متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

سفارش به ترس از خدا



ترجمه فارسی نهج البلاغه
سفارش به ترس از خدا
ضرورت شکرگزاری
خدا را برابر نعمتهایش شکرگزارم، و بر انجام حقوق الهی از او یاوری می‏طلبم، پروردگاری که سپاهش نیرومند، و مرتبت او بزرگ است. و گواهی می‏دهم که محمد بنده و پیامبر اوست، انسانها را به اطاعت خدا دعوت کرد، و با دشمنان خدا در راه دین او پیکار کرد و مغلوبشان نمود، هرگز همداستانی دشمنان که او را دروغگو خواندند، او را از دعوت حق باز نداشت، و تلاش آنان برای خاموش کردن نور رسالت به نتیجه‏ای نرسید.
سفارش به پرهیزگاری و یاد مرگ
پس به تقوا و ترس از خدا، روی آورید، که رشته آن استوار، و دستگیره آن محکم، قله بلند آن پناهگاهی مطمئن می‏باشد، قبل از فرا رسیدن مرگ، خود را برای پیش‏آمدهای آن آماده سازید، پیش از آنکه مرگ شما را دریابد آنچه لازمه ملاقات است فراهم آورید، زیرا مرگ پایان زندگی است و هدف نهایی قیامت است، مرگ برای خردمندان پند و اندرز، و برای جاهلان وسیله عبرت‏آموزی است. پیش از فرا رسیدن مرگ، از تنگی قبرها، و شدت غم و اندوه، و ترس از قیامت، و درهم ریختن استخوانها، و کر شدن گوشها، و تاریکی لحد، و وحشت از آینده، و غم و اندوه فراوان در تنگنای گور، و پوشانده شدن آن با سنگ و خاک، چه می‏دانید؟ پس ای بندگان! خدا را! خدا را! پروا کنید، که دنیا با قانونمندی خاصی می‏گذرد، شما با قیامت به رشته‏ای اتصال دارید، گویا نشانه‏های قیامت، آشکار می‏شود، و شما را در راه خود متوقف نموده، با زلزله‏هایش سررسیده است، سنگینی بار آن را بر دوش شما نهاده، و رشته پیوند مردم با دنیا را قطع کرده، همه را از آغوش گرم دنیا خارج ساخته است. گویی دنیا یک روز بود و گذشت، یا ماهی بود و سپری شد، تازه‏های دنیا کهنه‏شده، و فربه‏هایش لاغر گردیدند، در جایگاهی تنگ، در میان مشکلاتی بزرگ، و آتشی پرشراره که صدای زبانه‏هایش وحشتزا، شعله‏هایش بلند، غرشش پرهیجان، پرنور و گدازنده، خاموشی شعله‏هایش غیرممکن، شعله‏هایش در فوران. تهدیدهایش هراس‏انگیز، ژرفایش ناپیدا، پیرامونش تاریک و سیاه، دیگهایش در جوشش، و اوضاعش سخت وحشتناک است.
آینده پرهیزکاران
و در آن میان (پرهیزکاران را گروه، گروه، به سوی بهشت رهنمون می‏شوند) آنان از کیفر و عذاب در امانند، و از سرزنش‏ها آسوده، و از آتش دورند، در خانه‏های امن الهی، از جایگاه خود خشنودند، آنان در دنیا رفتارشان پاک، دیدگانشان گریان، شبهایشان با خشوع و استغفار چونان روز، و روزشان از ترس گناه چونان شب می‏ماند، پس خداوند بهشت را منزلگه نهایی آنان قرار داد، و پاداش ایشان را نیکو پرداخت، که سزاوار آن نعمتها بودند، و لایق ملکی جاودانه و نعمتهایی پایدار شدند. ای بندگان خدا، مراقب چیزی باشید که رستگاران با پاس داشتن آن سعادتمند شدند، و تبهکاران با ضایع کردن آن به خسران و زیان رسیدند، پیش از آنکه مرگ شما فرا رسد با اعمال نیکو آماده باشید، زیرا در گرو کارهایی هستید که انجام داده‏اید، و پاداش داده می‏شوید به کارهایی که از پیش مرتکب شدید. ناگهان مرگ وحشتناک سر می‏رسد، که دیگر بازگشتی نیست، و از لغزشها نمی‏توان پوزش خواست، خداوند ما و شما را در راه خود و پیامبرش استوار سازد، و از گناهان ما و شما به فضل رحمتش درگذرد.
آموزش نظامی
برجای خود محکم بایستید، در برابر بلاها و مشکلات استقامت کنید، شمشیرها و دستها را در هوای زبانهای خویش به کار مگیرید، و آنچه که خداوند شتاب در آن را لازم ندانسته شتاب نکنید، زیرا هرکس از شما که در بستر خویش با شناخت خدا و پیامبر (ص) و اهل بیت پیامبر (ع) بمیرد، شهید از دنیا رفته و پاداش او بر خداست، و ثواب اعمال نیکویی که قصد انجام آن را داشته خواهد برد، و نیت او ثواب شمشیر کشیدن را دارد، همانا هر چیزی را وقت مشخص و سرآمدی معین است.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) أَحْمَدُهُ شُکْراً لِإِنْعامِهِ، وَ أَسْتَعِینُهُ عَلى وَظائِفِ حُقُوقِهِ، عَزِیزُ الْجُنْدِ، عَظِیمُ الْمَجْدِ. وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، دَعا إِلَى طاعَتِهِ، وَ قاهَرَ أَعْداءَهُ جِهاداً عَنْ دِینِهِ، لا یَثْنِیهِ عَنْ ذلِکَ اجْتِماعٌ عَلى تَکْذِیبِهِ، وَ الْتِماسٌ لِإِطْفاءِ نُورِهِ. فَاعْتَصِمُوا بِتَقْوَىَ اللَّهِ فَإِنَّ لَها حَبْلًا وَثِیقاً عُرْوَتُهُ، وَ ‏مَعْقِلًا مَنِیعاً ‏ذِرْوَتُهُ‏. وَ ‏بادِرُواْ ‏الْمَوْتَ‏ ‏وَ ‏غَمَراتِهِ‏، وَ ‏امْهَدُوا لَهُ قَبْلَ حُلُولِهِ، وَ أَعِدُّوا لَهُ قَبْلَ نُزُولِهِ، فَإِنَّ الْغایَةَ الْقِیامَةُ، وَ کَفى بِذلِکَ واعِظاً لِمَنْ عَقَلَ، وَ مُعْتَبَراً لِمَنْ جَهِلَ، وَ قَبْلَ بُلُوغِ الْغایَةِ ما تَعْلَمُونَ مِنْ ضِیقِ ‏الْأَرْماسِ‏، وَ شِدَّةِ ‏الْإِبْلاسِ‏، وَ هَوْلِ ‏الْمُطَّلَعِ‏، وَ رَوْعاتِ الْفَزَعِ، وَ ‏اخْتِلافِ‏ ‏الْأَضْلاعِ‏، وَ ‏اسْتِکاکِ‏ ‏الْأَسْماعِ‏، وَ ظُلْمَةِ اللَّحْدِ، وَ خِیفَةِ الْوَعْدِ، وَ غَمِّ ‏الضَّرِیحِ‏، وَ ‏رَدْمِ‏ ‏الصَّفِیحِ‏.
فَاللَّهَ اللَّهَ عِبادَ اللَّهِ، فَإِنَّ الدُّنْیا ماضِیَةٌ بِکُمْ عَلى ‏سَنَنٍ‏، وَ أَنْتُمْ وَ السَّاعَةُ فِى ‏قَرَنٍ‏، وَ کَأَنَّها قَدْ جاءَتْ ‏بِأَشْراطِها، وَ ‏أَزِفَتْ‏ ‏بِأَفْراطِها، وَ وَقَفَتْ بِکُمْ عَلى ‏صِراطِها، وَ کَأَنَّها قَدْ أَشْرَفَتْ بِزَلازِلِها، وَ أَناخَتْ ‏بِکَلاکِلِها، وَ ‏‏انْصَرَمَتِ‏‏ الدُّنْیا بِأَهْلِها، وَ اَخْرَجَتْهُمْ مِنْ حِضْنِها. فَکانَتْ کَیَوْمٍ مَضى، ‏وَ شَهْرٍ انْقَضى، وَ صارَ جَدِیدُها ‏رَثّاً، وَ سَمِینُها ‏غَثّاً، ‏فِى‏ مَوْقِفٍ ضَنْکِ الْمَقامِ، وَ أُمُورٍ مُشْتَبِهَةٍ عِظامٍ، وَ نارٍ شَدِیدٍ ‏کَلَبُها، عالٍ ‏لَجَبُها، ساطِعٍ لَهَبُها، ‏مُتَغَیِّظٍ زَفِیرُها، مُتَأَجِّجٍ سَعِیرُها، بَعِیدٍ خُمُودُها، ‏ذاکٍ‏ وَقُودُها، مَخُوفٍ وَعِیدُها، ‏‏عَمٍ‏‏ ‏قَرارُها، مُظْلِمَةٍ أَقْطارُها، حامِیَةٍ قُدُورُها، فَظِیعَةٍ أُمُورُها ‏و ‏سِیقَ‏ ‏الَّذِینَ‏ ‏اتَّقَوْا ‏رَبَّهُمْ‏ ‏إِلَى‏ ‏الْجَنَّةِ ‏زُمَراً قَدْ أُمِنَ الْعَذابُ، وَ انْقَطَعَ الْعِتابُ، وَ زُحْزِحُوا عَنِ النّارِ، وَ اطْمَأَنَّتْ بِهِمُ الدّارُ، وَ رَضُواْ الْمَثْوى وَ الْقَرارَ، الَّذِینَ کانَتْ أَعْمالُهُمْ فِى الدُّنْیا زاکِیةً، وَ أَعْیُنُهُمْ باکِیةً، وَ کانَ لَیْلُهُمْ فِى دُنْیاهُمْ نَهاراً تَخَشُّعاً وَ اسْتِغْفاراً، وَ کانَ نَهارُهُمْ لَیْلًا ‏تَوَحُّشاً وَ انْقِطاعاً، فَجَعَلَ اللَّهُ لَهُمُ الْجَنَّةَ ‏مَآباً، ‏و ‏الْجَزاءَ ثَواباً، ‏وَ ‏کانُوا ‏أَحَقّ‏ ‏بِها ‏وَ ‏أَهْلَها، فِى مُلْکٍ دائِمٍ، وَ نَعِیمٍ قائِمٍ. فَارْعَوْا -عِبادَ اللَّهِ- ما بِرِعایَتِهِ یَفُوزُ فائِزُکُمْ، وَ بِإِضاعَتِهِ یَخْسَرُ مُبْطِلُکُمْ، وَ بادِرُوا اجالَکُمْ بِأَعْمالِکُمْ، فَإِنَّکُمْ مُرْتَهَنُونَ بِما أَسْلَفْتُمْ، وَ مَدِینُونَ بِما قَدَّمْتُمْ وَ کَأَنْ قَدْ نَزَلَ بِکُمُ الْمَخُوفُ فَلا رَجْعَةً تَنالُونَ، وَ لا عَثْرَةً تُقالُونَ، اسْتَعْمَلَنَا اللَّهُ وَ إِیَّاکُمْ بِطاعَتِهِ وَ طاعَةِ رَسُولِهِ، وَ عَفا عَنَّا وَ عَنْکُمْ بِفَضْلِ رَحْمَتِهِ.
‏إِلْزَمُوا ‏الْأَرْضَ‏، وَ اصْبِرُوا عَلَى الْبَلاءِ، وَ لا تُحَرِّکُوا بِأَیْدِیکُمْ ‏وَ ‏سُیُوفِکُمْ‏ هَوى أَلْسِنَتِکُمْ، وَ لا تَسْتَعْجِلُوا بِما لَمْ یُعَجِّلْهُ اللَّهُ لَکُمْ، فَإِنَّهُ مَنْ مَّاتَ مِنْکُمْ عَلى فِراشِهِ وَ هُوَ عَلى مَعْرِفَةِ حَقِّ رَبِّهِ ‏عَزَّ ‏و ‏جَلّ‏ وَ حَقِّ رَسُولِهِ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ ماتَ شَهیداً، وَ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ، و اسْتَوْجَبَ ثَوابَ ما نَوى مِنْ صالِحِ عَمَلِهِ، وَ قامَتِ النِّیَّةُ مَقامَ ‏إِصْلاتِهِ‏ ‏لِسَیْفِهِ‏، فَإِنَّ لِکُلِّ شَىْ‏ءٍ مُدَّةً وَ أَجَلًا.


ویدیو مرتبط :
دو در صد : سفارش خدا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چاره‌اندیشی برای حفظ حرمت زائران خانه خدا



 

حج


نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در حالی از احتمال لغو عمره مفرده آینده خبر می‌دهد كه با وجود هشدارهای هر ساله مسوولان ایرانی به مقامات عربستان دراین‌باره، توهین به زائران ایرانی در حج و عمره هر سال از سوی پلیس این كشور تكرار می‌شود.

به گفته آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری، از‌آنجا كه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر حفظ عزت و حرمت زائران ایرانی تاكید دارند و با توجه به این كه سفر عمره، عملی مستحبی است، در صورتی كه مذاكرات با مقام‌های عربستان به نتیجه‌ای نرسد، این سفر معنوی برگزار نخواهد شد، اما در صورتی برگزار خواهد شد كه خواست‌های ایران برآورده شود.

احتمال لغو عمره مفرده، هشداری است كه سال‌هاست مسوولان ایرانی با مشاهده بی‌حرمتی‌های ماموران عربستان سعودی نسبت به ایرانیان، آن را به سعودی‌ها یادآوری می‌كنند، اما امسال این ماجرا شكلی جدی‌تر به خود گرفت؛ به طوری كه در تابستان امسال نیز نماینده ولی‌فقیه از توهین به روحانیان كاروان‌ها و ۸۰۰ هزار زائر ایرانی و سخنان اهانت‌آمیز خطبای مسجدالحرام و مسجدالنبی نسبت به شیعیان بشدت انتقاد كرد.

آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری در آن زمان، ضمن ارائه گزارش سفرش به رهبر معظم انقلاب تاكید كرد: به این دلیل این گزارش را اعلام كردم كه اگر بی‌حرمتی و توهین به زائران و روحانیون ادامه یافت، ایشان تصمیم بگیرند؛ البته تصمیم در این موضوع نیز دست من و دولت نیست بلكه باید رهبری كه سیاست‌های اصولی كشور را تعیین می‌كنند، تصمیم بگیرند و هرچه ایشان تصمیم بگیرند؛ ما موظف به انجام آن هستیم اما به نظر بنده، این وضع قابل تداوم نیست.

غلامحسین اسلامی‌فرد، مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی بعثه در این زمینه در گفتگو با «جام‌جم» می‌گوید: احتمال مطرح شده از سوی آیت‌الله محمدی ری‌شهری حاصل مشاهدات ایشان در آخرین سفر عمره و توجهشان به گزارش‌های زائران ایرانی از این سفر‌ها بوده است.

او اظهار می‌كند: ممانعت از فعالیت روحانیون راهنمای كاروان‌ها، ممانعت از زیارت بقیع و حرم و توهین‌های كلامی به زائران همگی از جمله دلایلی است كه احتمال این تصمیم را افزایش می‌دهد.

اما توهین به زائران ایرانی فقط به آنچه مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی بعثه می‌گوید ختم نمی‌شود و رفتارهایی چون انگشت‌نگاری و چهره‌نگاری از زائران ایرانی، ضرب‌وشتم آنان و ایجاد شرایط نامساعد برای زائران زندانی شده از سوی عربستانی‌ها در بازداشتگاه‌های این كشور نشان می‌دهد اهانت به ایرانیان برای پلیس تندروی مذهبی این كشور به امری عادی بدل شده است!

اسلامی‌فرد درباره واكنش مسوولان عربستان به شكایت مقامات ایرانی از اهانت به زائران می‌گوید: آنها معمولا این گزارش‌ها را تایید نمی‌كنند و حتی گاهی با شنیدن آنها ابراز تعجب می‌كنند.

با این حال، او با اشاره به این كه ممكن است مذاكرات ایران با عربستان برای پایان دادن به توهین‌ها به نتیجه برسد، تصریح می‌كند: پیشتر نیز عربستان در برابر برخی درخواست‌های ایران مثل برگزاری دعای كمیل و مراسم برائت از مشركان، نرمش نشان داده است.

او درباره شایعه سخنان تهدیدآمیز وزیر كشور سعودی در مراسم برائت از مشركان نسبت به زائران ایرانی مبنی بر امكان توسل به خشونت نسبت به ایرانیان می‌گوید: متاسفانه برخی اخبار نادرست باعث شده بود عربستان گمان كند ایران برنامه‌های جدیدی برای این مراسم دارد كه از طریق رایزنی با مسوولان عربستان، موضوع كاملا حل شد.