متفرقه
2 دقیقه پیش | با زخم های زندگی چه کنیم؟در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ... |
2 دقیقه پیش | نظر آیتالله محقق داماد درمورد سید حسنآیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ... |
رمضان نامی از نامهای خدا
ماه رمضان
رمضان اسمی از اسماء الهی می باشد و نباید آن را به تنهایی ذکر کرد مثلا ً بگوییم رمضان آمد یا رفت، بلکه باید گفت ماه رمضان آمد، یعنی ماه را باید به اسم اضافه نمود. در این زمینه هشام بن سالم از حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) نقل روایت می نماید و می گوید: ما هشت نفر از رجال در محضر حضرت ابی جعفر امام باقر (علیه السلام) بودیم، پس سخن از رمضان به میان آوردیم. امام علیه السلام فرمود: نگویید این است رمضان و نگویید رمضان رفت و یا آمد، زیرا رمضان نامی از اسماء الله است که نمی رود و نمی آید که شی ء زائل و نابود شدنی می رود و می آید، بلکه بگویید ماه رمضان، پس ماه را اضافه کنید در تلفظ به اسم، که اسم، اسم الله می باشد، و ماه رمضان ماهی است که قرآن در او نازل شده است و خداوند آن را «مثل» و «عید» قرار داده است همچنانکه پروردگار بزرگ، عیسی بن مریم (سلام الله علیه) را برای بنی اسرائیل مثل قرار داده است، و از حضرت علی بن ابی طالب (علیه السلام) روایت شده که حضرت فرمود: شما به راستی نمی دانید که رمضان چیست (و چه فضائلی در او نهفته است!)
واژه رمضان و معنای اصطلاحی آن
رمضان از مصدر «رمض» به مفهوم شدت گرما و تابش آفتاب بر رمل... معنا شده است. انتخاب چنین واژه ای به راستی از دقت نظر و لطافت خاصی برخوردار است چرا که سخن از گداخته شدن است و شاید به تعبیری دگرگون شدن در زیر آفتاب گرم و سوزان نفس و تحمل ضربات بی امانش، زیرا که رمضان ماه تحمل شدائد و عطش می باشد، عطشی ناشی از آفتاب سوزان یا گرمای شدید روزهای طولانی تابستان و عطش دیگر حاصل از نفس سرکشی که پیوسته می گدازد و سوزشش به راستی جبران ناپذیر است. در مقایسه این دو سوزش، دقیقا ً رابطه عکس برقرار است، بدین مفهوم که نفس سرکش با چشیدن آب، تشنه تر می گردد وهرگز به یک جرعه بسنده نمی کند و پیوسته آدمی را در تلاش خستگی ناپذیر جهت ارضای تمایلات خود وا می دارد.
منابع :
1- بحار الانوار، جلد 96، ص 376، طبع اسلامیه
2- بحار الانوار، ج 96، ص 377، طبع اسلامیه
منبع:leader.ir
ویدیو مرتبط :
چرا تو ای شکسته دل، خدا خدا نمی کنی... مناسب ماه رمضان
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
چارهاندیشی برای حفظ حرمت زائران خانه خدا
نماینده ولیفقیه و سرپرست حجاج ایرانی در حالی از احتمال لغو عمره مفرده آینده خبر میدهد كه با وجود هشدارهای هر ساله مسوولان ایرانی به مقامات عربستان دراینباره، توهین به زائران ایرانی در حج و عمره هر سال از سوی پلیس این كشور تكرار میشود.
به گفته آیتالله محمد محمدی ریشهری، ازآنجا كه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر حفظ عزت و حرمت زائران ایرانی تاكید دارند و با توجه به این كه سفر عمره، عملی مستحبی است، در صورتی كه مذاكرات با مقامهای عربستان به نتیجهای نرسد، این سفر معنوی برگزار نخواهد شد، اما در صورتی برگزار خواهد شد كه خواستهای ایران برآورده شود.
احتمال لغو عمره مفرده، هشداری است كه سالهاست مسوولان ایرانی با مشاهده بیحرمتیهای ماموران عربستان سعودی نسبت به ایرانیان، آن را به سعودیها یادآوری میكنند، اما امسال این ماجرا شكلی جدیتر به خود گرفت؛ به طوری كه در تابستان امسال نیز نماینده ولیفقیه از توهین به روحانیان كاروانها و ۸۰۰ هزار زائر ایرانی و سخنان اهانتآمیز خطبای مسجدالحرام و مسجدالنبی نسبت به شیعیان بشدت انتقاد كرد.
آیتالله محمد محمدی ریشهری در آن زمان، ضمن ارائه گزارش سفرش به رهبر معظم انقلاب تاكید كرد: به این دلیل این گزارش را اعلام كردم كه اگر بیحرمتی و توهین به زائران و روحانیون ادامه یافت، ایشان تصمیم بگیرند؛ البته تصمیم در این موضوع نیز دست من و دولت نیست بلكه باید رهبری كه سیاستهای اصولی كشور را تعیین میكنند، تصمیم بگیرند و هرچه ایشان تصمیم بگیرند؛ ما موظف به انجام آن هستیم اما به نظر بنده، این وضع قابل تداوم نیست.
غلامحسین اسلامیفرد، مدیر ارتباطات و اطلاعرسانی بعثه در این زمینه در گفتگو با «جامجم» میگوید: احتمال مطرح شده از سوی آیتالله محمدی ریشهری حاصل مشاهدات ایشان در آخرین سفر عمره و توجهشان به گزارشهای زائران ایرانی از این سفرها بوده است.
او اظهار میكند: ممانعت از فعالیت روحانیون راهنمای كاروانها، ممانعت از زیارت بقیع و حرم و توهینهای كلامی به زائران همگی از جمله دلایلی است كه احتمال این تصمیم را افزایش میدهد.
اما توهین به زائران ایرانی فقط به آنچه مدیر ارتباطات و اطلاعرسانی بعثه میگوید ختم نمیشود و رفتارهایی چون انگشتنگاری و چهرهنگاری از زائران ایرانی، ضربوشتم آنان و ایجاد شرایط نامساعد برای زائران زندانی شده از سوی عربستانیها در بازداشتگاههای این كشور نشان میدهد اهانت به ایرانیان برای پلیس تندروی مذهبی این كشور به امری عادی بدل شده است!
اسلامیفرد درباره واكنش مسوولان عربستان به شكایت مقامات ایرانی از اهانت به زائران میگوید: آنها معمولا این گزارشها را تایید نمیكنند و حتی گاهی با شنیدن آنها ابراز تعجب میكنند.
با این حال، او با اشاره به این كه ممكن است مذاكرات ایران با عربستان برای پایان دادن به توهینها به نتیجه برسد، تصریح میكند: پیشتر نیز عربستان در برابر برخی درخواستهای ایران مثل برگزاری دعای كمیل و مراسم برائت از مشركان، نرمش نشان داده است.