متفرقه
2 دقیقه پیش | با زخم های زندگی چه کنیم؟در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ... |
2 دقیقه پیش | نظر آیتالله محقق داماد درمورد سید حسنآیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ... |
ستودن یاران خود
ستودن یاران خود ستودن یاران نیکوکار. شما یاران حق و برادران دینی من باشید، در روز جنگ چون سپر محافظ دورکننده ضربتها، و در خلوتها محرم اسرار منید، با کمک شما پشت کنندگان به حق را میکوبم و به راه میآورم، و فرمانبرداری استقبالکنندگان را امیدوارم، پس مرا، با خیرخواهی خالصانه، و سالم از هر گونه شک و تردید، یاری کنید، به خدا سوگند! من به مردم از خودشان سزاوارترم. (پس از جنگ صفین و نهروان، مردم را برای سرکوبی معاویه فرا خواند، سکوت کردند، فرمود شما را چه شده، آیا لال هستید؟ گروهی گفتند ای امیرالمومنین، اگر تو حرکت کنی با تو حرکت میکنیم). |
( وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) أَنْتُمُ الْأَنْصارُ عَلَى الْحَقِّ، وَ الْإِخوانُ فِى الدِّینِ، وَ الْجُنَنُ یَوْمَ الْبَأْسِ، وَ الْبِطانَةُ دُونَ النّاسِ، بِکُمْ أَضْرِبُ الْمُدْبِرَ، وَ أَرْجُو طاعَةَ الْمُقْبِلِ، فَأَعِینُونِى بِمُناصَحَةٍ خَلِیَّةٍ مِنَ الْغِشِّ، سَلِیمَةٍ مِنَ الرَّیْبِ، فَوَاللَّهِ إِنِّى لَأَوْلَى النَّاسِ بِالنَّاسِ. |
ویدیو مرتبط :
حدیث از کتاب نهج البلاغه با عنوان ستودن
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
رنجش از یاران سست
رنجش از یاران سست علل شکست ملتها (علل شکست کوفیان و پیروزی شامیان) اکنون جز شهر کوفه در دست من باقی نمانده است، که آن را بگشایم یا ببندم ای کوفه اگر فقط تو مرا باشی، آن هم برابر این همه مصیبتها و طوفانها!! چهرهات زشت باد. آنگاه به گفته شاعر مثال آورد: به جان پدرت سوگند ای عمرو که سهم اندکی از ظرف و پیمانه داشتم. سپس ادامه داد: به من خبر رسیده که بسر بن ارطاه بر یمن تسلط یافت، سوگند به خدا میدانستم که مردم شام به زودی بر شما غلبه خواهند کرد. زیرا آنها در یاری کردن باطل خود، وحدت دارند، و شما در دفاع از حق متفرقید، شما امام خود را در حق نافرمانی کرده و آنهاامام خود را در باطل فرمانبردارند. آنها نسبت به رهبر خود امانتدار و شما خیانتکارید، آنها در شهرهای خود به اصلاح و آبادانی مشغولند و شما به فساد و خرابی (آنقدر فرومایهاید) اگر من کاسه چوبی آب را به یکی از شماها امانت دهم میترسم که بند آن را بدزدید نفرین به امت خیانتکار خدایا، من این مردم را با پند و تذکرهای مداوم خسته کردم و آنها نیز مرا خسته نمودند، آنها از من به ستوه آمده، و من از آنان به ستوه آمده، دل شکستهام، به جای آنان افرادی بهتر به من مرحمت فرما، و به جای من بدتر از من بر آنها مسلط کن. خدایا، دلهای آنان را، آنچنان که نمک در آب حل میشود، آب کن. به خدا سوگند، دوست داشتم، به جای شما کوفیان، هزار سوار از بنیفراس بن غنم میداشتم که: (اگر آنان را میخواندی، سوارانی از ایشان نزد تو میآمدند مبارز و تازنده چون ابر تابستانی) |
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) وَ قَدْ تَواتَرَتْ عَلَیْهِ الْأَخْبارُ بِاسْتِیلاءِ أَصْحابِ مُعاوِیَةَ عَلَى الْبِلادِ، وَ قَدِمَ عَلَیْهِ عامِلاهُ عَلَى الْیَمَنِ وَ هُما عُبَیْدُاللَّهِ بنُ عَبَّاسٍ وَ سَعِیدُ بْن نَمْرانَ لَمَّا غَلَبَ عَلَیْهِما بُسْرُ بْنُ أَبِىأَرْطاةَ، فَقامَ عَلَیْهِ السَّلامُ عَلَى الْمِنْبَرِ ضَجِراً بِتَثاقُلِ أَصْحابِهِ عَنِ الْجِهادِ وَ مُخالَفَتِهِمْ لَهُ فِى الرَّأْىَ، فَقالَ: ما هِىَ إِلَّا الْکُوفَةُ أَقْبِضُها وَ أَبْسُطُها، إِنْ لَمْ تَکُونِى إِلَّا أَنْتِ تَهُبُّ أَعاصِیرُکِ فَقَبَّحَکِ اللَّهُ. وَ تَمَثَّلَ بِقَوْلِ الشَّاعِرِ: لَعَمْرُ أَبِیکَ الْخَیْرِ یا عَمْرُو إِنَّنِى عَلى وَضَرٍ مِنْ ذَا الْإِناءِ قَلِیلٍ ثُمَّ قالَ عَلَیْهِ السَّلامُ: أُنْبِئْتُ بُسْراً قَدِ اطَّلَعَ الْیَمَنَ وَ إِنِّى وَ اللَّهِ لاَظُنُّ أَنَّ هؤُلاءِ الْقَوْمَ سَیُدالُونَ مِنْکُمْ بِاجْتِماعِهِمْ عَلى باطِلِهِمْ وَ تَفَرُّقِکُمْ عَنْ حَقِّکُمْ، وَ بِمَعْصِیَتِکُمْ إِمامَکُمْ فِى الْحَقِّ وَ طاعَتِهِمْ إِمامَهُمْ فِى الْباطِلِ، وَ بِأَدائِهِمُ الْأَمانَةَ إِلى صاحِبِهِمْ وَ خِیانَتِکُمْ، وَ بِصَلاحِهِمْ فِى بِلادِهِمْ وَ فَسادِکُمْ. فَلَوِ ائْتَمَنْتُ أَحَدَکُمْ عَلى قَعْبٍ لَخَشِیتُ أَنْ یَذْهَبَ بِعِلاقَتِهِ. أَللَّهُمَّ إِنِّى قَدْ مَلِلْتُهُمْ وَ مَلُّونِى، وَ سَئِمْتُهُمْ وَ سَئِمُونِى، فَأَبْدِلْنِى بِهِمْ خَیْراً مِنْهُمْ وَ أَبْدِلْهُمْ بِى شَرّاً مِنِّى، اللَّهُمَّ مُثْ قُلُوبَهُمْ کَما یُماثُ الْمِلْحُ فِى الْماءِ، أَما وَ اللَّهِ لَوَدِدْتُ أَنَّ لِى بِکُمْ أَلْفَ فارِسٍ مِنْ بَنِى فِراسِ بْنِ غَنْمٍ. هُنالِکَ لَوْ دَعَوْتَ أَتاکَ مِنْهُمْ فَوارِسُ مِثْلُ أَرْمِیَةِ الْحَمِیمِ ثُمَّ نَزَلَ عَلَیْهِ السَّلامُ مِنَ الْمِنْبَرِ. أَقُولُ: الْأَرْمِیَةُ جَمْعُ رَمِىٍّ وَ هُوَ السَّحابُ، وَ الْحَمِیمُ ههُنا وَقْتُ الصَّیْفِ، وَ إِنَّما خَصَّ الشّاعِرُ سَحابَ الصَّیْفِ بِالذِّکْرِ لِأَنَّهُ أَشَدُّ جُفُولًا وَ أَسْرَعُ خُفُوفاً، لِأَنَّهُ لا ماءَ فِیهِ، وَ إِنَّما یَکُونُ السَّحابُ ثَقِیلَ السَّیْرِ لِامْتِلائِهِ بِالْماءِ، وَ ذلِکَ لا یَکُونُ فِى الاَکْثَرِ إِلّا زَمانَ الشِّتاءِ، وَ إِنَّما أَرادَ الشّاعِرُ وَصْفَهُمْ بِالسُّرْعَةِ إِذا دُعُوا وَ الْإِغاثَةِ إِذَا اسْتُغِیثُوا، وَ الدَّلِیلُ عَلى ذلِکَ قَوْلُهُ: هُنالِکَ لَوْ دَعَوْتَ أَتاکَ مِنْهُمْ |