متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

منتجب نیا: طرح‌هایی مثل تفکیک جنسیتی نشان می‌دهد یک سلسله تفکرات رسوب کرده در اصل تفکرات ما ایجاد شده است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: حضور زنان در انتخابات خوب است و باید تلاش کرد که زنان‌مان بیشترین حضور را در انتخابات داشته باشند.

حجت الاسلام رسول منتجب‌نیا در سومین نشست از سلسله نشست های هم اندیشی با عنوان زنان و انتخابات اظهار کرد: همه روشنفکران و مسئولان دلسوز این نظام بر این مسأله تاکید دارند که نیمی از جمعیت کشور زنان هستند و مدیریت نیمی از این جامعه باید بر عهده آنان باشند. اما چرا این مسأله تحقق پیدا نکرده است. وقتی در مجلس سوم یک خانم در هیأت رئیسه می خواهد حضور پیدا کند برخی از بزرگان جبهه می گیرند یا زمانی که یک خانم به عنوان وزیر انتخاب می‌شوند عده‌ای با پیام‌های تهدید آمیز با او مخالفت می‌کنند.

وی ادامه داد: آیا دین اسلام و مذهب شیعه با حضور زنان مشکل دارد؟ آیا فقه و حقوق اسلام ظرفیت این را ندارد که خانم ها هم‌دوش مردان در سطوح مختلف جامعه فعالیت کنند؟ این سوال‌ها سالهاست که در ذهن ما وجود دارد.

قائم مقام حزب اعتماد ملی ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب وقتی امام خمینی(ره) دستور دادند که خانم‌ها هم در تظاهرات شرکت کنند خیلی از علما اعتراض کردند که این کار خلاف شرع است اما امام (ره) جلوی آن‌ها ایستاد که آن زمان و چه بعد از انقلاب در شرایط سخت خانم‌ها همیشه پیشتاز بودند.

قائم مقام کل حزب اعتماد ملی خاطر نشان کرد: من به عنوان کسی که در رابطه با فقه و حقوق تخصص دارم می‌گویم که بسیاری از مسائلی که امروز در ارتباط با زنان مطرح می‌شود ممکن است مشکل فتوایی داشته باشد. یکی از افتخارات شیعه مسأله اجتهاد است. مگر مراجع امروز ما از مراجع عالم گذشته مثل علامه حلی و ... عالم‌تر هستند. فلسفه اجتهاد این است که مراجع با توجه به دو عنصر زمان و مکان مسائل دین را به روز می‌کنند. ما افتخار داشتن چنین دینی را داریم.

وی افزود: من عقیده دارم اگر در فقه شیعه با نگاه جدید به مسائل بنگریم بسیاری از تبعیض‌هایی که در جامعه وجود دارد به ویژه تبعیض‌های جنسیتی برطرف می‌شوند.

منتجب نیا با انتقاد از طرح تفکیک جنسیتی دولت گذشته گفت: زمانی که طرح تفکیک جنسیتی مطرح شد بسیاری از علما برای دولت کف زدند و حمایت کردند. آن‌ها جوری حرف می‌زنند که انگار انقلاب کردند تا فقط در جامعه طرح تفکیک جنسیتی ایجاد کنند. این طرح‌ها نشان می‌دهد یک سلسله تفکرات رسوب کرده در اصل تفکرات ما ایجاد شده است، در حالی که امام خمینی(ره) در چنین مسائلی تحول آفرینی کرده بودند. تفکرات ایشان دارد به فراموشی سپرده می‌شود و فقه دوباره به حال انزوا و سنت باز می گردد.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) بین جامعه و فقه آشتی ایجاد کرد اما متاسفانه دارد روش فقهی ما به روش فقهی گذشته نزدیک می‌شود. اگر مجتهدهای جوان وارد صحنه شوند می‌توانیم به آینده بهتری امید داشته باشیم چرا که جوانان دو عنصر زمان و مکان را در نظر خواهند گرفت.

منتجب نیا با تاکید بر جهت حضور زنان و جوانان در انتخابات گفت: جوانان در کنار بانوان ظرفیت حل مسائل را ایجاد می‌کنند. البته بخشی از عدم حضور آن‌ها به مشکلات روانی و اجتماعی باز می‌گردد. خود خانم ها هنوز این شجاعت را در خود ایجاد نکردند که بیایند و وزیر یا استاندار شوند. فکر می‌کنند یا باید خانه داری کنند یا استاد دانشگاه و پرستار شوند.

وی گفت: باید در جامعه فضا سازی کنیم که خانم‌ها بتوانند بدون هیچ کمبودی حضور پیدا کنند. در مواردی، یک فرماندار زن از همتای خود که یک مرد بوده جلوتر زده است. من عقیده دارم که در سطح‌بندی، حضور زنان در انتخابات خوب است و باید تلاش کرد که زنان‌مان بیشترین حضور را در انتخابات داشته باشند. زمانی که از شایسته سالاری حرف می زنیم دیگر نباید آن را با سی درصد محدود کنیم.

 

اخبار انتخابات - انتخاب

 


ویدیو مرتبط :
گزارش یک طرح تفکیک جنسیتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جداسازی نادر از سیمین! (طرح تفکیک جنسیتی)



 

 (طرح تفکیک جنسیتی)

 

طرح تفکیک جنسیتی

 

منبع: afzay.com