیه كرد تا از تعداد دفعات استحمام در این ایام خودداری كنند.

 


همچنین در محل‌هایی چون زیر بغل و كشاله ران از شوینده‌ها و شامپو بدن استفاده نكنند.

 


دكتر داوودی با بیان اینكه شوینده‌ها ضمن رفع آلودگی، برطرف كننده چربی‌ها هم هستند، ‌افزود: بهترین زمان برای استفاده از كرم‌های مرطوب كننده ۲ تا ۳ دقیقه پس از استحمام است تا رطوبت موجود حفظ شود.

 


وی استفاده از دستگاه بخور را عاملی برای افزایش رطوبت هوای داخل منزل و پیشگیری از بروز خشكی پوست عنوان كرد و یادآور شد: چنانچه پوست براثر سرما و كاهش رطوبت هوا به عارضه خشكی پوست دچار شد باید از كرم‌های مرطوب كننده با جنبه طبی و درمانی با تركیبات اوره و اسید سالیسیك استفاده شود.