متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

ذکر عظمت پروردگار



ترجمه فارسی نهج البلاغه
ذکر عظمت پروردگار
عظمت پروردگار
دنیا و آخرت، خدا را فرمانبردار است، و سررشته هر دو به دست او است، آسمانها و زمینها کلیدهای خویش را به او سپردند، و درختان شاداب و سرسبز، صبحگاهان و شامگاهان در برابر خدا سجده می‏کنند، و از شاخه‏های درختان نور سرخ رنگی شعله‏ورشده، به فرمان او میوه‏های رسیده را به انسانها تقدیم می‏دارند.
ویژگیهای قرآن.
کتاب خدا قرآن در میان شما سخنگویی است که هیچگاه زبانش از حق‏گویی کند و خسته نشده، و همواره گویاست، خانه‏ای است که ستونهای آن هرگز فرو نمی‏ریزد، و صاحب عزتی است که یارانش هرگز شکست ندارند.
ویژگیهای پیامبر (ص)
خدا پیامبر (ص) را پس از یک دوران طولانی که دیگر پیامبران نبودند، فرستاد، و زمانی که میان طرفدارن مذاهب گوناگون نزاع درگرفته و راه اختلاف می‏پیمودند، پس او را در پی پیامبران فرستاد، و وحی را با فرستادن پیامبر (ص) ختم فرمود، پس پیامبر (ص) با تمام مخالفانی که به حق پشت کردند، و از آن منحرف گشتند به مبارزه پرداخت.
روش برخورد با دنیا
و همانا دنیا نهایت دیدگاه کوردلان است، که آن سوی دنیا را نمی‏نگرند، اما انسان آگاه، نگاهش از دنیا عبور کرده از پس آن سرای جاویدان آخرت را می‏بیند، پس انسان آگاه به دنیا دل نمی‏بندد و انسان کوردل تمام توجه‏اش دنیاست، بینا از دنیا زاد و توشه برگیرد و نابینا برای دنیا توشه فراهم می‏کند.
اندرزهای جاودانه
آگاه باشید، در دنیا چیزی نیست مگر آنکه صاحبش به زودی از آن سیر و از داشتن آن دلگیر می‏شود، جز ادامه زندگی، زیرا در مرگ آسایشی نمی‏نگرند، حیات و زندگی چونان حکمت و دانش است که حیات دل مرده، و بینایی چشمهای نابیناست و مایه شنوایی برای گوشهای کر، آبی گوارا برای تشنگان می‏باشد که همه در آن سالم و بی‏نیازند.
ویژگیهای قرآن
این قرآن است که با آن می‏توانید راه حق را بنگرید، و با آن سخن گویید، و به وسیله آن بشنوید، بعضی از قرآن از بعضی دیگر سخن می‏گوید، و برخی بر برخی دیگر گواهی می‏دهد، در شناساندن خدا اختلافی نداشته، و کسی را که همراهش شد از خدا جدا نمی‏سازد.
علل سقوط مردم
مردم! گویا به خیانت و کینه‏ورزی اتفاق دارید، و در رفتار ریاکارانه، گیاهان روییده از سرگین را می‏مانید، در دوستی با آرزوها به وحدت رسیدید، و در جمع‏آوری ثروت به دشمنی پرداختید شیطان شما را در سرگردانی افکنده و غرور شما را به هلاکت می‏کشاند برای خود و شما از خدا یاری می‏طلبم.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) وَ انقادَتْ لَهُ الدُّنْیا وَ الاخِرَةُ بِأَزِمَّتِها، وَ قَذَفَتْ إِلَیْهِ السَّمواتُ وَ الْأَرَضُونَ ‏مَقالِیدَها، وَ سَجَدَتْ لَهُ بِالْغُدُوِّ وَ الاصالِ الْأَشْجارُ النّاضِرَةُ، وَ ‏قَدَحَتْ‏ لَهُ مِنْ قُضْبانِهَا النِّیرانُ الْمُضِیئَةُ، ‏وَ اتَتْ‏ ‏أُکُلَها ‏بِکَلِماتِهِ‏ الثِّمارُ الْیانِعَةُ.
مِنْها: وَ کِتابُ اللَّهِ بَیْنَ أَظْهُرِکُمْ ناطِقٌ لا یَعْیى لِسانُهُ، وَ بَیْتٌ لا تُهْدَمُ أَرْکانُهُ، وَ عِزٌّ ‏لا ‏تُهْزَمُ‏ ‏اَعْوانُهُ‏.
مِنْها: أَرْسَلَهُ عَلى حِینِ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ، وَ تَنازُعٍ مِنَ الْأَلْسُنِ، فَقَفّى بِهِ الرُّسُلَ، وَ خَتَمَ بِهِ الْوَحْىَ، فَجاهَدَ فِى اللَّهِ الْمُدْبِرِینَ عَنْهُ، وَ الْعادِلِینَ بِهِ.
مِنْها: وَ إِنَّمَا الدُّنْیا مُنتَهى بَصَرِ الْأَعْمى، لا یُبْصِرُ مِمَّا وَراءَها شَیْئاً، وَ الْبَصِیرُ یَنفُذُها بَصَرُهُ، وَ یَعْلَمُ أَنَّ الدّارَ وَراءَها فَالْبَصِیرُ مِنْها شاخِصٌ، وَ الْأَعْمى إِلَیْها شاخِصٌ، وَ الْبَصِیرُ مِنْها مُتَزَوِّدٌ، وَ الْأَعْمى لَها مُتَزَوِّدٌ.
مِنْها: وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ لَیْسَ مِنْ شَىْ‏ءٍ إِلّا وَ یَکادُ ‏صاحِبُهُ‏ ‏یَشْبَعُ‏ ‏مِنْهُ‏ وَ یَمَلُّهُ إِلَّا الْحَیاةَ، فَإِنَّهُ لا یَجِدُ لَهُ فِى الْمَوْتِ راحَةً وَ إِنَّما ذلِکَ بِمَنزِلَةِ الْحِکْمَةِ الَّتِى هِىَ حَیاةٌ لِلْقَلْبِ الْمَیِّتِ، وَ بَصَرٌ لِلْعَیْنِ الْعَمْیاءِ، وَ سَمْعٌ لِلْأُذُنِ الصَّمّاءِ، وَرِىٌّ لِلظَّمْآنِ، وَ فِیهَا الْغِنى کُلُّهُ وَ السَّلامَةُ، کِتابُ اللَّهِ تُبْصِرُونَ بِهِ، وَ تَنطِقُونَ بِهِ، وَ تَسْمَعُونَ بِهِ، وَ یَنْطِقُ بَعْضُهُ بِبَعْضٍ، وَ یَشْهَدُ بَعْضُهُ عَلى بَعْضٍ، وَ لا یَخْتَلِفُ فِى اللَّهِ، وَ لا یُخالِفُ بِصاحِبِهِ عَنِ اللَّهِ.
قَدِ اصْطَلَحْتُمْ عَلَى ‏الْغِلّ‏ فِیما بَیْنَکُمْ، وَ ‏نَبَتَ‏ ‏الْمَرْعى ‏عَلى ‏دِمَنِکُمْ‏، وَ تَصافَیْتُمْ عَلى حُبِّ الْامالِ، وَ تَعادَیْتُمْ فِى کَسْبِ الْأَمْوالِ لَقَدِ ‏اسْتَهامَ‏ بِکُمُ الْخَبِیثُ، وَ تاهَ بِکُمُ الْغُرُورُ، وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ عَلى نَفْسِى وَ أَنْفُسِکُمْ.


ویدیو مرتبط :
عظمت پروردگار و جهان هستی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در بیان عظمت پروردگار



ترجمه فارسی نهج البلاغه
در بیان عظمت پروردگار
خداشناسی
فرمان خدا قضای حتمی و حکمت، و خشنودی او مایه امنیت و رحمت است، از روی علم، حکم می‏کند و با حلم و بردباری می‏بخشاید. خدایا! سپاس تو راست بر آنچه می‏گیری، و عطا می‏فرمایی، و شفا می‏دهی یا مبتلا می‏سازی، سپاس که تو را رضایت بخش‏ترین، محبوبترین، و ممتازترین باشد، سپاسی که آفریدگانت را سرشار سازد، و تا آنجا که تو بخواهی تداوم یابد، سپاسی که از تو پوشیده نباشد، و از رسیدن به پیشگاهت باز نماند، سپاسی که شمارش آن پایان نپذیرد، و تداوم آن از بین نرود. خدایا! حقیقت بزرگی تو را نمی‏دانیم، جز آنکه می‏دانیم تو زنده‏ای و احتیاج به غیر نداری، خواب سنگین یا سبک تو را نمی‏رباید، هیچ اندیشه‏ای به تو نرسد و هیچ دیده‏ای تو را ننگرد، اما دیده‏ها را تو می‏نگری، و اعمال انسانها را شماره فرمایی، و قدمها و موی پیشانیها (زمام امور همه) به دست تو است، خدایا آنچه را که از آفرینش تو می‏نگریم، و از قدرت تو به شگفت می‏آییم و بدان بزرگی قدرت تو را می‏ستاییم، بسی ناچیزتر است در برابر آنچه که از ما پنهان، و چشمهای ما از دیدن آنها ناتوان، و عقلهای ما از درک آنها عاجز است، و پرده‏های غیب میان ما و آنها گسترده می‏باشد.
راههای خداشناسی
پس آن کس که دل را از همه چیز تهی سازد، و فکرش را بکار گیرد، تا بداند که: چگونه عرش قدرت خود را برقرار ساخته‏ای؟ و پدیده را چگونه آفریده‏ای؟ و چگونه آسمانها و کرات فضایی را در هوا آویخته‏ای؟ و زمین را چگونه بر روی امواج آب گسترده‏ای؟ نگاهش حسرت زده، و عقلش مات و سرگردان، و شنواییش آشفته، و اندیشه‏اش حیران می‏ماند.
وصف امیدواری به خدا
به گمان خود ادعا دارد که به خدا امیدوار است، به خدای بزرگ سوگند که دروغ می‏گوید، چه می‏شود او را که امیدواری در کردارش پیدا نیست؟ پس هرکس به خدا امیدوار باشد باید، امید او در کردارش آشکار شود، هر امیدواری جز امید به خدای تعالی ناخالص است، و هر ترسی جز ترس از خدا نادرست است. گروهی در کارهای بزرگ به خدا امید بسته و در کارهای کوچک به بندگان خدا روی می‏آورند، پس حق بنده را ادا می‏کند و حق خدا را بر زمین می‏گذارد، چرا در حق خدای متعال کوتاهی می‏شود؟ و کمتر از حق بندگان رعایت می‏گردد؟ آیا می‏ترسی در امیدی که به خدا داری دروغگو باشی؟ یا او را درخور امید بستن نمی‏پنداری؟ امیدوار دروغین اگر از بنده خدا ترسناک باشد، حق او را چنان رعایت کند که حق پروردگار خود را آنگونه رعایت نمی‏کند، پس ترس خود را از بندگان آماده، و ترس از خداوند را وعده‏ای انجام‏نشدنی می‏شمارد، و اینگونه است کسی که دنیا در دیده‏اش بزرگ جلوه کند، و ارزش و اعتبار دنیا در دلش فراوان گردد، که دنیا را بر خدا مقدم شمارد، و جز دنیا به چیز دیگری نپردازد و بنده دنیا گردد. برای تو کافی است که راه و رسم زندگی پیامبر اسلام (ص) را اطاعت نمایی، تا راهنمای خوبی برای تو در شناخت بدیها و عیبهای دنیا و رسواییها و زشتی آن باشد، چه اینکه دنیا از هر سو بر پیامبر (ص) باز داشته و برای غیر او گسترانده شد، از پستان دنیا شیر نخورد، و از زیورهای آن فاصله گرفت. اگر می‏خواهی دومی را، موسی (ع) و زندگی او را تعریف کنم، آنجا که می‏گوید (پروردگار، هر چه به من از نیکی عطا کنی نیازمندم) به خدا سوگند! موسی (ع) جز قرص نانی که گرسنگی را برطرف سازد چیز دیگری نخواست، زیرا موسی (ع) از سبزیجات زمین می‏خورد، تا آنجا که بر اثر لاغری و آب شدن گوشت بدن، سبزی گیاه از پشت پرده شکم او آشکاربود. و اگر می‏خواهی سومی را، حضرت داوود (ع) صاحب نی‏های نوازنده، و خواننده بهشتیان را الگوی خویش سازی، که با هنر دستان خود از لیف خرما زنبیل می‏بافت، و از همنشینان خود می‏پرسید چه کسی از شما این زنبیل را می‏فروشد؟ و با بهای آن به خوردن نان جوی قناعت می‏کرد. و اگر خواهی از عیسی بن مریم (ع) بگویم، که سنگ را بالش خود قرار می‏داد، لباس پشمی خشن به تن می‏کرد، و نان خشک می‏خورد، نان خورش او گرسنگی، و چراغش در شب ماه، و پناهگاه زمستان او شرق و غرب زمین بود، میوه و گل او سبزیجاتی بود که زمین برای چهارپایان می‏رویاند، زنی نداشت که او را فریفته خود سازد، فرزندی نداشت تا او را غمگین سازد، مالی نداشت تا او را سرگرم کند، و آز و طمعی نداشت تا او را خوار و ذلیل نماید، مرکب سواری او دو پایش، و خدمتگزار وی، دستهایش بود.
راه و رسم زندگی پیامبر اسلام (ص)
پس به پیامبر پاکیزه و پاکت اقتدا کن، که راه و رسم او الگویی است برای الگوطلبان، و مایه فخر و بزرگی است برای کسی که خواهان بزرگواری باشد، و محبوبترین بنده نزد خدا کسی است که از پیامبرش پیروی کند، و گام بر جایگاه قدم او نهد، پیامبر (ص) از دنیا چندان نخورد که دهان را پر کند، و به دنیا با گوشه چشم نگریست، دو پهلویش از تمام مردم فرو رفته‏تر، و شکمش از همه خالیتر بود، دنیا را به او نشان دادند اما نپذیرفت، و چون دانست خدا چیزی را دشمن می‏دارد آن را دشمن داشت، و چیزی را که خدا خوار شمرده، آن را خوار انگاشت، و چیزی را که خدا کوچک شمرده کوچک و ناچیز می‏دانست. اگر در ما نباشد جز آنکه آنچه خدا و پیامبرش دشمن می‏دارند، دوست بداریم، یا آنچه را خدا و پیامبرش کوچک شمارند، بزرگ بداریم، برای نشان دادن دشمنی ما با خدا، و سرپیچی از فرمانهای او کافی بود. و همانا پیامبر (که درود خدا بر او باد) بر روی زمین می‏نشست و غذا می‏خورد، و چون برده ساده می‏نشست، و با دست خود کفش خود را وصله می‏زد، و جامه خود را با دست خود می‏دوخت، و بر الاغ برهنه می‏نشست، و دیگری را پشت سر خویش سوار می‏کرد، پرده‏ای بر در خانه او آویخته بود که نقش و تصویرها در آن بود، به یکی از همسرانش فرمود، این پرده را از برابر چشمان من دور کن که هرگاه نگاهم به آن می‏افتد به یاد دنیا و زینتهای آن می‏افتم، پیامبر (ص) با دل از دنیا روی گرداند، و یادش را از جان خود ریشه کن نمود، و همواره دوست می‏داشت تا جاذبه‏های دنیا از دیدگانش پنهان ماند، و از آن لباس زیبایی تهیه نکند و آن را قرارگاه دائمی خود نداند، و امید ماندن در دنیا نداشته باشد، پس یاد دنیا را از جان خویش بیرون کرد، و دل از دنیا برکند، و چشم از دنیا پوشاند، و چنین است کسی که چیزی را دشمن دارد، خوش ندارد به آن بنگرد، یا نام آن نزد او بر زبان آورده شود. در زندگانی رسول خدا (ص) برای تو نشانه‏هایی است که تو را به زشتیها و عیبهای دنیا راهنمایی کند، زیرا پیامبر (ص) با نزدیکان خود گرسنه به سر می‏برد، و با آنکه مقام و منزلت بزرگی داشت، زینتهای دنیا از دیده او دور ماند، پس تفکر کننده‏ای باید با عقل خویش به درستی اندیشه کند که: آیا خدا محمد (ص) را به داشتن این صفتها اکرام فرمود یا او را خوار نمود؟ اگر بگوید: خوار نمود، دروغ گفته و بهتانی بزرگ زده است، و اگر بگوید: او را اکرام نمود. پس بداند. خدا کسی را خوار شمرد که دنیا را برای او گستراند و از نزدیکترین مردم به خودش دور نگهداشت. پس پیروی‏کننده باید از پیامبر (ص) پیروی کند، و به دنبال او راه رود، و قدم بر جای قدم او بگذارد، وگرنه از هلاکت ایمن نمی‏باشد، که همانا خداوند، محمد (ص) را نشانه قیامت، و مژده‏دهنده بهشت، و ترساننده از کیفر جهنم قرار داد، او با شکمی گرسنه از دنیا رفت و با سلامت جسم و جان وارد آخرت شد، سنگی بر سنگی نگذاشت تا جهان را ترک گفت، و دعوت پروردگارش را پذیرفت وه! چه بزرگ است منتی که خدا با بعثت پیامبر (ص) بر ما نهاده، و چنین نعمت بزرگی به ما عطا فرمود، رهبر پیشتازی که باید او را پیروی کنیم و پیشوایی که باید راه او را تداوم بخشیم. بخدا سوگند! آنقدر این پیراهن پشمین را وصله زدم که از پینه‏کننده آن شرمسارم، یکی به من گفت: آیا آن را دور نمی‏افکنی؟ گفتم: از من دور شو، صبحگاهان رهروان شب ستایش می‏شوند.
متن عربی نهج البلاغه