متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

مرعشی: امیدوارم شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها کم حوصلگی نکند/ من هم اگر جای باهنر بودم، نمی‌آمدم



اخبار,اخبار انتخابات,سخنگوی حزب کارگزاران

  سخنگوی حزب کارگزاران گفت: امیدورام شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها دچار کم حوصلگی و بیحوصلگی نشود.

حسین مرعشی در گفت و گو با خبرآنلاین با اشاره به رشد ثبت نام ها در این دور از انتخابات مجلس و خبرگان گفت: من این استقبال را ناشی از توجه عامه مردم به نهادهای مهم قانونی کشور می دانم. آقای جنتی درنماز جمعه نکته ای را در مورد خبرگان گفتند که نشان می داد این عدد 800 نفر خیلی برایشان بزرگ جلوه کرده بود. در حالی که ما در ایران چیزی حدود سیصد هزار نفر روحانی و طلبه داریم که 800 نفر، حدود 26 صدم درصد این تعداد است. یعنی کمتر از سه دهم درصد از کسانی که در ایران روحانی هستند، مجتهد متجزی هستند. بنابراین این عدد خیلی بالایی نیست. در مجلس هم همینطور است.

مرعشی با بیان اینکه تلقی مثبتی از تعداد بالای ثبت نام کنندگان دارد، ادامه داد: برداشت من این است که ملت گام اول را در انتخابات با صلابت برداشتند و نشان دادند که جامعه ایران هم به اهمیت جایگاه خبرگان واقف است و هم به اهیمت جایگاه مجلس.


وی درباره پیش بینی خود از نحوه مواجهه شورای نگهبان با کاندیداهای اصلاح طلب، اظهار داشت: همه کسانی که احتمال می‌رفت دوستان اصولگرا آنها را در معرض اتهام قرار بدهند، خودشان داوطلبانه نیامدند! به همین دلیل از اسامی و چهره های مشهور اصلاح طلب کمتر در میان ثبت نام کنندگان بودند.

مرعشی با اشاره به اینکه شخصیت هایی از دانشگاهیان، پزشکان، مهندسان، کشاورزان، هنرمندان و روحانیون و از گروه های مختلف وارد عرصه انتخابات شده اند، اظهار داشت: خوب است که اجازه بدهند یک انتخابات رقابتی و پرشور شکل بگیرد. امیدوارم شورای نگهبان کاملا با رعایت قوانین و مقرارت و با رعایت مصالح عالی نظام درباره صلاحیت ها تصمیم گیری کند. مشارکت قشرهای مختلف و صاحبان سلیقه های سیاسی مختلف در انتخابات به مصلحت نظام است و امیدورام شورای نگهبان متناسب با این نیاز و با رعایت قانون موضوع صلاحیت ها را بررسی کرده و دچار کم حوصلگی و بی حوصلگی نشود.

وی با اشاره به کاندیداتوری اطرافیان احمدی نژاد در انتخابات مجلس، گفت: حامیان آقای احمدی‌نژاد هم حق حضور در انتخابات را دارند. اما تعدادی از آنها در پرونده هایی مثل پرونده بابک زنجانی درگیر هستند. پرونده کسانی که دستشان در دوره آقای احمدی نژاد به بیت المال آلوده شده است، حتما باید رسیدگی شود. چون مسئله فساد برای نظام ما خیلی مسئله مهمی است. انتظار ما این است که شورای نگهبان در مورد کسانی که دستشان آلوده به فساد بوده است، قاطع برخورد کند.

مرعشی در واکنش به برخی گمانه زنی ها درباره رد صلاحیت نامزدهای اصلاح طلب از سوی شورای نگهبان، اظهارداشت: تجربه اصلاح طلبان و تجربه مردم ایران این است که نبودشان در انتخابات همیشه به ضررشان تمام شده است. در هر شرایطی از اهمیت انتخابات کم نمی شود. ما اصلاح طلبان در هر شرایطی دست به انتخاب خواهیم زد. ما قبلا هم بازی در زمین محدود را تمرین کرده ایم. الان هم مردم از ما انتظار یک بازی حرفه ای دارند تا یک بازی صرف سیاسی.


وی افزود: ما امیدواریم شورای نگهبان با رعایت قوانین با موضوع برخورد کند. مطمئن هستیم در صورتی که شورای نگهبان در چهارچوب قانون برخورد کند، دست ما در تهیه لیست ها خیلی باز خواهد بود. اما شرایط هر چه باشد، حتما اصلاح طلبان با لیست واحد خواهند آمد.


مرعشی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عدم نام نویسی محمدرضا باهنر در این دور از انتخابات مجلس گفت: آقای باهنر آدم باهوشی است. او می داند وضعیت در اردوگاه اصولگرایی چگونه است. او قاعدتا از رای نیاوردن نمی ترسد اما با این تشتتی که در جبهه اصولگرایی وجود دارد، من هم اگر جای باهنر بودم کاندید نمی‌شدم.گ


مرعشی ادامه داد: به طور کلی یک سیاستمدار هم باید بداند چه زمانی وارد عرصه سیاسی شود و هم بداند چه زمانی باید بیرون برود. اما نیامدن آقای باهنر در این دوره به معنی ترک عرصه سیاسی نیست. او هم دبیرکل یک تشکل سیاسی است و هم ممکن است در دوره های بعد در معرض پذیرش مسئولیت های جدید تقنینی باشد. بنابراین من این تصمیم باهنر را یک استراتژی برای خداحافظی از سیاست نمی دانم بلکه این یک حرکت تاکتیکی برای ایشان است.

 

 اخبار انتخابات  مجلس  -  خبر  انلاین


ویدیو مرتبط :
تشکیل جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عارف: امیدوارم شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها اساسی تجدید نظر کند



اخبار,اخبار انتخابات , محمد رضا عارف

رئیس شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان ضمن انتقاد از بررسی صلاحیت‌ها در هیات نظارت اظهار کرد: امیدوارم شورای نگهبان تجدید نظر اساسی در بررسی صلاحیت‌ها داشته باشند.

 محمد رضا عارف که در کنگره سراسری حزب ندای ایرانیان سخنرانی می‌کرد ضمن تبریک آغاز اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها اظهار کرد‌: اکنون که در آستانه انتخابات سرنوشت ساز اسفند ماه سال 94 قرار داریم انتظار می‌رفت شیرینی و حلاوت آغاز اجرایی شدن برجام با اعلام نظر هیات نظارت در بررسی صلاحیت‌ها دو چندان شود که این اتفاق رخ نداد و کام بسیاری از اصلاح طلبان و اعتدالیون و نخبگان کشور تلخ شد.

وی با بیان این که انتظار بود هیات نظارت با توجه به ویژگی حق‌الناس و حضور حداکثری مردم در راستای فرماشیات رهبری وظیفه‌ی بررسی صلاحیت‌ها را دنبال کند گفت: از ابتدا راهبردی برای حضور جدی در انتخابات داشتیم و به طور طبیعی این حق کسانی است که رد یا عدم احراز صلاحیت شده‌اند اعتراض و تقاضای تجدید نظر داشته باشند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان همچنین اظهار کرد: این شورا از طریق مجاری قانونی و ذیربط و شخصیت‌های ذی نفوذ بحث رسیدگی به صلاحیت‌ها رابه طور جدی دنبال کرده و در یک نگاه کلی باید بگویم مذاکراتی که هم کمیته تعامل این شورا و هم شخصیت‌های برجسته‌ی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری و بنده با بزرگان داشتیم رضایت بخش است.

وی افزود: با توجه به این که تعداد زیادی از کاندیداها یا رد و یا عدم احراز صلاحیت شده‌اند درخواست می‌کنم که این افراد هر چه سریعتر رزومه کاری و توانایی خود را در عرصه‌های مختلف در اختیار شورای نگهبان قرار دهند. البته در مورد رد صلاحیت‌ها نیز به طور جدی پیگیری می‌شود که بتوانیم راحت‌تر لیست نهایی کسانی را که می‌خواهند خدمتگزار نظام در مجلس باشند ببندیم.

عارف ادامه داد: ما انتخابات خرداد 92 را با پیروزی تفکر انتخابات پشت سر گذاشتیم و امروز شرایط خیلی بهتر از سالهای 91 و 92 است؛ ما در این آن شرایط توانستیم پیروز شویم و از فردای 24 خرداد به این نتیجه رسیدیم که این مسیر باید ادامه پیدا کند. خوشبختانه انتخابات اسفند 94 در دستور کار همه تشکل‌ها و گروه‌های اصلاح طلب قرار گرفت.

وی تقویت همبستگی ملی، تفاهم با جریانات داخل نظام، ارتقاء جایگاه مجلس را از راهبردهای جبهه اصلاحات عنوان کرد و گفت: به دنبال ارتقاء جایگاه مجلس باید باشیم، جایگاهی که مجلس در راس امور باشد. مجلسی که همراه با دولت باشد و خود را در توسعه و پیشرفت کشور رفیق دولت بداند نه رقیب دولت.

عارف با تاکید بر اینکه اجماع کامل اصلاح طلبان در درون این جبهه مهمترین دستاورد ما بوده است گفت:‌ تقریبا همه احزاب و گروهها اجماع کامل را پذیرفته‌اند و ما در انتخابات 92 هم نشان دادیم که اولویت دادن به منافع و مصالح ملی در مقابل منافع گروهی اقدامی است که از گفتمان اصلاحات بر می‌آید و این ظرفیت را در داخل داریم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان با بیان این که اولویت دادن به حضور جوانان و زنان برای عهده گیری مسئولت در بخش‌های مختلف از جمله راهبردهای اصلاحات است گفت: شعار اصلی که در شورای عالی سیاست‌گذاری به آن رسیدیم با توجه به شرایط کشور (امید و آرامش و رونق اقتصادی) است و ما مسائل را که پیش بینی می‌کردیم به این نتیجه رسیدیم که تحت هر شرایطی باید با امید و آرامش انتخابات را برگزار کنیم. به همین منظور برای انتخابات اسفند 94 هم باید نه تنها با همان انگیزه بلکه با انگیزه‌ای بیشتر حضور به هم رسانیم.

عارف با اشاره به عملکرد 80 روز گذشته شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان اظهار کرد: به عنوان یک راهبرد اصلی ما در گزینش کاندیداها دخالت نداشتیم و محور انتخاب کاندیداها در هر استان توسط شورای اصلاح طلبان استان آن هم به صورت نظارت و هماهنگی انجام شده است.

وی در ادامه گفت: در تلاش هستیم که در پنج هفته باقی مانده تا انتخابات عملا وارد مراحل اجرایی شویم و با همان انگیزه دوسال گذشته کار را دنبال کنیم. در آن شرایط که می‌دانستیم امکانات در اختیار رقیب است اما ما می‌توانستیم در این زمینه طراحی شده پیروز شویم.

عارف بار دیگر با ابراز امیدواری از این که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها تجدید نظر داشته باشد گفت: اگر کمبود اطلاعاتی وجود دارد ما آمادگی داریم در مورد کسانی که صلاحیتشان احرازنشده این اطلاعات را در اختیار بگذاریم و حتی درمورد رد صلاحیت‌ها نیز توضیحات لازم ارائه شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان همچنین اظهار کرد: در برخی سایت‌ها تلاش می‌شود که بین جریان اصلاحات اختلاف بیندازند، اما بنده منشم این بود که در این گونه موارد جواب نمی‌دهم. لذا معتقدم که انسجام خوبی وجود دارد چون که ما هزینه عدم انسجام را یک بار در گذشته داده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبریک به مناسبت لغو تحریم‌ها و آغاز اجرایی شدن برجام به دولت‌مردان و تیم مذاکره کننده کشورمان اظهار کرد: به ثمر رسیده مذاکرات قطعا بیش از هر چیز حاصل پایمردی ملت و تلاش دانشمندان هسته‌ای به ویژه شهدای هسته‌ای و همچنین رهنمودها و هدایت‌های رهبری از تیم مذاکره کننده از تلاش و پشتکار دولت بوده است.

عارف همچنین به شرایط پسا تحریم‌ هم اشاره کرده و افزود: برای این که بتوانیم اولویت رونق اقتصادی را با جدیت دنبال کنیم راهی جز همبستگی ملی و همکاری همه ارکان نظام از جمله دولت و مجلس وجود ندارد؛ البته باید بازنگری در قوانین و مقرراتی که در دهه گذشته ناشی از تحریم‌ها وجود داشته مورد تجدید نظر قرار گیرد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان در پایان ضمن ابراز امیدواری از این که حزب ندای ایرانیان با حفظ هویت اصلاح طلبی بتواند در توسعه تحزب در کشور نقش ایفا کند گفت: قطعا راهبرد اصولی کشور تحزب است و مقدمه رسیدن به احزاب فعالیت‌های خوب تشکیلاتی، سازمانی، شناسنامه‌دار و قانون‌مند است و لازمه این فعالیت‌ها نیز جایگاه تحزب در کشور، توانمند سازی جوانان و انتقال تجربیات نسل اول به آنها و پذیرفتن خرد جمعی و نهایتا آماده کردن جوانان برای پذیرش مسئولیت است.


  اخبار  انتخابات   مجلس  -  ایسنا