متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

ذکر فضائل خود



ترجمه فارسی نهج البلاغه
ذکر فضائل خود
ویژگیها و فضائل امام علی (ع)
آنگاه که همه از ترس سست‏شده، کنار کشیدند، من قیام کردم، و آن هنگام که همه خود را پنهان کردند من آشکارا به میدان آمدم، و آن زمان که همه لب فرو بستند، من سخن گفتم، و آن وقت که همه باز ایستادند من با راهنمایی نور خدا به راه افتادم، در مقام حرف و شعار صدایم از همه آهسته‏تر بود اما در عمل برتر و پیشتاز بودم، زمام امور را به دست گرفتم، و جلوتر از همه پرواز کردم، و پاداش سبقت در فضیلتها را بردم. همانند کوهی که تندبادها آن را به حرکت درنمی‏آورد، و طوفانها آن را از جای برنمی‏کند، کسی نمی‏توانست عیبی در من بیابد، و سخن‏چینی جای عیبجویی در من نمی‏یافت. خوارترین افراد نزد من عزیز است تا حق او را باز گردانم، و نیرومندها در نظر من پست و ناتوانند تا حق را از آنها باز ستانم.
علت سکوت و کناره‏گیری از خلافت
در برابر خواسته‏های خدا راضی، و تسلیم فرمان او هستم، آیا می‏پندارید من به رسول خدا (ص) دروغی روا دارم؟ به خدا سوگند! من نخستین کسی هستم که او را تصدیق کردم، و هرگز اول کسی نخواهم بود که او را تکذیب کنم. در کار خود اندیشیدم دیدم پیش از بیعت، پیمان اطاعت و پیروی از سفارش رسول خدا (ص) را برعهده دارم، که از من برای دیگری پیمان گرفت (پیامبر (ص) فرمود اگر در امر حکومت کار به جدال و خونریزی کشانده شود، سکوت کن)
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) یَجْرِى مَجْرَى الخُطْبَةِ: فَقُمْتُ بِالْأَمْرِ حِینَ ‏فَشِلُواْ، وَ ‏تَطَلَّعْتُ‏ حِینَ ‏تَقَبَّعُوا، ‏وَ ‏نَطَقْتُ‏ ‏حِینَ‏‏‏‏تَعْتَعُوا‏، وَ مَضَیْتُ بِنُورِ اللَّهِ حِینَ وَقَفُوا، وَ کُنْتُ أَخْفَضَهُمْ صَوْتاً، وَ أَعْلاهُمْ ‏فَوْتاً، ‏فَطِرْتُ‏ ‏‏بِعِنانِها‏، وَ ‏اسْتَبْدَدْتُ‏ ‏بِرِهانِها، ‏کَالْجَبَلِ‏ ‏لا ‏تُحَرِّکُهُ‏ ‏الْقَواصِفُ‏، ‏وَ ‏لا ‏تُزِیلُهُ‏ ‏الْعَواصِفُ‏، ‏لَمْ‏ ‏یَکُنْ‏ ‏لِأَحَدٍ ‏فِىّ‏ ‏مَهْمَزٌ، ‏وَ ‏لا ‏لِقائِلٍ‏ ‏فِىّ‏ ‏مَغْمَزٌ. الذَّلِیلُ عِنْدِى عَزِیزٌ حَتّى آخُذَ الْحَقَّ لَهُ، وَ الْقَوِىُّ عِنْدِى ضَعِیفٌ حَتّى آخُذَ الْحَقَّ مِنْهُ، رَضِینا عَنِ اللَّهِ ‏قَضاءَهُ‏، وَ سَلَّمْنا لِلَّهِ أَمْرَهُ. أَتَرانِى أَکْذِبُ عَلى رَسُولِ اللَّهِ؟ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ وَ اللَّهِ لَأَنَا أَوَّلُ مَنْ صَدَّقَهُ فَلا أَکُونُ أَوَّلَ مَنْ کَذَبَ عَلَیْهِ، فَنَظَرْتُ فِى أَمْرِى فَإِذا طاعَتِى قَدْ سَبَقَتْ بَیْعَتِى، وَ إِذَا الْمِیثاقُ فِى عُنُقِى لِغَیْرِى.


ویدیو مرتبط :
ذکر فضائل و مناقب امام سجاد (ع)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در ذکر آل محمد فضائل اهل بیت پیامبر (ص)



ترجمه فارسی نهج البلاغه
در ذکر آل محمد
فضائل اهل بیت پیامبر (ص)
خاندان پیامبر (ص) مایه حیات و زنده بودن دانش، و نابودی جهل می‏باشند، بردباریشان شما را از دانش آنها خبر می‏دهد، و ظاهرشان از صفای باطن، و سکوتشان از حکمتهای گفتارشان باخبر می‏سازد، هرگز با حق مخالفت نمی‏کنند، و در آن اختلاف ندارند. آنها ستونهای استوار اسلام، و پناهگاه مردم می‏باشند، حق به وسیله آنها به جایگاه خویش باز گردید، و باطل از جای خویش رانده و نابود، و زبان باطل از ریشه کنده شد، اهل بیت پیامبر (ص) دین را چنانکه سزاوار بود، دانستند و آموختند و بدان عمل کردند، نه تنها شنیدند و نقل نمودند، زیرا راویان دانش بسیار، اما حفظ کنندگان و عمل‏کنندگان به آن اندکند.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) یَذْکُرُ فِیها الَ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلامُ: هُمْ عَیشُ الْعِلْمِ، وَ مَوْتُ الْجَهْلِ، یُخْبِرُکُمْ حِلْمُهُمْ عَنْ عِلْمِهِمْ ‏وَ ‏ظاهِرُهُمُ‏ ‏عَن‏ ‏باطِنِهِمْ‏ وَ صَمْتُهُمْ عَنْ حِکَمِ مَنْطِقِهِمْ، لا یُخالِفُونَ الْحَقَّ وَ لا یَخْتَلِفُونَ فِیهِ، هُمْ دَعائِمُ الْإِسْلامِ، وَ ‏وَلائِجُ‏ الْاِعْتِصامِ، بِهِمْ عادَ الْحَقُّ فِى ‏نِصابِهِ‏، وَ ‏انزاحَ‏ الْباطِلُ عَنْ مَقامِهِ، وَ ‏انقَطَعَ‏ ‏لِسانُهُ‏ ‏‏عَنْ‏‏ ‏مَنْبَتِهِ‏، عَقَلُوا الدِّینَ عَقْلَ ‏وِعایَةٍ وَ رِعایَةٍ، لا عَقْلَ سَماعٍ وَ رِوایَةٍ، فَإِنَّ رُواةَ الْعِلْمِ کَثِیرٌ، وَ رُعاتَهُ قَلِیلٌ.