متفرقه
2 دقیقه پیش | با زخم های زندگی چه کنیم؟در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ... |
2 دقیقه پیش | نظر آیتالله محقق داماد درمورد سید حسنآیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ... |
عمره مفرده (بخش اول)
عمره مفرده (بخش اول)
استحباب عمره مفرده
س ـ آیا استطاعت برای انجام عمره مفرده سبب وجوب آن برای كسی كه استطاعت انجام حج را ندارد میباشد یا نه؟
ج ـ عمره مفرده برای اشخاصیكه شانزده فرسخ و بیشتر با مكّه فاصله دارند واجب نیست.
اعمال عمره مفرده
احرام
س ـ كسی كه برای عمره مفرده عازم مكّه است، آیا جایز است كه از جدّه ـ با نذر یا بدون نذر ـ احرام ببندد؟ و بر فرض جواز، آیا جایز است از حدیبیّه و یا ادنی الحلّ احرام ببندد؟ صور مسئله را بیان فرمایید.
ج ـ عبور از میقات یا محاذی آن برای قاصد مكّه، بدون احرام جایز نیست، هر چند بخواهد عمره مفرده بجا آورد، ولكن اگر معصیت نمود و از ادنی الحل كه میقات عمره مفرده است محرم شد، عمره او صحیح است، و كسی كه عازم عمره مفرده است جایز است قبل از رسیدن به ادنی الحل نذر كند و محرم شود، خواه در جدّه باشد، و یا قبل از آن، و همچنین است اگر عابر، قاصد مكّه نبوده، و بعد از عبور از میقات یا محاذی آن قصد نماید به مكّه مشرّف شود جایز است با نذر از جده مثلاً برای عمره مفرده محرم شود.
س ـ آیا مراد از ادنی الحل كه در مواقیت فرمودهاید، ادنی الحل فی كلّ جانب است كه با حدود حرم منطبق میشود، و جعرانه و وادی نمره را شامل میشود، و یا مراد فقط همان حدی است كه مسجد تنعیم در آن بنا شده است، و نزدیكترین حِلّ نسبت به كعبه محسوب میشود؟
ج ـ ادنی الحل من كلّ جانب است، و منحصر به مسجد تنعیم نیست.
س ـ زید بعد از اتمام اعمال حج به دستور مطوّف با جمعی از حجاج و خود مطوّف عمره مفرده بجا آورده، و چون عمل مستحبی بوده لباس احرامی كه نجس بوده تطهیر نكرده، و با همان جامه احرامی، عمره مفرده بجا آورده، و نیز خیال میكرده كه طواف نساء در عمره مفرده لازم نیست، بعد از مراجعت فهمیده كه عمره مفرده طواف نساء دارد، و یقین ندارد كه با مطوف طواف نساء را انجام داده یا نه؟ اكنون وظیفه او را بیان فرمایید.
ج ـ در فرض مذكور اگر میتواند واجب است خودش به مكّه برود، طواف عمره را با لباس احرام پاك انجام بدهد، و نماز طواف و سعیظ و تقصیر و طواف نساء و نماز آن را بجا آورد، و اگر نمیتواند نایب بگیرد.
س ـ اگر حملهدار و یا كارگران كاروان حج، برای اجاره منزل به مكّه بروند، و در مسجد تنعیم به نیّت عمره مفرده محرم شوند، و بعد از اعمال حج و عمره تمتّع از میقات محرم شوند، جایز است یا خیر؟
ج ـ مانعی ندارد، به شرط آن كه اجیر برای حج تمتّع بلدی نباشد ـ بنابراحتیاط ـ لكن عبور از میقات بدون احرام معصیت دارد.
س ـ بعضی از زائران بیت الله الحرام یك ماه «30 روز» پس از انجام عمره مفرده از محدوده حرم خارج شده «مثلاً به عرفات رفته» و بر میگردند، آیا در ورود به حرم نیاز به احرام دارند یا خیر؟ و آیا صورت اضطرار و غیر اضطرار با هم فرق دارد یا نه؟
ج ـ در فرض سؤال، باید هنگام ورود به حرم مجدّداً محرم شود و فرقی بین اضطرار ورود به حرم و عدم اضطرار نیست.
سـعـی
س ـ شخصی در اثناء عمره مفرده در شوط پنجم سعی، مریض شده و نتوانسته است عمره را تمام كند، او را به ایران بردهاند، و بعد از بهبودی هم نتوانسته به مكّه بیاید، فعلاً وظیفه او چیست؟
ج ـ با فرض اینكه خود شخص نمیتواند مراجعت كند، نایب برای خروج منوب عنه از احرام، سعی را تمام كند، و آن را اعاده نماید، و به منوب عنه خبر دهد كه تقصیر نماید، و بنابراحتیاط بعد از تقصیر برای طواف نساء نایب بگیرد، و در طواف نساء نایب لازم نیست مُحرِم باشد، و توضیح آنكه مسأله از موارد حصر نیست، چون شخص مریض فعلاً خوب شده، و اینكه نمیتواند به مكّه بیاید از جهت مرض نیست.
تقصیر
س ـ شخصی در عمره مفرده تقصیر را فراموش كرده یا جهلاً تقصیر ننموده، بعد از طواف نساء و نماز آن یادش آمده یا متوجه شد كه تقصیر نكرده، حكمش چیست؟
ج ـ تقصیر نماید، و به احتیاط لازم طواف نساء و نماز آن را اعاده كند.
س ـ در عمره مفرده اگر كسی تقصیر را عمداً یا از روی جهل و نسیان ترك نمود و طواف نساء را انجام داد، چه وظیفهای دارد؟
ج ـ باید تقصیر نماید، و طواف نساء را اعاده كند، و فرقی بین صور عمد و سهو و علم و جهل نیست علی الاحوط.
طواف نساء
س ـ كسی كه اعمال عمرهمفرده را كاملاً انجامداده وفقط طواف نساء و نماز طواف نساء را انجام نداده است آیا میتواند محرم به احرام عمره مفرده به نیابت از كسی (مثلاً پدر و مادر و یا چهارده معصوم(علیهم السلام) و یا غیر اینها بشود؟
ج ـ در فرض سؤال، محرم شدن شخص مذكور به عمره مفرده دیگر اشكال ندارد ولی باید طواف نساء را كه از عمره قبلی بذمه او است انجام دهد و طواف نساء دیگری برای عمرهای كه دوباره محرم شده انجام دهد.
س ـ شخصی چند مرتبه عمره مفرده بجا آورده، و در هیچ كدام طواف نساء نكرده، آیا یك طواف نساء برای تمام عمرهها كفایت میكند، یا باید برای هر كدام طواف جداگانه انجام دهد؟
ج ـ یك طواف كافی نیست.
س ـ كسی كه عمره مفرده استحبابی بجا میآورد اگر طواف نساء آن را عمداً یا جهلاً یا سهواً ترك كند آیا زن بر او حرام است؟
ج ـ بلی تا طواف نساء را بجا نیاورد زن بر او حلال نمیشود، و از این جهت فرقی میان عمره مفرده واجب و مستحب نیست.
س ـ كسی عمره مفرده بجا آورده، و بدون انجام طواف نساء به مدینه آمدهاست، فعلاً میخواهد برای عمرهتمتّع محرمشود، آیا جایزاست بدونانجام طواف نساء محرم شود، و بعد از انجام عمره تمتّع، طواف نساء را بجا آورد؟
ج ـ مانع ندارد.
س ـ شخصی در عمره مفرده طواف نساء و نماز آن را فراموش میكند و طبق وظیفه كه باید در صورت امكان خودش و یا نائب طواف نساء و نماز آنرا بجا آورد طواف و نماز آن بجا آورده نشده و این شخص سال بعد موفق به حج تمتّع میشود آیا با بجا آوردن طواف نساء حج تمتّع كفایت از طواف نساء عمره مفرده میكند بدون اینكه طواف نساء عمره مفرده بجا آورده شود و در این فرض زن بر او حلال میشود یا نه؟
ج ـ در مورد سؤال، طواف النساء حج تمتّع از طواف النساء عمره مفرده كه به ذمّه او است كفایت نمیكند بلكه باید طواف النساء عمره مفرده را نیز كه به ذمّه او است انجام دهد.
س ـ شخصی طواف نساء عمره مفرده و یا طواف حج را فراموش كرده و بعد از مراجعت به وطن یادش آمده در حالیكه نه خودش قدرت رفتن به مكه را دارد و نه میتواند كسی را برای بجا آوردن طواف نساء نایب بگیرد آیا در این فرض طواف نساء ساقط میشود و زن بر او حلال است یا نه لطفاً جواب فرعهای فوق را با اشاره جمالی به ادّله بیان فرمایید سپاسگزاریم.
ج ـ شخص مذكور تا طواف النساء و یا طواف حج را خودش و یا نائبش (در مورد صحت نیابت) انجام ندهد زن برای او حلال نمیشود و دلیل مطلب روایات وارده از معصوم(علیه السلام) است.
س ـ اگر شوهر از مجتهدی تقلید كند و زن از مجتهدی دیگر تقلید كرده باشد در این فرض اگر مقلَّد زن طواف نساء را در عمره مفرده واجب نداند و زن طبق وظیفه خود در عمره مفرده طواف نساء را بجا نیاورد ولی مقلَّد مرد طواف را در عمره واجب بداند آیا زوج میتواند از زوجه خود استمتاع و به او نزدیكی نماید یا خیر و وظیفه زوجه در فرض سؤال چه خواهد بود؟
ج ـ اگر چه این فرض نادر است زیرا قول به عدم وجوب طواف نساء در عمره مفرده نادر است مع ذلك در این فرض كه زوج خودش طواف نساء را بجا آورده یا اصلاً محرم نشده استمتاع او از زوجه ظاهراً جایز است.
س ـ اگر كسی چند عمره مفرده برای خودش بجا آورده باشد یا از طرف چند نفر اجیر شود كه عمره برای آنان بجا آورد تصادقاً در هیچ كدام از عمرهها طواف نساء را بجا نیاورده باشد برخی از فقهاء فتوی دادهاند كه یك طواف برای چند عمره كفایت خواهد كرد و در كتاب فتوایی از حضرت آیة الله العظمی گلپایگانی(قدسسره) آمده است در حالی كه عمره مفرده مركب از چند عمل است بنابراین به نظر میرسد برای هر سعی یك طواف نساء لازم باشد. مگر اینكه نصّ خاص در خصوص فرع وارد شده باشد مستدعی است نظر مبارك در مورد فرع مرقوم و دلیل فقهاء را بیان فرمائید.
ج ـ ظاهر این است كه در عمره مفرده طواف نساء واجب است و ترك عمدی آن جایز نیست اگر چه در صورتی كه چند عمره انجام داده و طواف نساء را عمداً و یا سهواً ترك كرده باشد بعید نیست كه برای خروج از احرام طواف نساء عمره آخری كافی باشد و ضمناً اگر اجیر در عمره مفرده استیجاری طواف نساء را ترك كرده باشد استحقاق اجرت ندارد.
س ـ در صورتی كه زوج شیعه و زوجه از اهل سنّت باشد و زوجه طواف نساء را انجام ندهد آیا تكلیف شوهرش از حیث جواز استمتاع و عدم جواز استمتاع از زوجه مذكوره چیست؟
ج ـ در هر دو مورد سؤال، برای زوج و زوجه استمتاع اشكال ندارد.
س ـ جوانی شیعهای در یك خانواده از برادران اهل تسنن كار میكرده، چون وقت حج میرسد با آن جماعت به زیارت خانه خدا میرود، و اعمال حج را مطابق دستورات آنها انجام داده، و طواف نساء را بجا نیاورده، و بعد از مراجعت از سفر ازدواج كرده، و صاحب اولاد شده است، در این صورت حج او چه صورت دارد، و ازدواج او صحیح است یا نه؟
ج ـ در فرض مسئله چنانچه اركان حج را مطابق فتوای علمای شیعه انجام داده حج او صحیح است، و واجبات غیر ركنی اگر مطابق نظر فقهای شیعه انجام نشده، در صورت تمكن خودش، والاّ نائبش انجام دهد، لكن تا طواف نساء بجا نیاورده زن بر او حرام است، و اگر خودش نمیتواند بجا آورد یك نفر شیعه را وكیل كند كه نیابتاً از طرف او طواف نساء بجا آورد، و بعد از انجام طواف، عقد را تجدید كند، و اولاد آنها در حكم حلال زاده است.
س ـ زن و شوهری به مكّه رفتند، و مناسك حج را بجا آوردند، لكن چون زن شوهرش را نمیخواست، طواف نساء و نماز آن را بجا نیاورد، و شوهر هم این طواف و نماز را ترك كرده، و به وطن خود برگشتهاند، اكنون وظیفه آن زن از نظر محرمیّت و بودنش در خانه شوهر چیست؟
ج ـ بر هر دو واجب است به مكّه برگردند، طواف نساء و نماز آن را بجا آورند، و اگر رفتن به مكّه مشقّت دارد نایب بگیرند، كه طواف نساء و نماز آن را بجا آورد، و تا وقتی كه طواف نساء و نماز آن را بجا نیاوردهاند، هر گونه استمتاع زن و مرد از یكدیگر حرام است، ولكن عقد باطل نیست و زن بر مرد محرم است، و در این مورد كه زن به قصد فرار از تمكین، طواف نساء بجا نیاورده، استحقاق نفقه و سكنی، محل اشكال است و احتیاط در ترك مطالبه است، هر چند بر زوج نیز احتیاط در صورت مطالبه، بذل نفقه است.
س ـ شخصی به واسطه ندانستن مسئله طواف نساء را بجا نیاورده، ولی نیّت طواف مستحب كرده به این نحو كه این طواف را برای هر نقصانی كه در طواف داشتهام قربة الی اللّه بجا میآورم، و بعد از گذشتن یك سال ملتفت شده، تكلیفش چیست؟
ج ـ در مورد سؤال، احوط آن است كه بعد از التفات با زن نزدیكی نكند، و درصورت تمكن طواف نساء را خودش بجا آورد و اگر مشقّت دارد نایب بگیرد كه برای او طواف نساء و نماز آن را بجا آورد، اگر چه در غیر ماه حج باشد.
س ـ فرمودهاند اگر كسی طواف نساء را در حج نیاورد زن بر او حرام میشود، بفرمایید كه آیا مقصود فقط مقاربت است، و یا سایر استمتاعات نیز حرام خواهد بود، و اگر اولادی به وجود بیاید حلال زاده است یا نه، ارث مبرد یا نمیبرد؟
ج ـ در فرض سؤال، با محرم شدن به احرام حج و عمره مفرده، ازدواج با زن و هر گونه استمتاع از او حرام میشود، و تا طواف نساء بجا آورده نشود هیچ یك از استمتاعات بر او حلال نیست، و در صورت عصیان و مقاربت با زن، اولاد ملحق به آنها است، و توارث نیز بین آنها ثابت است.
س ـ شخصی پس از مراجعت از مكّه شك میكند كه طواف نساء حج یا عمره مفرده را بجا آورده یا نه، چه وظیفهای دارد؟
ج ـ اگر التفات به وجوب طواف نساء نداشته، باید طواف نساء را انجام دهد، ولی اگر التفات به وجوب آن داشته، و شك دارد كه انجام داده یا نه، بعید نیست انجام آن واجب نباشد، اگر چه احتیاط خوب است.
س ـ مردی به زنش گفت وظیفه من طواف نساء است، ولی تو باید طواف رجال را بجا آوری! زن به جای نیّت طواف نساء نیّت طواف رجال كرد، آیا كافی است یا نه؟
ج ـ اگر منظورش اداء وظیفه بوده است، كفایت میكند.
س ـ پیر مردان و پیر زنانی كه عمل زناشوئی از آنان ممكن نیست، و ازدواج هم نمیكنند، و نیز كسی كه عنین است آیا اگر طواف نساء را بجا نیاورند اشكال دارد؟
ج ـ بر اشخاص مذكور نیز واجب است طواف نساء را انجام دهند.
س ـ شخصی بعد از حج ازدواج كرد، و دارای اولاد شد، بعداً متوجه میشود كه در حج طواف نساء را بجا نیاورده است. و حال كه متوجه شده است، حكم زن و فرزند او چگونه است. و نسبت به طواف باید چه كند؟
ج ـ با فرض جهل، فرزند او حكم حلال زاده را دارد، ولی عقد ازدواج باطل است، و باید طواف نساء را انجام دهد، و عقد را تجدید نماید.
س ـ اگر نایب، طواف نساء را بجا نیاورد، آیا فقط زن بر او حرام است یا ذمهاش هم مشغول است، هر چند بعد از مردن باشد، كه باید برای او قضاء كنند؟
ج ـ ذمه او هم مشغول است، و خودش باید در حیاتش انجام دهد، و اگر نمیتواند نایب بگیرد، و اگر قبل از انجام آن فوت كند، باید برای او نایب بگیرند.
س ـ آیا طواف نساء بر زنان واجب است؟
ج ـ بلی، واجب است.
نماز طواف نساء
س ـ چه میفرمایید درباره كسی كه در عمره مفرده نماز طواف نساء را نخوانده و به ولایت خود مراجعت كرده؟
ج ـ اگر برگشتن به مسجد الحرام برای او دشوار باشد میتواند آن را در هر محلی كه یادش آمد بخواند، هر چند در شهر دیگر باشد.
منبع:saafi.org
ویدیو مرتبط :
احکام عمره مفرده
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
عمره مفرده (بخش دوم)
عمره مفرده بانوان
س ـ اگر زوج، زوجه عقد بسته خود را از رفتن به عمره منع كند، با توجه به این نكته كه هنوز زوجه در خانه پدرش هست و نفقه خور همسرش عرفاً به حساب نمآید; عازم سفر عمره گردید. آیا سفر زوجه سفر معصیت است یا نه؟ وآیا احرام اوصحیح مباشد؟ به هرحال وظیفه حالیه زوجه چیست؟
ج ـ در فرض سؤال، ظاهراً سفر او سفر معصیت است و صحّت احرام و عمره او نیز مورد اشكال است.
س ـ زنی كه بدون اذن شوهر برای انجام حج مستحبی به مدینه آمده و شوهر میگوید راضی نیستم عمره یا حج مستحبی بجا آوری آیا این زن میتواند بدون احرام وارد مكه شود یا نه در حالی كه نمیتواند از كاروان جدا بماند و باید با كاروان باشد.
ج ـ در فرض سؤال، كه زن برای عبور از میقات مضطر است باید محرم شود به عمره مفرده و چون عبور از میقات بدون احرام جایز نیست شوهر حق نهی از محرم شدن زوجهاش كه مضطر برای عبور است ندارد.
وظیفه حائض
س ـ زنی كه احتمال میدهد خون حیض ببیند و نتواند داخل مسجد الحرام شود، آیا میتواند برای عمره مفرده مستحبی محرم شود، و اگر خون دید برای طواف و نماز نایب بگیرد، و هم چنین مریض اگر احتمال میدهد نتواند اعمال عمره مفرده را انجام دهد؟
ج ـ اشكال ندارد، و چنانچه وظیفه او نایب گرفتن شد، عمل به وظیفه نماید.
س ـ اگر زنی بهنیّت عمرهمفرده محرم وبعد از آن عادتشود،و درهمه روزهایی كه میتواند در مكّه باشد حیض است، برای عمره مفرده باید چه كند؟ و اگر آنجا اعمالی انجام نداده و فعلاً به ایران آمده، چه وظیفهای دارد؟
ج ـ در فرض سؤال، باید برای طواف و نماز نایب بگیرد، و بقیه اعمال عمره را خودش بجا آورد، و چنانچه به ایران آمده اقدام كند و بر گردد، و اگر نمیتواند، برای اعمال عمره نایب بگیرد، ولی باید خودش تقصیر كند، و ترتیب بین آن و سایر اعمال مراعات شود، و تا اعمال را بجا نیاورد آنچه به وسیله احرام بر او حرام شده بر او حلال نمیشود.
س ـ آیا طواف در عمره مفرده استحبابی حكم طواف واجب را دارد، كه باید نماز آن خلف مقام باشد، یا حكم طواف استحبابی را دارد، و در هر جای مسجد الحرام میتوان نماز آن را خواند؟
ج ـ حكم طواف واجب را دارد، و باید نماز آن خلف مقام باشد.
نیابت در عمره مفرده
س ـ انجام عمره مستحبی به قصد خود و غیر صحیح است یا خیر؟
ج ـ صحّت آن بعید نیست.
س ـ شخصی عمره مفردهای به نیابت از پدرش انجام داده و روز بعد به نیابت مادرش محرم میشود. و در اثنای آن، متوجه میشود كه در عمره اول طواف و نماز آن را بدون وضو انجام داده است، وظیفه او در این صورت چیست؟
ج ـ در فرض سؤال، طواف و نماز عمرهای را كه به نیابت پدر انجام داده اعاده نماید.
س ـ آیا انجام یك عمره با قصد خود كه اصیل است و قصد نیابت برای دیگری صحیح است یا خیر؟
ج ـ اشكال ندارد.
فاصله دو عمره
س ـ فاصله بین دو عمره چقدر است، و آیا این امر اختصاص به دو عمره مفرده دارد یا در فاصله بین عمره تمتّع و مفرده هم مراعات آن لازم است و آیا در عمره نیابتی هم مراعات فاصله لازم است یا نه؟
ج ـ اگر عمره مفرده را برای خودش انجام داده باشد و بخواهد مكرّراً برای خودش بجا آورد یا اگر برای دیگری بجا آورده و بخواهد دوباره برای همان شخص بجای آورد چنانچه در همان ماهی است كه عمره اوّلی را بجای آورده عمره دوم را رجاءً بجای آورد ولی در تكرار عمره بقصد اشخاص مختلف و همچنین یكی برای خودش و یكی را برای نیابت از دیگری و نیز بین عمره مفرده و تمتّع فصل معتبر نیست.
س ـ فردی قبل از غروب آفتاب شب اول ماه به احرام عمره مفرده محرم شده و طبعاً اعمال مكه را در ساعات اوّلیه ماه جدید انجام داده است، آیا این عمره به حساب كدام ماه لحاظ میشود؟ در همین فرض اگر بعد از غروب آفتاب محرم شد، چگونه محاسبه میشود؟
ج ـ در مورد سؤال، اگر قبل از غروب شرعی (مغرب) محرم به احرام عمره شده، عمره همان ماهی كه هنوز آفتاب روز آخر آن غروب نكرده بوده حساب میشود، و اگر بعد از غروب شرعی محرم شده عمره ماه بعد محسوب میشود.
س ـ شخصی در اول ماه ذیحجه وارد مكّه شده، آیا بعد از خاتمه عمره تمتّع و قبل از انجام حج تمتّع میتواند عمره مفرده انجام دهد یا نه؟ و هم چنین بعد از اعمال حج تمتّع میتواند بدون فاصله عمره مفرده را انجام دهد یا نه؟
ج ـ بعد از احرام عمره تمتّع، جایز نیست بدون حاجت از مكّه بیرون برود، و جایز نیست قبل از حج عمره مفرده بجا آورد، ولی بعد از اتمام حج تمتّع، عمره مفرده جایز است و فاصله لازم نیست.
مسائل متفرقه عمره مفرده
س ـ انجام عمره مفرده در ماههای حج پیش از عمره تمتّع جایز است یا خیر؟ و در این مسأله فرقی بین صروره و غیر صروره هست یا نه؟
ج ـ برای كسی كه نایب در حج بلدی نباشد، و بر خودش حج واجب نشده، و یا حج واجب خود را انجام داده، اشكال ندارد.
س ـ شخصی از ایران حركت میكند كه برای خود، یا به نیابت از دیگری حَجّةالاسلام بجا آورد، حال میخواهد كه قبل از حج برای خود یا دیگری عمره مفرده بجا آورده، و بعد برگردد به مدینه و احرام حج ببندد، بفرمایید كه این عمل جائز است یا نه؟ و اگر چنین كرد حج از ذمه خود او و یا از ذمّه منوب عنه ساقط میشود یا نه؟
ج ـ كسی كه حج واجب خود را بجا نیاورده جایز نیست در ایام حج، عمره مفرده بجا آورد، و هم چنین كسی كه نایب حج بلدی است، جایز نیست عمره مفرده را قبل از اعمال حج بجا آورد، و در صورتی كه قبل از حج بجا آورد عمره مفرده او باطل است، ولكن حج صحیح است، و از ذمه او یا منوب عنه ساقط میشود. بلی اگر نایب حج بلدی بوده، استحقاق اجرت ندارد. ولی اگر برای حج میقاتی اجیر شده باشد، استحقاق اجرت دارد، و عمره مفرده او هم صحیح است.
س ـ آیا طفل ممیّز یا غیر ممیّز میتواند محرم شود به عمره مفرده، و آیا امكان دارد كه ولی، او را محرم كند یا نه؟
ج ـ ظاهر اخبار جواز است و اختصاص به حج ندارد.
س ـ تأخیر عمره مفرده در حج إفراد تا چه وقتی بلا عذر جایز است؟
ج ـ تأخیر تا سال بعد جایز است، اگر چه احوط و اولی انجام آن بدون تأخیر است.
عمره مفرده (بخش اول)
منبع:saafi.org