متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

مؤثرترین نذر و شرایط صحت آن



 

مؤثرترین نذر و شرایط صحت آن


تعریف نذر

نذر آن است که انسان بر خود واجب کند که کار خیری را برای خدا به جا آورد و یا کاری که انجام ندادن آن بهتر است برای خدا ترک کند.[۱]

 

به عنوان مثال نذر آن است که انسان در قالب این عبارت و صیغه بگوید: نذر کردم که اگر - مثلاً - مریض من خوب شد برای خدا، بر من واجب است که صد تومان به فقیر بدهم.[۲]

 

مؤثرترین نذر

اما این که کدام نذر دارای تأثیر بیشتری است و زودتر ما را به حاجتمان می‌رساند، با تحقیقی که انجام شده این نتیجه قابل دسترسی است که نذر برای ائمه اطهار (ع) بسیار مؤثر است؛ مثلاً کسی نذر کند که اگر خدا حاجت او را برآورده کرد یک ختم قرآن بخواند و ثواب آن را به ساحت مقدس یکی از چهارده معصوم (ع) هدیه کند، یا نذر کند روزه بگیرد، یا چهل روز زیارت عاشورا بخواند.

 

نذر و قضای الهی

نذر علاوه بر این که خود کار خوبی است و از این جهت می‌تواند در تغییر سرنوشت انسان نقش داشته باشد، نوعی دعا و توسل به حساب می‌آید و از این جهت نیز می‌تواند باعث تغییر قضای الهی شود. علاوه بر این که آن چه در نذر آمده اگر از مصادیق عوامل تغییر دهنده قضا باشد؛ مثل صدقه و صله رحم خود می‌تواند در ردّ قضای الهی مؤثر باشد.


نذر برای ائمه اطهار (ع) بسیار مؤثر است؛ مثلاً کسی نذر کند که اگر خدا حاجت او را برآورده کرد یک ختم قرآن بخواند و ثواب آن را به ساحت مقدس یکی از چهارده معصوم (ع) هدیه کند، یا نذر کند روزه بگیرد، یا چهل روز زیارت عاشورا بخواند

 

شرایط نذر

یکی از راه‌های برآورده شدن حاجات، نذر کردن است که دارای آداب خاصی است. از جمله این که در نذر باید صیغه خوانده شود، ولی لازم نیست به عربی باشد؛ مثلاً اگر بگوید نذر کردم اگر مریض من خوب شد برای خدا، بر من واجب است که صد تومان به فقیر بدهم، نذر او صحیح است. از شرایط نذر آن است که نذر کننده باید مکلّف و عاقل باشد و با اختیار خود نذر کند. پس نذر انسان مجبور و یا کسی که مثلاً از روی عصبانیت و بی اختیار نذری می‌کند، صحیح نیست، و کاری را هم که می‌خواهد به عنوان نذر انجام دهد باید یک نوع رجحان و برتری داشته باشد و انجام آن به رایش ممکن و در حد توان او باشد.[۳]


نذر و عدم توانایی انجام عمل

عدم توانایی بر انجام کار با توجه به زمان نذر دو صورت دارد.

اول آن که از ابتدا قادر به انجام کار نباشد.

دوم آن که در زمان نذر قادر به انجام باشد، ولی بعد از نذر کردن از انجام آن عاجز شده باشد.

در فرض اول مراجع معظم تقلید فرموده‌اند:

انسان کاری را میتواند نذر کند که انجام آن به رایش ممکن باشد، بنابر این کسی که نمیتواند پیاده کربلا برود، اگر نذر کند که پیاده برود، نذر او صحیح نیست.[۴]

 

و در فرض دوم فرموده‌اند:

اگر نذری غیر از نذر روزه کرده است باز هم نذرش باطل و چیزی بر او نیست.[۵] ولی اگر نذر کند که روزه‌ای بگیرد و بدون پیش بینی قبلی از انجام آن عاجز شود، باید آن را قضا کند و اگر ممکن نشد[۶] به مقدار یک مدّ طعام به فقیر صدقه بدهد.[۷]

 

نذر خاص

اگر نذر برای مورد خاصی (مثل بهزیستی) باشد باید در همان مورد خاص مصرف شود و اگر در امر خیر دیگری (مثل اقوام نزدیک) مصرف شود از عهده‌ی نذر کننده ساقط نمی‌شود و دوباره باید اداء کند.

 

البته باید توجه داشت که:

 

1- در تحقق نذر خواندن صیغه و به زبان آوردن آن لازم است، (هر چند عربی بودن لازم نیست)؛ پس اگر صیغه‌ی نذر خوانده نشود، نذر منعقد نمی‌شود و چیزی واجب نیست.[۸]

 

2- در نذر باید لفظ "برای خدا" گفته شود و قصد در دل، کافی نیست.[۹]

 

عدم اجابت نذر

البته این نکته هم قابل توجه است که گاهی ما حاجتی را می‌خواهیم، ولی هر چه تلاش می‌کنیم و نذرهای مختلف انجام می‌دهیم به حاجتمان نمی‌رسیم. باید دانست که این مسئله اهمیت نذر را کم نمی‌کند، بلکه بسیار مواردی وجود دارد که ما چیزی را برای خودمان ضروری و لازم می‌دانیم و دنبال به دست آوردن آن هستیم، ولی چون به خیر و صلاح ما نیست و ممکن است در آینده به ضرر ما تمام شود، خدا حاجت ما را به تأخیر می‌اندازد تا موقع انجام آن برسد و چه بسا ما چیزی را دوست داریم، در حالی که به ضرر ماست و چه بسا از چیزی بدمان می‌آید ولی همان به نفع و صلاح ما می‌باشد.[۱۰] پس هر موقع خدا صلاح بداند حاجت و نیاز انسان را رفع می‌کند و تأخیر حاجت به معنای کم اهمیتی و بی تأثیر بودن نذر

نیست.


پی نوشت ها :

[۱]. توضیح المسائل مراجع، ج۲، ص ۶۰۹-۶۱۲٫

[۲]. برای آگاهی بیشتر نک: نمایه: بهترین نذر، سؤال ۸۷۳ (سایت اسلام کوئست: ۱۰۲۳).

[۳]. توضیح المسائل مراجع، ج۲، ص ۶۰۹-۶۱۲٫

[۴]. توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج ۲، ص ۶۱۳، حضرات آیات امام خمینی(ره)، سیستانی، بهجت، مکارم، زنجانی.

[۵]. همان، بنا بر فتوای آیت الله سیستانی.

[۶]. حضرت آیت الله سیستانی در ادامه مطلب فرموده‌اند: و اگر ممکن نشد، احتیاط واجب آن است که یا به جای هر روز ۷۵۰ گرم غذا به فقیری صدقه بدهد یا ۵/ ۱ کیلو به کسی بدهد که به جای او آن روزه را بگیرد.

[۷]. این نظریه بنا بر فتوای آیت الله زنجانی است.

[۸]. توضیح المسائل (المحشی للإمام الخمینی)، ج ۲، ص ۶۰۹، م ۲۶۴۱٫

[۹]. همان، ص ۶۱۴، م ۲۶۵۱٫

[۱۰]. شاید چیزی را ناخوش بدارید و در آن خیر شما باشد و شاید چیزی را دوست داشته باشید و به رایتان ناپسند افتد. خدا میداند و شما نمیدانید،( بقره، ۲۱۶٫)

بخش احکام اسلامی تبیان

منبع : اسلام پدیا


ویدیو مرتبط :
شرایط صحت قبولی و کمال نماز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بررسی فلسفه، شرایط و احكام نذر



 

 

بررسی فلسفه، شرایط و احكام نذر

 

نذر، بهره گیری از نصرت الهی

نذر چرا و چگونه؟

یكی از اصطلاحات در فرهنگ قرآن، نذر است. نذر در لغت به معنای ملزم ساختن خود بر امری است كه از قبل الزامی بر انجام آن نداشته است. (لسان العرب، ابن منظور، ج14، ذیل واژه نذر؛ و نیز مفردات الفاظ قرآن كریم، ص797)

 

بنابراین، شخص با نذر كردن خود را ملزم و متعهد به كاری می كند كه در اصل تكلیف و الزامی در برابر آن نداشته است؛ ولی همین كه نذر كرد بر او لازم می شود براساس تعهد و الزام، عمل كند و التزام خویش را به شكل وفای به مفاد نذر نشان دهد.

 

علامه نجفی از بزرگ ترین فقیهان معاصر در كتاب ارزشمند جواهر الكلام در بیان اصطلاح فقهی آن می گوید كه نذر التزام به انجام یا ترك عمل است به گونه ای مخصوص (جواهر الكلام، ج35، ص356)

 

به سخن دیگر، نذر اعم از انجام یا ترك كاری است كه از نظر حكم شرعی انجام یا ترك دادن آن بر انسان لازم نیست، ولی شخص با اجرای صیغه نذر، آن را بر خودش واجب كند، بنابراین انجام یا ترك آن كار بر او واجب شرعی می شود و در صورت تخلف می بایست تبعات آن را مانند كفاره نذر بپردازد.

 

با نگاهی به گزارش های قرآنی این معنا به دست می آید كه نذر دارای پیشینه است و در میان اقوام پیش از اسلام نیز رواج داشته است. از جمله خداوند در آیه 35 سوره آل عمران گزارش می كند كه همسر عمران با خود نذر می كند تا فرزندش را برای خدمت در راه خدا آزاد كند و خداوند نذرش را پذیرفت و آن زن مومن، فرزندش مریم(س) را به خدمت خانه خدا فرستاد.

 

نذر از نظر حضرت مریم(س) و یهودیان، امری مطلوب و معروف بوده و او و سایر یهودیان هم عصر وی به نذر اعتقاد داشته و براساس آن عمل می كردند. البته نذری كه در آن عصر متداول بود، اشكال گوناگونی داشت كه از آن جمله می توان به نذر سكوت اشاره كرد. (مریم، آیه26)

 

در میان مردم جاهلیت و پیش از اسلام در جزیره عربی نیز نذر متداول و رایج بود و شاید از همین جا بتوان دریافت كه نذر از آیین های دین حنیف ابراهیمی(ع) بوده است كه در جزیره عربی باقیمانده بود. (بقره، آیه270)

 

توسل جستن برای رفع بلا، دفع مصیبت و جلب منفعت در میان همه اقوام، وجود داشته است و هر كسی می كوشید تا فضل و رحمت و محبت الهی را به شكلی به سوی خود و جامعه ای جلب نماید. شاید بتوان گفت كه برخی از احكام كه حضرت یعقوب(ع) برای رسیدن به مقاصد برخود واجب یا حرام كرده بود، از باب نذر بوده باشد. از این رو خداوند در تعرض به مسیحیان از احكام و قوانین الزامی سخن می گوید كه مسیحیان به عنوان رهبانیت برای خود وضع كرده بودند تا با توسل به این احكام و قوانین در جلب فضل و عنایت الهی بكوشند.

 

آنان در یك فرآیند، رهبانیتی را پدید آوردند كه بیرون از آموزه های معتدل وحیانی بود و ریاضت ها و سخت گیری هایی را برخود تحمیل كردند تا بتوانند روحانیت خویش را دو چندان سازند و از دنیا و تعلقات آن بیرون روند. این رهبانیت هر چند كه براساس آموزه های وحیانی نیست؛ چرا كه با فطرت و طبیعت ذاتی انسان در تضاد است، ولی از آن جایی كه امری ارادی بود كه شخص به اختیار خود انتخاب می كرد و انجام می داد، مورد تأیید قرار می گیرد، ولی هرگز به عنوان یك قانون شرعی، تأیید و امضا نمی شود تا فراگیر و اجباری گردد. (حدید، آیه27) البته این كار در شریعت یهودی پیشینه ای تاریخی دارد، چرا كه قرآن از حضرت یعقوب(ع) گزارش می كند كه آن حضرت(ع) برای خود قوانین سخت گیرانه ای وضع كرده بود كه بعدها بنی اسرائیل آن را به عنوان قوانین الهی مورد تأكید قرار دادند؛ این در حالی بود كه خداوند آن قوانین را به عنوان قوانین الهی و وحیانی امضا و تایید نكرده بود. همین اتهام زنی بنی اسرائیل و یهود به خداوند درباره این قوانین و احكام سخت گیرانه بود كه خداوند را وادار می سازد تا از یهود بخواهد مدركی از تورات عرضه دارند كه خداوند چنین قوانینی را وضع كرده است. خداوند در آیه93 سوره آل عمران می فرماید: «همه خوراكیها بر فرزندان اسرائیل حلال بود، جز آنچه پیش از نزول تورات، اسرائیل (یعقوب) بر خویشتن حرام ساخته بود. بگو: «اگر جز این است و راست می گویید، تورات را بیاورید و آن را بخوانید.»

 

در حقیقت قوانین و مقررات شخصی را كه حضرت یعقوب(ع) برای خود وضع كرده بود، بعدها یهودیان به عنوان قوانین الهی مطرح می كردند و مخالفان با آن را مجازات و تنبیه می نمودند. همین شیوه غلط و نادرست یهودیان موجب شد تا خداوند با بیان این كه قوانین سخت گیرانه حضرت یعقوب(ع) ارتباطی به وحی و تورات ندارد، از یهودیان بخواهد تا مداركی از تورات درباره این قوانین و وضع الهی آن ارایه دهند؛ ولی از آن جایی كه در تورات این قوانین وجود نداشت، دست به تحریف می زنند و خود و دیگران را گمراه می كنند تا شیوه باطل خود را به عنوان دین الهی معرفی كنند. این همان بدعت باطلی است كه ایشان در پیش گرفتند و امری غیردینی را به دین و خدا نسبت دادند.

 

بنابراین، این شیوه ها را می توان بخشی از همان الزامی دانست كه در نذر از سوی شخص بر خود تحمیل می شود، ولی هرگز این بدان معنا نیست كه بر دیگران هم این الزام شود. به هرحال، می توان استنباط كرد كه انسانها به اشكال مختلفی برای رسیدن به اهداف گوناگون و براساس انگیزه های متفاوت، به نذر و مانند آن توسل می جسته اند.

 

از گزارش های قرآنی درباره چرایی نذر كردن به دست می آید كه مردم برای دست یابی به اهداف گوناگونی نذر می كردند و انگیزه های چندی، آنان را به این عمل می كشاند. از جمله از آیه 26 سوره مریم می توان دریافت كه برای رهایی و فرار از تنگناهای اجتماعی از نذر بهره گرفته می شده است. همچنین از آیه 7 سوره انسان این معنا به دست می آید كه اشخاص برای شفای بیماران و درمان آنان به نذر متوسل می شدند.

 

در روایات درباره شأن نزول سوره انسان آمده است كه امیرمومنان علی(ع) و فاطمه(س) و فضه برای شفای بیماری حسن و حسین(ع) به پیشنهاد پیامبر(ص) نذر روزه كردند. (تفسیر كبیر، فخر رازی، ج 10، ص 746 و نیز مجمع البیان، ج 9 و 10، ص 611؛ انوار التنزیل، بیضاوی، ج 4، ص 674؛ الكشاف، زمخشری، ج 4، ص 670)

 

امام صادق(ع) در روایتی كه در شأن نزول همین آیه «یوفون بالنذر» از آن حضرت صادر شده، فرموده است: هنگامی كه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) مریض بودند، روزی پیامبر خدا(ص) به ملاقات آنها آمد و به علی(ع) فرمود: خوب است جهت سلامتی فرزندانت نذر نمایی. علی(ع) فرمود: من نذر می كنم، چنانچه این دو بهبود یابند، سه روز را به جهت تشكر از خداوند روزه بدارم. سپس فاطمه(س) و همچنین فضه كه كنیز آنها بود، همین نذر را تكرار نمودند و خدای متعال لباس عافیت را به اندام آن دو امام پوشاند و ایشان نیز روزه گرفتند. (میزان الحكمه، ج 10، ص 48) با توجه به این روایت می توان دریافت كه روزه گرفتن پس از بهبودی بوده است و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نیز روزه گرفتند كه داستان اطعام ایشان به فقیر و مسكین و اسیر در سوره انسان بیان شده است.

 

اهداف و انگیزه های نذر

پس نذر می تواند به انگیزه ها و اهداف گوناگونی انجام گیرد كه از آن به فلسفه و چرایی نذر یاد می شود. از جمله اهداف و انگیزه های نذركننده می توان به موارد زیر اشاره كرد:

 

1- رسیدن به مطلوب و برآورده شدن حاجت.

2- تقید به بندگی خدا و تلاش در جهت رسیدن به مقام قرب ربوبی.

3- تقویت انگیزش در جهت سیر و سلوك معنوی.

4- نجات از مصائب و رویدادهای سخت.

 

بنابراین، می توان نذر را برای حل مشكلات و رهایی از مصیبت ها و همچنین دست یابی به اموری خاص به كار گرفت. پس نذر در حقیقت نوعی توسل و وسیله جستن برای رسیدن به فضل الهی و تقرب به اوست. (مائده، آیه 35) نذر به عنوان وسیله تقرب و جلب محبت الهی مورد تایید شریعت اسلامی و آموزه های قرآنی قرار گرفته است.

 

شرایط نذر و احكام آن

اما درباره چگونگی و شرایط نذر باید توجه داشت كه نذر به معنای توسل جستن به خداوند از طریق انجام یا ترك كاری است كه مورد رضایت خداوند است. از این رو، می بایست توجه داشت كه متعلق نذر امری باشد كه در نظر عقل و شرع مقبول و صحیح باشد.

 

بنابراین، نمی توان امری كه واجب یا مستحب است متعلق نذر برای ترك قرار گیرد یا امری كه حرام و مكروه است متعلق نذر برای انجام باشد. پس كارهای مستحب را می توان بر خود واجب كرد یا مكروه را بر خود حرام نمود.

 

اساسا نذر در اموری مجاز است كه از نظر شرعی راجح باشد؛ مثلاً نماز شب كه مستحب است، شخص می تواند با نذر، آن را بر خود واجب كند یا ضیافت نیكان و نیكوكاران كه استحباب شرعی دارد، با نذر واجب می گرد. همچنین می توان برای سلامتی، قبولی در درس و به خیر گذشتن حادثه نیز نذر كرد.

 

در فقه اسلامی نیز كتابی تحت عنوان نذر با فروعات فقهی فراوان وجود دارد. ملاك جواز نذر این است كه متعلق نذر، حرام یا مكروه نباشد.

 

خداوند در آیه 270 سوره بقره، نذر در معصیت را جایز نمی شمارد و آن را عامل قرار گرفتن فرد در جرگه ظالمان می داند.(مجمع البیان، ج 1 و 2، ص 660) خداوند در همین آیه نذر در معصیت را از عوامل محرومیت شخص از نصرت و یاری خداوند برمی شمارد.

 

اما اگر نذر به گونه ای باشد كه حضرت یعقوب(ع) انجام داد و امر مباح یا مكروهی را بر خود حرام نماید، چنین نذری می تواند منعقد شود و نصرت و یاری خداوند را به همراه داشته باشد.

 

در شرایع گذشته، مادر اختیاردار كار و شغل فرزند بود. از این رو همسر عمران نذر می كند كه فرزندش خدمتكار خانه خدا شود. (آل عمران، آیه 35) ولی در حال حاضر چنین اختیاری برای مادر در شریعت اسلامی نیست. پس مادری نمی تواند همانند همسر عمران درباره شغل و كار فرزندش نذری داشته باشد و به تعبیر فقهی چنین نذری منعقد نمی شود.

 

شرط صحت نذر، خواندن صیغه نذر

از شرایط صحت نذر آن است كه صیغه نذر خوانده شود. صیغه نذر را شخص نذركننده می خواند و انشاء می كند؛ چنان كه همسر عمران و دخترش حضرت مریم(س) این گونه نذر كردند. (آل عمران، آیه 35 و نیز مریم، آیه 26)

 

از گزارش قرآن به دست می آید كه انشای نذر با تلفظ صیغه آن «رب انی نذرت لك» در شریعت یهودی پیش از شریعت عیسوی(ع) وجود داشته است. (همان آیات)

 

همچنین از شرایط نذر این است كه نام خداوند در نذر آورده شود (همان) و از آنجایی كه الله و رحمن از اسامی خاص خداوند است می توان در نذر هر یك از این دو نام اختصاصی خداوند را به كار برد. خداوند می فرماید: ولله الاسماء الحسنی فادعوه بها. قل ادعوا الله او ادعوالرحمن فله الاسماء الحسنی (اسراء، آیه 110). از این رو ذكر الرحمن در صیغه نذر درست است و می تواند به جای الله قرار گیرد؛ «مریم، آیه 26) چرا كه الرحمن صفت نیست، بلكه اسمی همانند اسم الله است.

 

پس از نظر شرعی نذر وقتی واجب العمل است كه یا به صورت صیغه عربی (لله علی) خوانده شود و یا به صیغه فارسی كه در بردارنده این مضمون باشد: برای خدا برعهده من باشد اگر فلان حاجت و خواسته من برآورده شد، فلان كار را انجام می دهم، ولی اگر تنها از ذهن و قلب گذشته و خطور كرده باشد و صیغه نذر به صورت شرعی كه گفته شد خوانده نشود، این نذر وجوب عمل ندارد البته عمل به آن بی اشكال است اما برای صاحب نظر وجوبی در انجام آن ایجاد نمی كند.

 

در انعقاد نذر باید صیغه مخصوص یعنی لله علی كذا خوانده شود. برای نذر كردن می توان چنین نیت كرد: برای خدا برعهده من باشد اگر بیمارم شفا یافت یا فرزندم در كنكور قبول شد فلان مقدار پول برای امام حسین(ع) یا حضرت ابوالفضل و در راه شادی روح آنها به فقراء بدهم و یا بر اقامه مجلس روضه آنها بدهم.

 

البته لازم نیست صیغه نذر را به عربی بخوانند، پس اگر نذر كننده بگوید: «چنانچه بیمار و مریض من خوب شود، برای خدا برعهده من است كه فلان مبلغ به فقیر بدهم»، نذر او صحیح است.

 

بنابراین، نذر در حقیقت پیمانی است با خداوند تا در نتیجه انجام عمل نیكی كه آدمی بر خویش واجب می نماید، حق تعالی حاجت او را برآورد. (تفسیر انوار درخشان، ج1، ص 353)

 

با توجه به تعریف نذر؛ نذر را می توان نوعی عبادت، دعا و درخواست از خداوند دانست كه اتفاقا دارای تأثیر فراوان است و با هدف قرب الهی انجام می شود. به لحاظ شرعی، وفا نمودن به نذر چنانچه مشروع و مستحسن باشد و ضوابط شرعی آن مراعات شود، واجب است، زیرا كه مشمول آیه «اوفوا بالعقود» كه متضمن حكم وجوب وفاء به هر پیمانی است، می گردد.

 

از دیگر شرایط نذر می بایست به اخلاص و نیت خالصانه نذركننده اشاره كرد كه آیه 35 سوره آل عمران بدان توجه می دهد؛ چرا كه خلوص در نذر زمینه پذیرش آن از سوی خداوند را فراهم آورد. (آل عمران، آیات 35 و 36) و خداوند به صراحت در آیات 7 و 9 و 22 سوره انسان، علت پذیرش نذر اهل بیت(ع) و شفای حسنین(ع) را اخلاص اهل بیت(ع) می داند و این گونه بر نقش ویژه اخلاص در نیت و عمل در نذر تاكید می كند.

 

لزوم قصد قربت در عقد نذر (آل عمران، آیه 35، مریم، آیه 26، و حج، آیه 29) و همچنین لزوم ذكر نام خدا در صیغه عقد نذر (همان) از شرایط صحت نذر است.البته شرایطی چون مكلف بودن، عاقل بودن، مختار بودن و قدرت بر انجام و امكان متعلق نذر از دیگر شرایط صحت عقد نذر است كه از آیات قرآنی به دست می آید و فقیهان بر آن فتوا داده اند. (رساله امام خمینی، باب نذر)

 

لازم است كه شخص به نذری كه كرده عمل كند و وفای به نذر از مهم ترین اصول نذر است كه خداوند بارها در آیاتی بر آن تاكید كرده است. (همان و نیز حج، آیه 29، انسان، آیه 7)

 

آثار وفای به نذر

اگر كسی نذری كرد می بایست به مفاد نذر عمل نماید كه از آن به وفای به نذر یاد می شود؛ چرا كه مصداق عقود است و عقد با هر كسی بسته شود لازم است عقلا و شرعا به آن وفادار باشد و عمل نماید.

 

وفای به نذر آثار بزرگی دارد كه از جمله می توان به یاری خداوند (بقره، آیه 270)، ورود به بهشت (انسان، آیات 5 و 7 و 12)، مصونیت از سختی های قیامت (همان)، شادمانی و سرور در قیامت (همان) و ستایش خداوندی(همان) اشاره كرد.

 

از نظر قرآن، وفای به نذر آن چنان مهم است كه خداوند از كسانی كه برای امر كوچكی هم نذر كرده اند می خواهد تا در همان امر كوچك وفای به نذر داشته باشند. (بقره، آیه 270) از این رو واژه های نفقه و نذر را نكره آورده تا دلالت بر هر نوع و هر مقدار از نفقه و نذر داشته باشد هر چند كه اندك است.

 

به هر حال،نذر از ابزارهای توسل جویی بشر به خداوند و بهره مندی از نصرت و یاری الهی است. هر كسی در هر مشكلی گرفتار است یا خواسته ای دارد می تواند با توسل جویی از طریق نذر، خود را به خداوند نزدیك ساخته و از محبت و نصرت الهی بهره مند سازد. بنابراین، نذر را می بایست در جایگاهی چنین برتر دید و به آن به دیده یك رفتار نیك و سیره و سنت پیامبری نگریست و عمل كرد.

 

منبع:kayhannews.ir