متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

عید مشترک همه ادیان



جهان امروزی، جهان اختلاف و نزاع و درگیری بین انسان هاست. از همین رو باید با پیدا کردن اشتراکات جهانی و تمرکز بر روی آن، قدری از التهابات کاست.

 

 

یکی از اشتراکات مهم بین بسیاری از انسان ها، دین دار بود آن هاست. امروزه بسیاری از انسان‌ها را پیروان ادیان الهی تشکیل می‌دهند. در میان ادیان آسمانی، اسلام، مسیحیت و یهودیت، ادیانی ابراهیمی هستند و انعکاس مقام والای توحیدی حضرت ابراهیم (علیه السلام) را می‌توان به وفور در قرآن و حتی تورات و انجیل هم مشاهده کرد. لذا ما می‌توانیم حضرت ابراهیم (علیه السلام)را پدر مشترک و مرکز تجلیگاه دین الهی و وسیله ی نزدیکی و اتحاد با یکدیگر قرار دهیم.

 

 

به عنوان نمونه، خداوند در قرآن کریم درباره ی ایشان می‌فرماید:

 

"(به یاد آورید) زمانی که پروردگار ابراهیم، او را با کلماتی آزمایش فرمود و او از عهده ی همه ی آن‌ها بر آمد، خداوند فرمود من تو را برای مردم امام قرار دادم ..."(البقرة/124)

 

 

 

 

 

 

همچنین در تورات آمده:

 

"...و خداوند به ابراهیم چنین گفت: پیمان من با تو این است که پدر جمهور امت ها(2) بوده باشی ..."

 

 

و همچنین در انجیل حضرت عیسی (علیه السلام)خطاب به قوم خود می‌فرماید: "... پدر شما ابراهیم با دیدن دوران من خوشحال شد ..."

 

 

لذا اگر ما پیروان ادیان آسمانی بتوانیم در شخصیت و دین فطری و الهی که به وسیله ی حضرت ابراهیم (علیه السلام)مطرح شده است، تفاهم به وجود آوریم، قطعا می‌توانیم با یکدیگر همزیستی مسالمت آمیزی داشته باشیم.

 

 

به طور مثالی عملی برای بهره گیری از این اشتراک و همزیستی مسالمت آمیز، قرآن کریم درباره ی آن حضرت می‌فرماید: "او انسانی کاملا راستگو و راست کردار بود."(مریم/41)

 

 

از این توصیف، ما می‌توانیم این قضیه را به عنوان قانون و اصل مشترک دینی خودمان بپذیریم که همگی باید راستگو و راست کردار باشیم.

 

 

اما مگر ابراهیم خلیل پروردگار، چه کرده بود که چنین جایگاهی در تاریخ بشریت پیدا کرد؟! باز هم در این زمینه با مراجعه به کتب آسمانی و تاریخ متوجه می‌شویم ایشان در طول حیات خویش بارها مورد آزمایش‌های گوناگون الهی قرار گرفت و از همگی آن‌ها سربلند بیرون آمد.

 

 

یکی از آن آزمایش‌های عظیم الهی که ابراهیم خلیل الرحمان از عهده ی آن هم برآمد و به مقام امامت نایل گشت، ذبح جگرگوشه ی خویش، یعنی اسماعیل (علیه السلام)بود. اعطای اسماعیل (علیه السلام)به ابراهیم (علیه السلام)از طرف خدا خود آزمایش دیگری بود که در سن پیری به آن حضرت عطا شده بود.

 

 

اما با وجود این و علیرغم علاقه ی شدید ابراهیم (علیه السلام)به اسماعیل (علیه السلام)، او لحظه‌ای در اجرای فرمان پروردگار خویش درنگ نکرد. ولی تقدیر خداوند، غیر از این بود و چاقوی اطاعت الهی گلوی اسماعیل را ندرید.

 

 

باری از آن هنگام، این روز از طرف خدا برای همگان عید اعلام شد. عید قربان، عید اطاعت محض بنده در برابر مولای خویش است. بنابراین فقط مختص ما مسلمانان نیست. زیرا همه بنده ی اوییم و او مولای همه ی ما و ابراهیم (علیه السلام)هم از جانب او محل اشتراک و پدر ماست. پس همه ی عالمیان باید جشن قربان بر پا کنند ...

 

 

 


ویدیو مرتبط :
قرائتی / تفسیر آیه 62 سوره بقره، اصول مشترک ادیان آسمانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دسپخت مشترک سعید آقاخانی و بهرام توکلی برای عید نوروز



اخبار,اخبار فرهنگی,سعید آقاخانی,فیلم جدید سعید آقاخانی

 مجموعه «بیمار استاندارد شده» در مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی به نگارش درمی آید که نویسندگی آن را سعید آقاخانی و بهرام توکلی بر عهده دارند.

بهرام توکلی و سعید آقاخانی سریال «بیمار استاندارد شده» را برای نوروز ۹۵ می نویسند. سیناپس این سریال در حال نگارش است و پیش بینی می شود نگارش فیلمنامه تا پایان دی ماه به اتمام برسد.

داستان «بیمار استاندارد شده» درباره فردی است که با بازی کردن نقش بیماران روحی و روانی می خواهد دانشجویان را بیازماید ولی با ماجراهایی مسیر او تغییر می کند.

سریال نوروزی «بیمار استاندارد شده» توسط بهرام توکلی و سعید آقاخانی در ۱۴ قسمت ۴۵ دقیقه ای در مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی به نگارش در می آید.

۱۲۰ اپیزود «در قصه ها زندگی می کنند»
همچنین داود بیدل کارگردان ۲۰ اپیزود از مجموعه «در قصه ها زندگی می کنند» با اشاره به اتمام نگارش ۵۰ اپیزود از ۱۲۰ اپیزود این مجموعه گفت: تمایل مرکز به ساخت مجموعه ای اپیزودیک با مبنای مذهبی که در آن آدم ها نتیجه نیکی و بدی خود را در همین دنیا ببینند، موجب سفارش به گروهی از نویسندگان شد که از این میان ۱۲۰ طرح تولید شده در کارگاه های نگارش مرکز گسترش فیلمنامه نویسی سازمان مورد تصویب قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر فضاهای شهری و آپارتمانی، فضاهای روستایی و جاده ای نیز در کار وجود دارد درباره قصه مجموعه عنوان کرد: «در قصه ها زندگی می کنند» قصه های مختلفی دارد و از هنرپیشگان جدید بهره گرفته است، به لحاظ اجرا همه قصه ها با یک خواب آغاز می شود و در روند کار شخصیت اصلی نسبت به آینده عمل خود آگاه شده و ارتباط اتفاقات خواب و واقعیت برای قهرمان قصه و مخاطب جذاب خواهد بود.

وی در پایان بیان کرد: ۲۰ اپیزود از این مجموعه به کارگردانی من توسط محمد هادی پروین تهیه می شود و بقیه توسط سایر تهیه کنندگان از جمله علی اکبر تحویلیان و محسن شایان فر تولید خواهد شد.

مجموعه «در قصه ها زندگی می کنند» در ۱۲۰ اپیزود ۴۵ دقیقه ای توسط گروهی از نویسندگان، کارگردانان و تهیه کنندگان در مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی نگارش و تولید می شود.

 

اخبار فرهنگی - مهر