متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

در وصف پیامبر و عالمان



ترجمه فارسی نهج البلاغه
در وصف پیامبر و عالمان
پیامبرشناسی
گواهی می‏دهم که خدا عدل است و دادگر، و دادرسی جداکننده حق و باطل، و گواهی می‏دهم که محمد (ص) بنده و فرستاده او سرور مخلوقات است، هرگاه آفریدگان را به دو دسته کرد او را بهترین آنها قرار داد، در خاندان او نه زناکار است و نه مردم بدکار. آگاه باشید! خداوند برای خوبیها مردمی، و برای حق ستونهای استواری، و برای اطاعت نگهدارنده‏ای قرار داد، و در هر گامی که در اطاعت برمی‏دارید یاوری از طرف خدای سبحان وجود دارد که زبانها به نیروی آنها سخن می‏گویند، و دلها با کمک آنها استوارند، برای یاری طلبان یاور، و برای شفاخواهان شفادهنده‏اند.
ارزش دانشمندان الهی
بدانید! بندگانی که نگاهدار علم خداوندند، و آن را حفظ می‏کنند، و چشمه‏های علم الهی را جوشان می‏سازند، با دوستی او با یکدیگر پیوند دارند، و با دوستی یکدیگر را دیدار می کنند، جام محبت او را به همدیگر می‏نوشانند، و از آبشخور علم او سیراب می‏گردند، شک و تردید در آنها راه نمی‏یابد، و از یکدیگر بدگویی نمی‏کنند، سرشت و اخلاقشان با این ویژگیها شکل گرفته است، و بر این اساس تمام دوستیها و پیوندهایشان استوار است. آنان، چونان بذرهای پاکیزه‏ای هستند که در میان مردم گزینش‏شده، آنها را برای کاشتن انتخاب و دیگران را رها می‏کنند، با آزمایشهای مکرر امتیاز یافتند، و با پاک کردنهای پی در پی وارسته شدند.
پندهای جاودانه
پس آدمی باید اندرزها را بپذیرد، و بیش از رسیدن رستاخیز پرهیزکار باشد، و به کوتاهی روزگارش اندیشه کند، و به ماندن کوتاه در دنیا نظر دوزد تا آن را به منزلگاهی بهتر مبدل سازد، پس برای جایی که او را می‏برند، و برای شناسایی سرای دیگر تلاش کند، خوشا بحال کسی که قلبی سالم دارد، خدای هدایتگر را اطاعت می‏کند، از شیطان گمراه‏کننده دوری می‏گزیند، با راهنمایی مردان الهی با آگاهی به راه سلامت رسیده، و به اطاعت هدایتگرش بپردازد، و به راه رستگاری پیش از آنکه درها بسته شود، و وسائلش قطع گردد بشتابد، در توبه را بگشاید، و گناهان را از بین ببرد. پس به راه راست ایستاده، و به راه حق هدایت‏شده است.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) وَ أَشْهَدُ أَنَّهُ عَدْلٌ عَدَلَ وَ حَکَمٌ فَصَلَ، وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ سَیِّدُ عِبادِهِ، کُلَّما ‏نَسَخَ‏ ‏اللَّهُ‏ ‏الْخَلْقَ‏ فِرْقَتَیْنِ جَعَلَهُ فِى خَیْرِهِما، لَمْ یُسْهِمْ فِیهِ ‏عاهِرٌ، وَ لا ‏ضَرَبَ‏ ‏فِیهِ‏ فاجِرٌ. أَلا وَ إِنَّ اللَّهَ قَدْ جَعَلَ لِلْخَیْرِ أَهْلًا وَ لِلحَقِّ دَعائِمَ، وَ لِلطَّاعَةِ ‏عِصَماً، وَ إِنَّ لَکُمْ عِندَ کُلِّ طاعَةٍ عَوْناً مِنَ اللَّهِ یَقُولُ عَلَى الْأَلْسِنَةِ، وَ یُثَبِّتُ ‏الْأَفْئِدَةَ فِیهِ ‏کِفاءٌ لِمُکْتَفٍ، وَ شِفاءٌ لِمُشْتَفٍ.
وَ اعْلَمُوا أَنَّ عِبادَ اللَّهِ ‏الْمُسْتَحْفَظِینَ‏ عِلْمَهُ، یَصُونُونَ مَصُونَهُ، وَ یُفَجِّرُونَ عُیُونَهُ، یَتَواصَلُونَ ‏بِالْوِلایَةِ، وَ یَتَلاقَوْنَ بِالْمَحَبَّةِ، وَ یَتَساقَوْنَ بِکَاْسٍ ‏رَوِیَّةٍ، وَ یَصْدُرُونَ ‏بِرِیَّةٍ، لا تَشُوبُهُمُ ‏الرِّیبَةُ، وَ لا تُسْرِعُ فِیهِمُ الْغِیبَةُ، عَلى ذلِکَ ‏عَقَدَ ‏خَلْقَهُمْ‏ وَ أَخْلاقَهُمْ، فَعَلَیْهِ یَتَحابُّونَ، وَ بِهِ یَتَواصَلُونَ، فَکانُوا ‏کَتَفاضُلِ‏ ‏الْبَذْرِ ‏یُنْتَقى، فَیُؤْخَذُ مِنْهُ وَ یُلْقى، قَدْ مَیَّزَهُ التَّخْلِیصُ، وَ ‏هَذَّبَهُ‏ ‏التَّمْحِیصُ‏. فَلْیَقْبَلِ امْرُؤٌ ‏کَرامَةً بِقَبُولِها، وَلْیَحْذَرْ ‏قارِعَةً قَبْلَ حُلُولِها وَلْیَنْظُرِ امْرُؤٌ فِى قَصِیرِ أَیَّامِهِ، وَ قَلِیلِ مُقامِهِ، فِى مَنْزِلٍ حَتّى یَسْتَبْدِلَ بِهِ مَنْزِلًا، فَلْیَصْنَعْ ‏لِمُتَحَوَّلِهِ‏، وَ ‏مَعارِفِ‏ ‏مُنْتَقَلِهِ‏ فَطُوبى لِذِى قَلْبٍ سَلِیمٍ أَطاعَ مَنْ یَهْدِیهِ، وَ تَجَنَّبَ مَنْ یُرْدِیهِ، وَ أَصابَ سَبِیلَ السَّلامَةِ بِبَصَرِ مَنْ بَصَّرَهُ، وَ طاعَةِ هادٍ أَمَرَهُ، وَ بادَرَ الْهُدى قَبْلَ أَنْ تُغْلَقَ أَبْوابُهُ، وَ تُقْطَعَ أَسْبابُهُ، وَ اسْتَفْتَحَ التَّوْبَةَ، وَ أَماطَ ‏الْحَوْبَةَ، فَقَدْ أُقِیمَ عَلَى ‏الطَّرِیق‏، وَ هُدِىَ نَهْجَ السَّبِیلِ.


ویدیو مرتبط :
عطر ماندگار - عالمان دین جانشینان پیامبر (ص)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وصف پیامبر



ترجمه فارسی نهج البلاغه
وصف پیامبر
دوران جاهلیت و نعمت بعثت
خدا پیامبر اسلام را به هنگامی مبعوث فرمود که مردم در حیرت و سرگردانی بودند، در فتنه‏ها بسر می‏بردند، هوی و هوس بر آنها چیره‏شده، و خود بزرگ بینی و تکبر به لغزشهای فراوانشان کشانده بود، و نادانیهای جاهلیت پست و خوارشان کرده، و در امور زندگی حیران و سرگردان بودند، و بلای جهل و نادانی دامنگیرشان بود پس پیامبر (ص) در نصیحت و خیرخواهی نهایت تلاش را کرد، و آنان را به راه راست راهنمایی، و از راه حکمت و موعظه نیکو، مردم را به خدا دعوت فرمود.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) بَعَثَهُ وَ النَّاسُ ضُلَّالٌ فِى حَیْرَةٍ، وَ ‏‏حاطِبُونَ‏‏ ‏فِى‏ ‏فِتْنَةٍ، قَدِ اسْتَهْوَتْهُمُ الْأَهْواءُ، ‏وَ ‏‏اسْتَزَلَّتْهُمُ‏‏ الْکِبْرِیاءُ، وَ ‏اسْتَخَفَّتْهُمُ‏ الْجاهِلِیَّةُ ‏الْجَهْلاءُ، حَیارى فِى زِلْزالٍ مِنَ الْأَمْرِ، وَ بَلاءٍ مِنَ الْجَهْلِ، فَبالَغَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ فِى النَّصِیحَةِ، وَ مَضى عَلَى الطَّرِیقَةِ، وَ دَعا إِلَى الْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ ‏الْحَسَنَةِ.