متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

نامه به سلمان فارسی روش برخورد با دنیا



ترجمه فارسی نهج البلاغه
به سلمان فارسی
روش برخورد با دنیا
پس از یاد خدا و درود! دنیای حرام چونان مار است، که پوستی نرم، و زهری کشنده دارد، پس از جاذبه‏های فریبنده آن روی گردان، زیرا زمان کوتاهی در آن خواهی ماند، و اندوه آن را از سر بیرون کن، زیرا که یقین به جدایی آن، و دگرگونی حالات آن داری، و آنگاه که به دنیا خو گرفته‏ای بیشتر بترس، زیرا که دنیاپرست تا به خوشگذرانی در دنیا اطمینان کرد او را به تلخ‏کامی کشاند، و هرگاه که به دنیا انس گرفت و آسوده شد، ناگاه به وحشت دچار می‏گردد.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ کِتابٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) إِلى ‏سَلْمانَ‏ ‏الْفارِسِىّ‏ رَحِمَهُ اللَّهُ قَبْلَ أَیَّامِ خِلافَتِهِ: أَمَّا بَعْدُ، ‏فَإِنَّما مَثَلُ الدُّنْیا مَثَلُ الْحَیَّةِ، لَیِّنٌ مَسُّها، قاتِلٌ سَمُّها، فَأَعْرِضْ عَمَّا یُعْجِبُکَ فِیها لِقِلَّةِ ما یَصْحَبُکَ مِنها، وَضَعْ عَنْکَ هُمُومَها لِما أَیْقَنتَ بِهِ مِنْ فِراقِها ‏وَ ‏تَصَرُّفِ‏ ‏حالاتِها وَ ‏کُنْ‏ انَسَ‏ ‏ما ‏تَکُونُ‏ ‏بِها أَحْذَرَ ما تَکُونُ مِنْها، فَإِنَّ صاحِبَها کُلَّمَا اطْمَأَنَّ فِیها إِلى سُرُورٍ ‏أَشْخَصَتْهُ‏ عَنْهُ إِلى مَحْذُورٍ ‏أَوْ ‏إِلى ‏إِیناسٍ‏ ‏أَزالَتْهُ‏ ‏عَنْهُ‏ ‏إِلى‏ ‏إِیحاشٍ‏ ،وَ ‏السَّلامُ‏.


ویدیو مرتبط :
زندگی نامه دانشجوی شهید دکتر سلمان نوعی اقدم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه به سهل بن حنیف روش برخورد با پدیده فرار



ترجمه فارسی نهج البلاغه
به سهل بن حنیف
روش برخورد با پدیده فرار
پس از یاد خدا و درود! به من خبر رسیده که گروهی از مردم مدینه به سوی معاویه گریختند، مبادا برای از دست دادن آنان، و قطع شدن کمک و یاریشان افسوس بخوری! که این فرار برای گمراهیشان، و نجات تو از رنج آنان کافی است، آنان از حق و هدایت گریختند، و به سوی کوردلی و جهالت شتافتند. آنان دنیاپرستانی هستند که به آن روی آوردند، و شتابان در پی آن گرفتند، عدالت را شناختند و دیدند و شنیدند و به خاطر سپردند، و دانستند که همه مردم در نزد ما، در حق یکسانند، پس به سوی انحصارطلبی گریختند دور باشند از رحمت حق، و لعنت بر آنان باد. سوگند به خدا! آنان از ستم نگریختند، و به عدالت نپیوستند، همانا آرزومندیم تا در این جریان، خدا سختی‏ها را بر ما آسان، و مشکلات را هموار فرماید. ان شاء الله، با درود.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ کِتابٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) إِلى ‏سَهْلِ‏ ‏بْنِ‏ ‏حُنَیْفٍ‏ ‏الْأَنْصارِىّ‏، وَ هُوَ عامِلُهُ، عَلَى الْمَدِینَةِ فِى مَعْنى قَوْمٍ مِنْ أَهْلِها لَحِقُوا ‏بِمُعاوِیَةَ: أَمَّا بَعْدُ، فَقَدْ بَلَغَنِى أَنَّ رِجالًا مِمَّنْ ‏قِبَلَکَ‏ ‏یَتَسَلَّلُونَ‏ إِلى ‏مُعاوِیَةَ فَلا تَأْسَفْ عَلى ما یَفُوتُکَ مِنْ عَدَدِهِمْ، وَ یَذْهَبُ عَنْکَ مِنْ مَدَدِهِمْ، فَکَفى لَهُمْ ‏غَیّاً وَ لَکَ مِنْهُمْ شافِیاً فِرارُهُمْ مِنَ الْهُدى وَ الْحَقِّ، وَ ‏إِیضاعُهُمْ‏ إِلَى العَمى وَ الْجَهْلِ، وَ إِنَّما هُمْ أَهْلُ دُنْیا مُقْبِلُونَ عَلَیْها، وَ ‏مُهْطِعُونَ‏ إِلَیْها، قَدْ عَرَفُوا الْعَدْلَ وَ رَأَوهُ وَ سَمِعُوهُ وَ ‏وَعَوهُ‏ وَ عَلِمُوا أَنَّ النَّاسَ ‏عِنْدَنا فِى الْحَقِّ أُسْوَةٌ، فَهَرَبُوا إِلَى ‏الْأَثَرَةِ، فَبُعْداً لَهُمْ وَ ‏سُحْقاً!! إِنَّهُمْ- وَ اللَّهِ- لَمْ یَفِرُّوا مِنْ جَوْرٍ، وَ لَمْ یَلْحَقُوا بِعَدْلٍ، وَ إِنَّا لَنَطْمَعُ فِى هذَا الْأَمْرِ أَنْ یُذَلِّلَ اللَّهُ لَنا صَعْبَهُ، وَ یُسَهِّلَ لَنا ‏حَزْنَهُ‏، إِنْ شاءَ اللَّهُ، وَ السَّلامُ عَلَیْکَ.